ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/196/2022
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με την προσβαλλόμενη 630/2021 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της ήδη παρεμβαίνουσας ανώνυμης εταιρείας με τον διακριτικό τίτλο «………..» με τίτλο «……….», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.967.796,45 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (2.440.067,60 ευρώ με ΦΠΑ) και συμβατικής αμοιβής 2.074.023,39 ευρώ με ΦΠΑ για την ανάθεση της παροχής των ως άνω υπηρεσιών με διαπραγμάτευση.(....)Δοθέντος ότι δεν υφίστανται τα ανωτέρω κρίσιμα έγγραφα, το Δικαστήριο κρίνει ότι για την ασφαλέστερη διάγνωση της υπόθεσης πρέπει να αναβάλει την οριστική του κρίση, προκειμένου να προσκομισθούν, επιμελεία της προσφεύγουσας Περιφέρειας Αττικής, στη Γραμματεία, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών τα αναλυτικώς αναφερόμενα στη σκ. 8 κρίσιμα έγγραφα καθώς και το εκεί αναφερόμενο πληροφοριακό έγγραφο σχετικά με τις ενέργειές της. Μετά την υποβολή όλων των ανωτέρω εγγράφων πρέπει να ορισθεί νέα δικάσιμος για τη συζήτηση της υπόθεσης, να εγγραφεί αυτή στο πινάκιο και να κληθούν νομίμως και εμπροθέσμως οι διάδικοι να παραστούν σε αυτή.Αναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/355/2022
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με τις υπό κρίση προσφυγές ζητείται η ανάκληση της 60/2021 πράξης της Επιτρόπου στην Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ Ι Περιφέρειας Αττικής του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης ανάμεσα στους ήδη προσφεύγοντες με αντικείμενο «προμήθεια πιλοτικού συστήματος πρόγνωσης υγείας ευπαθών ομάδων λόγω της πανδημίας covid-19».(....)Το Δικαστήριο, κατ’ άρθρο 328 παρ. 5 του ν. 4700/2020, κρίνει ότι για την ασφαλέστερη διάγνωση της υπόθεσης πρέπει να αναβάλει την οριστική του κρίση, προκειμένου, επιμελεία της προσφεύγουσας Περιφέρειας Αττικής, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών, να διατυπωθούν οι απόψεις και να παρασχεθούν οι αναγκαίες διευκρινήσεις και να προσκομισθούν τα κρίσιμα έγγραφα αναλυτικώς αναφερόμενα στην προηγούμενη σκέψη (σκ. 17). Αναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/734/2022
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με την προσβαλλόμενη 97/2022 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της ήδη παρεμβαίνουσας ένωσης οικονομικών φορέων «… Α.Τ.Ε. – … Α.Ε.» με τίτλο «Καθαρισμός ρεμάτων Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής (20 - 22)», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 6.451.612,90 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (8.000.000,00 ευρώ με ΦΠΑ) και συμβατικής αμοιβής 4.767.529,87 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.(....)Περαιτέρω, το δημόσιο συμφέρον ικανοποιείται πρωτίστως με την τήρηση του κανόνα που επιβάλλει τη διενέργεια δημόσιου ανοικτού ή κλειστού διαγωνισμού έστω και με σύντμηση της προθεσμίας υποβολής προσφορών για την επίτευξη της συμφερότερης προσφοράς για την Αναθέτουσα Αρχή και την παροχή της δυνατότητας σε όλους τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς να συμμετάσχουν. Σε κάθε περίπτωση δε η ανάγκη καθαρισμού των ρεμάτων «λόγω της επικείμενης χειμερινής περιόδου» έχει παρέλθει και δύναται να διενεργηθεί ανοικτός διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου καθαρισμού των ρεμάτων της Δυτικής Αττικής και την ικανοποίηση των πάγιων αναγκών της Περιφέρειας Αττικής.Απορρίπτει την από 16.3.2022 προσφυγή της Περιφέρειας Αττικής.Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της ένωσης οικονομικών φορέων «… Α.Τ.Ε. – … Α.Ε.» για την εκτέλεση των υπηρεσιών με τίτλο «Καθαρισμός ρεμάτων Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής (20-22)».
ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1309/2022.
ΕΣ/τμ.1/91/2012
Δημοσιονομική διόρθωση ποσού...Ενόψει των ανωτέρω πραγματικών περιστατικών και δεδομένου ότι στα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης, ο οποίος υποβλήθηκε στο Δικαστήριο με το 9313/ΕΦΑ2008/19.5.2008 έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) του Υπουργείου Ανάπτυξης δεν περιλαμβάνονται κρίσιμα για τη διάγνωση της υπόθεσης, έγγραφα και στοιχεία, πρέπει το Δικαστήριο να αναβάλει την έκδοση οριστικής απόφασης στην κρινόμενη έφεση προκειμένου, με επιμέλεια της Γραμματείας του Δικαστηρίου, να προσκομισθούν από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) του Υπουργείου Ανάπτυξης τα πιο κάτω έγγραφα και στοιχεία..(..)Τα ανωτέρω στοιχεία και διευκρινίσεις, τα οποία κατά την κρίση του Δικαστηρίου είναι αναγκαία για την οριστική διάγνωση της ουσίας της υπόθεσης, πρέπει να προσκομιστούν στο Δικαστήριο τούτο μέσα σε προθεσμία δύο μηνών από την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης, με επιμέλεια της Γραμματέα του Δικαστηρίου τούτου, στην Γενική Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και στο … Πανεπιστήμιο ….. Μετά την εκτέλεση αυτών, με επιμέλεια του Γραμματέα του Δικαστηρίου τούτου, πρέπει να ορισθεί αρμοδίως νέα δικάσιμος για τη συζήτηση της υπό κρίση έφεσης, να εγγραφεί η υπόθεση στο οικείο πινάκιο και να γίνει η από το νόμο επιβαλλόμενη κλήτευση των διαδίκων.
ΑΕΠΠ/998/2021
Η προσφεύγουσα επιδιώκει με την προδικαστική προσφυγή να ακυρωθεί, ανακληθεί ή τροποποιηθεί η απόφαση του αναθέτοντος φορέα, η οποία ενέκρινε τις προσφορές των παρεμβαινουσών εταιρειών και ανέδειξε προσωρινή ανάδοχο την εταιρεία της πρώτης παρεμβαίνουσας. Η σύμβαση αφορά την "Παροχή υπηρεσιών διοικητικής υποστήριξης της Διεύθυνσης Επικοινωνίας και Εταιρικών Σχέσεων" της αναθέτουσας αρχής, με εκτιμώμενη αξία 797.543,85 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Βασικά σημεία της προσφυγής αποτελούν η κατηγορία ότι η πρώτη παρεμβαίνουσα δεν κατέβαλλε τον απαιτούμενο προκαταρκτικό τρόπο τη διαπίστωση της ασφαλιστικής κάλυψης κατά το κριτήριο της διακήρυξης, καθώς και ότι η δεύτερη παρεμβαίνουσα δεν υπέβαλε ηλεκτρονικά τα κρίσιμα έγγραφα.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/733/2022
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με την προσφυγή αυτή επιδιώκεται η ανάκληση της 630/2021 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Με την προσβαλλόμενη 630/2021 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της ήδη παρεμβαίνουσας ανώνυμης εταιρείας με τον διακριτικό τίτλο «…...» με τίτλο «Υπηρεσία διατήρησης παροχετευτικής ικανότητας ρεμάτων Π.Ε. Δυτικού και Βόρειου Τομέα Αθήνας (2021-2022)», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.967.796,45 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (2.440.067,60 ευρώ με ΦΠΑ) και συμβατικής αμοιβής 2.074.023,39 ευρώ με ΦΠΑ.(....)Περαιτέρω, το δημόσιο συμφέρον ικανοποιείται πρωτίστως με την τήρηση του κανόνα που επιβάλλει τη διενέργεια δημόσιου ανοικτού ή κλειστού διαγωνισμού έστω και με σύντμηση της προθεσμίας υποβολής προσφορών για την επίτευξη της συμφερότερης προσφοράς για την Αναθέτουσα Αρχή και την παροχή της δυνατότητας σε όλους τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς να συμμετάσχουν. Σε κάθε δε περίπτωση, η ανάγκη καθαρισμού των ρεμάτων «λόγω της επικείμενης χειμερινής περιόδου» έχει παρέλθει και δύναται να διενεργηθεί ανοικτός διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου καθαρισμού των ρεμάτων των Π.Ε. Δυτικού και Βόρειου Τομέα Αθήνας και την ικανοποίηση των πάγιων αναγκών της Περιφέρειας Αττικής. Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της εταιρείας «…» για την εκτέλεση των υπηρεσιών με τίτλο «Υπηρεσία διατήρησης παροχετευτικής ικανότητας ρεμάτων Π.Ε. Δυτικού και Βόρειου Τομέα Αθήνας (2021-2022)».
ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1306/2022.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1693/2022
ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ.(...)Με τα δεδομένα αυτά, το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη τα υφιστάμενα στο φάκελο στοιχεία, καθώς και τους προβαλλόμενους με την κρινόμενη έφεση λόγους, διαπιστώνει ότι δεν δύναται να σχηματίσει ασφαλή δικανική πεποίθηση ως προς τη νομιμότητα της προσβαλλόμενης απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης με ανάκτηση, καθώς από τη δικογραφία λείπουν κρίσιμα έγγραφα και στοιχεία, ασκούντα ουσιώδη επιρροή. Ενόψει αυτού, κρίνει αναγκαία την αναβολή έκδοσης οριστικής απόφασης, προκειμένου εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης να προσκομιστούν κρίσιμα για τη διάγνωσή της έγγραφα, όπως προσδιορίζονται στη συνέχεια. Για τους λόγους αυτούςΑναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης επί της έφεσης με αριθμό βιβλίου δικογράφων 2358/30.7.2018.
ΑΕΠΠ/893/2019
Ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της πράξης της Οικονομικής Επιτροπής (αριθ. 485/24-6-2019) που ενέκρινε την προσφορά του άλλου διαγωνιζόμενου και τον ανέδειξε προσωρινό ανάδοχο για τη σύμβαση έργου με εκτιμώμενη αξία 1.911.025,35 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο αφορά κατασκευή και εγκατάσταση συστημάτων συντριβανιού, υδάτινων στοιχείων και ηλεκτρονικών μονάδων DMX για καλλιτεχνικές χορογραφίες. Επισημαίνει ότι ο ανάδοχος δεν πλήρωσε κριτήρια οικονομικής, τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, όπως ζητούνταν στη διακήρυξη, ενώ απουσίαζαν κρίσιμα δικαιολογητικά (π.χ. έγγραφα ετήσιου κύκλου εργασιών, βίντεο παρόμοιων έργων, εγγυήσεις κατασκευαστών).
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1304/2024
Διοικητική και τεχνική υποστήριξη του Δήμου με σκοπό την ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας της Τεχνικής του Υπηρεσίας.(..) Ενόψει όσων εκτέθηκαν ανωτέρω και για την ασφαλέστερη διάγνωση της υπόθεσης το Δικαστήριο κρίνει ότι πρέπει να αναβάλει την έκδοση οριστικής απόφασης, προκειμένου να προσκομισθούν, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης, από το προσφεύγον και από τον αντισυμβαλλόμενο στην προγραμματική σύμβαση Δήμο τα ακόλουθα κρίσιμα στοιχεία: .... Μετά την υποβολή των ως άνω κρίσιμων εγγράφων και στοιχείων ή την άπρακτη πάροδο της κατά τα ανωτέρω τεθείσας προθεσμίας πρέπει να οριστεί αρμοδίως νέα δικάσιμος για τη συζήτηση της υπόθεσης και με επιμέλεια της Γραμματείας του Τμήματος να εγγραφεί αυτή στο πινάκιο και να γίνει νόμιμη και εμπρόθεσμη κλήτευση όλων των διαδίκων..Για τους λόγους αυτού.Αναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης, και Διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στο σκεπτικό της παρούσας απόφασης (σκ. 15) εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών,
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/2044/2022
ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΙ-ΑΧΡΕΩΣΤΗΤΩΣ ΚΑΤΑΒΛΗΘΕΝΤΑ:ζητείται η ακύρωση της ... απόφασης ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού του Υπουργού Υγείας, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος του εκκαλούντος η ανάκτηση συνολικού ποσού 78.000,00 ευρώ, που προέρχεται από τη χρηματοδότηση της Πράξης «Ανάπτυξη Κέντρου Ημέρας εκδιδομένων ατόμων και ατόμων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες – OPEN DOORS», ..., το οποίο έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό» του ΕΣΠΑ 2007 – 2013.(...)Από την εξέταση των στοιχείων του φακέλου της υπόθεσης, ενόψει και των προβαλλόμενων με την κρινόμενη έφεση λόγων, προκύπτει ότι δεν περιλαμβάνονται σε αυτόν κρίσιμα για την ασφαλή διάγνωση της διαφοράς έγγραφα και στοιχεία, τα οποία, ως ασκούντα ουσιώδη επιρροή λήφθηκαν υπόψη για την έκδοση τόσο της προσβαλλόμενης απόφασης όσο και της απόφασης ανάκλησης της απόφασης ένταξης επί της οποίας η προσβαλλομένη ερείδεται. Ενόψει τούτων, το Δικαστήριο κρίνει αναγκαία την αναβολή έκδοσης οριστικής απόφασης, προκειμένου να προσκομισθούν...
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/360/2024
Ως εκ τούτου, από τις πραγματικές περιστάσεις της επίδικης υπόθεσης προκύπτει ότι στοιχειοθετείται η ύπαρξη άμεσου αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ της κακοκαιρίας «Daniel» και της κατεπείγουσας ανάγκης προς εκτέλεση εργασιών καθαρισμού στο διευθετημένο – πλακοσκεπές τμήμα του Κηφισού ποταμού με τη διαδικασία του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ’ του ν. 4412/2016. Η παραδοχή αυτή δεν αναιρείται από το γεγονός ότι οι δώδεκα (12) Δήμου που συνδέονται με την κοίτη του ποταμού τέθηκαν σε κατάσταση ειδικής κινητοποίησης πολιτικής Προστασίας του άρθρου 26 του ν. 4662/2020 και όχι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας του άρθρου 25 του ίδιου νόμου (όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο), καθόσον η κρίση περί συνδρομής των προϋποθέσεων προσφυγής στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης εκτιμάται συνολικά με βάση όλα τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης. Στην προκειμένη, δε, περίπτωση, από την 591/17.10.2023 απόφαση του Γ.Γ.Π.Π. καθώς και τα σχετικώς μνημονευόμενα στο προοίμιο της έγγραφα (Α3501/31.8.2023 και Α3556/2.9.2023 έγγραφα του οργάνου αυτού καθώς και τα ΥΠ749/2.9.2023 και ΥΠ829/16.9.2023 έγγραφα του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας) προκύπτει ευθέως ότι συντρέχει κατεπείγουσα ανάγκη καθαρισμού του Κηφισού ποταμού, λόγω άμεσου επαπειλούμενου κινδύνου πρόκλησης πλημμυρικών φαινομένων που επιβάλλεται κατεπειγόντως να αποτραπεί. Η αιτία της κατάστασης αυτής καθώς και η ειδικότερη περιοχή παρέμβασης προκύπτουν, κατά τα ανωτέρω αναλυτικώς εκτεθέντα, από το σύνολο των στοιχείων του φακέλου της υπόθεσης, προς τα οποία η ανωτέρω αναφερθείσα απόφαση της Γ.Γ.Π.Σ. επιβάλλεται να εκτιμηθεί συνδυαστικά, συμπληρώνοντας κατά τρόπο άρρηκτο και ενιαίο την αιτιολογία της εγκριτικής απόφασης προσφυγής στην επίμαχη διαδικασία.(...) Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η ένδικη προσφυγή ανάκλησης και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη Πράξη και να κριθεί ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της προσφεύγουσας Περιφέρειας και της παρεμβαίνουσας εταιρίας, με αντικείμενο την ανάθεση της υπηρεσίας «Καθαρισμός κοίτης Κηφισού ποταμού, διευθετημένου τμήματος – πλακοσκεπούς τμήματος», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.140.000 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.) και συμβατικής αμοιβής 1.002.409,59 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Για τους λόγους αυτούς.Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης και την υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση.Ανακαλεί την 85/2023 Πράξη της Υπηρεσίας Επιτρόπου ΟΤΑ Ι Περιφέρειας Αττικής του Ελεγκτικού Συνεδρίου.