ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/24/2021
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Δημοσιονομική διόρθωση ποσού..Υπό αυτές τις περιστάσεις, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω στη σκέψη 4, πιθανολογείται επαρκώς, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, η ύπαρξη κινδύνου σοβαρής και δυσεπανόρθωτης βλάβης του αιτούντος από την άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης λόγω α) του ύψους του προς ανάκτηση ποσού, β) του ύψους των υποχρεώσεων του αιτούντος που προκύπτουν από τον τελευταίο εγκριθέντα ισολογισμό χρήσης 2019 και γ) των μειωμένων εξαιτίας της ενσκύψασας πανδημίας εισοδημάτων του κατά τη χρήση 2020, όπως παρατίθενται στην προσκομιζόμενη μετ΄ επικλήσεως δήλωση περιουσιακής κατάστασης. Η πιθανολογούμενη βλάβη συνίσταται στη σοβαρή διακινδύνευση της εξυπηρέτησης των λειτουργικών αναγκών του αιτούντος και του εκτεθέντος στη σκέψη 8γ κοινωφελούς σκοπού του, όπως βασίμως προβάλλεται. Συνεκτιμώντας όμως και τους λόγους δημοσίου συμφέροντος που οδήγησαν στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης για την αποδιδόμενη στο αιτούν παράβαση, το Δικαστήριο κρίνει ότι η αιτούμενη αναστολή δεν πρέπει να γίνει δεκτή καθ΄ολοκληρία, αλλά μόνο για το ποσό που υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ.Κατ΄ακολουθία, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή, να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης Απόφασης μέχρις ότου περατωθεί ή καταργηθεί η δίκη επί της από 7.12.2020 (Α.Β.Δ. 2222/2020) έφεσης του αιτούντος για το πέραν των 3.000,00 ευρώ ποσό, να οριστεί η επιστροφή στο αιτούν τόσο του αχρεωστήτως όσο και του νομίμως καταβληθέντος παραβόλου και να συμψηφιστούν τα δικαστικά έξοδα μεταξύ των διαδίκων μερών (άρθρο 314 παρ. 2 του ν. 4700/2020).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/26/2021
Δημοσιονομική διόρθωση ποσού...Κατά την κρίση του Δικαστηρίου, από τα υποβληθέντα ως άνω στοιχεία, που σε κάθε περίπτωση έχουν αποσπασματικό χαρακτήρα, δεν δύναται να πιθανολογηθεί ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης θα επιφέρει στο αιτούν βλάβη δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση ευδοκίμησης της έφεσής του. Περαιτέρω, το αιτούν δεν ανταποκρίθηκε στο βάρος υποβολής δήλωσης του παγκόσμιου εισοδήματός του από κάθε πηγή, καθώς και της εν γένει περιουσιακής του κατάστασης οπουδήποτε στην Ελλάδα και στην αλλοδαπή (βλ. σκ. 7), ούτε προσκόμισε «στοιχεία για την απόδειξη των προβαλλόμενων ισχυρισμών του», αν και κλήθηκε σχετικώς, με την προαναφερθείσα ΑΒΔ 4834/2021 πράξη. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η ένδικη αίτηση πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμη.
ΕΣ/ΤΜ.ΔΕΥΤΕΡΟ/26/2021
Καταλογισμός ποσού...Με τα δεδομένα αυτά και λαμβανομένου υπόψη του ύψους του καταλογισθέντος σε βάρος του αιτούντος ποσού, πιθανολογείται ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης καταλογιστικής πράξης συνεπάγεται πράγματι ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη σε βάρος του, σε περίπτωση ευδοκίμησης της έφεσής του. Συνεπώς, η κρινόμενη αίτησή του πρέπει να γίνει δεκτή και να ανασταλεί η εκτέλεση της πράξης αυτής μέχρι να δημοσιευθεί οριστική απόφαση επί της εφέσεώς του ή να καταργηθεί η ανοιγείσα με την έφεση δίκη. Περαιτέρω, λόγω της παραδοχής της αίτησης, πρέπει, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 310 παρ. 1 του ν. 4700/2020, να επιστραφεί στον αιτούντα το παράβολο που κατέθεσε για την άσκησή της και, κατ’ εκτίμηση των περιστάσεων, να απαλλαγούν οι αντίδικοι, Ελληνικό Δημόσιο και Δήμος ..., από τα δικαστικά του έξοδα (άρθρο 314 παρ. 3 του ν. 4700/2020).
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/32/2021
Δημοσιονομική διόρθωση ποσού..Με τα δεδομένα αυτά, το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη το ύψος του καταλογισθέντος ποσού (176.729,61 ευρώ) σε συνδυασμό με το ύψος του ταμειακού υπολοίπου του αιτούντος (702.863,42 ευρώ) και τη μη προσκόμιση πέραν του ισολογισμού ουδενός άλλου στοιχείου που να αφορά τα έσοδα και τις δαπάνες αυτού, κρίνει ότι η άμεση εκτέλεση της … απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης, κατά το μέρος που υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000,00) ευρώ, δημιουργεί κίνδυνο οικονομικής βλάβης του αιτούντος δυσχερώς επανορθώσιμης σε περίπτωση ευδοκίμησης της ήδη εκκρεμούσας έφεσής του. Για το λόγο δε αυτό, πρέπει, κατά μερική παραδοχή της ένδικης αίτησης, να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης κατά το μέρος που υπερβαίνει το ποσό των 30.000,00 ευρώ, μέχρις ότου περατωθεί ή καταργηθεί η επί της έφεσης του αιτούντος δίκη.
ΕΣ/ΤΜ.ΔΕΥΤΕΡΟ/29/2021
Καταλογισμός ποσού...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη σκέψη 4 της παρούσας, το Τμήμα πιθανολογεί ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης καταλογιστικής απόφασης θα προκαλέσει στον αιτούντα δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη και, ως εκ τούτου, συντρέχει ειδικός λόγος χορήγησης της αιτούμενης αναστολής εκτέλεσης αυτής, μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της ασκη-θείσας κατ’ αυτής έφεσης ή μέχρι την κατάργηση της επί της έφεσης δίκης.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει η κρινόμενη αίτηση να γίνει δεκτή, να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης καταλογιστικής απόφασης, κατά τα προαναφερόμενα, και να αποδοθεί το κατατεθέν παράβολο στον αιτούντα (άρθρο 310 παρ. 1 του ν. 4700/2020).
ΕΣ/ΤΜ.ΔΕΥΤΕΡΟ/36/2021
Καταλογισμός αχρεωτήτως καταβληθέτων ποσών..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη σκέψη 4 της παρούσας, το Τμήμα πιθανολογεί ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης καταλογιστικής πράξης θα προκαλέσει στους αιτούντες ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη και, ως εκ τούτου, συντρέχει ειδικός λόγος χορήγησης της αιτούμενης αναστολής εκτέλεσης αυτής μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της ασκηθείσας κατ’ αυτής έφεσης ή μέχρι την κατάργηση της επί της έφεσης αυτής δίκης, παρελκούσης ως αλυσιτελούς της εξέτασης του έτερου προβαλλόμενου λόγου αναστολής περί πρόδηλης βασιμότητας της έφεσης.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει η κρινόμενη αίτηση να γίνει δεκτή, να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης και να αποδοθεί το κατατεθέν παράβολο στους αιτούντες (βλ. άρθρο 310 παρ. 1 του ν. 4700/2020).
ΕΣ/ΤΜ.ΔΕΥΤΕΡΟ/37/2021
Αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό επιδόματος βαριάς αναπηρίας...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη σκέψη 4 της παρούσας, το Τμήμα πιθανολογεί ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης καταλογιστικής Πράξης θα προκαλέσει στην αιτούσα δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη και, ως εκ τούτου, συντρέχει ειδικός λόγος χορήγησης της αιτούμενης αναστολής εκτέλεσης αυτής μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της ασκηθείσας κατ’ αυτής έφεσης ή μέχρι την κατάργηση της επί της έφεσης αυτής δίκης, παρελκούσης ως αλυσιτελούς της εξέτασης του έτερου προβαλλόμενου λόγου αναστολής περί πρόδηλης βασιμότητας της έφεσης.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει η κρινόμενη αίτηση να γίνει δεκτή, να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης Πράξης και να αποδοθεί το κατατεθέν παράβολο στην αιτούσα (άρθρο 310 παρ. 1 του ν. 4700/2020). Εκτιμωμένων δε των περιστάσεων, να απαλλαγούν το Ελληνικό Δημόσιο και ο Δήμος ... από τη δικαστική δαπάνη της αιτούσας (άρθρο 314 παρ. 3 εδ. β΄ του ν. 4700/2020).
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/5/2021
Δημοσιονομική διόρθωση ποσού...Με τα δεδομένα αυτά και συνεκτιμώντας το ύψος του καταλογισθέντος ποσού, το Δικαστήριο πιθανολογεί ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης και ανάκτησης δύναται να προξενήσεις στους αιτούντες οικονομική βλάβη, η αποκατάσταση της οποίας σε περίπτωση ευδοκίμησης της έφεσης θα είναι ανεπανόρθωτη ή ιδιαίτερα δυσχερής.Το αίτημα για τη χορήγηση προσωρινής διαταγής έχει καταστεί άνευ αντικειμένου, διότι με την από 6.11.2020 απόφαση της Προέδρου του Τμήματος έχει ήδη χορηγηθεί στους αιτούντες προσωρινή διαταγή για την εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης, η οποία μετά τη δημοσίευση της παρούσας δεν θα έχει πλέον ισχύ. Το αίτημα περί καταδίκης του Ελληνικού Δημοσίου στη δικαστική δαπάνη των αιτούντων πρέπει να απορριφθεί ως μη νόμιμο, καθόσον η δίκη έχει αντικείμενο την προσωρινή δικαστική προστασία τους και διεξάγεται αποκλειστικά προς το συμφέρον τους (πρβλ. άρθρο 84 παρ.2 του Ν. 4194/2013 «Κώδικας Δικηγόρων» -ΦΕΚ Α 208-, πρβλ. αποφάσεις Ολομ. ΕλΣυν 2717/2014, 226172014, 504/2014, Ι Τμ. 6432/2015). Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή να διαταχθεί η αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης απόφασης έως τη δημοσίευση οριστικής απόφασης επί της έφεσής του και να διαταχθεί η επιστροφή στους αιτούντες του παραβόλου που κατέβαλαν για την άσκησή της (άρθρο 310 παρ.1 της Δικονομίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου – ν. 4700/2020).
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/3/2021
Δημοσιονομική διόρθωση ποσού... Κατά την κρίση του Τμήματος ο λόγος αυτός είναι αβάσιμος ως ερειδόμενος επί της εσφαλμένης προϋπόθεσης ότι η προσβαλλόμενη απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης επάγεται ως συνέπεια τον εξαναγκασμό της αιτούσας στην άμεση καταβολή του συνόλου της ήδη καταβληθείσας χρηματοδότησης, πλέον τόκων. Όμως, ως ήδη εξετέθη στη σκέψη 8 της παρούσας, με την απόφαση αυτή επέρχεται ακύρωση της εγγραφής του συνόλου της ενωσιακής και εθνικής συνδρομής, η οποία αντιστοιχεί στην παρατυπία που διαπιστώθηκε, και οριστικοποιείται η υποχρέωσή της να επιστρέψει το ποσό της ενίσχυσης που έλαβε, χωρίς περαιτέρω να ζητείται από αυτήν η άμεση καταβολή του οικείου ποσού και χωρίς να δίδεται εντολή βεβαίωσης αυτού στην οικεία Δ.Ο.Υ. ώστε, σε περίπτωση μη συμμόρφωσής της να καθίσταται δυνατή η είσπραξή του με τις διατάξεις του Κώδικα Εισπράξεων Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ). Αντιθέτως ρητώς αναγράφεται στο σώμα της προσβαλλόμενης απόφασης: «(….) ΕΙΣΗΓΟΥΜΑΣΤΕ στον (…) Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, την έκδοση Απόφασης Ανάκτησης, για την αναζήτηση του ως άνω προσδιοριζόμενου ποσού, ως αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντος (…)». Ως εκ τούτου, δεν δύναται να προκληθεί ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη, ως υποστηρίζει η αιτούσα, από την εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης, καθώς δεν αποτελεί νόμιμο τίτλο, βάσει του οποίου μπορεί να ενεργοποιηθεί ο διοικητικός μηχανισμός είσπραξης επιφέροντας άμεσες δυσμενείς συνέπειες στη λειτουργία και τη βιωσιμότητά της.Το αίτημα για τη χορήγηση προσωρινής διαταγής έχει καταστεί άνευ αντικειμένου, διότι με την από 6.11.2020 απόφαση της Προέδρου του Τμήματος έχει ήδη χορηγηθεί στην αιτούσα προσωρινή διαταγή για την εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης, η οποία μετά τη δημοσίευση της παρούσας δεν θα έχει πλέον ισχύ.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί και να διαταχθεί η κατάπτωση του κατατεθέντος παραβόλου μέχρι του ποσού των 25,00 ευρώ υπέρ του Ελληνικού δημοσίου ενώ ως προς το υπόλοιπο ποσό των 5,00 ευρώ να διαταχθεί η επιστροφή του στην αιτούσα (άρθρο 310 παρ.1 και 3 της Δικονομίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου – ν.4700/2020).
ΕΣ/ΤΜ.ΔΕΥΤΕΡΟ/21/2021
Καταλογισμός ποσού...Με τα δεδομένα αυτά, το Δικαστήριο κρίνει ότι ο αιτών κινδυνεύει να υποστεί δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη από την άμεση εκτέλεση της ως άνω καταλογιστικής απόφασης σε περίπτωση ευδοκίμησης της έφεσής του κατά της σιωπηρής απόρριψης της ασκηθείσας κατά της απόφασης αυτής ενδικοφανούς προσφυγής του. Εξάλλου, από την επισκόπηση του δικογράφου της έφεσης προκύπτει ότι αυτή δεν είναι προδήλως απαράδεκτη ή αβάσιμη. Συνεπώς, η αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, να ανασταλεί η εκτέλεση της σιωπηρής απόρριψης της από 24.3.2021 ενδικοφανούς προσφυγής του αιτούντος κατά της 2/9.2.2021 καταλογιστικής απόφασης του Γενικού Επιθεωρητή της ΥΠ.Ε.Δ.Υ.Φ.Κ.Α. μέχρι να εκδοθεί οριστική απόφαση επί της εκκρεμούς έφεσης του αιτούντος κατά της ως άνω απόρριψης ή να καταργηθεί η ανοιγείσα με την έφεσή του δίκη και να διαταχθεί η απόδοση στον αιτούντα του κατατεθέντος παραβόλου.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/31/2021
Δημοσιονομική διόρθωση ποσού...Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι ο αιτών δεν έχει υποβάλει δήλωση του ατομικά ευθυνόμενου για τις υποχρεώσεις του φυσικού προσώπου, το Δικαστήριο, αναφορικά προς επικείμενες δικαστικές αποφάσεις, ανεξάρτητα από το ότι ο αιτών οφείλει να προβλέπει αντίστοιχη επαρκή πίστωση στον προϋπολογισμό του, καθώς και από το αν επικαλείται υποθέσεις που έχουν συζητηθεί, κρίνει ότι, εν πάση περιπτώσει, είναι υποθετικό το αποτέλεσμά τους, μελλοντικός και αβέβαιος ο χρόνος κατά τον οποίο έκαστη απόφαση θα εκδοθεί, όπως και το ποσό για το οποίο θα αποτελέσει εκτελεστό τίτλο σε βάρος του, περαιτέρω, δε, όσον αφορά στις υποχρεώσεις του γενικά, κρίσιμο μέγεθος σε σχέση προς τις συνέπειες της άμεσης εκτέλεσης της προσβαλλόμενης απόφασης είναι το ύψος των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών του, για τις οποίες προσκομίζει τον ισολογισμό έτους 2018, ενώ η εισπραξιμότητα των απαιτήσεών του, το ύψος και ο προορισμός των τακτικών εσόδων του, είναι ουσιώδη στοιχεία αναφορικά προς τη διαμόρφωση και την υλοποίηση του προϋπολογισμού του Δήμου, ωστόσο, δεν ασκούν ουσιώδη επιρροή εν προκειμένω, διότι ο αιτών δεν εκκινεί από μηδενική ή αρνητική και κατώτερη των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών του βάση ταμειακών διαθεσίμων. Επομένως, με τα ανωτέρω δεδομένα, το Δικαστήριο κρίνει ότι ο ισχυρισμός του αιτούντος ότι στερείται ταμειακών διαθεσίμων και ότι το ύψος των υποχρεώσεών του δεν επιτρέπει να καταβάλει το προς ανάκτηση ποσό, δεν αποδεικνύονται. Κατά συνέπεια, το Δικαστήριο δεν πιθανολογεί ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης με ανάκτηση ποσού 21.517,73 ευρώ δύναται να προξενήσει στον αιτούντα βλάβη η επανόρθωση της οποίας θα είναι δυσχερής σε περίπτωση ευδοκίμησης της έφεσής του.