Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/731/2021

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δημοσιονομική διόρθωση αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού...Ο λόγος αυτός πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, διότι με τη διακήρυξη και τα τεύχη δημοπράτησης του εν λόγω έργου επιδιώχθηκε η δέσμευση του αναδόχου για την εκτέλεση κάθε είδους εργασίας που αποσκοπεί στην κατασκευή του ΧΥΤΑ σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο προδιαγραφών διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΚΥΑ 114218/1997), που ήταν εκ των προτέρων γνωστό, λαμβανομένου ιδιαιτέρως υπόψη του γεγονότος ότι επελέγη για την ανάθεση της οικείας σύμβασης το σύστημα υποβολής προσφορών που περιλαμβάνει μελέτη και κατασκευή. Κατά τούτο, στην έννοια των εργασιών αποκατάστασης του χώρου διάθεσης απορριμμάτων περιλαμβάνεται κάθε κατάλληλη και απαιτούμενη, κατά την πλήρη εφαρμογή των σχετικών προδιαγραφών, κατασκευή, συνεπώς και η κατασκευή περίφραξης με τα τεχνικά χαρακτηριστικά της ανωτέρω ΚΥΑ (παρ. 2.4. Κεφάλαιο 5 του Παραρτήματος Ι αυτής), και όχι απλώς η συμπλήρωση της υφιστάμενης περίφραξης, όπως προέβλεπε η Τεχνική Περιγραφή και η Ε.Σ.Υ. του έργου, η οποία δεν πληρούσε, άλλωστε, τις τιθέμενες από το νόμο τεχνικές προδιαγραφές, αλλά και το απαραίτητο εξωτερικό οδικό δίκτυο για την ασφαλή και άμεση πρόσβαση στον χώρο του ΧΥΤΑ (παρ. 2.6. Κεφάλαιο 5 του Παραρτήματος Ι της ως άνω ΚΥΑ) που δεν περιλήφθηκε καθόλου στην Τεχνική Περιγραφή και την Ε.Σ.Υ. του έργου, ήτοι εργασίες που αποτέλεσαν το αντικείμενο του 1ου Α.Π.Ε. Επομένως, εφόσον κατά την εκπόνηση από την αναθέτουσα αρχή των τεχνικών προδιαγραφών του έργου, αλλά και από τον ανάδοχο – ο οποίος, σύμφωνα με τα τεύχη δημοπράτησης, έπρεπε να λάβει πλήρη γνώση των τοπικών συνθηκών του έργου – της μελέτης εφαρμογής αυτού, με βάση τις οποίες προσδιορίστηκε το τεχνικό αντικείμενο, δεν τηρήθηκαν οι απαιτούμενες από το νόμο σχετικές προδιαγραφές, οι εργασίες που περιελήφθησαν στον 1ο Α.Π.Ε. δεν είναι αποτέλεσμα προφανών παραλείψεων ή σφαλμάτων προμέτρησης της αρχικής μελέτης και της μελέτης εφαρμογής, αλλά τροποποιούν τα βασικά διακριτά στοιχεία της όλης κατασκευής όπως προβλέπονταν στην αρχική σύμβαση και, ως εκ τούτου, μη νομίμως καλύφθηκαν από το κονδύλι των απροβλέπτων.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΑΔΗΣΥ/1275/2023

Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της προσβαλλόμενης απόφασης στο σκέλος που κρίθηκε αποδεκτή η προσφορά του παρεμβαίνοντος και ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή έργου μελέτης «Αξιοποίηση...», συμπεριλαμβανομένων εργασιών πολιτικού μηχανικού (υδραυλικά), ηλεκτρομηχανολογικών έργων και έργων καθαρισμού & επεξεργασίας νερού. Περιλαμβάνει επίσης την εκπόνηση οριστικής μελέτης και μελέτης εφαρμογής, την κατασκευή έργων, την προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού, τη δοκιμαστική λειτουργία για 6 μήνες και την κανονική λειτουργία για 12 μήνες. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η προσφορά του παρεμβαίνοντος παραβιάζει ουσιώδεις όρους του διαγωνισμού, όπως η μη δήλωση συμμετοχής μελών στην έκταση του έργου, η μη τήρηση προθεσμιών και τεχνικών προδιαγραφών.


ΝΣΚ/363/2002

Δημόσια έργα. Τεύχη δημοπράτησης αρχιτεκτονικής μελέτης κτιριακού έργου. Αμοιβή σύνταξης τευχών δημοπράτησης. Μειώσεις αμοιβής.α) Η αμοιβή για τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης της αρχιτεκτονικής μελέτης κτιριακού έργου υπολογίζεται σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της αρχιτεκτονικής μελέτης και μόνον αυτόν. β) Οι προβλεπόμενες μειώσεις της αμοιβής, για τα χρηματοδοτούμενα από τις δημόσιες επενδύσεις έργα του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ, εφαρμόζονται επί του αθροίσματος των αμοιβών της (κυρίως) αρχιτεκτονικής μελέτης και των οικείων τευχών δημοπράτησης.

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/182/2015

Εκτέλεση έργου:..Με τα δεδομένα αυτά και αφού συνεκτιμήθηκαν τα προβαλλόμενα    με τα από 15.12.2014 και 14.1.2015 υπομνήματα της φερόμενης ως δικαιούχου του εντάλματος, το Κλιμάκιο κρίνει ότι με την 877/3.2.2011 «ειδική εντολή απολογιστικών εργασιών» της λειτουργούσας ως διευθύνουσας υπηρεσίας      του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ Α΄ ΦΑΣΗΣ 2ου ΧΥΤΑ Δ. … ΣΤΗ ΘΕΣΗ … ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ …» Διεύθυνσης Διάθεσης Απορριμμάτων και Αποκαταστάσεων του … ανατέθηκε στην ανάδοχο του ανωτέρω έργου η εκτέλεση εργασιών διάθεσης απορριμμάτων του ΧΥΤΑ, οι οποίες όμως ενέπιπταν κατά το ως άνω χρονικό σημείο στις αρμοδιότητες του ίδιου του …, που είναι ο αρμόδιος  φορέας για όλα τα ζητήματα εύρυθμης λειτουργίας του ΧΥΤΑ ... Σημειωτέον ότι και η από 2.11.2004 προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, της Περιφέρειας … και του …, η οποία αφορούσε τη συνεργασία των ως άνω φορέων για την πραγματοποίηση του έργου «Κατασκευή της Α΄ Φάσης του 2ου ΧΥΤΑ ….στη θέση … του Δήμου …», προέβλεπε, πλην άλλων,ότι μέχρι την ολοκλήρωση της προσωρινής παραλαβής του έργου «η ευθύνη υποδοχής και διαχείρισης των απορριμμάτων ανήκει στον ...» (βλ. ad hoc ΣτΕ 4238/2010). Ωστόσο, οι ως άνω εργασίες δεν εμπίπτουν στην έννοια των απολογιστικών εργασιών, αφού όπως αποδείχθηκε δεν ήταν αναγκαίες για την επίτευξη της αρτιότητας και τη λειτουργικότητας του δημοπρατηθέντος έργου- το οποίο αφορούσε αποκλειστικά στην κατασκευή των έργων υποδομής του ΧΥΤΑ και των λοιπών απαραίτητων για την οργάνωση και λειτουργία  του έργων καθώς και την κάλυψη των επιμέρους κυττάρων και του συνόλου του απορριμματικού αναγλύφου- τουναντίον αφορούν  στη διάθεση των απορριμμάτων που υποδέχεται ο ΧΥΤΑ και την πλήρωση των κυττάρων που έχει αναλάβει να κατασκευάσει η ανάδοχος κοινοπραξία με απορρίμματα, δηλαδή την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του ΧΥΤΑ, για την εύρυθμη λειτουργία του οποίου αρμόδιος είναι ο οικείος ΦοΣΔΑ,  κατά το κρίσιμο δε χρονικό σημείο ήταν ο … και, ακολούθως, ο … ως καθολικός διάδοχος του … Είναι άλλωστε ενδεικτικό ότι οι ανωτέρω εργασίες προσωρινής εξυπηρέτησης της λειτουργίας του ΧΥΤΑ συνεχίστηκαν επί μακρόν, ενώ το καλοκαίρι του έτους 2012 ο … αποφάσισε τη διενέργεια τακτικού διαγωνισμού για τις υποστηρικτικές λειτουργίες του ΧΥΤΑ …, τη διενέργεια διαγωνισμού για την επισκευή των μηχανημάτων  του, ενώ παράλληλα αποφάσισε την ανάθεση των «επειγουσών εργασιών για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του ΧΥΤΑ» κατόπιν διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης. (...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι αφορά την εξόφληση αμοιβής της φερόμενης ως δικαιούχου κοινοπραξίας για την εκτέλεση εργασιών, χωρίς να έχει προηγηθεί η σύναψη σύμβασης υπηρεσιών μεταξύ του … και της τελευταίας για την ανάθεση των εργασιών αυτών καθώς και   η προηγούμενη υποβολή αυτής ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την άσκηση του προβλεπόμενου προληπτικού ελέγχου νομιμότητας. Ως εκ τούτου, κατά παραδοχή του σχετικού λόγου διαφωνίας της Επιτρόπου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΑΔΗΣΥ/30/2025

Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή της ζητά την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος φορέα με αριθμό .../2024, η οποία απέρριψε την προσφορά της και έκανε δεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η ανάδειξη αναδόχου για την κατασκευή του έργου «...» με εκτιμώμενη αξία ... ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα επικαλείται ότι η απόφαση απόρριψης της προσφοράς της είναι αόριστη και παράνομη λόγω έλλειψης αιτιολογίας και ότι οι τεχνικές προδιαγραφές των υλικών της εναρμονίζονται με τα τεύχη δημοπράτησης, ενώ οποιεσδήποτε αποκλίσεις μπορούν να διορθωθούν κατά την σύνταξη της μελέτης εφαρμογής.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/165/2025

Η Πράξη 165/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο «Ίδρυση Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Αθήνας και Όμορων Δήμων στον Ελαιώνα». Το Κλιμάκιο, κατά τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι ο υποβληθείς φάκελος ήταν ελλιπής, καθώς έλειπαν κρίσιμα έγγραφα όπως τα τεύχη δημοπράτησης της αρχικής σύμβασης, η Οριστική Μελέτη, η ΑΕΠΟ, τα στοιχεία χρηματοδότησης του έργου και της συμπληρωματικής σύμβασης, καθώς και βεβαίωση για το στάδιο εκτέλεσης της αρχικής σύμβασης. Επιπλέον, ζητήθηκαν διευκρινίσεις σχετικά με την αύξηση του ύψους της περίφραξης. Κατ' ακολουθία, το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής Πράξης μέχρι τη συμπλήρωση του φακέλου από την αναθέτουσα αρχή.


ΑΕΠΠ/1209/2020

Η προσφεύγουσα εταιρία ασκεί προδικαστική προσφυγή κατά της απόφασης 337/2020 του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Επιχείρησης Υδρευσης και Αποχέτευσης, ζητώντας την ακύρωσή της, κατά τα μέρη που έκρινε αποδεκτές τις τεχνικές προσφορές τριών αντιπάλων που κατετάγησαν πρώτοι στη σειρά μειοδοσίας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου για την κατασκευή της Εγκατάστασης Επεξεργασίας και Διάθεσης Λυμάτων (ΕΕΛ), περιλαμβάνοντας την εκπόνηση μελέτης, κατασκευαστικές εργασίες, προμήθεια και εγκατάσταση ηλεκτρολογικού και μηχανολογικού εξοπλισμού, θέση σε λειτουργία και δοκιμαστική λειτουργία του έργου. Η προσφυγή επικαλείται πολυάριθμες παραβάσεις των προδιαγραφών των τεχνικών προδιαγραφών, κυρίως σε θέματα ηλεκτροκινητήρων, θερμοκρασίας υγρών, ελέγχου θορύβου, βιολογικής επεξεργασίας και ασφάλειας.


ΕΣ/ΚΛ.Ε/555/2009

Υπογραφή σχεδίου σύμβασης έργου:..Με δεδομένα αυτά, τόσο η ελεγχόμενη εργολαβία όσο και εκείνη με αντικείμενο την κατασκευή ενισχυμένης περίφραξης, καθώς και την εγκατάσταση και συντήρηση χλοοτάπητα και φυτών στο τμήμα της .... οδού ..., από την περιοχή της εξόδου της Σήραγγας ... έως την περιοχή της εξόδου της Σήραγγας ..., περιλαμβάνουν κατ’ ουσίαν τις ίδιες εργασίες, όπως προκύπτει από τα οικεία τεύχη τεχνικής περιγραφής, και πρόκειται να εκτελεστούν εντός του ίδιου γεωγραφικού πλαισίου (κεντρικός τομέας της ... οδού) με διαδικασίες που άρχισαν ταυτόχρονα. Συνεπώς, σύμφωνα με όσα ήδη εκτέθηκαν, οι εργολαβίες αυτές διέπονται από το κοινοτικό δίκαιο, αφού αποτελούν, κατά την κρίση του Κλιμακίου, τμήματα μείζονος έργου με ενιαία οικονομική και τεχνική λειτουργία, η οποία συνίσταται στην κατασκευή ενισχυμένης περίφραξης και στην αποκατάσταση των πρανών σε δύο γειτονικά σημεία του κεντρικού άξονα της ... οδού με κοινό σκοπό, ήτοι προκειμένου να διασφαλιστεί: α) η αποφυγή εισόδου μεγαλόσωμων ζώων στον αυτοκινητόδρομο, β) η αποφυγή διαβρώσεων, η σταθεροποίηση και η αποκατάσταση των επιφανειών των πρανών στις οποίες έχει καταστραφεί η επιφανειακή βλάστηση, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εκπονήθηκαν για τα συγκεκριμένα τμήματα και του εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους. Επομένως, αφού κατατμήθηκαν τεχνητώς και ανατέθηκαν με επιμέρους συμβάσεις ύστερα από διαγωνισμό μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων, όφειλε η αναθέτουσα αρχή να προβεί γι’ αυτές στην αποστολή σχετικής προκήρυξης στην Υπηρεσία Επισήμων Εκδόσεων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, η δε υποχρέωση αυτή δεν αίρεται από την όλως αόριστη επίκληση του άρθρου 125 εδ. γ) του ν. 3669/2008 (Α΄116) στην 593/11/25.6.2009 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ….. Συνεπώς, συντρέχει ουσιώδης πλημμέλεια της διαδικασίας που κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης.


ΝΣΚ/457/2002

Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αρμόδιο Τεχνικό Συμβούλιο για την θεώρηση τροποποίησης της μελέτης κατασκευής έργου ΟΤΑ Α’ βαθμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Αρμόδιο για την θεώρηση της τροποποίησης της μελέτης του έργου «Κατασκευή υποδομών, ανωδομών και κοινοχρήστων χώρων και έργων στις σεισμόπληκτες περιοχές του Δήμου Άνω Λιοσίων», προϋπολογισμού δαπάνης 48,65 δις, είναι το Συμβούλιο Δημοτικών και Κοινοτικών Έργων και Θεώρησης Μελετών του ΥΠΕΣΔΔΑ. (πλειοψ.)


ΕΣ/ΚΛ.Ε/202/2019

Κατασκευή παιδικού βρεφονηπιακού σταθμού...Με δεδομένα τα ανωτέρω το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι οι εργασίες της ελεγχόμενης 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου, που συνίστανται, σύμφωνα με τον 3ο ΑΠΕ, πρωτίστως στη θωράκιση της κατασκευής έναντι του τοπικού φαινομένου ανύψωσης του υδροφόρου ορίζοντα και στη θεμελίωση και στην κατασκευή των περιμετρικών τοιχίων αντιστήριξης του εδάφους με βάση τα νέα δεδομένα της σύστασης του υπεδάφους που τους περιβάλλει, συνέχονται με το τεχνικό αντικείμενο της αρχικής σύμβασης και δεν περιλαμβάνονται σε αυτό. Περαιτέρω, λαμβάνοντας υπόψη ότι, κατά την φάση κατασκευής του αγωγού όμβριων υδάτων στην οδό …, τα έτη 2014 και 2015, δηλαδή ταυτόχρονα με την εκπόνηση της μελέτης για την κατασκευή του ελεγχόμενου έργου, δεν διαπιστώθηκε ύπαρξη υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα σε αντίστοιχα βάθη με αυτά της αρχικά προβλεπόμενης θεμελίωσης του κτιρίου, δεν απαιτείτο εκ νέου εξέταση των γεωτεχνικών και εδαφολογικών δεδομένων εντός του συγκεκριμένου οικοπέδου με την εκπόνηση σχετικής γεωτεχνικής και εδαφολογικής μελέτης, ενώ δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί, με βάση τα ως άνω δεδομένα, η στάθμη του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα σε βάθος περίπου 5,50 μέτρα κάτω από την στάθμη του εδάφους και περίπου 30-50 εκ. κάτω από την πλάκα επί εδάφους του υπογείου του κτιρίου. Αντίστοιχα, δεν προκύπτει από τα προσκομισθέντα στοιχεία ότι μπορούσαν να εντοπιστούν εκ των προτέρων και με ακρίβεια τα σημεία εναπόθεσης μπάζων και άλλων φερτών υλικών, που προέκυψαν κατά την κατασκευή των όμορων οικοδομών και επιχωματώθηκαν επί των ορίων του οικοπέδου (ιδίως στη ΒΑ και ΒΔ όψη του). Συνεπώς, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι εργασίες της ελεγχόμενης 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου οφείλονται πράγματι σε απρόβλεπτες περιστάσεις και, ειδικότερα, στον εντοπισμό, κατά την εκτέλεση του αρχικού έργου, της υψηλής στάθμης του υδροφόρου ορίζοντα και των φερτών υλικών που είχαν εναποτεθεί στο υπέδαφος περιμετρικά των υφιστάμενων μαντρότοιχων, κατ’ ανατροπή των χαρακτηριστικών που είχαν ληφθεί υπόψη κατά τη σύνταξη της μελέτης του αρχικού έργου. Εξάλλου, οι επίμαχες συμπληρωματικές εργασίες δεν δύναται, σε κάθε περίπτωση, να διαχωριστούν από τις προβλεπόμενες στα συμβατικά τεύχη εργασίες, ενώ η αναλογούσα επί πλέον αμοιβή για την εκτέλεση των ελεγχόμενων συμπληρωματικών εργασιών, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., ανέρχεται στο ποσό των 208.247,54 ευρώ, το οποίο δεν υπερβαίνει το 50% της αρχικής συμβατικής δαπάνης.


ΝΣΚ/235/2001

Δημόσια έργα. Καταβολή ιδιαίτερης αμοιβής για τη σύνταξη της τεχνικής περιγραφής και προδιαγραφών της μελέτης εφαρμογής Η/Μ εγκαταστάσεων και αμοιβή για τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Ο Ανάδοχος εκπόνησης της μελέτης εφαρμογής Ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) εγκαταστάσεων δεν δικαιούται πρόσθετης αμοιβής, πέραν της προκύπτουσας κατ εφαρμογή του άρθρου 100 του ΠΔ 696/74, για τη σύνταξη της τεχνικής περιγραφής και προδιαγραφών. β) Αν στη σύμβαση προβλέπεται ότι ο Ανάδοχος θα προβεί στην εκτέλεση όλων των τευχών δημοπράτησης που θα βασίζονται στους κάθε μορφής Κανονισμούς Δημοσίων Εργων… ύστερα από εντολή του κυρίου της μελέτης και ο μελετητής προβεί στις πιο πάνω εργασίες χωρίς την ύπαρξη σχετικής εντολής, δεν δικαιούται πρόσθετης αμοιβής, ούτε κατά τις διατάξεις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού, εάν ο εργοδότης συνέταξε ο ίδιος τα προαναφερθέντα τεύχη.