ΕΣ/ΤΜ.6/1778/2011
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Ανάθεση υπηρεσιών σίτισης απόρων...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη προηγούμενη σκέψη (ΙΙ) Το Τμήμα κρίνει κατά παραδοχή των σχετικών λόγων ανάκλησης ότι νομίμως η αναθέτουσα αρχή προχώρησε στη μείωση του συμβατικού αντικειμένου κατά 30% δυνατότητα η οποία ήταν γνωστή σ’ όλους τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, ενώ και η διακήρυξη παραθέτοντας τον ακριβή αριθμό των ζητουμένων γευμάτων σε συνδυασμό με την προϋπολογιζόμενη τιμή ανά γεύμα (128.500 γεύματα Χ 1,98 ευρώ) είναι σαφής και ουδεμία αμφιβολία καταλείπται αναφορικά με τον έλεγχο της προσφερθείσης τιμής σε σχέση με τον προϋπολογισμό δεδομένου ότι τα γεύματα μειώθηκαν κατά 30% (89.950 με τιμή 1,98 ευρώ ανά γεύμα). Ο όρος όμως του σχεδίου συμβάσεως περί δυνατότητας αυξομείωσης των γευμάτων κατά 30% είναι μη νόμιμος γιατί είναι παντελώς αόριστος στο μέτρο που δεν αναφέρει τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες η αυξομείωση αυτή είναι δυνατή. Κατ’ακολουθίαν των ανωτέρω το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή η αίτηση ανάκλησης και να επιτραπεί η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης με την προϋπόθεση της απάλειψης του όρου του σχεδίου αυτού περί δυνατότητας αυξομείωσης των γευμάτων σε ποσοστό 30%.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/709/2019
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας και του υποδείγματος σχεδίου σύμβασης για την «Παροχή υπηρεσιών παρασκευής – συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020», ως προς 50 εκ των 74 συνολικά Τμημάτων της οικείας διακήρυξης, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 73.499.901,93 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.(....)Επισημαίνεται ότι τα προς υπογραφή σχέδια σύμβασης με τους ανά τμήμα αναδειχθέντες μειοδότες πρέπει να συμπληρωθούν με τα στοιχεία εκάστης αναδόχου εταιρείας, την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, την ποσότητα γευμάτων, όπως αναλυτικά καταγράφεται στη διακήρυξη ανά τμήμα, την τιμή μονάδας, όπως προκύπτει από τις οικονομικές προσφορές των εταιρειών, και το ύψος των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης.Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων για την «Παροχή υπηρεσιών παρασκευής – συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020», που αφορούν στα Τμήματα 1, 2, 5, 7, 8, 9, 11, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 50, 51, 52, 53, 54, 56, 58, 59, 61, 64, 66, 67, 70, 71, 72 και 74, με την επισήμανση που αναφέρεται στη σκέψη 5 της παρούσας.
ΑΕΠΠ/1424/2021
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής η οποία έγεινε δεκτή η προσφορά του παρεμβαίνοντος οικονομικού φορέα για την ανάθεση δημόσιας σύμβασης παροχής υπηρεσιών παρασκευής, συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων (Σχολικά Γεύματα) σε μαθητές Πρωτοβαθμιας εκπαίδευσης για τα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023, με δυνατότητα παράτασης για το 2023-2024, σύνολο 158 διδακτικές ημέρες ανά έτος. Η σύμβαση αφορά συνολική προϋπολογισμένη δαπάνη 224.335.075,22 € συν ΦΠΑ και έχει κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά.
Δ14/οικ.21446/488/2018
Ανάθεση της διαχείρισης του προγράμματος με τίτλο «Παροχή Υπηρεσιών παρασκευής - συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων (Σχολικά Γεύματα) σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης» στον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ).
ΕΣ.ΚΠΕ.ΤΜ.7/59/2019
ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΟΥ:Με δεδομένα αυτά, η από 4.12.2017 Έκθεση Εκτίμησης Αγοραίας Αξίας του ακινήτου από τον Πιστοποιημένο Ορκωτό Εκτιμητή είναι νόμιμα αιτιολογημένη, καθόσον περιλαμβάνει, κατά τα ανωτέρω, διαφορετικές, συνδυαστικά εφαρμοζόμενες μεθόδους εκτίμησης της αγοραίας αξίας του, με αναλυτικά επιμέρους στοιχεία και αναφορές εντός του ισχύοντος πλαισίου προγραμματικών και οικονομικών συνθηκών κτηματαγοράς. Επιπλέον, η πιστοποιημένη εκτίμηση της αξίας (2.785 ευρώ/τ.μ.) είναι κατά πολύ χαμηλότερη από την απόφαση προσδιορισμού οριστικής τιμής μονάδας αποζημίωσης για απαλλοτρίωση λόγω ρυμοτομίας που είχε ορισθεί σε 4.000 ευρώ/τ.μ. με την 4917/2013 απόφαση του Εφετείου Αθηνών. Ως εκ τούτου, ο Δήμος ..... αιτιολογημένα ενέκρινε την απευθείας αγορά του ακινήτου, σταθμίζοντας τόσο την αντικειμενική αξία του στο 1.335.579,28 ευρώ (ήτοι 1.770,59 ανά τ.μ.) και την από πιστοποιημένο εκτιμητή αξία του στα 2.100.000 ευρώ (ήτοι 2.785 ευρώ ανά τ.μ.) όσο και τη δικαστικώς ορισθείσα τιμή μονάδας αποζημίωσης για αυτό ανερχόμενη στα 3.017.240 ευρώ (ήτοι 4.000 ευρώ ανά τ.μ.) και συνεκτιμώντας ότι η αξία αυτή συναρτάται με το γεγονός ότι το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο προς αγορά στη συγκεκριμένη περιοχή για την εξυπηρέτηση των παιδιών του γειτονικού δημοτικού παιδικού σταθμού. Συνεπώς στοιχειοθέτησε επαρκώς τον συμφέροντα χαρακτήρα του τελικώς επιτευχθέντος τιμήματος. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, επομένως, τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα πληρωμής θα μπορούσαν να θεωρηθούν, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου αυτά βαρύνουν.
ΑΕΠΠ/739/2021
Οι προσφεύγουσες αιτούνται την ακύρωση της διακήρυξης του Υπουργείου για τη σύναψη τετραετούς Συμφωνίας-Πλαίσιο με τίτλο 'Παροχή Υπηρεσιών παρασκευής, μεταφοράς και διανομής γευμάτων σε δομές φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών ή ανιθαγενών που έχουν αιτηθεί διεθνή προστασία'. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει παροχή υπηρεσιών σίτισης (3 γεύματα ημερησίως) για 36.000 άτομα σε 6 γεωγραφικά τμήματα, με εκτιμώμενη ετήσια αξία €102,9 εκ. (συνολική αξία €411,8 εκ. συμπεριλαμβανομένης της προαίρεσης έως 100%). Οι προσφεύγουσες υποστηρίζουν ότι οι όροι (κριτήρια ποιοτικής επιλογής, δικαίωμα προαίρεσης, τιμή μονάδας γεύματος) παραβιάζουν την ισότητα και τον ανταγωνισμό, καθιστώντας δυσχερή ή αδύνατη τη συμμετοχή τους.
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1404/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:ζητείται η αναθεώρηση της 963/2022 απόφασης του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με την απόφαση αυτή απορρίφθηκε η προσφυγή ανάκλησης της ήδη προσφεύγουσας εταιρείας κατά της 177/2022 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθ’ ο μέρος κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, για το τμήμα 43 αυτής, μεταξύ του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και της προσφεύγουσας, για την εκτέλεση των υπηρεσιών με τίτλο «Παροχή υπηρεσιών παρασκευής – συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά τις σχολικές χρονιές 2021-2022, 2022-2023 με δικαίωμα προαιρέσεως για το σχολικό έτος 2023-2024», συμβατικής δαπάνης 1.655.208,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.(...)Εξ άλλου, η υποστηριζόμενη από την προσφεύγουσα ερμηνευτική εκδοχή περί του διακριτού των ζεστών και κρύων γευμάτων δεν θα μπορούσε να είναι νομικώς υποστηρίξιμη και για τον λόγο ότι άλλα τμήματα του διαγωνισμού κατακυρώθηκαν σ’ αυτήν με την σύμφωνα με τη διακήρυξη ερμηνεία ότι ως γεύμα νοείται το κύριο πιάτο μαζί με τα συνοδευτικά του (σαλάτα κ.λπ.) και συνεπώς για λόγους ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων δεν θα ήταν επιτρεπτό η ερμηνεία αυτή να διαφοροποιείτο για άλλο τμήμα του ίδιου διαγωνισμού. Με τα δεδομένα αυτά, ορθά κρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση ότι η διακήρυξη δεν είχε οποιαδήποτε αμφισημία, απορριπτόμενων των σχετικών λόγων αναθεώρησης ως αβάσιμων. Απορρίπτει την προσφυγή αναθεώρησης.
ΑΕΠΠ/1516/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της Απόφασης 648/2020 της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία κρίθηκε αποδεκτές τις προσφορές των παρεμβαινόντων για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης σχετικά με την «παροχή γευμάτων». Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η παραγωγή και διανομή ημερήσιων γευμάτων με συγκεκριμένες προδιαγραφές, όπως άμεση μεταφορά εντός 1,5 ώρας μετά την παρασκευή, ζεστά γεύματα σε ισοθερμικά δοχεία, μαζί με ψωμί, νωπή σαλάτα και φρούτα. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ήταν 111.690,37 ευρώ (μετά ΦΠΑ). Ο προσφεύγων επικαλέστηκε ότι οι παρεμβαίνοντες δεν πληρούσαν τις απαιτήσεις της διακήρυξης, ιδίως όσον αφορά τα πιστοποιητικά ποιότητας ISO 22000 και την καταλληλότητα των μέσων μεταφοράς.
ΑΕΠΠ/740/2021
Οι προσφεύγουσες επιχειρήσεις ζητούν την ακύρωση της διακήρυξης του Υπουργείου για τη σύναψη τετραετούς Συμφωνίας-Πλαισίου με τίτλο 'Παροχή Υπηρεσιών παρασκευής, μεταφοράς και διανομής γευμάτων σε δομές φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών ή ανιθαγενών που έχουν αιτηθεί διεθνή προστασία'. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών σίτισης (3 γεύματα ημερησίως) για έως 41,000 σιτιζόμενους σε 6 γεωγραφικά τμήματα, με εκτιμώμενη ετήσια αξία 102.9 εκατ.€ (συνολικός προϋπολογισμός 411.8 εκατ.€). Οι προσφεύγουσες διαμαρτύρονται για περιοριστικούς όρους στους ποιοτικούς κριτήρια (άρθρα 2.2.5-2.2.6), την υπερτιμολόγηση (6.88€/μερίδα), το 100% δικαίωμα προαίρεσης και την κλιμάκωση απαιτήσεων ανά τμήμα, ισχυριζόμενες ότι παραβιάζουν τις αρχές του ανταγωνισμού και της αναλογικότητας.
ΕλΣυν/Τμ.7/168/2011
Μελέτες.Απευθείας ανάθεση.Η διάταξη αυτή με την οποία παρέχεται έρεισμα για την ανάθεση της εξαιρετικής αυτής διαδικασίας πρέπει να είναι στενά ερμηνευτέα και θα πρέπει για την εφαρμογή της (30% επί του ανώτατου ορίου της Α΄ Τάξης, ανά κατηγορία μελέτης) να προηγηθεί ο σαφής καθορισμός του ύψους της προεκτιμώμενης αμοιβής, όπως αυτός προκύπτει από τον ως άνω Κανονισμό. Συνεπώς, όταν ο νομοθέτης ορίζει την εφαρμογή της, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας περί εκπόνησης μελετών, δεν αναφέρεται στο σύνολο των διατάξεων του ν. 3316/2005 αλλά η εξαίρεση πρέπει να αφορά μόνο στην παρέκκλιση από την τακτική διαδικασία ανάθεσης.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/349/2018
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας και του υποδείγματος σχεδίου σύμβασης για την «Παροχή υπηρεσιών παρασκευής – συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά τη σχολική χρονιά 2018-2019», συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 39.673.643,76 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.(....)Επισημαίνεται, περαιτέρω, ότι τα προς υπογραφή σχέδια σύμβασης με τους ανά τμήμα αναδειχθέντες μειοδότες πρέπει να συμπληρωθούν με τα στοιχεία της εκάστοτε αναδόχου εταιρείας, την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, την ποσότητα γευμάτων, όπως αναλυτικά καταγράφεται στη διακήρυξη ανά τμήμα, την τιμή μονάδας, όπως προκύπτει από τις οικονομικές προσφορές των εταιρειών, και το ύψος των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης.(....)Πρέπει να αναβάλει την έκδοση οριστικής κρίσης i) ως προς τα Τμήματα 10, 11, 18 και 24, μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα ως άνω (υπό β΄) Τμήματα και ii) ως προς τα Τμήματα 7 και 14, μέχρι την προσκόμιση, ενώπιόν του, της απόφασης της ΑΕΠΠ επί της από 10.8.2018 προδικαστικής προσφυγής της εταιρείας «… Α.Ε.». Περαιτέρω, πρέπει να προσκομισθεί νέα επικαιροποιημένη βεβαίωση για τον αν έχουν ασκηθεί και εκκρεμούν ενστάσεις, προσφυγές ή ένδικα βοηθήματα κατά του κύρους πράξεων του διαγωνισμού, εκδοθείσα μετά την παρέλευση των εκ του νόμου σχετικώς τιθέμενων προθεσμιών(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων που αφορούν στα Τμήματα 2, 3, 4, 5, 6, 8, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 και 61, με την επισήμανση που αναφέρεται στη σκέψη 13.α της παρούσας.Το υπόδειγμα του σχεδίου σύμβασης και ο φάκελος της διαδικασίας, για τα Τμήματα 1, 9 και 36, απαραδέκτως εισήχθη ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου, σύμφωνα με όσα ειδικότερα αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας Πράξης.Αναβάλλει την έκδοση οριστικής κρίσης, ως προς τη νομιμότητα του υποδείγματος του σχεδίου σύμβασης που αφορά στα Τμήματα 7, 10, 11, 14, 18 και 24.