×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/59/2018

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4223/2013

Επιχορήγηση. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι το ...., ενόψει των αρμοδιοτήτων του που προεκτέθηκαν, δύναται να επιχορηγεί ν.π.ι.δ., όπως η ...., Περαιτέρω όμως, από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης δεν αποδεικνύεται ότι η ...., αν και επιχορηγείται από το .... (βλ. ΓΠ/05/3395/8.5.2018 έγγραφο της Προέδρου του Δ.Σ. του ....), υπέβαλε εμπροθέσμως, τόσο στο .... όσο και στο Ελεγκτικό Συνέδριο απολογισμό της συνολικής οικονομικής της δραστηριότητας και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης που έλαβε για το οικονομικό έτος 2016 καθώς και τον προϋπολογισμό της για το οικονομικό έτος 2017, όπως τα στοιχεία αυτά απαιτούνται από τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 41 του ν. 4129/2013. Επομένως, μη τηρουμένων των ως άνω προϋποθέσεων, το Δ.Σ. του  .... μη νομίμως αποφάσισε την ως άνω επιχορήγηση προς την ανωτέρω Ομοσπονδία και ο σχετικός λόγος διαφωνίας του Επιτρόπου περί μη νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης είναι κατά τούτο βάσιμος. Πλην όμως, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι το Δ.Σ. του .... πριν τη λήψη της επίμαχης απόφασης για την επιχορήγηση (βλ. σχετ. τα Πρακτικά του Δ.Σ. της 16ης Συν./31.10.2017-θέμα 11ο) επιβεβαίωσε ότι η .... είχε ανταποκριθεί εμπροθέσμως (23.2.2017) ως επιχορηγούμενος φορέας στις υποχρεώσεις της που απορρέουν από το θεσμικό πλαίσιο του άρθρου 10Β του ν. 3861/2010 (Α΄112), όπως προστέθηκε με το άρθρο 16 του ν. 4305/2014 (Α΄237) και της ΔΗΔ/Φ. 40/1057/14.1.2015 απόφασης του Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Β΄116), όπως ισχύει, περί της υποχρεωτικής ανάρτησης των απολογιστικών στοιχείων των δαπανών της στο Πρόγραμμα Διαύγεια (Μητρώο Επιχορηγούμενων Φορέων), καθώς και ότι, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο έγγραφο του ...., που υποβλήθηκε μετά την πράξη επιστροφής του Επιτρόπου, η ανωτέρω Ομοσπονδία έχει ήδη συμμορφωθεί ως προς όλες τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τις διατάξεις του άρθρου 41 του ν. 4129/2013 για τα φορολογικά έτη 2017 και 2018, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του ...., δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, αλλά επειδή συγγνωστώς υπέλαβαν, ότι μπορούσαν να καταβάλλουν την επίμαχη επιχορήγηση.(συγγνωστή πλάνη)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/264/2017

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ. Επιχορήγηση σωματείου με την επωνυμία «...» με σκοπό την πραγματοποίηση εκδήλωσης στο πλαίσιο των καταστατικών σκοπών του..(..) Με τα δεδομένα αυτά η ελεγχόμενη επιχορήγηση είναι νόμιμη, καθόσον το επιχορηγούμενο σωματείο τήρησε τα προβλεπόμενα από το άρθρο 41 του ν. 4129/2013 και ήδη υπέβαλε συνολικό απολογισμό και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης που έλαβε για το οικονομικό έτος 2016. Περαιτέρω, ο τρόπος διάθεσης της οικονομικής επιχορήγησης που έλαβε για το περασμένο οικονομικό έτος και η εκτίμησή του από τον επιχορηγούντα Δήμο δεν αποτελούν κατά το νόμο προϋπόθεση για την παροχή επιχορήγησης για το τρέχον οικονομικό έτος. Κατά συνέπεια, η κρινόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί. 


ΕλΣυν/Κλ.7/117/2016

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ.Για  να είναι νόμιμη η επιχορήγηση φορέα από  φορείς  της  Γενικής  Κυβέρνησης, ο αιτούμενος επιχορήγησης φορέας πρέπει να έχει υποβάλει στους φορείς από τους οποίους εποπτεύεται, στους φορείς που τον έχουν επιχορηγήσει και οι οποίοι δεν ταυτίζονται με τους φορείς από τους οποίους εποπτεύεται και στο Ελεγκτικό Συνέδριο απολογισμό της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του καθώς και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης που έλαβε κατά το προηγούμενο έτος, εφόσον αυτή είναι μικρότερη του 100% του συνολικού χρηματικού ποσού που διαχειρίστηκε κατά το έτος αυτό (πρβλ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο IV Τμ. πράξεις 54/2014, 185/2013). (…)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι μη νόμιμες, διότι για ουδένα από τους επιχορηγούμενους συλλόγους έχει εκπληρωθεί  το σύνολο των προβλεπόμενων από τη διάταξη του άρθρου 41 παρ. 3 εδ. α΄ του ν. 4129/2013, όπως ισχύει, προϋποθέσεων που απαιτούνται για να είναι νόμιμη η επιχορήγηση.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/26/2020

Επιχορήγηση πολιτιστικού συλλόγου:..Με την 214/22.4.2019 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου .... εγκρίθηκε η επιχορήγηση του πολιτιστικού συλλόγου «...» για το έτος 2019 και για την καταβολή του ποσού αυτής (55.000 ευρώ) εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα. Όπως προκύπτει από τα συμπληρωματικά στοιχεία που υπεβλήθησαν ενώπιον του Κλιμακίου με το 19397/23.12.2019 έγγραφο του Δήμου, σε εκτέλεση των 19/20.11 2019 Πρακτικών του, έχει υποβληθεί στη Περιφερειακή Ενότητα .. (Τμήμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης) και στο Δήμο ..., απολογισμός της επιχορήγησης που έλαβε ο άνω σύλλογος το οικονομικό έτος 2018 (απόφαση Δ.Σ. 206/2018) και ο απολογισμός του οικονομικού έτους 2018, απόφαση γενικής συνέλευσης του Συλλόγου, έκθεση εξελεγκτικής επιτροπής, έκθεση ετήσιας δραστηριότητας του συλλόγου (πρόγραμμα δράσης 2019) και ο προϋπολογισμός του οικονομικού έτους 2019. Τέλος επισυνάπτονται τα στοιχεία δημοσίευσής τους στην ιστοσελίδα του προγράμματος Διαύγεια.Κατ’ ακολουθία, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2019 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/104/2019

Συμμετοχή σε καρναβάλικες εκδηλώσεις δήμου:..Με τα δεδομένα αυτά το επιχορηγούμενο σωματείο τήρησε τα προβλεπόμενα στο άρθρο 41 του ν. 4129/2013 και υπέβαλε συνολικό απολογισμό και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης που έλαβε για το οικονομικό έτος 2017, ενώ ο τρόπος διάθεσης της επιχορήγησης που έλαβε   κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος δεν αποτελούν κατά το νόμο προϋπόθεση για την παροχή επιχορήγησης για το τρέχον οικονομικό έτος (Ε.Σ. ΚΠΕΔ VII Tμ. Πρ. 264/2017). Περαιτέρω, οι επιχορηγούμενες δαπάνες για την παρουσίαση θεατρικών παραστάσεων (αγορά κουστουμιών και κατασκευή σκηνικών) συναρτώνται με την πραγματοποίηση των πολιτιστικών δραστηριοτήτων του σωματείου, όπως αυτές περιγράφονται στο καταστατικό του και όχι με λειτουργικές δαπάνες αυτού, ενώ η παρουσίαση των ως άνω θεατρικών παραστάσεων άνευ εισιτηρίου δεν αποτελεί κατά το νόμο προϋπόθεση για την παροχή της κρινόμενης επιχορήγησης. Ωστόσο, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, διότι στην κρινόμενη επιχορήγηση περιλαμβάνεται δαπάνη για συμμετοχή του συλλόγου με άρμα στις καρναβαλικές εκδηλώσεις υπό την αιγίδα του Δήμου … το Φεβρουάριο του 2018, που είχε ήδη πραγματοποιηθεί κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης του σωματείου προς το Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου …. στις 22.5.2018.Κατ’ ακολουθία αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/Τ4(ΚΠΕ)/185/2013

Χρηματοδότηση Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης.(...)Χωρίς την υποβολή από τους επιχορηγούμενους ή χρηματοδοτούμενους φορείς των στοιχείων που προβλέπονται στην παράγραφο 3, οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης δεν επιτρέπεται να προβαίνουν σε καμία απολύτως επιχορήγηση ή και χρηματοδότηση των φο¬ρέων αυτών (…)». Οι ανωτέρω διατάξεις επιβάλλουν στους επιχορηγούμενους ή χρηματοδοτούμενους από τη Γενική Κυβέρνηση φορείς, ανεξαρτήτως της νομικής τους μορφής, να υποβάλουν στο Γ.Λ.Κ. και στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με το πέρας διμήνου από τη λήξη του οικονομικού έτους, απολογισμό της συνολικής οικονομικής τους δραστηριότητας και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης ή χρηματοδότησης που έλαβαν, εφόσον αυτή είναι μικρότερη του 100% των συνολικών ποσών που διαχειρίσθηκαν, καθώς και τον προϋπολογισμό τους για το επόμενο έτος, σύμφωνα με τα διεθνή ελεγκτικά πρότυπα (βλ. και αιτιολογική έκθεση ν. 4055/2012). (...) Λαμβανομένου υπόψη ότι τα συνολικά έσοδα του Ιδρύματος, όπως αυτά προκύπτουν από τον υποβληθέντα Απολογισμό – Ισολογισμό, δεν αποτελούνται μόνο από επιχορηγήσεις – χρηματοδοτήσεις από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, αλλά και από άλλα, διαφορετικής φύσεως, έσοδα (λ.χ. συνδρομές κάρτας νέων, έσοδα εστιών, τόκοι κ.ά.), έπρεπε, παράλληλα με τα ανωτέρω έγγραφα, να υποβληθεί στο Γ.Λ.Κ. και στο Ελεγκτικό Συνέδριο ξεχωριστός απολογισμός για την επιχορήγηση – χρηματοδότηση που έλαβε το Ίδρυμα κατά το οικονομικό έτος 2012, με ανάλυση του τρόπου ανάλωσής της. Επομένως, ο λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου είναι κατά τούτο βάσιμος.


ΝΣΚ/143/2017

Επιχορήγηση Δικηγορικών Συλλόγων από πρόγραμμα της Γ. Γραμματείας Δία Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς – Υποβολή δικαιολογητικών στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία του φορέα της χρηματοδότησης.Τα νομικά πρόσωπα, στα οποία ανατέθηκαν από φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, η υλοποίηση έργου, χρηματοδοτούμενου από εθνικούς πόρους του Π.Δ.Ε, δεν υποχρεούνται να υποβάλουν στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία του φορέα της χρηματοδότησης, τα δικαιολογητικά, τα οποία, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 41 του V.4129/2013, υποχρεούνται να υποβάλλουν οι φορείς που επιχορηγούνται ή χρηματοδοτούνται από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Τούτο διότι, η χρηματοδότηση συγκεκριμένου έργου, το οποίο εκτελείται σύμφωνα με τους συμφωνηθέντες, μεταξύ του φορέα της χρηματοδότησης και του λήπτη αυτής, όρους, δε συνιστά επιχορήγηση ή χρηματοδότηση, κατά την έννοια των διατάξεων των παραγράφων 1 και 2, αντιστοίχως, του ως άρθρου, 41 του V. 4129/2013.


ΝΣΚ/161/2014

Δυνατότητα: α) του Συμβουλίου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) να αρνηθεί να εγκρίνει τον απολογισμό του Ιδρύματος αυτού για το οικονομικό έτος 2012, β) του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, να εγκρίνει τον εν λόγω απολογισμό, χωρίς την προηγούμενη έγκρισή του, από το ανωτέρω Συμβούλιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1. Το Συμβούλιο του Α.Π.Θ. κατέστη, μετά την νόμιμη συγκρότησή του, αποκλειστικώς αρμόδιο όργανο για την έγκριση του απολογισμού του έτους 2012, ανεξαρτήτως του ότι δεν είχε εγκρίνει, το ίδιο, τον αντίστοιχο προϋπολογισμό, και δεν μπορεί να αρνηθεί την άσκηση της σχετικής αρμοδιότητας, η οποία ανάγεται σε εκπλήρωση καθήκοντος που επιβάλλεται από τον νόμο. 2. Ο εποπτεύων Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, δεν μπορεί να εγκρίνει τον απολογισμό του Α.Π.Θ. πριν από την έγκρισή του από το Συμβούλιο του Ιδρύματος αυτού. (ομοφ.)


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/226/2016

Επιχορήγηση του πολιτιστικού συλλόγου(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το παρόν Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως δεν υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο απολογισμός της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του πολιτιστικού συλλόγου και ξεχωριστός απολογισμός της επιχορήγησης  που  έλαβε,  εφόσον  αυτή  είναι  μικρότερη  από  το  100% των συνολικών χρηματικών ποσών που διαχειρίστηκε κατά το έτος 2015, κατά παράβαση των οριζομένων στη διάταξη του άρθρου 41 παρ. 3 εδ. α΄ του ν. 4129/2013, όπως ισχύει. Ο ισχυρισμός δε που προβάλλεται με το 5528/9.5.2016 έγγραφο του Δήμου ότι δεν απαιτείται η αποστολή των απολογισμών στο Ελεγκτικό Συνέδριο αφού τα χρηματικά εντάλματα επιχορήγησης υποβάλλονται σε προληπτικό έλεγχο είναι απορριπτέος ως αλυσιτελώς προβαλλόμενος. Περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει αφενός ότι η πολιτιστική εκδήλωση για την οποία δόθηκε η επιχορήγηση εντάσσεται στους προβλεπόμενους στο καταστατικό του συλλόγου σκοπούς, αφετέρου ο ενδεικτικός  προϋπολογισμός των εξόδων αυτής, απορριπτόμενων των σχετικών β) και γ) λόγων διαφωνίας της Επιτρόπου.  Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το παρόν Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως δεν υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο απολογισμός της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του πολιτιστικού συλλόγου και ξεχωριστός απολογισμός της επιχορήγησης  που  έλαβε,  εφόσον  αυτή  είναι  μικρότερη  από  το  100% των συνολικών χρηματικών ποσών που διαχειρίστηκε κατά το έτος 2015, κατά παράβαση των οριζομένων στη διάταξη του άρθρου 41 παρ. 3 εδ. α΄ του ν. 4129/2013, όπως ισχύει. Ο ισχυρισμός δε που προβάλλεται με το 5528/9.5.2016 έγγραφο του Δήμου ότι δεν απαιτείται η αποστολή των απολογισμών στο Ελεγκτικό Συνέδριο αφού τα χρηματικά εντάλματα επιχορήγησης υποβάλλονται σε προληπτικό έλεγχο είναι απορριπτέος ως αλυσιτελώς προβαλλόμενος. Περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει αφενός ότι η πολιτιστική εκδήλωση για την οποία δόθηκε η επιχορήγηση εντάσσεται στους προβλεπόμενους στο καταστατικό του συλλόγου σκοπούς, αφετέρου ο ενδεικτικός  προϋπολογισμός των εξόδων αυτής, απορριπτόμενων των σχετικών β) και γ) λόγων διαφωνίας της Επιτρόπου.  Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/Κλ.Τμ..4/54/2014

ΕΠΙΧΟΡΗΓΉΣΕΙΣ (...) Με τα δεδομένα αυτά, τα κατά τα ανωτέρω υποβληθέντα στοιχεία δεν πληρούν τους όρους του άρθρου 41 παρ. 3 και 6 του ν. 4129/2013, καθώς οι μεν απολογισμοί είναι προσωρινοί (και όχι οριστικοί), ο δε προϋπολογισμός του έτους 2014 του Ε.Κ.Β.Α.Α. δεν έχει ακόμη εγκριθεί οριστικά. Ως εκ τούτου, η εντελλόμενη επιχορήγηση είναι στο σύνολό της μη νόμιμη, κατά παραδοχή του τρίτου λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου, αφού η καταβολή της προϋποθέτει τη συμμόρφωση του επιχορηγούμενου φορέα με τις απαιτήσεις που τάσσονται από τις διατάξεις του άρθρου 41 παρ. 3 και 6 του ν. 4129/2013. Ανεξαρτήτως, όμως, της ανωτέρω πλημμέλειας, εφόσον ο προϋπολογισμός του Ε.Κ.Β.Α.Α. δεν έχει ακόμη εγκριθεί, η 7485/12.2.2014 απόφαση της Γενικής Γραμματέως του Υ.Π.Ε.Κ.Α., με την οποία εγκρίθηκε η καταβολή της επιχορήγησης, είναι μη νόμιμη κατά το μέρος που υπερβαίνει τη δαπάνη μισθοδοσίας του προσωπικού του Ε.Κ.Β.Α.Α. και των αναλογουσών εργοδοτικών εισφορών, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 3 του ν. 4111/2013, όπως βασίμως προβάλλει ο Επίτροπος με τον πρώτο λόγο διαφωνίας. (...)Περαιτέρω, ο ίδιος λόγος, ως προς το σκέλος του με το οποίο ο Επίτροπος προβάλλει ότι μεταξύ των δαπανών που προϋπολογίζονται ή επισυνάπτονται ως ληξιπρόθεσμες οφειλές του Ε.Κ.Β.Α.Α., δυνάμενες να εξοφληθούν με την επιχορήγηση, περιλαμβάνονται και δαπάνες που έχουν κριθεί μη νόμιμες με προηγούμενες πράξεις της Υπηρεσίας Επιτρόπου (πράξεις επιστροφής 20, 22 και 23/2013), στηρίζεται επί αναληθούς προϋποθέσεως, καθόσον ο έλεγχος εν προκειμένω συνίσταται αποκλειστικά στη νομιμότητα της επιχορήγησης και όχι στον τρόπο ανάλωσης αυτής. 


ΝΣΚ/292/2004

Επιχορήγηση από Επιμελητήρια εταιριών, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τις οποίες αυτά συνέστησαν ή συμμετέχουν, σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν 2081/1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 1 και 2 του Ν 2081/1992 προκύπτει, ότι κατά νόμο, είναι δυνατή η επιχορήγηση από τα Επιμελητήρια της συσταθείσας από αυτά, μη κερδοσκοπικής εταιρίας.