Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/91/2021

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4412/2016/Α.132, 4412/2016/Α.106

Προμήθεια κάδων απορριμάτων-συμπληρωματική σύμβαση..ζητείται η ανάκληση της 24/2020 Πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία ΟΤΑ IX στον Δήμο .....Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ερμηνευτικώς δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι κατά τα ορθώς κριθέντα με την προσβαλλόμενη Πράξη, στις αιτιολογίες της οποίας αναφέρεται προς αποφυγή περιττών επαναλήψεων, δεν συντρέχουν σωρρευτικά οι προβλεπόμενες από την περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 132 του ν.4412/2016  νόμιμες προϋποθέσεις σύναψης της ελεγχόμενης δεύτερης συμπληρωματικής - τροποποιητικής σύμβασης. Και τούτο, διότι δεν προκύπτει η συνδρομή εκείνων των απρόβλεπτων περιστάσεων, οι οποίες επιβάλλουν την αύξηση της ποσότητας των προς προμήθεια κάδων σε σχέση με τα οριζόμενα στην αρχική σύμβαση και την τροποποιητική της, με το ελεγχόμενο σχέδιο σύμβασης, προς ικανοποίηση των αναγκών του προσφεύγοντος Δήμου. Περαιτέρω, το γεγονός ότι όπως κι ο ίδιος ο προσφεύγων αναγνωρίζει, η μη επαρκής γνώση του αδιαθέτου υπολοίπου κάδων σε συνάρτηση με τις πραγματικές ανάγκες οδήγησε στην σύναψη σύμβασης προμήθειας κάδων σε μη επαρκείς ποσότητες και στην - εξαιτίας του γεγονότος αυτού - τροποποίηση αυτής εντός συντόμου χρονικού διαστήματος από τη σύναψή της, δεν ασκεί επιρροή στη συγκεκριμένη περίπτωση και δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη σύμφωνα με τις προπαρατιθέμενες διατάξεις τροποποιητική σύμβαση. Ούτε, εξάλλου μπορεί να ληφθεί υπόψη ότι η αρμόδια Διεύθυνση Καθαριότητας και Ανακύκλωσης παρέλειψε να λάβει εγκαίρως τα κατάλληλα εκείνα μέτρα – μέσω συστηματικών ελέγχων και παρακολούθησης – για τον προσδιορισμό των πραγματικών αναγκών σε κάδους απορριμμάτων, ενόψει των επικαλούμενων παλαιότητας, δυσκολίας απολύμανσης, καθώς και καταστροφών αυτών, καθόσον μια επιμελής αναθέτουσα αρχή οφείλει αφενός μεν να παρακολουθεί και να τηρεί στατιστικά στοιχεία του ημερήσιου όγκου και βάρους των αποκομιζόμενων απορριμμάτων, αφετέρου δε να προβαίνει, κατόπιν ενδελεχούς μελέτης των στοιχείων αυτών, στον ορθό προγραμματισμό προμήθειας των απαιτούμενων για την κάλυψη των αναγκών της ειδών. Περαιτέρω, αορίστως και αναποδείκτως προβάλλεται από τον προσφεύγοντα ότι η ελεγχόμενη συμπληρωματική προμήθεια κατέστη αναγκαία αφενός μεν λόγω της κατακόρυφης αύξησης του όγκου των απορριμμάτων, λόγω της λήψεως εκτάκτων μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο διάδοσης και διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 και ειδικότερα της επιβολής αυστηρών μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, αφετέρου δε της κατακόρυφης αύξησης των αιτημάτων για αντικατάσταση των παλαιών φθαρμένων ή κατεστραμμένων κάδων απορριμμάτων προς αποφυγή εμφάνισης υγειονομικών κινδύνων. Συναφώς, τα αορίστως και αναποδείκτως προβαλλόμενα περί εναπόθεσης ογκωδών αντικειμένων και μπαζών στους κάδους απορριμμάτων δεν δύνανται να θεωρηθούν απρόβλεπτα γεγονότα, καθόσον και αληθή υποτιθέμενα συνιστούν κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας γεγονότα, τα οποία κάθε επιμελής αναθέτουσα αρχή οφείλει να λαμβάνει υπόψη της κατά τον προγραμματισμό των σχετικών προμηθειών. Τέλος, απορριπτέοι τυγχάνουν και οι κατ’ εκτίμηση του δικογράφου προβαλλόμενοι ισχυρισμοί περί συγγνωστής πλάνης των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου και συνδρομής δημοσίου συμφέροντος για τη σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης, καθόσον υπάρχει από μακρού χρόνου σταθερότητα του νομικού πλαισίου και της νομολογίας ως προς τις προϋποθέσεις κατάρτισης συμπληρωματικών-τροποποιητικών συμβάσεων, μόνη δε η επίκληση λόγων δημοσίου συμφέροντος δεν αρκεί για να θεωρηθεί συγγνωστή η έλλειψη συνδρομής των προϋποθέσεων σύναψης τους (βλ. Ε.Σ. Τμ. Μείζ. Επταμ. Σύνθ. 581/2019, 1630/2018, 2490/2015, 3998/2013, 3009, 3008/2012, 3053/2011, VI Tμ. 827/2019, 1884, 1333, 842/2018).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΑΕΠΠ/229/2018

Η προσφεύγουσα εταιρεία, με την προδικαστική προσφυγή της, επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Χαλανδρίου, η οποία έγινε αποδεκτή και εγκρίθηκε με το Πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «Προμήθεια κάδων απορριμμάτων», συγκεκριμένα πλαστικών τροχήλατων κάδων χωρητικότητας 1100 lt, οι οποίοι πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές όπως ορίζονται στη μελέτη 52/2017. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι οι προσφορές των εταιρειών που αναδείχθηκαν ως πρώτη και δεύτερη παραβιάζουν τη νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις, καθώς δεν πληρούν τις απαιτήσεις της διακήρυξης, ιδιαίτερα όσον αφορά τα πιστοποιητικά ποιότητας και ελέγχου για τους κάδους.


ΑΕΠΠ/339/2020

Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 04/15.01.2020 της αναθέτουσας αρχής, η οποία απέρριψε την τεχνική της προσφορά στον διαγωνισμό για την «Προμήθεια ημιυπόγειων κάδων σταθερής θέσης και ανυψωτικού μηχανισμού (υδραυλικός γερανός)». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια και εγκατάσταση ημιυπόγειων κάδων απορριμμάτων μεγάλης χωρητικότητας, που θα διαθέτουν ειδικούς εσωτερικούς κάδους από πολυαιθυλένιο, καθώς και ενός υδραυλικού γερανού για την αποκομιδή των απορριμμάτων. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η τεχνική της προσφορά ήταν σύμφωνη με τις προδιαγραφές και ότι η απόρριψή της έγινε κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης.


ΑΕΠΠ/909/2020

Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της διακήρυξης με αριθμό πρωτ. ..................., η οποία αφορά την ανάθεση υπηρεσιών αποκομιδής απορριμμάτων με εκτιμώμενη αξία 170.400,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ειδικότερα, ασκεί ενστάσεις για: (1) τον αδικαιολόγητο περιορισμό του ανταγωνισμού λόγω τεχνικών προδιαγραφών (π.χ. σύστημα πλύσης στα απορριμματοφόρα), (2) την απαίτηση τεχνολογίας EURO 5 για τα οχήματα, (3) ελλιπή στοιχεία για τους κάδους απορριμμάτων, (4) αοριστίες σχετικά με την αστική ευθύνη και τους όρους επισκευής κάδων, (5) αντιφάσεις στη διακήρυξη σχετικά με την υπεργολαβία, και (6) ασαφείς ρήτρες για νυκτερινά δρομολόγια χωρίς πρόσθετη αμοιβή. Το αντικείμενο περιλαμβάνει αποκομιδή, απολύμανση και πλύση κάδων, με συνολικά ~6.000-6.500 χλμ. δρομολόγια ετησίως.


ΑΕΠΠ/306/2019

Η προσφεύγουσα εταιρεία (Α.Ε.) ασκεί προδικαστική προσφυγή κατά του Δήμου ..., ζητώντας την ακύρωση όρων της διακήρυξης και της μελέτης υπ' αριθμ. 23ΔΠ/2018, σχετικά με τον ανοικτό διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την 'Προμήθεια κάδων απορριμμάτων'. Ειδικότερα, ζητεί την ακύρωση των όρων που αφορούν τις διαστάσεις των κάδων απορριμμάτων χωρητικότητας 1.100 λίτρων (Τμήμα 3), όπου ορίζεται ότι το πλάτος δεν πρέπει να ξεπερνά τα 1,45 μέτρα και το ύψος τα 1,30 μέτρα. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι οι όροι αυτοί ευνοούν συγκεκριμένο οικονομικό φορέα, περιορίζουν τον ανταγωνισμό και έρχονται σε αντίθεση με το ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΝ 840. Παράλληλα, ζητεί τη διακοπή της διαδικασίας μέχρι την έκδοση της απόφασης.


ΕΣ/ΤΜ.6/1246/2019

Καθαριότητα κτιριακών εγκαταστάσεων...Με τα δεδομένα αυτά και όσα έγινα δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Τμήμα κρίνει ότι αβασίμως προβάλλεται ότι η συγκεκριμένη διαγωνιστική διαδικασία δεν καταλαμβάνεται από την οικ. 4241/127/30.1.2019 Υ.Α. και δύναται να υπογραφεί η ελεγχόμενη σύμβαση με βάση την αρχική οικονομική προσφορά της αναδόχου. Τούτο διότι, η εν λόγω υπουργική απόφαση τυγχάνει άμεσης εφαρμογής, ανεξαρτήτως του χρόνου έκδοσης της διακήρυξης, εφόσον οι φορείς που απασχολούν προσωπικό, στους οποίους περιλαμβάνεται και ο ανάδοχος του εν λόγω διαγωνισμού, είναι υποχρεωμένοι να συμμορφωθούν άμεσα στις διατάξεις της που προβλέπουν αυξημένες κατώτατες αμοιβές. Η δε πρόβλεψη όρου περί τροποποίησης, μετά την υπογραφή τους, των συμβάσεων προκειμένου να προσαρμοστούν στην ως άνω νομοθετική μεταβολή, δεν θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή, κατά τα προβαλλόμενα με την υπό κρίση αίτηση, προεχόντως διότι η μεταβολή αυτή έχει επέλθει ήδη προ της υπογραφής των συμβάσεων και δεν συνιστά επιγενόμενο αυτής γεγονός, το οποίο επιτρέπει την τροποποίησή της υπό τους όρους του άρθρου 132 του ν. 4412/2016. Ενόψει όμως, όσων έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η αναθέτουσα αρχή δεν υποχρεούται να προβεί σε ματαίωση του διαγωνισμού, λόγω της ως άνω επελθούσας νομοθετικής μεταβολής, όπως κρίθηκε με την προσβαλλόμενη, αλλά δύναται, συναινούντος του αναδόχου, να προβεί στην υπογραφή των συμβάσεων, υπό τον όρο αναδιαμόρφωσης του εργατικού κόστους της κάθε σύμβασης, κατά τρόπο που να είναι σύμφωνο με τις προβλεπόμενες από την ως άνω οικ. 4241/127/2019 Υ.Α. αυξημένες κατώτατες αμοιβές των εργαζομένων που θα απασχολήσει ο ανάδοχος, με δυνατότητα είτε αύξησης του συμβατικού τιμήματος, όπως αποδέχεται με την υπό κρίση αίτηση το αιτούν, χωρίς ωστόσο μεταβολή των λοιπών όρων της οικονομικής προσφοράς της αναδόχου, είτε ανάλογου περιορισμού του συμβατικού αντικειμένου μέχρι την εξάντληση του χρηματικού ποσού της κατακύρωσης. Τέλος, η πλημμέλεια που διαπιστώθηκε από το Κλιμάκιο ως προς την ανακρίβεια στην αναλογία 1/36 του τιμήματος της προσφοράς της αναδόχου στο υποβληθέν σχέδιο σύμβασης καθαριότητας του κτιρίου της Γ.Γ.Π.Σ., θα καλυφθεί, όπως ρητώς αποδέχεται το αιτούν με την υπό κρίση αίτηση με διόρθωση του σχετικού σχεδίου συμβάσεως.Ανακαλεί την 378/2019 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου


ΑΕΠΠ/883/2019

Η προσφεύγουσα αίτησε την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Λαρισαίων, η οποία απέρριψε την τεχνική της προσφορά για την προμήθεια δύο αυτοκινούμενων πλυντηρίων κάδων απορριμμάτων και έκρινε αποδεκτή την προσφορά του ανταγωνιστή της. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η προμήθεια όχημάτων κατάλληλων για εν κινήσει πλύση με ζεστό νερό και υψηλή πίεση, με ελάχιστη χωρητικότητα για 160 κάδους των 1.100 λίτρων, προϋπολογιζόμενης αξίας 366.000 ευρώ. Η προσφυγή θεμελιώθηκε σε λόγους που αφορούσαν την απόρριψη της προσφοράς της και την αποδοχή της τεχνικής προσφοράς του αντιπάλου της.


ΑΕΠΠ/487/2018

Η προσφεύγουσα εταιρεία με την Προδικαστική Προσφυγή της ζητά την ακύρωση, ανάκληση ή τροποποίηση της προσβαλλόμενης μελέτης με αριθμό Π1/2018, η οποία αποτελεί μέρος της διακήρυξης με αριθμό 10000/29-03-2018. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την 'Προμήθεια και Εγκατάσταση Υπογείων Κάδων Απορριμμάτων και Προμήθεια Κάδων Απορριμμάτων 1100lt' με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη €396.180,00 (με ΦΠΑ 24%). Η προσφεύγουσα επιδιώκει την απαλοιφή περιοριστικών τεχνικών όρων για την Ομάδα Α των προμηθευόμενων ειδών και την επαναδιατύπωση των τεχνικών όρων ώστε να επιτρέπεται ευρύτερη συμμετοχή οικονομικών φορέων. Συγκεκριμένα, αμφισβητεί τεχνικές προδιαγραφές όπως το σήμα σκυροδέματος C45, το μέγιστο βάρος του φρεατίου, τα χαρακτηριστικά του κάδου απορριμμάτων και της πλατφόρμας ασφαλείας, υποστηρίζοντας ότι περιορίζουν άδικα τον ανταγωνισμό.


ΑΕΠΠ/862/2020

Η προσφεύγουσα εταιρεία αίτησε την ακύρωση της απόφασης 108/2020 που ανέδειξε την παρεμβαίνουσα εταιρεία ως προσωρινή ανάδοχο για την 'Προμήθεια κάδων απορριμμάτων και επιστήλιων μικρών κάδων'. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια κάδων μέσω ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 119.976,20€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας παραβιάζει ουσιώδεις όρους της διακήρυξης, ιδίως ως προς τα πιστοποιητικά ποιότητας (GS αντί RAL/NF), τις αντικαταστάσιμες χειρολαβές και τις ενισχύσεις πείρων, ζητώντας να απορριφθεί και να αναδειχθεί εκείνη ως ανάδοχος.


ΑΕΠΠ/592/2019

Ο προσφεύγων με την προδικαστική προσφυγή αίτησε την ακύρωση της απόφασης της Αναθέτουσας Αρχής με αριθμό 144/2019, η οποία έκανε δεκτές τις προσφορές στον διαγωνισμό για την προμήθεια κάδων απορριμμάτων και απορριματοδεκτών (Τμήμα Α) και συστήματος υπόγειας αποθήκευσης απορριμμάτων (Τμήμα Β). Ισχυρίστηκε ότι η προσφορά του αντιπάλου δεν πληρούσε ουσιώδεις όρους της διακήρυξης, συγκεκριμένα ως προς την έλλειψη πιστοποιητικών ISO 1461 για θερμή επιψευδαργύρωση, πιστοποιητικού συμμόρφωσης με τον κανονισμό προστασίας θορύβου ΕΚ/2000/14 και λειτουργικής δήλωσης προμηθευτή. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε προμήθεια πλαστικών και μεταλλικών κάδων απορριμμάτων διαφόρων χωρητικότητων και συστήματος υπογειοποίησης κάδων, με συνολικό προϋπολογισμό 694.400€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).


ΑΕΠΠ/872/2020

Η προσφυγή ζητά την ακύρωση της απόφασης αριθ. 101/25-5-2020 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, με την οποία είχαν επικυρωθεί τα πρακτικά ελέγχου δικαιολογητικών και αξιολόγησης των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για τον διαγωνισμό προμήθειας κάδων απορριμμάτων, ειδικά για την Ομάδα Α΄ (Μεταλλικοί Κάδοι). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την προμήθεια μεταλλικών και πλαστικών κάδων απορριμμάτων χωρητικότητας 1100lt και 770lt, με εκτιμώμενη αξία 136.882 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή επικεντρώνεται στην νομιμότητα της απόρριψης της προσφοράς της προσφευγούσας και στη νομιμότητα της αποδοχής της προσφοράς της παρεμβαίνουσας εταιρείας.