ΕΣ/ΤΜ.1/938/2013
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Καταλογισμός για αχρεωστήτως, καταβολής ποσού λόγω άδειας μετεκπαίδευσης.Επιδιώκεται η ακύρωση της 1468/2009 Πράξης του Α΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(....)Με δεδομένα τα ανωτέρω εκτιμάται ότι η εκ μέρους της επιστροφή, μετά την πάροδο μακρού χρόνου από την είσπραξή του, του ποσού των 2.000 ευρώ, θα προκαλέσει την επίρριψη υπερβολικού βάρους σ’ αυτήν, με άμεση δυσμενή επίδραση στα μέσα διαβίωσης της ιδίας και της οικογένειάς της. Επομένως, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ο καταλογισμός της αντίκειται στις αρχές της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης και για το λόγο αυτό που προβάλλεται βάσιμα με την κρινόμενη έφεση πρέπει να αρθεί στο σύνολό του.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Tμ.1/938/2015
Με την έφεση αυτή επιδιώκεται η ακύρωση της 1468/2009 Πράξης του Α΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Με την προσβαλλόμενη Πράξη καταλογίσθηκε σε βάρος της εκκαλούσας, υπαλλήλου του κλάδου ΤΕ Επισκεπτριών Υγείας του Γενικού Νοσοκομείου .., ποσό 2.000 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε μέρος των αποδοχών και της προσαύξησης ποσοστού 15% επί του βασικού μισθού, που φέρεται ότι της καταβλήθηκε αχρεωστήτως, λόγω άδειας μετεκπαίδευσης (...) Με δεδομένα τα ανωτέρω εκτιμάται ότι η εκ μέρους της επιστροφή, μετά την πάροδο μακρού χρόνου από την είσπραξή του, του ποσού των 2.000 ευρώ, θα προκαλέσει την επίρριψη υπερβολικού βάρους σ’ αυτήν, με άμεση δυσμενή επίδραση στα μέσα διαβίωσης της ιδίας και της οικογένειάς της. Επομένως, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ο καταλογισμός της αντίκειται στις αρχές της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης και για το λόγο αυτό που προβάλλεται βάσιμα με την κρινόμενη έφεση πρέπει να αρθεί στο σύνολό του. Κατά την ειδικότερη γνώμη του Προέδρου του Τμήματος και της Εισηγήτριας της υπόθεσης η αναζήτηση μετά την πάροδο τόσο μακρού χρόνου των αχρεωστήτως καταβληθέντων αποδοχών, που καλοπίστως εισπράχθηκαν από την εκκαλούσα, αντίκειται στην αρχή της χρηστής διοίκησης, χωρίς να απαιτείται περαιτέρω και η εκ μέρους της απόδειξη του οικονομικού της κλονισμού, καθόσον, υπό τις προεκτεθείσες περιστάσεις, η ίδια η Διοίκηση όφειλε να αναλάβει τον κίνδυνο των εσφαλμένων ενεργειών των οργάνων της. V. Kατ’ ακολουθία αυτών που προηγουμένως κρίθηκαν, η ένδικη έφεση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη του Α΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/11/2016
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Συντάξεις – Παροχές ασφαλιστικές – Έντοκος καταλογισμός – Δυνατότητα εκτέλεσης εφετειακής απόφασης – Δεδικασμένο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι καταρχήν υποχρεωτική η συμμόρφωση των διοικητικών αρχών προς το δεδικασμένο της τελεσίδικης απόφασης, που έκρινε το θέμα της μη νόμιμης καταβολής από πλευράς του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ της προσαύξησης λόγω τέκνων στη σύνταξη του Α.Η., πλην όμως, λόγω της καλής πίστης αυτού ως προς την είσπραξή της και των δυσμενών οικονομικών συνεπειών που θα επιφέρει ο έντοκος καταλογισμός αυτής σε βάρος του ως αχρεωστήτως καταβληθείσας, δεν είναι δυνατή η εκτέλεση της εν λόγω εφετειακής υπ’ αριθμ. 644/2006 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Πειραιώς, ως αντικείμενης στην αρχή της εύρυθμης και χρηστής διοίκησης.
ΕλΣυν.Τμ.1/1131/2016
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι νομίμως καταλογίστηκε ο εκκαλών με το ως άνω ποσό που έλαβε ως επίδομα μεταπτυχιακών σπουδών για το χρονικό διάστημα από 15.12.1997 έως 30.4.2009, δεδομένου ότι ανήκει στον κλάδο ΠΕ Οικονομικών Επιθεωρητών, οι αποδοχές των οποίων καθορίζονται αποκλειστικά και κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, από τις προαναφερθείσες 20497901/7800/0022/7.7.1997 και 2/70489/0022/15.12.2004 υπουργικές αποφάσεις. Ως εκ τούτου, εισέπραξε το προβλεπόμενο από τις διατάξεις του άρθρου 8 παρ. 3 του ν. 2470/1997, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν από τις διατάξεις του άρθρου 8 παρ. Α1 του ν. 3205/2003, επίδομα μεταπτυχιακών σπουδών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα χωρίς να το δικαιούται.(....)Εντούτοις, λαμβανομένων, περαιτέρω, υπ' όψιν α) της καλής πίστης του εκκαλούντος ως προς την είσπραξη του ως άνω ποσού, δοθέντος ότι αυτός είχε την εύλογη πεποίθηση ότι ελάμβανε νόμιμα το επίμαχο επίδομα, ... και β) των προσκομισθέντων στοιχείων οικονομικής κατάστασης και ιατρικών βεβαιώσεων, το Τμήμα κρίνει, κατά παραδοχή του σχετικού λόγου έφεσης, ότι η εκ μέρους του εκκαλούντος επιστροφή, μετά την πάροδο ήδη μακρού χρόνου, ποσού πλέον των 1.500,00 ευρώ θα έχει άμεση δυσμενή επίδραση στα μέσα διαβίωσης του ιδίου και της συζύγου του και ότι, ως εκ τούτου, ο επίδικος καταλογισμός θα πρέπει να περιορισθεί στο ποσό αυτό, λόγω της εφαρμογής της αρχής της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης.Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, η ένδικη έφεση πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή...
ΕΣ/ΟΛΟΜ.2457/2012
Συνταξιούχος - Γενικός Γραμματέα σε Δήμο. Oι συνταξιούχοι του Δημοσίου που προσλαμβάνονται στο δημόσιο τομέα υποχρεούνται να δηλώσουν στην Υπηρεσία Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) την κατοχή από αυτούς δημόσια θέσης και σε περίπτωση που παραλείψουν να υποβάλλουν την εν λόγω δήλωση και συνεχίσουν να λαμβάνουν ολόκληρη τη σύνταξη καταλογίζονται με το ποσό της σύνταξης που εισέπραξαν αχρεώστητα. Είναι δε η υποχρέωση ενημέρωσης της Υπηρεσίας Συντάξεων του ΓΛΚ ανεξάρτητη και αυτοτελής έναντι της ευθύνης την οποία έχει ο εκκαθαριστής αποδοχών της θέσης να αναστέλλει την καταβολή αποδοχών στην περίπτωση που δεν έχει προσκομιστεί βεβαίωση της Υπηρεσίας Συντάξεων του ΓΛΚ ότι δηλώθηκε η κατοχή αυτής (θέσης), σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 13 του Ν 2703/1999. Στις περιπτώσεις που έχουν καταβληθεί αχρεώστητα χρηματικά ποσά από αποδοχές ή συντάξεις, η αναζήτηση και επιστροφή αυτών αντίκειται στις αρχές της εύρυθμης και χρηστής διοίκησης όταν: α) κρίνεται, μετά από εκτίμηση των συγκεκριμένων σε κάθε περίπτωση συνθηκών και της συμπεριφοράς των αρμόδιων κρατικών αρχών ότι δημιουργήθηκε σ' εκείνον που εισέπραξε τα παραπάνω ποσά σταθερή και δικαιολογημένη πεποίθηση ότι ήταν δικαιούχος αυτών και συνεπώς καλόπιστα τα εισέπραξε και β) προκύπτει από την εκτίμηση των στοιχείων της προσωπικής, οικογενειακής και περιουσιακής κατάστασης του ανωτέρω ότι η αναζήτηση μετά παρέλευση ικανού χρονικού διαστήματος και η επιστροφή τους θα δημιουργήσει σ' αυτόν απρόβλεπτες οικονομικές δυσχέρειες με άμεση δυσμενή επίδραση στα μέσα διαβίωσης του ιδίου και της οικογένειάς του. Οι έννοιες δε της καλής πίστης και της οικονομικής αδυναμίας είναι νομικές υποκείμενες στον αναιρετικό έλεγχο σχετικά με το αν ορθώς το δικαστήριο της ουσίας υπήγαγε τα ανελέγκτως δεκτά γενόμενα πραγματικά περιστατικά στο νόμο.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/294/2025
Η απόφαση αφορά την εν μέρει παραδοχή έφεσης κατά καταλογιστικής πράξης ύψους 136.259,02 ευρώ σε βάρος πρώην μόνιμου υπαλλήλου του ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ», λόγω αχρεώστητης καταβολής αποδοχών εξαιτίας της αυτοδίκαιης παραίτησής του, συνεπεία αποδοχής δεύτερης θέσης ως εκπαιδευτικού (πολυθεσία). Η υπόθεση επανεξετάστηκε κατόπιν αναίρεσης (541/2023) λόγω εσφαλμένης εφαρμογής της αρχής της αναλογικότητας. Το Δικαστήριο, σταθμίζοντας το μεγάλο ύψος του καταλογισμού, το ότι ο εκκαλών παρείχε πραγματική εργασία με μη επικαλυπτόμενα ωράρια, την ωφέλεια του ΕΚΕΦΕ, και την δυσμενή προσωπική/περιουσιακή κατάσταση του εκκαλούντος (71 ετών), έκρινε ότι ο αρχικός καταλογισμός διέρρηξε τη δίκαιη ισορροπία. Συνεπακόλουθα, μείωσε το καταλογισθέν ποσό σε 6.000,00 ευρώ.
ΕλΣυν.Τμ.1/239/2015
Αχρεωστήτως καταβληθείσες αποδοχές:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες νομικές σκέψεις (βλ. σκ. IV), το Δικαστήριο κρίνει ότι, εφόσον η αυτοδίκαιη έκπτωση του εκκαλούντος από την υπηρεσία επήλθε από την ημερομηνία δημοσίευσης, στις 7.7.2008, της 1764/2008 απόφασης του Αρείου Πάγου, με την οποία κατέστη αμετάκλητη η ποινική του καταδίκη για την τέλεση εγκλήματος στρεφόμενου κατά της γενετήσιας ελευθερίας, ο ένδικος καταλογισμός, κατά το μέρος που αφορά στα ποσά που εισέπραξε ο εκκαλών ως αποδοχές κατά το χρονικό διάστημα από 7.7.2008 έως 30.9.2011, παρίσταται νόμιμος, αφού κατά τον χρόνο αυτό είχε επέλθει η λύση της υπαλληλικής του σχέσης και δεν είχε πλέον νόμιμη αξίωση για καταβολή μισθούΕπομένως, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος ο προβαλλόμενος με την έφεση ισχυρισμός ότι υφίστατο ενεργή σχέση εργασίας μεταξύ του εκκαλούντος και του Δημοσίου και, ως εκ τούτου, είχε αξίωση καταβολής μισθού για την προσφερόμενη εργασία του. Συναφώς, απορριπτέος ως αβάσιμος είναι ο ισχυρισμός ότι ο ένδικος καταλογισμός αντιβαίνει στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α. για την προστασία της ιδιοκτησίας και στο άρθρο 4 του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη (ν. 1426/1984) περί του δικαιώματος σε δίκαιη αμοιβή, καθόσον ο ένδικος καταλογισμός αποτελεί άμεση συνέπεια των προαναφερόμενων διατάξεων περί αυτοδίκαιης έκπτωσης, που απορρέουν από την αρχή της αξιοκρατίας, η δε αναζήτηση των αποδοχών, που καταβλήθηκαν σε αυτοδικαίως εκπεσόντα υπάλληλο, ο οποίος συνέχισε να παρέχει τις υπηρεσίες του μετά την αμετάκλητη καταδίκη του, υπηρετεί θεμιτό σκοπό δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή την αφαίρεση από τον υπάλληλο κάθε κινήτρου για την απόκρυψη από την υπηρεσία της σε βάρος του καταδίκης.(..)Κατ’ ακολουθίαν, η ένδικη έφεση πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή, να μεταρρυθμιστεί η προσβαλλόμενη απόφαση με μείωση του καταλογισθέντος ποσού στο ύψος των 65.333,85 ευρώ (78.664,77 - 13.330,92), να αποδοθεί στον εκκαλούντα ανάλογο της μειώσεως μέρος του παραβόλου που καταβλήθηκε για την άσκηση της έφεσής του, ύψους 133,31 ευρώ (άρθρο 73 παρ. 4 εδ. β΄ του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013 «Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο», Α΄ 52) και το υπόλοιπο ύψους 653,34 ευρώ να καταπέσει υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου και να συμψηφισθούν μεταξύ των διαδίκων, λόγω μερικής νίκης και μερικής ήττας αυτών, τα δικαστικά έξοδα, σύμφωνα με την αναλόγως εφαρμοστέα διάταξη του άρθρου 275 παρ. 1 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.
ΕΣ/ΤΜ.7/246/2011
Έλλειμμα διαχείρισης Δήμου...Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει του ύψους του καταλογισθέντος σε βάρος του αιτούντος ποσού, το Τμήμα πιθανολογεί ότι η άμεση καταβολή από αυτόν του βεβαιωθέντος ποσού θα επιφέρει δυσχερώς επανορθώσιμη βλάβη στα μέσα διαβίωσης αυτού και της οικογένειάς του σε περίπτωση ευδοκίμησης της ασκηθείσας από αυτόν ανακοπής και, επομένως, συντρέχει νόμιμος λόγος χορήγησης της αιτούμενης αναστολής. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να διαταχθεί η αναστολή της εκτέλεσης της 2754/20.11.2009 ταμειακής βεβαίωσης, μέχρις ότου εκδοθεί οριστική απόφαση επί της ανακοπής του αιτούντος ή να καταργηθεί η επί της ασκηθείσας ανακοπής δίκη, και να αποδοθεί σε αυτόν το παράβολο της αίτησης (βλ. το άρθρο 277 παρ. 9 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας).
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/483/2025
Η απόφαση 0483/2025 του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τη μερική αποδοχή έφεσης κατά πράξης καταλογισμού ποσού 9.850,49 ευρώ, η οποία επιβλήθηκε σε υπάλληλο του Δήμου Αθηναίων. Ο καταλογισμός επιβλήθηκε λόγω ανάκλησης του διορισμού του εκκαλούντος (κλάδος ΔΕ Οδηγών Αυτοκινήτων) διότι χρησιμοποίησε πλαστό τίτλο σπουδών. Το Δικαστήριο έκρινε ότι ο καταλογισμός ήταν καταρχήν νόμιμος, εφόσον ο εκκαλών συντέλεσε υπαιτίως στη μη νόμιμη πληρωμή. Ωστόσο, εφαρμόζοντας την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Δήμος επωφελήθηκε των υπηρεσιών του εκκαλούντος, καθώς και την οικογενειακή του κατάσταση (πατέρας τριών ανήλικων τέκνων), το Δικαστήριο μείωσε το ποσό του καταλογισμού στο 1/10 του αρχικού ποσού, ήτοι σε 985,05 ευρώ.
ΕλΣυν.Τμ.1/497/2016
Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Τμήμα κρίνει ότι η εκκαλούσα δεν εδικαιούτο να λάβει την προβλεπόμενη από τις ανωτέρω διατάξεις αποζημίωση (ΔΙΒΕΕΤ), καθόσον κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα δεν παρείχε πραγματική υπηρεσία λόγω λήψης αναρρωτικής άδειας, σύμφωνα με την εφαρμοστέα 1064071/5180/0016/4.6.1996 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Ως εκ τούτου, ο καταλογισμός σε βάρος της παρίσταται νόμιμος, ο δε προβαλλόμενος λόγος έφεσης περί εσφαλμένης ερμηνείας των εφαρμοστέων διατάξεων, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος..
ΝΣΚ/39/2006
Σύναψη σύμβασης μεταξύ του Ελλ. Δημοσίου και αλλοδαπής εταιρείας, για την εγκατάσταση δορυφορικού συστήματος παροχής εξελιγμένων τηλεπικοινωνιακών διευκολύνσεων. Υποχρεώσεις του αναδόχου να προβεί στις «αντιπαροχές» του προς το Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Δημόσιο δικαιούται να απαιτήσει την παράδοση του τρίτου αναμεταδότη πριν από την τροχιοθέτηση εκ μέρους της αντισυμβαλλόμενης εταιρείας και του δεύτερου δορυφόρου, μπορεί δε να προβεί στη βεβαίωση του ποσού του 1.000.000 ευρώ, προκειμένου να κινηθεί η διαδικασία της διοικητικής εκτέλεσης για την είσπραξή του.