ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.Σ/1645/2020
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Εκσυχρονισμός αυτοκινητοδρομίου..ζητείται η αναθεώρηση της 637/2020 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Το VI Τμήμα, επιληφθέν κατόπιν αίτησης ανάκλησης της νυν αιτούσας εταιρείας κατά της ανωτέρω πράξης της Επιτρόπου, επικύρωσε αυτήν και απέρριψε, με την ήδη προσβαλλόμενη απόφαση, την αίτηση ανάκλησης, προσθέτοντας ότι οι προβλεπόμενες στο πλαίσιο του επίμαχου έργου εργασίες αποσκοπούν στη συντήρηση της ήδη υπάρχουσας εγκατάστασης (πίστας του αυτοκινητοδρομίου) και εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες της «...», κατά την εκπλήρωση των σκοπών της, όπως αυτοί προβλέπονται στο άρθρο 3 του Καταστατικού της. Εξάλλου, οι ισχυρισμοί του Δήμου ότι ανέλαβε ο ίδιος την εκτέλεση του επίμαχου έργου στο πλαίσιο της 345/2018 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και της ήδη υπογραφείσας σύμβασης μίσθωσης ακινήτου, απερρίφθησαν, αφενός μεν, διότι η δράση των ΟΤΑ διέπεται από την αρχή της νομιμότητας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, αφετέρου δε, διότι η απόφαση 345/2018 του Δημοτικού Συμβουλίου προβλέπει ότι, η συνήθης λειτουργία και συντήρηση του χώρου, οι δαπάνες συντήρησης των έργων και οι λειτουργικές δαπάνες όλων των χώρων και των κοινόχρηστων, για όλο το χρονικό διάστημα της μίσθωσης βαρύνουν την «....».Με την κρινόμενη αίτηση αναθεώρησης προβάλλεται ότι η επίμαχη επένδυση αφορά στη δημιουργία έργου υποδομής και όχι συντήρησης, με την ολοκλήρωση δε του έργου θα αναβαθμιστούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά της πίστας, η οποία πλέον θα μπορεί να φιλοξενεί διεθνείς αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού. Συνεπώς, η εκτέλεση του έργου δεν καλύπτει λειτουργικές δαπάνες του μισθίου και, ως εκ τούτου, η αναληφθείσα από τον Δήμο δαπάνη δεν αποτελεί έμμεση επιχορήγηση αυτού προς τη δημοτική ανώνυμη εταιρεία.Κατά την κρίση του Δικαστηρίου, αντικείμενο της επίδικης σύμβασης είναι η τεχνική αναβάθμιση της πίστας του αυτοκινητοδρομίου ώστε εφεξής να μπορεί να φιλοξενήσει αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού διεθνούς εμβέλειας. Με αυτό το περιεχόμενο, πρόκειται για έργο υποδομής προς στήριξη της τοπικής οικονομίας, η υλοποίηση του οποίου εμπίπτει στις αρμοδιότητες των δημοτικών αρχών όπως αυτές διαγράφονται στο άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και, συνακόλουθα, επιτρεπτώς αναλαμβάνεται από τον αιτούντα Δήμο (σκέψεις 5 και 6). Για τον λόγο αυτό, που βασίμως προβάλλεται με την ένδικη αίτηση αναθεώρησης, έσφαλε η προσβαλλόμενη απόφαση κρίνοντας ότι η χρηματοδότηση του έργου από τον Δήμο ... συνιστά απαγορευμένη επιχορήγηση προς τη δημοτική εταιρεία «...» Αναθεωρεί την 637/2020 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/395/2002
Αθλητισμός – Αθλητικοί αγώνες. Άθλημα Μικρής Πίστας Πατινάζ Ταχύτητας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφόσον το Άθλημα Μικρής Πίστας Πατινάζ Ταχύτητας και το ειδικότερο αγώνισμα 500 μ. δρόμου ταχύτητας μικρής πίστας, περιλαμβάνεται στο επίσημο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων και συμπεριελήφθηκε στην επίσημη νόμιμη διοργάνωση του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Δρόμων Ταχύτητας Γυναικών, θεωρείται κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 34 (παρ.15 εδ.α) του Ν 2725/1999, ότι είναι ολυμπιακό αγώνισμα, έστω και εάν διεξήχθη σε πίστα με αποκλίσεις από τις ολυμπιακές προδιαγραφές. Γι αυτό και στη περίπτωση μνείας στη σχετική βεβαίωση εγγραφής διακρινομένου αθλητή στον ειδικό πίνακα άρθρου 34 παρ.3 του Ν 2725/1999 του αθλήματος, πρέπει τούτο να αναγράφεται ως άνω.
ΕΣ/ΤΜ.6/637/2020
Εκσυγχρονισμός αυτοκινητοδρομίου....Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2 της παρούσας, το Δικαστήριο κρίνει τα εξής: Οι προβλεπόμενες στο πλαίσιο του ελεγχόμενου έργου εργασίες, όπως αποτυπώνονται στην οικεία διακήρυξη (άρθρο 11 αυτής, βλ. ανωτέρω σκέψη 3Ε), η οποία αποτελεί το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει το συγκεκριμένο διαγωνισμό (βλ. Ε.Σ. Τμ. Μείζ. - Επτ. Σύνθ. 1924/2016, VI Τμ. 1349, 1350, 1351/2017), εφόσον αφορούν στην αποκατάσταση του υφιστάμενου ασφαλτικού στην πίστα του αυτοκινητοδρομίου και αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση των μηχανικών χαρακτηριστικών της, στο πλαίσιο προσαρμογής τους στις τελευταίες απαιτήσεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού (βλ. άρθρο 11.3 της διακήρυξης), αποτελούν συντήρηση της ήδη υπάρχουσας εγκατάστασης (πίστας του αυτοκινητοδρομίου) και εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες της «....», κατά την εκπλήρωση των σκοπών της, όπως αυτοί προβλέπονται στο Καταστατικό της (βλ. άρθρο 3 αυτού). Κατά συνέπεια, η διενέργεια του ελεγχόμενου διαγωνισμού από τον αιτούντα και με δαπάνες αυτού (ΣΑΤΑ παρελθόντων ετών) αντίκειται στη διάταξη του άρθρου 265 παρ. 3 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η οποία ρητά απαγορεύει την άμεση ή έμμεση επιχορήγηση ανώνυμης εταιρείας Ο.Τ.Α. από το Δήμο. Και υπό την εκδοχή δε ότι η προκήρυξη από τον αιτούντα Δήμο του συγκεκριμένου έργου, συνολικού προϋπολογισμού 450.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ), αποτελεί αύξηση του κεφαλαίου ή της εισφοράς του Δήμου στην «....», απαιτείται να έχει προηγηθεί, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 253 παρ. 2 του ως άνω Κώδικα, η εκπόνηση σχετικής οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας, η οποία, σε κάθε περίπτωση, δεν περιλαμβάνεται στα στοιχεία του φακέλου. Επομένως, όπως ορθά κρίθηκε με την προσβαλλόμενη Πράξη, συντρέχουν λόγοι που κωλύουν την υπογραφή της ελεγχόμενης σύμβασης, παρά τα όσα αντίθετα υποστηρίζονται στην υπό κρίση αίτηση.
ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.Σ/1645/2020
ΝΣΚ/481/2001
Δημόσια έργα. Διόρθωση κτηματολογικών στοιχείων απαλλοτρίωσης, προς κατασκευή Ολυμπιακού Εργου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εφόσον γίνεται απαλλοτρίωση για την κατασκευή έργου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και έχει συντάξει τα κτηματολογικά στοιχεία η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, πρέπει να αναλάβει η ίδια την διόρθωσή των.
ΝΣΚ/347/2005
α) Εγγραφή αθλητών ή ομάδας χωρίς νίκη έναντι επομένου αγωνιζομένου, στον Ειδικό Πίνακα και τα σχετικά ευεργετήματα. β) Εφαρμογή της παρ.6 άρθρου 75 του Ν 3057/2002 για τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Αθλητές η ομάδα των οποίων ή οι ίδιοι, κατέλαβαν μέχρι 8η θέση στους Παραολυμπιακούς Αγώνες Αθήνα 2004 χωρίς νίκη έναντι επομένου αγωνιζομένου, δεν εγγράφονται στον Ειδικό Πίνακα, ούτε δικαιούνται τα σχετικά ευεργετήματα. β) Οι διατάξεις της παρ.6 του άρθρου 75 του Ν 3057/2002, που προστέθηκαν στο τέλος της περίπτωσης β της παρ.14 άρθρου 34 Ν 2725/1999, δεν ισχύουν για τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες.
ΕλΣυν/Επταμ/3053/2011
Συμπληρωματικές συμβάσεις,παράταση προθεσμίας.Οι περιστάσεις που επικαλείται για την αιτιολόγηση του απρόβλεπτου η αναθέτουσα αρχή, η οποία φέρει και το σχετικό βάρος απόδειξης (βλ. αποφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2066/2010, 3359, 3357, 2502, 1780/2009), δεν πρέπει να απορρέουν από δική της ευθύνη (βλ. απόφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 707/2010). Περαιτέρω, δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να θεωρηθούν ως «συμπληρωματικές εργασίες» οφειλόμενες σε απρόβλεπτα γεγονότα εκείνες που αφορούν σε επέκταση του τεχνικού αντικειμένου του έργου ή στη βελτίωση της ποιότητάς του, καθόσον είναι ανεπίτρεπτη η εκ των υστέρων μεταβολή του αντικειμένου του έργου, που δεν ήταν γνωστή στο σύνολο των διαγωνιζομένων κατά την υποβολή της προσφοράς τους και δεν αποτέλεσε τη βάση της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου (βλ. Πρ. VI Τμ. Ελ. Συν. 232, 216, 198, 192 και 98/2006, 108/2007, απόφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2069/2010). Ομοίως, δεν αποτελούν απρόβλεπτες περιστάσεις η εφαρμογή νέων κανονισμών και κανόνων, συνεπεία των οποίων δεν τροποποιείται η όλη κατασκευή και οι οποίοι καθιερώθηκαν ως υποχρεωτικοί μετά την ανάθεση του έργου, καθώς και παραλείψεις ή σφάλματα της προμέτρησης της μελέτης, καθόσον οι εργασίες που οφείλονται στα ανωτέρω καλύπτονται αποκλειστικά από το κονδύλιο των απροβλέπτων που περιλαμβάνεται στην αρχική σύμβαση (βλ. αποφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2066, 286, 285/2010, 3359, 3357, 2502, 1780/2009). Τέλος, η απόφαση του αρμοδίου οργάνου περί προσφυγής στην παραπάνω διαδικασία ανάθεσης πρέπει, ως εκ της φύσεώς της, να είναι ειδικώς και επαρκώς αιτιολογημένη, ώστε να καθίσταται εφικτός από το Ελεγκτικό Συνέδριο ο έλεγχος νομιμότητάς της (βλ. αποφ. VI Τμ. 2066, 286, 285, 136/2010).
28504 οικ.Φ.109.1/2019
Διαδικασία ενεργοποίησης, εσωτερική διάρθρωση και λειτουργία του Μηχανοκίνητου Ειδικού Τμήματος Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων της 1ης Ειδικής Μονάδας Αντιμετώπισης Καταστροφών.
Ν.4566/2018
Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2015/637/ΕΕ του Συμβουλίου της 20ης Απριλίου 2015 (EEL 106/24.4.2015) και άλλες διατάξεις
ΚΥΑ 4700/155211/2013
Τροποποίηση και συμπλήρωση της υπ’ αριθμ. 966/31538/13.3.13 με θέμα «Έγκριση πιστώσεων για την πληρωμή Εξισωτικής Αποζημίωσης (Μέτρα 211 και 212 του ΠΑΑ 2007-2013) έτους 2013» (ΦΕΚ 637/Β΄/20.3.2013).
ΥΠΟΠΑΙΘ/229157/12877/1280/236/2015
Εφαρμογή Ηλεκτρονικού Συστήματος για την έκδοση, διάθεση και έλεγχο της διακίνησης των ονομαστικών/αριθμημένων εισιτηρίων σε αγώνες του επαγγελματικού αθλητισμού.
ΠΟΛ.1218/2015
Εφαρμογή Ηλεκτρονικού Συστήματος για την έκδοση, διάθεση και έλεγχο της διακίνησης των ονομαστικών/αριθμημένων εισιτηρίων σε αγώνες του επαγγελματικού αθλητισμού.