×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΜΕΙΖΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/26/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η ρητή αυτή νομοθετική πρόβλεψη περί ολοσχερούς κατάργησης με τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ.1 του ν.4488/2017 των διατάξεων του άρθρου 62 περ. β΄ του Συνταξιοδοτικού Κώδικα αποτυπώνει τη σαφή δικαιοπολιτική επιλογή του νομοθέτη να αποσυνδέσει πλήρως την ποινικά κολάσιμη συμπεριφορά των υπαλλήλων από την οιασδήποτε έκτασης (ολική ή μερική) οριστική απώλεια του συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Η ρύθμιση δε αυτή, η οποία έχει τεθεί κατά τρόπο αντικειμενικό και φέρει επαρκή δικαιολογητική βάση, συνεπαγόμενη την απόληψη από τον επίορκο καταδικασθέντα αμετακλήτως υπάλληλο σύνταξης του αυτού ύψους με τον ευόρκως υπηρετήσαντα και μετέπειτα συνταξιούχο δημόσιο υπάλληλο, δεν δύναται να θεωρηθεί ότι εξομοιώνει αυθαίρετα τις δύο αυτές κατηγορίες υπαλλήλων, κατά παραβίαση της συνταγματικής αρχής της αναλογικής ισότητας, δοθέντος πάντως ότι και ο επίορκος υπάλληλος παρείχε επί μακρόν υπηρεσίες επί τη βάσει νομίμως συσταθείσας δημοσιοϋπαλληλικής σχέσης, διαθέτοντας τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα της θέσης του, έχοντας καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές και συμπληρώσει τις χρονικές προϋποθέσεις για τη θεμελίωση δικαιώματος σύνταξης από το δημόσιο, ώστε, ευλόγως, να δικαιούται, κατά γενικό συνταγματικό και νομοθετικό κανόνα (βλ. σκέψεις 13 και 16 της παρούσας), μία συνταξιοδοτική παροχή ανάλογη προς τις καταβληθείσες αποδοχές, όπως και ο ευόρκως υπηρετήσας. Σε κάθε περίπτωση, κατά τα παγίως κριθέντα, η ποινικώς κολάσιμη συμπεριφορά των υπαλλήλων δεν συνιστά πρόσφορο κριτήριο δυνάμενο να δικαιολογήσει εν προκειμένω, κατά τρόπο συνταγματικώς ανεκτό, την εξαίρεση της συγκεκριμένης κατηγορίας υπαλλήλων από τον ως άνω γενικό κανόνα και τη δυσμενή διαφορετική συνταξιοδοτική τους μεταχείριση, αφού δεν τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με το συνταξιοδοτικό τους καθεστώς αλλά σχετίζεται άμεσα μόνο με την υπηρεσιακή τους κατάσταση (βλ. σκέψη 15 της παρούσας, πρβλ. και ΣτΕ Ολ. 996/2022). 



Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Φ.80000/21395/1450/2011

ΘΕΜΑ: « Ημερομηνία υποβολής αίτησης αναγνώρισης των χρόνων του αρ. 40 του ν. 3996/2011, για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή/και προσαύξηση του ποσού της σύνταξης »

ΝΣΚ/173/2017

Εάν η ποινική καταδίκη για συγκεκριμένα αδικήματα επιφέρει την απώλεια του συνταξιοδοτικού δικαιώματος και συνεπώς εάν πρώην υπάλληλος της ΔΕΗ μπορεί να συνταξιοδοτηθεί.Τα αδικήματα της παθητικής δωροδοκίας και της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα δεν περιλαμβάνονται στα οριζόμενα στο άρθρο 13 παρ.4 του ν. 4491/1966 αδικήματα, για τα οποία η ποινική καταδίκη επιφέρει την απώλεια του συνταξιοδοτικού δικαιώματος και συνεπώς η Μ.Β. μπορεί να δικαιωθεί σύνταξης βάσει του Καταστατικού του ΤΑΠ-ΔΕΗ.


ΕλΣυν.ΕλάσσοναΟλομ/480/2016

Απώλεια συνταξιοδοτικού δικαιώματος: Κρίνοντας το Τμήμα ως ανωτέρω ορθά ερμήνευσε και εφάρμοσε το νόμο, καθόσον, όπως έγινε δεκτό, η προβλεπόμενη στον νόμο οριστική, πλήρης και αυτοδίκαιη απώλεια του συνταξιοδοτικού δικαιώματος συνιστά καθ’ εαυτήν κύρωση υπερβολικά επαχθή, η οποία ανατρέπει ήδη σε νομοθετικό επίπεδο τη δίκαιη ισορροπία ανάμεσα στις απαιτήσεις του γενικού συμφέροντος και της προάσπισης του δικαιώματος προς απόληψη σύνταξης, ενώ υπερακοντίζει καταδήλως τον επιδιωκόμενο από αυτή δημόσιο σκοπό, ερχόμενη ευθέως και αμέσως σε αντίθεση τόσο με τη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, όσο και με το άρθρο 1 του (πρώτου) Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α.. Επομένως, οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί του αναιρεσείοντος Δημοσίου περί πλημμελούς ερμηνείας και εφαρμογής της επίμαχης διάταξης, για την οποία ισχυρίζεται ότι τελεί σε δίκαιη ισορροπία μεταξύ του επιδιωκομένου σκοπού και της προβλεπομένης κύρωσης και ότι δεν είναι άνευ ετέρου αντισυνταγματική, αλλά πρέπει να εξετάζονται κατά περίπτωση οι συγκεκριμένες περιστάσεις καταδίκης του υπαλλήλου, είναι νόμω αβάσιμοι και απορριπτέοι...


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/559/2025

Η απόφαση 559/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ολομέλεια) απέρριψε την αίτηση αναίρεσης κατά της απόφασης 1184/2021, η οποία επικύρωσε τη διακοπή της σύνταξης του αναιρεσείοντος. Ο αναιρεσείων, ενήλικο ανίκανο άρρεν τέκνο θανόντος συνταξιούχου, είχε λάβει σύνταξη κατά μεταβίβαση, η οποία αφαιρέθηκε από το Γ.Λ.Κ. το 2015, επειδή τέλεσε γάμο το 2011, γεγονός που συνεπαγόταν την απώλεια του δικαιώματος. Στον αναιρεσείοντα καταλογίστηκαν 56.047,04 ευρώ (συντάξεις και πρόστιμο). Το Δικαστήριο έκρινε ότι η αγαμία είναι αυτονόητη και απαραίτητη προϋπόθεση για τη θεμελίωση και διατήρηση συνταξιοδοτικού δικαιώματος κατά μεταβίβαση, καθώς ο γάμος σημαίνει αυτονόμηση από την πατρική οικογένεια. Η απόφαση κρίνει τη νομοθετική επιλογή συνταγματική και σύμφωνη με το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, απορρίπτοντας όλους τους λόγους αναίρεσης.


ΝΣΚ/308/2011

ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Αρμοδιότητα επί εκκρεμών αιτήσεων ασφαλισμένων του τ. ΤΑΠΟΤΕ – Επιστροφή ή μη εισφορών σε περίπτωση αποχώρησης και μη θεμελίωσης αυτοτελούς συνταξιοδοτικού δικαιώματος – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δύναται να επιληφθεί αιτήσεων επιστροφής ατομικών λογαριασμών εισφορών προσώπων που ήταν ασφαλισμένοι στο ΤΑΠ-ΟΤΕ και αποχώρησαν από την εργασία τους χωρίς να θεμελιώσουν αυτοτελές συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Εφαρμογή επ’ αυτών έχει η περί ΙΚΑ-ΕΤΑΜ νομοθεσία, η οποία δεν προβλέπει επιστροφή εργοδοτικών εισφορών, δοθέντος ότι το άρθρο 26 του καταστατικού του ΤΑΠ-ΟΤΕ έπαυσε να ισχύει μετά την ένταξη του κλάδου σύνταξης του ΤΑΠ-ΟΤΕ στον κλάδο σύνταξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. (ομοφ.)


IKA/Σ40/34/2012

ΘΕΜΑ: «Συνυπολογισμός πλασματικών χρόνων ανεργίας- ασθένειας, κύησης & λοχείας και αναπηρίας για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω γήρατος» ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΡ: 4

ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)/89/2015

ΑΠΟΔΟΧΕΣ: Νόμιμη η καταβολή αποδοχών σε υπάλληλο Δήμου με σχέση εργασία ι.δ.α.χ., ο οποίος επανήλθε στην ενεργό υπηρεσία μετά την ανάκληση της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του, προκειμένου να συνταξιοδοτηθεί, καθόσον  συνέτρεχε ουσιώδης πλάνη ως προς το χρόνο υπηρεσίας του για την απόκτηση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, αφού αυτός, χωρίς τη συνδρομή της προϋπόθεσης αυτής, ουδέποτε, κατά τη ρητώς εκπεφρασμένη πρόθεσή του στη δήλωση καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του, θα επέλεγε τη λήξη του εργασιακού του βίου, στερούμενος παντελώς τους πόρους διαβίωσής του (άρθρο 4 παρ. 10 του ν. 4151/2013, ΦΕΚ Α΄ 103/2013 και άρθρα 140-141 του ΑΚ).


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1701/2022

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ:Με την αίτηση αυτή επιδιώκεται η αναίρεση της 1223/2017 απόφασης του II Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...)Με την αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση απορρίφθηκε έφεση της ήδη αναιρεσείουσας κατά (α) του ... εγγράφου-πράξης της Διεύθυνσης Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), με το οποίο  απορρίφθηκε η από 9.5.2014 αίτησή της για την απονομή σε αυτήν σύνταξης ως άγαμη ενήλικη θυγατέρα της αποβιωσάσης στις 20.7.2011 …, πολιτικής συνταξιούχου (τέως δασκάλας)(...)Σε κάθε πάντως δε περίπτωση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 80 παρ. 1 και 73 παρ. 2 του Συντάγματος, οι συνταξιοδοτικές διατάξεις πρέπει να ερμηνεύονται στενά και δεν επιτρέπεται με διασταλτική ερμηνεία ή ανάλογη ή επεκτατική εφαρμογή τους να διευρύνεται ο κύκλος των δικαιουμένων σύνταξης προσώπων ή να καθίστανται ευνοϊκότερες οι προϋποθέσεις αναγνώρισης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, κατά μείζονα δε λόγο όταν αυτές αφορούν τους κατά μεταβίβαση δικαιούχους. Απορρίπτει την υπό κρίση αίτηση αναίρεσης.


οικ.268/2017

Μεταβίβαση δικαιώματος υπογραφής «με εντολή Υπουργού ή Υφυπουργού», κατά περίπτωση στους: Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γενικό Γραμματέα Υποδομών και Προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων, Προϊσταμένους Διευθύνσεων και Προϊσταμένους Τμημάτων του Υπουργείου, καθώς και στο Γενικό Επιθεωρητή ΣΕΕΥΜΕ.


ΝΣΚ/88/2015

Δυνατότητα ή μη συνταξιοδότησης των πρώην εργαζομένων στις ανώνυμες εταιρίες «Ολυμπιακή Αεροπορία-Υπηρεσίες Α.Ε.», «Ολυμπιακές Αερογραμμές Α.Ε.» και «Ολυμπιακή Αεροπλοΐα Α.Ε.» και ασφαλισμένων στο Ε.Τ.Α.Α.-Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε. - Συνυπολογισμός αναγνωριζομένου χρόνου ασφάλισης – Θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος μετά την πάροδο πενταετίας από τη λύση της σύμβασης εργασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεδομένου ότι στην παρ.8 του άρθρου 2 του ν. 3717/2008, που αφορά στο κατά την 1.1.2009 Τακτικό Προσωπικό των εταιριών "Ολυμπιακές Αερογραμμές Α.Ε.", "Ολυμπιακή Αεροπορία - Υπηρεσίες Α.Ε." και "Ολυμπιακή Αεροπλοΐα Α.Ε.", το υπαγόμενο στην κύρια ασφάλιση του Ε.Τ.Α.Α., δεν τάσσεται προθεσμία για υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότηση λόγω γήρατος, οι εργαζόμενοι τούτοι, υπό τον όρο ότι στο πρόσωπό τους συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις που ορίζονται στην ως άνω διάταξη νόμου, μπορούν οποτεδήποτε και, κυρίως, χωρίς το χρονικό περιορισμό της πενταετίας, που τίθεται από την κατ’ εξουσιοδότηση της παρ.2 του άρθρου 2 του ν. 3717/2008 εκδοθείσα Κ.Υ.Α. 38896/317/2009, προκειμένου να λάβουν κύρια σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας, να συνυπολογίσουν στο χρόνο της κύριας ασφάλισής τους επιπλέον χρόνο ασφάλισης (αναγνωριζόμενο χρόνο), ο οποίος αντιστοιχεί στο ήμισυ του χρόνου υπηρεσίας τους ως τακτικό προσωπικό στις ως άνω εταιρίες. Ο κατά τα άνω αναγνωριζόμενος χρόνος συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και για την προσαύξηση του ποσού της σύνταξης. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ