×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/73/2018

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4412/2016/Α.118

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ.(..)Με αυτά τα δεδομένα, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η επίμαχη προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης (κατηγορίες Α2 και Β2) μη νομίμως ανατέθηκε κατόπιν διενέργειας συνοπτικού διαγωνισμού, διότι η εκτιμώμενη αξία της, σε δωδεκάμηνη βάση [βλ. την συνολική αξία, άνευ ΦΠΑ, των αναφερόμενων στη σκ. ΙΙΙ. Γ συμβάσεων, καθώς και την προϋπολογισθείσα δαπάνη, άνευ ΦΠΑ, του οικείου ανοικτού διαγωνισμού στο πλαίσιο του ΠΠΥΥ 2015 (199.000 περίπου ευρω)], υπερβαίνει το όριο των 60.000 ευρώ μέχρι του οποίου επιτρέπεται η ανάθεση προμηθειών με προσφυγή στην εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία..(..)Εν τούτοις, το Κλιμάκιο, συνεκτιμώντας: α) την ιδιαίτερη φύση των επίμαχων ειδών (φίλτρα αιμοκάθαρσης), η προμήθεια των οποίων καλύπτει την αδήριτη ανάγκη για περίθαλψη ιδιαίτερα ευπαθούς ομάδας ασθενών (νεφροπαθείς), β) τα γνωστά στο Κλιμάκιο (βλ. Πράξη IV Tμ. 49/2017) σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετώπισε το Νοσοκομείο αναφορικά με την προσαρμογή του στις απαιτήσεις του νέου νομοθετικού καθεστώτος που διέπει τη σύναψη των δημοσίων συμβάσεων (ν. 4412/2016) και τη σύνταξη των οικείων προτύπων διακηρύξεων και γ) το γεγονός ότι, στη συγκεκριμένη υπόθεση, ο επίμαχος συνοπτικός διαγωνισμός, ο οποίος διενεργήθηκε, κατόπιν δημοσίευσης προκήρυξης με τεχνικές προδιαγραφές, από επιτροπή, πέτυχε, εκ του αποτελέσματος, τη δημιουργία ευρύτατου ανταγωνισμού, αφού συμμετείχαν σε αυτόν 11 εταιρείες, ενώ, περαιτέρω, ολοκληρώθηκε χωρίς την υποβολή ενστάσεων ή προσφυγών ή με κατ’ άλλο τρόπο αμφισβήτηση της διαφάνειας της διενεργηθείσας διαδικασίας (βλ. οικ. 20904/9.11.2017 βεβαίωση του Διευθυντή Διοικητικού του Νοσοκομείου), κρίνει ότι τα όργανα του νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης της κείμενης νομοθεσίας για την ανάθεση δημόσιων συμβάσεων, αλλά προκειμένου να καλύψουν την επιτακτική ανάγκη για προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης για την Μονάδα Τεχνητού Νεφρού του Νοσοκομείου...(συγγνωστή πλάνη).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΑΕΠΠ/763/2018

Η αιτούσα εταιρεία, μέσω της προδικαστικής προσφυγής, επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, η οποία αποκλείει τα προσφερόμενα από αυτήν προϊόντα (ειδικά τα φίλτρα αιμοκάθαρσης με Α/Α 2, 6 και 7) από τη συνέχιση της δημόσιας διαγωνιστικής διαδικασίας για την 'Προμήθεια διατάξεων νεφρικής υποστήριξης' (Διακήρυξη 06/2017). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης τύπου POLYNEPHRON με συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές (όπως επιφάνεια μεμβράνης, συντελεστής υπερδιήθησης, καθάρσεις ουρίας κ.λπ.), προκειμένου να καλυφθούν οι νοσοκομειακές ανάγκες του Γενικού Νοσοκομείου Ελευσίνας 'Θριάσιο' με συνολική προϋπολογισμένη δαπάνη €203.506,46 (πλέον ΦΠΑ 13%). Η προσφυγή επικαλείται έλλειψη σαφούς αιτιολόγησης για τον αποκλεισμό των προϊόντων της και αντικοινωνικότητα των κριτηρίων επιλογής.


ΑΕΠΠ/1072/2020

Ο προσφεύγων οικονομικός φορέας αιτείται την ακύρωση της διακήρυξης της αναθέτουσας αρχής για την προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης για το τεχνητό νεφρό για ένα έτος, καθώς θεωρεί ότι οι όροι της διακήρυξης αντιτίθενται στο εθνικό και ενωσιακό δίκαιο. Ιδιαίτερα, επικαλείται την παράνομη θέσπιση πρόσθετων τεχνικών προδιαγραφών (συγκεκριμένης χημικής σύστασης μεμβράνης και μεθόδου αποστείρωσης) πέραν των απαιτούμενων για τη σήμανση CE, την απαίτηση χρήσης προϊόντων σε συγκεκριμένες χώρες, καθώς και τον ανασταλτικό όρο πληρωμής, τα οποία περιορίζουν τον ανταγωνισμό και παραβιάζουν την ελεύθερη κυκλοφορία των προϊόντων. Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης των κατηγοριών Α1, Β1 και Β2 με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει τιμής.


ΑΕΠΠ/1255/2020

Η προσφεύγουσα εταιρεία, μέσω της προδικαστικής προσφυγής της, αίτησε την ακύρωση συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών της διακήρυξης του δημοσίου διαγωνισμού για την προμήθεια φίλτρων τεχνητού νεφρού (διατάξεων νεφρικής υποστήριξης). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης για το Γενικό Νοσοκομείο, με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη 240.005,41€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Η προσφεύγουσα επέκρινε ότι οι προδιαγραφές περιορίζουν αθέμιτα τον ανταγωνισμό, καθώς απαιτούν συγκεκριμένες χημικές συνθέσεις μεμβρανών ή εμπορικά σήματα, αποκλείοντας έτσι προϊόντα με πιστοποίηση CE που κυκλοφορούν νόμιμα στην ΕΕ, παραβιάζοντας την κοινοτική και εθνική νομοθεσία.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/293/2018

Προμήθεια υγραερίου κίνησης και λιπαντικών και αναλωσίμων ειδών (...). Με δεδομένα αυτά, κρίνεται μεν ότι ο Δήμος..... νομίμως αποσύνδεσε το τμήμα 2 από τον συνολικό διαγωνισμό κατόπιν αποτυχίας ανάδειξης αναδόχου, κατ’ εφαρμογή των παραγράφων 9 και 10 του άρθρου 6 του ν. 4412/2016, απαραδέκτως, ωστόσο, υποβλήθηκε στο Κλιμάκιο αυτό προς έλεγχο το οικείο σχέδιο σύμβασης για την προμήθεια υγραερίου κίνησης από το προαναφερόμενο φυσικό πρόσωπο κατόπιν απευθείας ανάθεσης λόγω ποσού (βλ. και άρθρο 118 του ν. 4412/2016), δεδομένου ότι το Κλιμάκιο αυτό και η αρμόδια Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ελέγχει τα σχέδια συμβάσεων, που πρόκειται να συνάψουν Ο.Τ.Α., προϋπολογισθείσας δαπάνης, αντιστοίχως, 500.000 και 200.000 ευρώ και άνω, σύμφωνα με το άρθρο 36 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο (κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013, Α΄ 52). Συνεπώς, το Κλιμάκιο αυτό πρέπει να απέχει από τον έλεγχο του συγκεκριμένου σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια υγραερίου κίνησης από τον......


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/4/2019

Προμήθεια υγειονομικού υλικού:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, νομίμως προσέφυγε το Νοσοκομείο στη διαδικασία διαπραγμάτευσης για την προμήθεια του επίμαχου υγειονομικού υλικού. Και τούτο διότι η κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του προκηρυχθέντος δυνάμει της 13/2017 διακήρυξης τακτικού διαγωνισμού δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της αναθέτουσας Aρχής, αλλά σε δικαστική εμπλοκή κατόπιν άσκησης διοικητικών προσφυγών και αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων, η οποία εμπλοκή ομοίως δεν μπορεί να συναχθεί ότι οφείλεται σε υπαιτιότητα της αναθέτουσας Aρχής, δεδομένου ότι το Νοσοκομείο είχε εκδώσει νέες τεχνικές προδιαγραφές σε συμμόρφωση με την Ν30/2016 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου ......... Επιπροσθέτως, υφίστατο επείγουσα ανάγκη για την προμήθεια των φίλτρων τεχνητού νεφρού για την απρόσκοπτη λειτουργία της Μονάδας Τεχνητού Νεφρού. Κατ’ ακολουθίαν και συνεκτιμώντας περαιτέρω το γεγονός της ομαλής διεξαγωγής του ανοικτού διαγωνισμού βάσει της 5/2018 διακήρυξης για την προμήθεια των επίμαχων ειδών, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι νόμιμες και ως εκ τούτου θα μπορούσαν να θεωρηθούν, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν. 


ΑΕΠΠ/1074/2019

Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητά: 1) την ακύρωση της διακήρυξης που διενεργεί ανοικτός επαναληπτικός διαγωνισμός για την προμήθεια Φίλτρων Τεχνητού Νεφρού, επειδή ζητά φίλτρα συγκεκριμένης χημικής σύστασης με αναφορά σε εμπορικά σήματα, θέτει πρόσθετα κριτήρια που αλλοιώνουν το κριτήριο της χαμηλότερης τιμής, και απαιτεί αποστείρωση με δύο διαφορετικές μεθόδους· 2) την ακύρωση κάθε συναφούς πράξης ή παραλείψεως της αναθέτουσας αρχής· και 3) την αναστολή της διαγωνιστικής διαδικασίας μέχρι την έκδοση απόφασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης (διαφορετικών τύπων μεμβρανών όπως polysulfone, EVAL κ.ά.) για ιατρικές ανάγκες, με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη 70.119 ευρώ.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/51/2018

Προμήθεια τροφίμων. Με αυτά τα δεδομένα, λαμβανομένης υπόψη της ετήσιας επιβάρυνσης του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου για το έτος 2017 (87.800 ευρώ με ΦΠΑ ή 77.699 ευρώ περίπου, άνευ ΦΠΑ) για προμήθεια σε οπωρολαχανικά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως τα επίμαχα αγαθά ανατέθηκαν κατόπιν συνοπτικού διαγωνισμού, διότι η σε ετήσια βάση προϋπολογιζόμενη δαπάνη της εν λόγω προμήθειας υπερβαίνει το ποσό των 60.000 ευρώ μέχρι το οποίο επιτρέπεται η ανάθεση προμηθειών κατόπιν διενέργειας πρόχειρου διαγωνισμού. Περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι συνέτρεξαν λόγοι επείγοντες, οφειλόμενοι σε αυταπόδεικτα απρόβλεπτες περιστάσεις, οι οποίοι κατέστησαν αδύνατη τη διενέργεια νόμιμης διαγωνιστικής διαδικασίας...Ωστόσο, το Κλιμάκιο, συνεκτιμώντας: 1) προεχόντως την αδήριτη ανάγκη για τη συνέχιση της προμήθειας του Νοσοκομείου στα απαραίτητα για τη σίτιση των ασθενών του επίμαχα αγαθά μέσω της ενεργούς ακόμη επίμαχης σύμβασης και 2) ότι ο οικείος διαγωνισμός για προμήθεια τροφίμων είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Προμηθειών Υπηρεσιών Υγείας του 2014 ως ενιαίος για όλα τα νοσοκομεία της 1ης Υ.Πε. και με φορέα διενέργειας έτερο νοσοκομείο, 3) ότι το επόμενο Πρόγραμμα Προμηθειών του 2015 στο πλαίσιο του οποίου, κατά τα γνωστά στο Δικαστήριο, φορέας διενέργειας είναι το κάθε νοσοκομείο για τις δικές του ανάγκες, εγκρίθηκε μόλις στις 15.9.2016 (βλ. κυα  έγκρισης 4658/69.2016, Β΄ 2937/15.9.2017), 4) τα αναφερόμενα περί δημιουργίας μεγάλων καθυστερήσεων σε όλες τις διαγωνιστικές διαδικασίες εξαιτίας του νέου καθεστώτος του ν. 4412/2016 και ιδίως της καθυστερημένης -μόλις στα τέλη του 2016- έκδοσης από την ΕΑΑΔΗΣΥ των βάσει του νέου νόμου πρότυπων τευχών δημοπράτησης, 5) τα προβαλλόμενα ενώπιον του Κλιμακίου στο πλαίσιο έτερων εκθέσεων διαφωνίας για συναφείς δαπάνες του Νοσοκομείου ...., κρίνει ότι τα όργανα του Νοσοκομείου δεν λειτούργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης της κείμενης νομοθεσίας για την ανάθεση δημόσιων συμβάσεων, αλλά προκειμένου να καλύψουν την επιτακτική ανάγκη για σίτιση των ασθενών του Νοσοκομείου. (Συγγνωστή πλάνη)


ΑΕΠΠ/1263/2019

Η ανώνυμη εταιρεία προσφεύγουσα κατατέθηκε εναντίον της διακήρυξης του Γενικού Νοσοκοκομείου για προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης, ισχυριζόμενη ότι οι όροι αποκλείουν άδικα τα προϊόντα της. Ειδικότερα, κατέθεσε ότι η διακήρυξη περιέχει «φωτογραφικούς όρους» που αναφέρονται σε συγκεκριμένα εμπορικά σήματα μεμβρανών (όπως «...........», «...........», «.........») και μεθόδους αποστείρωσης (π.χ. «.........», «.......»), χωρίς τον όρο «ή ισοδύναμο», παραβιάζοντας τις αρχές ίσης μεταχείρισης και ελεύθερου ανταγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε προμήθεια 12 ειδών μεμβρανών φίλτρων για αιμοκάθαρση, με προϋπολογισμό 392.000 ευρώ (συνολικά για 2 έτη). Η ΑΕΠΠ δέχτηκε την προσφυγή, ακυρώνοντας τη διακήρυξη για 9 από τα 12 είδη, διότι οι όροι έκλειναν τη συμμετοχή προϊόντων με πιστοποίηση CE, χωρίς αντικειμενική αιτιολόγηση.


ΑΕΠΠ/531/2019

Με την Προδικαστική Προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση της απόφασης αριθμ. 87/04.03.2019 του Διοικητικού Συμβουλίου του Γενικού Νοσοκομείου Ξάνθης, η οποία τροποποίησε την προηγούμενη αξιολόγηση και κατακύρωση του διαγωνισμού για την «Προμήθεια Φίλτρων Τεχνητού Νεφρού». Η προσφυγή βασίζεται στον ισχυρισμό ότι τα προσφερόμενα φίλτρα της εταιρείας πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές της Διακήρυξης, καθώς είναι ισοδύναμα με τα ζητούμενα φίλτρα τύπου purema, αν και δεν αναγράφεται ρητά αυτός ο όρος στα τεχνικά φυλλάδια. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια φίλτρων τεχνητού νεφρού για τις ανάγκες της Μονάδας Τεχνητού Νεφρού του νοσοκομείου, με συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές και κωδικούς CPV 33181200-4.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/46/2018

ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ.Προμήθεια ειδών ιχθυοπωλείου-κατεψυγμένων ψαριών:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, εφόσον μέχρι το επίμαχο χρονικό διάστημα της ως άνω ανάθεσης (Αύγουστος 2017) το συνολικό ύψος των δαπανών, στις οποίες προέβη το Νοσοκομείο στο πλαίσιο του ΠΠΥΦΥ του 2015 για ομοειδή κατά την αντίληψη των συναλλαγών αγαθά, ήτοι για είδη διατροφής, ανήλθε στο ποσό των 79.690,45 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), όπως τούτο συνομολογεί και το ίδιο το Νοσοκομείο, -που πάντως δεν αντιστοιχούν στις συνολικές ετήσιες ανάγκες του Νοσοκομείου σε τρόφιμα- υπερέβη το όριο των 60.000 ευρώ, πέραν του οποίου επιβάλλεται η διενέργεια δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού, το Κλιμάκιο κρίνει, ότι το Νοσοκομείο μη νομίμως κατέφυγε στη διενέργεια του παραπάνω πρόχειρου διαγωνισμού, καθόσον έπρεπε να διενεργηθεί ένας ενιαίος ανοικτός διαγωνισμός για τη συνολική ετήσια κάλυψη των πάγιων αναγκών του σε ομοειδή αγαθά, δυναμένων να κατακυρωθούν σε έναν ή περισσότερους προμηθευτές μέσω της διενέργειας δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού, με επιμερισμό κατ’ είδος της προϋπολογισθείσας αξίας τους. Ο ισχυρισμός του Νοσοκομείου ότι το είδος «κατεψυγμένα ψάρια» δεν είναι ομοειδές με άλλα είδη τροφίμων, καθόσον εντάσσονται σε διαφορετικές κατηγορίες του Κοινού Λεξιλογίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις (CPV) είναι απορριπτέος, διότι η εξέταση του ζητήματος του ενιαίου χαρακτήρα μίας προμήθειας, προκειμένου να κριθεί η ύπαρξη παράνομης κατάτμησής της προς αποφυγή εφαρμογής διατάξεων της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, γίνεται με προσφυγή στα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, ενώ η κατάταξη των προς προμήθεια ειδών σε διαφορετικούς κωδικούς του Κωδικολογίου CPV  αποτελεί μεν συνεκτιμώμενο, αλλά όχι αποφασιστικό στοιχείο (βλ. Ελ.Συν. ΙV Τμ. Πράξ. 136, 6/2012, Κ.Π.Ε.Δ. στο VII Tμ. 78, 61/2017, 176/2016, 365/2015). Περαιτέρω, ο ισχυρισμός ότι ο τρόπος δημοπράτησης της συγκεκριμένης προμήθειας καθορίστηκε από το ίδιο το ηλεκτρονικό σύστημα ΕΣΗΔΗΣ, τον οποίο (τρόπο δημοπράτησης) ακολούθησε το Νοσοκομείο, είναι αβάσιμος, διότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης το ίδιο το Νοσοκομείο προέβη στην ξεχωριστή ηλεκτρονική υποβολή πολλαπλών αιτημάτων για διάφορα είδη διατροφής (κρέατα, γαλακτοκομικά, πουλερικά-αυγά, προϊόντα άρτου, έλαια, νωπά ή κατεψυγμένα λαχανικά, είδη παντοπωλείου) με επιμέρους προϋπολογισμούς, αντί της υποβολής ενός ενιαίου αιτήματος που θα περιελάμβανε το σύνολο των ομοειδών αγαθών διατροφής που απαιτούνται για την ενιαία κάλυψη των αναγκών του για το έτος 2017 με επιμερισμό κατ’ είδος της προϋπολογισθείσας αξίας τους και μία συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη, βάσει της οποίας θα καθορίζονταν και η ακολουθητέα διαδικασία δημοπράτησης. Άλλωστε, η ως άνω παραδοχή δεν αναιρείται ούτε από το προσκομιζόμενο, εκ μέρους του Νοσοκομείου, Α.Π. 4963/2016 έγγραφο της Προέδρου της Ε.Π.Υ., με το οποίο, μεταξύ άλλων, γίνεται υπόδειξη προς όλους τους φορείς του άρθρου 9 παρ. 1 του ν. 3580/2007, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και το Γ.Ν. ....., ότι μέχρι την έκδοση των προβλεπόμενων στο άρθρο 41 του ν. 4412/2016 υπουργικών αποφάσεων και τον καθορισμό ΚΑΑ οφείλουν να διενεργούν τις προμήθειές τους από τα ισχύοντα ΠΠΥΦΥ και σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο ν. 4412/2016. Ωστόσο, το Κλιμάκιο λαμβάνοντας υπόψη ότι η ανωτέρω προμήθεια πράγματι εντάχθηκε στο ΠΠΥΦΥ του 2015 και εγκρίθηκε ως μεμονωμένος διαγωνισμός και όχι ως μέρος της γενικότερης κατηγορίας «ειδών διατροφής» σε συνδυασμό με την αδήριτη ανάγκη του Νοσοκομείου για την προμήθεια των ανωτέρω ειδών κρίνει ότι πεπλανημένα, πλην όμως συγγνωστώς και άνευ πρόθεσης καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, τα όργανα του Νοσοκομείου υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προσφύγουν στη συγκεκριμένη διαδικασία.