ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/13/2020
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Αμοιβή για υπηρεσίες καθαριότητας δημοτικών κτιρίων:..Με δεδομένα τα ανωτέρω, μη νομίμως ο Δήμος .... ανέθεσε σε ιδιώτες την παροχή των προαναφερόμενων υπηρεσιών, διότι, ενόψει του ότι αυτές ανήκουν στις αρμοδιότητες του Γραφείου Ανθρώπινου Δυναμικού και Διοικητικής Μέριμνας, με την εν λόγω ανάθεση καλύπτονται πάγιες και διαρκείς ανάγκες λειτουργίας του και καταστρατηγούνται οι διατάξεις περί προσλήψεων. Ως εκ τούτων οι ελεγχόμενες συμβάσεις είναι μη νόμιμες. Εξάλλου, οι φορείς του Δημοσίου δύνανται να υποβάλλουν αιτήματα πρόσληψης προσωπικού, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 2 και 3 της Π.Υ.Σ. 33 της 27.12.2006 «Αναστολή Διορισμών και Προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα» (Α΄ 280), η ισχύς της οποίας παρατάθηκε διαδοχικά έως την 31.12.2019 με την Π.Υ.Σ. 23/2018,ΦΕΚ Α΄ 220 (Ελ.Συν. VII Τμ. Πρ. 70/2016). Ενόψει όμως του ότι στον Δήμο δεν υπηρετεί προσωπικό καθαριότητας εσωτερικών χώρων τα αρμόδια όργανά του ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, καθότι υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στη σύναψη των ελεγχόμενων συμβάσεων.Κατ’ ακολουθία, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής θα έπρεπε να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, οι πιστώσεις του οποίου βαρύνονται.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/83/2018
Αμοιβή για παροχή ιατρικών υπηρεσιών.(..)Με δεδομένα τα ανωτέρω μη νομίμως ο Δήμος ... ανέθεσε σε ιδιώτη ιατρό την παροχή των προαναφερόμενων υπηρεσιών, διότι, ενόψει του ότι ανήκουν στις αρμοδιότητες του Γραφείου Προστασίας Τρίτης Ηλικίας και Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων αυτού, με την εν λόγω ανάθεση σκοπείται η κάλυψη παγίων και διαρκών αναγκών λειτουργίας του. Καταστρατηγούνται επομένως οι διατάξεις περί προσλήψεων αλλά και οι περιορισμοί που έχουν τεθεί στον αριθμό των ετήσιων προσλήψεων και διορισμών του μόνιμου προσωπικού (άρθρο 64 ν. 4389/2016). Το συμπέρασμα αυτό ενισχύεται δε από το γεγονός ότι ο εν λόγω Δήμος είχε συνάψει και το έτος 2016 (από 1.7.2016 έως 30.6.2017) σύμβαση με την ίδια ιατρό, για την παροχή των ως άνω υπηρεσιών. Περαιτέρω, το γεγονός ότι δεν έχει προβλεφθεί θέση μόνιμου προσωπικού κλάδου ιατρών στον Ο.Ε.Υ. του Δήμου δεν τον νομιμοποιεί να καλύπτει τις μόνιμες και διαρκώς επαναλαμβανόμενες υπηρεσιακές του ανάγκες με τη σύναψη συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, αλλά, αντιθέτως, επιβάλλει τη σύσταση αντίστοιχης οργανικής θέσης στον Ο.Ε.Υ. αυτού για την εξυπηρέτηση των εν λόγω αναγκών (Ε.Σ. Πρ. Ι Τμ. 155/2009). Εξάλλου, οι φορείς του Δημοσίου δύνανται να υποβάλλουν αιτήματα πρόσληψης προσωπικού, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 2 και 3 της Π.Υ.Σ. 33 της 27.12.2006 ..., η ισχύς της οποίας έχει παραταθεί διαδοχικά από την ημερομηνία λήξης της έως την 31η Δεκεμβρίου 2018 με την Π.Υ.Σ. 25/2017,ΦΕΚ Α΄ 199 (ΕΣ VII Τμ. Πρ. 70/2016).(..)Ενόψει, όμως, της, επικαλούμενης από τον Δήμο, 25/16.12.2016 εγκυκλίου του Υπουργείου Εσωτερικών «Προγραμματισμός προσλήψεων τακτικού προσωπικού ανταποδοτικών υπηρεσιών Ο.Τ.Α. και Ν.Π.Ι.Δ.», η οποία αναφέρεται στην εξαίρεση από την αναστολή προσλήψεων τακτικού προσωπικού του προσωπικού που απασχολείται σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα, τα αρμόδια όργανα του Δήμου χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στη σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης παροχής ιατρικών υπηρεσιών για την κάλυψη των αντίστοιχων αναγκών του Κ.Α.Π.Η. με την φερόμενη ως δικαιούχο ιατρό... (συγγνωστή πλάνη.)
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/173/2018
Αμοιβή κοινωνικού λειτουργού:Με τα δεδομένα αυτά, οι ως άνω υπηρεσίες ανατέθηκαν κατά παράβαση της αρχής της οικονομικότητας, διότι το αντικείμενό τους δεν είναι εξειδικευμένο και εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Αυτοτελούς Τμήματος Κοινωνικής Προστασίας, Αλληλεγγύης και Παιδείας της Διεύθυνσης Κοινωνικής Προστασίας - Αλληλεγγύης της «Δημοτικής Κοινωνικής Αλληλεγγύης Δήμου .....». Το εν λόγω ν.π.δ.δ. δε αβασίμως επικαλείται ότι οι επίμαχες υπηρεσίες, που εμπεριέχονται στον καταστατικό σκοπό του, απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία, ενώ, ως φορέας του Δημοσίου, μπορούσε να υποβάλλει αίτημα πρόσληψης προσωπικού, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 2 και 3 της ΠΥΣ 33 της 27.12.2006 «Αναστολή Διορισμών και Προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα» (Α΄ 280), η ισχύς της οποίας έχει παραταθεί διαδοχικά από την ημερομηνία λήξης της έως την 31.12.2017, με την ΠΥΣ 27/2016 (Ε.Σ. VII Τμ. Πρ. 70/2016). Ωστόσο, ενόψει του ότι τμήμα των ως άνω υπηρεσιών θα παρέχονταν κατά τις απογευματινές ώρες, τα αρμόδια όργανα του ελεγχόμενου νομικού προσώπου πεπλανημένως πλην συγγνωστώς υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στην ανάθεση της επίμαχης υπηρεσίας.
ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)339/2015
Νόμιμη η πληρωμή από Δήμο σε υπαλλήλους Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης, οι οποίοι μεταφέρθηκαν στον ανωτέρω Δήμο, καθόσον οι ανωτέρω υπάλληλοι νομίμως μετακινήθηκαν στο Δήμο, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 15 του ν. 4257/2014 (ΦΕΚ Α΄ 93/2014), για την προσωρινή κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών αυτού, διότι, ενόψει του ότι δεν είναι δυνατή η πρόσληψη υπαλλήλων στον εν λόγω Δήμο είτε για πραγματικούς είτε για νομικούς λόγους, με τη διαδικασία των προαναφερόμενων διατάξεων, οι κενές θέσεις του Δήμου καλύπτονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα, χωρίς η εν λόγω μετακίνηση να αποτελεί πρόσληψη, λόγω του προσωρινού της χαρακτήρα, με συνέπεια να μην καταστρατηγούνται οι διατάξεις περί μη προσλήψεων υπαλλήλων στους Δήμου.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/174/2018
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά, οι ως άνω υπηρεσίες ανατέθηκαν σε τρίτο κατά παράβαση της αρχής της οικονομικότητας, διότι το αντικείμενό τους (φωτοτυπία, σκανάρισμα, αρχειοθέτηση οικοδομικών αδειών) δεν είναι εξειδικευμένο και ως εκ τούτου εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Γραφείου έκδοσης οικοδομικών αδειών σε συνεργασία με το Αυτοτελές Τμήμα Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής. Ο Δήμος προκειμένου να δικαιολογήσει την αναγκαιότητα της ανάθεσης, αβασίμως επικαλείται την ανεπάρκεια του προσωπικού, καθόσον οι φορείς του Δημοσίου δύνανται να υποβάλλουν αιτήματα πρόσληψης τακτικού προσωπικού, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 2 και 3 της ΠΥΣ 33 της 27.12.2006 «Αναστολή Διορισμών και Προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα» (Α΄ 280), η ισχύς της οποίας έχει παραταθεί διαδοχικά. Από το γεγονός δε ότι ο χρόνος εκτέλεσης της σύμβασης είναι σύντομος (60 μέρες), συνάγεται ότι οι ως άνω υπηρεσίες θα μπορούσαν να διεκπεραιωθούν με έγκαιρο προγραμματισμό και ορθή κατανομή των ωρών απασχόλησης του προσωπικού. Ωστόσο, ενόψει του ότι κατά το έτος 2017 ο Δήμος είχε αναθέσει όμοιες υπηρεσίες και έστω και καθυστερημένα προέβη σε ενέργειες προκειμένου να στελεχωθεί με προσωπικό ειδικότητας πολιτικού μηχανικού, το Κλιμάκιο αποφαίνεται ότι τα αρμόδια όργανά του δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των διατάξεων, αλλά πεπλανημένα πλην συγγνωστά υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στην ανάθεση της επίμαχης υπηρεσίας.
ΠΥΣ/28/2012
Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 2 της Π.Υ.Σ. 33/2006 «Αναστολή διορισμών και προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα» (Α΄ 280), όπως τροποποιήθηκε με την ΠΥΣ 6/2010 (Α΄ 25).
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/167/2019
Παροχής υπηρεσιών υποστήριξης:Με δεδομένα τα ανωτέρω μη νομίμως η Επιχείρηση προέβη στην ανάθεση σε ιδιώτες της παροχής των προαναφερόμενων υπηρεσιών, διότι αυτές ανήκουν στα συνήθη καθήκοντα του υπηρετούντος προσωπικού της των Γραφείων Τύπου και Δημόσιων Σχέσεων και Πολιτισμού - Αθλητισμού και Περιβάλλοντος. Επισημαίνεται δε ότι η παροχή των επίμαχων υπηρεσιών (σχεδιασµός, υλοποίηση, καθοδήγηση, επικοινωνία με φορείς και καλλιτέχνες, σχεδιασµός εκπαιδευτικών εκδηλώσεων, υποβολή προτάσεων για την χωροταξική ανάπτυξή της) δεν απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και δεδομένου ότι η διοργάνωσή της διεξάγεται εδώ και 15 έτη το προσωπικό θα έπρεπε να έχει εξοικειωθεί με τη σχετική διαδικασία. Ενόψει δε της αρχής της συνέχειας των δημόσιων υπηρεσιών και της διοικητικής δράσης η εμπειρία και η τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί θα έπρεπε να μεταφέ-ρεται στο νεότερο προσωπικό. Οι διαπιστώσεις αυτές δεν αναιρούνται από το γεγονός ότι απαιτείται παρουσία ατόμου στην Ονειρούπολη «πέραν του ωραρίου λειτουργίας της Επιχείρησης», καθόσον, η ανάγκη αυτή δύναται να καλυφθεί από το προσωπικό της με την παροχή υπερωριακής εργασίας. Εξάλλου, ήδη υπηρετούν 29 υπάλληλοι (από 29.11.2018 βεβαίωση προσωπικού Δ.Ε.Κ.ΠΟ.Τ.Α. .....), ενώ δεν προβάλλονται συγκεκριμένοι λόγοι που εμπόδισαν την περαιτέρω στελέχωσή της, ακόμη και κατά την περίοδο αναστολής των προσλήψεων, καθόσον οι φορείς του Δημοσίου δύνανται να υποβάλλουν αιτήματα πρόσληψης προσωπικού κατ’ εφαρμογή των άρθρων 2 και 3 της ΠΥΣ 33 της 27.12.2006 «Αναστολή Διορισμών και Προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα» (Α΄ 280), η ισχύς της οποίας παρατάθηκε διαδοχικά από την ημερομηνία λήξης της έως και τις 31.12.2018 με την ΠΥΣ 25/2017 (Α΄ 199). Επιπλέον, ο …..δεν είναι ασφαλιστικά ενήμερος, καθόσον διατηρεί ατομική επιχείρηση και δεν προσκομίστηκε η ασφαλιστική ενημερό-τητά του ως ελεύθερου επαγγελματία.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/171/2019
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ.Με δεδομένα τα ανωτέρω, μη νομίμως η Δ.Ε.Υ.Α. ..... ανέθεσε σε ιδιώτη την παροχή των προαναφερόμενων υπηρεσιών, διότι, ενόψει του ότι αυτές ανήκουν στις αρμοδιότητες του Γραφείου Λειτουργίας - Συντήρησης - Ποιοτικού Ελέγχου ΕΕΛ Φερών, με την εν λόγω ανάθεση σκοπείται η κάλυψη παγίων και διαρκών αναγκών λειτουργίας της και καταστρατηγούνται οι διατάξεις περί προσλήψεων. Ως εκ τούτων η ελεγχόμενη σύμβαση είναι μη νόμιμη. Ενόψει, όμως, α) της 13/30.1.2017 απόφασης προγραμματισμού προσλήψεων τακτικού προσωπικού, με την οποία ζητείται από τη Δ.Ε.Υ.Α. ..... η πρόσληψη με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου 1 υπαλλήλου ΠΕ ηλεκτρολόγων μηχανικών και 1 ΔΕ ηλεκτρολόγων, β) της 109/25.4.2018 Πρόσκλησης για μετάταξη στη Δ.Ε.Υ.Α. 9 ατόμων διάφορων ειδικοτήτων και γ) της 183/26.6.2018 απόφασης για πρόσληψη 3 ατόμων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 82 του ν. 4483/2017, κρίνεται ότι τα αρμόδια όργανά της ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, καθότι υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στη σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης παροχής υπηρεσιών για την κάλυψη των αντίστοιχων αναγκών της. Περαιτέρω, υφίσταται ανάλυση του προϋπολογισμού (τεύχος προϋπολογισμός-τιμολόγιο) της ως άνω υπηρεσίας, όπου παρατίθεται ο αριθμός του προσωπικού που απαιτείται, οι ώρες απασχόλησης καθώς και η ωριαία αμοιβή.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/139/2018
Αμοιβή μηχανικού. Με δεδομένα τα ανωτέρω, μη νομίμως η Δ.Ε.Υ.Α... ανέθεσε σε ιδιώτη την παροχή των προαναφερόμενων υπηρεσιών, διότι, ενόψει του ότι αυτές ανήκουν στις αρμοδιότητες του Γραφείου Μελετών - Σχεδιασμού - Προγραμματισμού και Υλοποίησης Έργων και του Γραφείου Οικονομικής Διαχείρισης Έργων, με την εν λόγω ανάθεση σκοπείται η κάλυψη παγίων και διαρκών αναγκών λειτουργίας της και καταστρατηγούνται οι διατάξεις περί προσλήψεων. Το συμπέρασμα αυτό ενισχύεται και από το γεγονός ότι, όπως προκύπτει και από το 2922/26.4.2018 έγγραφο της Δ.Ε.Υ.Α..., η εν λόγω Επιχείρηση είχε συνάψει και τα έτη 2013, 2015, 2016 και 2017 σύμβαση με ιδιώτη ανάδοχο για τις ίδιες υπηρεσίες. Ως εκ τούτων η ελεγχόμενη σύμβαση είναι μη νόμιμη… Ενόψει, όμως, της επικαλούμενης από τη Δ.Ε.Υ.Α... 6/2017 απόφασης προγραμματισμού προσλήψεων τακτικού προσωπικού, με την οποία ζητείται η πρόσληψη με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου 1 υπαλλήλου ΠΕ πολιτικών μηχανικών, καθώς δεν υπηρετεί υπάλληλος με αυτήν την ειδικότητα, αλλά και της θετικής εισήγησης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης για την κάλυψη αυτής της θέσης, κρίνεται ότι τα αρμόδια όργανά της ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, καθότι υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στη σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης παροχής υπηρεσιών για την κάλυψη των αντίστοιχων αναγκών της, ιδίως αφού το Υπουργείο Εσωτερικών δεν έχει εγκρίνει ακόμη την πρόσληψη αυτή.. Κατ’ ακολουθία, το ελεγχόμενο ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΠΥΣ/50/2021
α) Έγκριση προγραμματισμού προσλήψεων έτους 2022, β) Τροποποίηση της υπ΄ αρ. 42/30.9.2020 Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου «Έγκριση προγραμματισμού προσλήψεων έτους 2021»
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ:
Π.Υ.Σ. 29/2025 27.10.2025:Έγκριση προγραμματισμού προσλήψεων έτους 2026 και τροποποίηση των υπ’ αρ. ΠΥΣ/50/4.11.2021 ΠΥΣ/31/27.9.2022 και Π.Υ.Σ. 51/30.9.2024 Πράξεων Υπουργικού Συμβουλίου
ΠΥΣ/26/2023-31.10.2023:Έγκριση προγραμματισμού προσλήψεων έτους 2024 και τροποποίηση των υπ’ αρ. 42/30.9.2020, 50/4.11.2021 και 31/27.9.2022 Πράξεων Υπουργικού Συμβουλίου.
ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΓΚΡ./οικ.20006/2024-26.11.2024:ΘΕΜΑ: Διαβίβαση πράξης έγκρισης προγραμματισμού προσλήψεων έτους 2025. ΣΥΝΝΗΜΕΝΗ Η ΠΥΣ/51/30-9-2024: Έγκριση προγραμματισμού προσλήψεων έτους 2025 και τροποποίηση των υπ’ αρ. 50/4.11.2021, 31/27.9.2022 και 26/31.10.2023 Πράξεων Υπουργικού Συμβουλίου.
Ελ.Συν/Τμ.7(ΚΠΕ)/136/2015
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από ν.π.δ.δ. Δήμου σε δικαιούχους σε εκτέλεση συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, οι οποίες καταρτίστηκαν κατ’ εφαρμογή του άρθρου 209 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του Ν. 3463/2006(ΦΕΚ Α΄ 114) Κ.Δ.Κ., καθόσον: α) μη νομίμως το ανωτέρω νομικό πρόσωπο προέβη στην ανάθεση της παροχής των προαναφερόμενων υπηρεσιών, διότι με τις συναφθείσες συμβάσεις καλύπτονται πάγιες και διαρκείς ανάγκες λειτουργίας των τμημάτων του Οργανισμού που ανάγονται στα καθήκοντα του υπηρετούντος προσωπικού και β) η ως άνω πλημμέλεια της απευθείας ανάθεσης, κατ’ επίκληση των διατάξεων του άρθρου 209 του ν. 3463/2006, υπηρεσιών που έχουν πάγιο και διαρκή χαρακτήρα, είναι ουσιώδης, διότι άγει σε καταστρατήγηση των περί των περιορισμών των προσλήψεων διατάξεων της Π.Υ.Σ. 33/2006, βάσει των οποίων άλλωστε εγκρίθηκε, συγκεκριμένος αριθμός προσλήψεων, κατόπιν των σχετικών αιτημάτων του νομικού προσώπου.
Ανακλήθηκε με την ΕλΣυν.Τμ.7/26/2015