ΕΣ/ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ/7Η/2023
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Στην παρ. 6 του άρθρου 150 του ν. 4820/2021 ορίζεται: «Με απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να καθορίζονται αριθμητικά συντελεστές βαρύτητας και ποσοστώσεις για τη μείωση του καταλογιζόμενου ποσού, βάσει των αρχών και κριτηρίων των παρ. 1 έως 5». Με τη διάταξη αυτή παρέχεται η δυνατότητα στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου να προβεί στον καθορισμό, μέσω κανονιστικής απόφασης, συντελεστών βαρύτητας και ποσοστώσεων για τη μείωση του ποσού του καταλογισμού από τα καταλογίζοντα όργανα, βάσει των αρχών και κριτηρίων που αναφέρονται ρητά στις παρ. 1 έως 5 του ίδιου άρθρου. Επισημαίνεται ότι οι ρυθμίσεις της απόφασης αυτής εφαρμόζονται κατά το τελευταίο στάδιο της καταλογιστικής διαδικασίας, ήτοι αφού έχει προηγουμένως διαπιστωθεί από το καταλογίζον όργανο, με βάση τα οριζόμενα στα άρθρα 141 επ. του ν. 4820/2021, η συνδρομή των λοιπών προϋποθέσεων επιβολής του καταλογισμού (ύπαρξη ελλείμματος, παράνομη πράξη ή παράλειψη του δημοσιονομικώς υπευθύνου προσώπου που συνδέεται αιτιωδώς με το έλλειμμα, απαιτούμενος βαθμός υπαιτιότητας ανάλογα με την ιδιότητα και τα καθήκοντά του).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΦΓ8/14823/2023
Καθορισμός συντελεστών βαρύτητας και ποσοστώσεων για τη μείωση του καταλογιζόμενου ποσού κατά τις διατάξεις του άρθρου 150 του ν. 4820/2021 "Οργανικός Νόμος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και άλλες ρυθμίσεις" (Α’ 130).
ΝΣΚ/139/2023
Ερωτάται εάν, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του ν. 4509/2017, καθώς και του άρθρου 152 παρ.1 του ν. 4830/2021, κωλύεται (λόγω παραγραφής της αξίωσης του Δημοσίου) ή όχι, η εκ μέρους της Διοίκησης, έκδοση καταλογιστικής πράξης σε βάρος υπολόγων προσώπων για την αναπλήρωση διαχειριστικών ελλειμμάτων, ο χρόνος δημιουργίας των οποίων ανατρέχει σε προγενέστερα της δεκαετίας οικονομικά έτη, καθώς και εάν, σε περίπτωση νόμιμου καταλογισμού, μπορεί η Διοίκηση, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 150 του ν. 4820/2021, να προβεί σε μείωση του καταλογιζόμενου ποσού.(...) α) Η Διοίκηση δεν μπορεί να προβεί νομίμως σε καταλογισμό υπολόγων στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι η σχετική αξίωση του δικαιούχου για την αναπλήρωση διαχειριστικών ελλειμμάτων έχει υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 152 του ν. 4830/2021. β) Σε περίπτωση νόμιμου καταλογισμού, δεν μπορεί η Διοίκηση, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 150 του ν. 4820/2021, να προβεί σε μείωση του καταλογιζόμενου ποσού (ομόφωνα).
ΝΣΚ/109/2022
Ερωτάται: α) Αν η προβλεπόμενη στο άρθρο 152 παρ.1 του ν.4820/2021 δεκαετής παραγραφή, ενόψει της διατύπωσης της διάταξης αυτής που αναφέρεται στην παραγραφή της δυνατότητας έκδοσης καταλογιστικής πράξης από κάθε αρμόδιο όργανο, καταλαμβάνει και τα καταλογίζοντα όργανα της διοίκησης. Σε θετική περίπτωση: 1) Λαμβανομένων υπόψη και των πρακτικών της 2.12.2021 της Ολομέλειας της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με τα οποία κρίθηκε ότι η ως άνω παραγραφή καταλαμβάνει και τα καταλογίζοντα όργανα της διοίκησης, αν η έναρξη ισχύος της εν λόγω διάταξης ανατρέχει στην ημερομηνία κυκλοφορίας (24.7.2021) του ΦΕΚ Α΄ 130/23.7.2021, στο οποίο δημοσιεύθηκε ο ν.4820/2021. 2) Αν η διάταξη του άρθρου 152 παρ. 2 του ν.4820/2021, η οποία αναφέρεται περιοριστικά (υπό τις ειδικότερα οριζόμενες προϋποθέσεις) στη χρήση του μέσου της κοινοποίησης φύλλου μεταβολών – ελλείψεων (πρόβλεψη διαδικασιών καταλογισμού του Ελεγκτικού Συνεδρίου, άρθρο 124 παρ. 2 και άρθρο 125 παρ. 1 του ν.4820/2021, προϊσχύουσες διατάξεις άρθρο 38 παρ. 3 του ν. 4129/2013 και άρθρο 22 παρ. 4 του ΠΔ 774/1980), ως μέσου αναστολής παραγραφής, δύναται να τύχει αναλόγου εφαρμογής στους καταλογισμούς της Οικονομικής Διοίκησης. 3) Αν η διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 163 ν. 4820/2021 περί μη συμπλήρωσης της δεκαετούς παραγραφής πριν τη συμπλήρωση πέντε (5) ετών από την έναρξη ισχύος του ν. 4820/2021, των υποθέσεων που εκκρεμούν προς έλεγχο στα Κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφαρμόζεται αναλογικά και στις υποθέσεις που εκκρεμούν προς έλεγχο ενώπιον των οργάνων της οικονομικής διοίκησης, ώστε να παρέχεται και σ’ αυτά ο χρόνος της πενταετίας προς ολοκλήρωση των ελέγχων και των τυχόν συνακόλουθων καταλογισμών, που απορρέουν από αυτούς. β) Αν η οικονομική διοίκηση, κατά τη διαδικασία του καταλογισμού, δύναται να εφαρμόσει τις διατάξεις του άρθρου 150 του ν. 4820/2021 (περί μείωσης καταλογιζόμενου ποσού).(....)α) Η προβλεπόμενη στο άρθρο 152 παρ.1 του ν.4820/2021 δεκαετής παραγραφή καταλαμβάνει και τα καταλογίζοντα όργανα της διοίκησης (κατά πλειοψηφία). 1) Η ισχύς του άρθρου 152 του ν.4820/2021 αρχίζει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή από 23.7.2021 (ομόφωνα). 2) Η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 152 του ν.4820/2021 δεν δύναται να τύχει αναλόγου εφαρμογής στους καταλογισμούς της οικονομικής διοίκησης (ομόφωνα). 3) Η διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 163 του ν. 4820/2021 εφαρμόζεται και στις υποθέσεις που εκκρεμούν προς έλεγχο ενώπιον των οργάνων της οικονομικής διοίκησης (κατά πλειοψηφία). β) Η οικονομική διοίκηση, κατά τη διαδικασία του καταλογισμού, δεν δύναται να εφαρμόσει τις διατάξεις του άρθρου 150 του ν. 4820/2021 (ομόφωνα).Κατάσταση : Αποδεκτή
ΝΣΚ/330/2003
Διαδικασία ανάθεσης δημοσίας συμβάσεως υπηρεσιών με διαπραγμάτευση, καθορισμός και γνωστοποίηση ειδικής βαρύτητας και τρόπου βαθμολόγησης των κριτηρίων ανάθεσης, σειρά ανοίγματος τεχνικών και οικονομικών προσφορών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την διαδικασία συνάψεως δημοσίας συμβάσεως υπηρεσιών με διαπραγμάτευση, που κηρύχθηκε κατά τις διατάξεις του άρθρου 9 παρ.2 περ.β’ και γ’ του ΠΔ 346/1998, η αναθέτουσα αρχή δεν είναι υποχρεωμένη, να καθορίσει και να γνωστοποιήσει σειρά βαρύτητας και τρόπο βαθμολόγησης των κριτηρίων ανάθεσης της σύμβασης στην πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά. (πλειοψ.) Τα στοιχεία αυτά δεν μπορεί να τα καθορίσει εκ των υστέρων, εάν η διαδικασία βρίσκεται σε στάδιο, που κατά αντικειμενική κρίση, δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με την τήρηση των αρχών της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των συμμετεχόντων. Κατά την ίδια διαδικασία η αναθέτουσα αρχή δεν υποχρεούται, να καθορίσει ποσοστό εκπτώσεως, η υπέρβαση του οποίου συνιστά λόγο αποκλεισμού από την διαδικασία, ούτε υποχρεούται, να εξετάσει και αξιολογήσει πρώτα τις τεχνικές και στη συνέχεια τις οικονομικές προσφορές. (ομόφωνα)
Δ.Π.Ε. 1157920 ΕΞ/2012
Καθορισμός των απαιτούμενων προϋποθέσεων, των κριτηρίων και των συντελεστών βαρύτητας αυτών, για την επιλογή των υποψηφίων Οικονομικών Επιθεωρητών του Υπουργείου Οικονομικών».
ΕΣ/ΤΜ.4/319/2018
Αναστολή εκτέλεσης καταλογιστικής απόφασης. Με την αίτηση αυτή ζητείται η αναστολή εκτέλεσης της ΕΜΠοικ/721/5.5.2011 καταλογιστικής πράξης του Σώματος Επιθεωρητών ...(....). Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ως άνω οικονομική κατάσταση της αιτούσας και το ύψος του καταλογιζόμενου σε βάρος της ποσού, πιθανολογείται ότι η τυχόν άμεση σε βάρος της εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης για το πέραν των 4.000 ευρώ, ποσό του καταλογισμού της, θα επιφέρει σ' αυτήν δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη σε περίπτωση ευδοκίμησης της έφεσής της....Αναστέλλει την εκτέλεση της ΕΜΠοικ/721/5.5.2011 πράξης καταλογισμού του Σώματος Επιθεωρητών ...(....) για το πέραν των 4.000 ευρώ, ποσό του καταλογισμού της αιτούσας μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2236/2014
Η απόφαση 2236/2014 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά αίτηση αναίρεσης κατά της απόφασης 1290/2011, η οποία είχε καταλογίσει στον αποβιώσαντα πρώην Δήμαρχο Ύδρας ποσό 93.205,341 ευρώ λόγω ελλείμματος στη χρηματική διαχείριση (1991-1994), εφαρμόζοντας μείωση βάσει του άρθρου 37 του ν. 3801/2009. Οι κληρονόμοι του (χήρα και θυγατέρες), ζήτησαν περαιτέρω μείωση του καταλογισμού, υποστηρίζοντας ότι η διάταξη του άρθρου 37 έπρεπε να εφαρμοστεί και στο πρόσωπό τους, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική τους κατάσταση. Το Δικαστήριο έκανε δεκτό κατά πλειοψηφία τον λόγο αναίρεσης και ανέπεμψε την υπόθεση στο Τμήμα για να διερευνηθεί εκ νέου η εφαρμογή του νόμου, και τυχόν περαιτέρω μείωση ή άρση του καταλογισμού, στο πρόσωπο των αναιρεσειουσών.
1/893/2020
Πληροφοριακό δελτίο που πρέπει να δημοσιεύεται στις περιπτώσεις προσφοράς κινητών αξιών της παρ. 2 του άρθρου 58 του ν. 4706/2020.
57416 ΕΞ 2022
Καθορισμός της διαδικασίας επιλογής αξιολογητή από το μητρώο αξιολογητών της παρ. 2 του άρθρου 196 του ν. 4820/2021 (Α’ 130) για τον έλεγχο της επιλεξιμότητας των επενδυτικών σχεδίων στο πλαίσιο χρηματοδότησης τους από τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 197 του ν. 4820/2021 (Α’ 130).
ΝΣΚ/354/2007
Υποχρέωση των Λιμενικών Αρχών για έκδοση μιας ή δύο αποφάσεων καταλογισμού δαπανών αντιμετώπισης περιστατικών ρύπανσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περιστατικά ρύπανσης της θάλασσας, κατά τη διάρκεια φορτοεκφορτώσεων πλοίων σε εγκαταστάσεις, δεν υπάρχει υποχρέωση των Λιμενικών Αρχών για έκδοση δύο ξεχωριστών αποφάσεων καταλογισμού δαπανών, αλλ’ αρκεί η έκδοση μιας μόνον αποφάσεως στην οποία θα μνημονεύεται ότι οι υπαίτιοι για την καταβολή της αποζημίωσης του Δημοσίου (πλοίο και εγκατάσταση) ευθύνονται εις ολόκληρον.