ΕΣ/Τμ7(ΚΠΕ)/248/2013
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Πληρωμή στο φερόμενο ως δικαιούχο ...... ποσού 13.499,25 ευρώ, ως αμοιβή για την προμήθεια υλικών και συσκευών για τη δημιουργία ασύρματου δικτύου INTERNET που θα καλύπτει τις περιοχές των Δημοτικών Ενοτήτων (....)Κατά τη γενική αρχή του δημοσιολογιστικού δικαίου, η οποία απορρέει από τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της νομιμότητας που διέπει τη δράση των διοικητικών οργάνων και συνάγεται τόσο από τις προϊσχύουσες διατάξεις του εν λόγω δικαίου (άρ. 27 και 38 του ν. ΣΙΒ/1952, 1, 26 και 28 παρ. 3 του ν.δ. 321/1969, 218 π.δ.410/1995), όσο και από αυτές που τώρα ισχύουν (άρ.3, 13, 40 του ν.δ. 496/1974, 1 παρ. 2α΄ του π.δ. 465/1975 και 1 παρ. 1 του ν.δ. 1265/1972, όπως αντικαταστάθηκε από το άρ.7 παρ. 1 του ν. 968/1979 και 20, 22, 26, 28 και 79 του ν. 2362/1995), όπως δε έχει αποτυπωθεί νομοθετικά στο άρθρο 37 παρ. 2 του ν. 3801/2009, ήδη δε στο άρθρο 33 παρ. 2 του Κώδικα νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο (ν. 4129/2013), για τη διενέργεια οποιασδήποτε δαπάνης του δημοσίου, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και των λοιπών ν.π.δ.δ., πέραν της υπάρξεως πιστώσεως στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της υπηρεσίας, απαιτείται αυτή να προβλέπεται από γενική ή ειδική διάταξη νόμου ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπου δεν προβλέπεται, πρέπει να προκύπτει από τα δικαιολογητικά της συγκεκριμένης δαπάνης, ότι ανάγεται στη λειτουργική δραστηριότητα του δημοσίου , του ο.τ.α. ή του ν.π.δ.δ. ή ότι η πραγματοποίησή της συντελεί, άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη και αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών που επιδιώκουν και δεν υπερβαίνει το από τις ειδικές περιστάσεις επιβαλλόμενο και προσήκον μέτρο. Εξάλλου, οι δημοτικές αρχές, κατά το άρθρο 102 του Συντάγματος και περαιτέρω το άρθρο 75 παρ. 1 εδ. 1 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Κ.Δ.Δ.), που κυρώθηκε με το ν. 3463/2006 (Α, 114), όπως έχει τροποποιηθεί με το ν. 3852/2010 (Α, 87), μεριμνούν για την προαγωγή των τοπικών υποθέσεων, για το σκοπό δε αυτό τους απονέμονται αρμοδιότητες στους τομείς: της ανάπτυξης της τοπικής κοινωνίας και μέσω της δημιουργίας των κατάλληλων υποδομών (75 παρ. Ι εδάφ. α΄), της ποιότητας ζωής και εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων και πάλι μέσω της βελτίωσης των τεχνικών υποδομών (75 παρ. Ι εδάφ. γ΄, ιδίως γ1), της απασχόλησης ιδίως με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας (75 παρ. Ι εδάφ. δ΄, ιδίως δ2). Περαιτέρω, έχουν υποχρέωση, κατ’ άρθρο 76 του Κ.Δ.Δ., «να οργανώνουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η επάρκεια, η ποιότητα και αποτελεσματικότητά τους, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων», και κατ’ άρθρο 214 του Κ.Δ.Δ., να διασφαλίζουν «το δικαίωμα πρόσβασης όλων των δημοτών και κατοίκων, χωρίς διάκριση, στη χρήση των υπηρεσιών που παρέχουν …» και «την άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης των δημοτών και κατοίκων στην πληροφόρηση»(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η δαπάνη για τη δημιουργία ασύρματου δικτύου στο Δήμο ......, προκειμένου να καλυφθούν, με τις δυνατότητες που παρέχει αυτό, περιοχές του Δήμου οι οποίες δεν καλύπτονται από το υφιστάμενο, δεν είναι νόμιμη, δεν είναι λειτουργική, ούτε εμπίπτει στους σκοπούς του Δήμου. Τούτο διότι, η άσκηση των αρμοδιοτήτων του Δήμου, όπως προκύπτουν από τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, σχετικά με το δικαίωμα πρόσβασης στην πληροφόρηση, περιλαμβάνει προεχόντως τη δυνατότητα των δημοτών, αλλά και οποιουδήποτε άλλου ενδιαφερόμενου προσώπου, για ενημέρωση μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Δήμου, στην περίπτωση που υφίσταται, είτε μέσω οποιουδήποτε άλλου διαδικτυακού τόπου, όπως και την προώθηση νέων δικτυακών υπηρεσιών εξυπηρέτησης των δημοτών (ενδεικτικά: ενημέρωση, διακυβέρνηση, επιχειρείν, ιατρική, εκπαίδευση, εργασία, ψυχαγωγία, κ.λπ.). Από τις αρμοδιότητες αυτές, ωστόσο, δεν απορρέει υποχρέωση του Δήμου να καταβάλει τη δαπάνη σύνδεσης των δημοτών, είτε από κοινού είτε αυτοτελώς, στο διαδίκτυο και ειδικότερα τη δαπάνη για τον εξοπλισμό και την εγκατάσταση ασύρματης ή δομημένης καλωδίωσης για τη σύνδεση αυτή, καθώς τούτο συνιστά υποκατάστασή τους στη σύναψη ιδιωτικών εννόμων σχέσεων στον τομέα των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, ως καταναλωτικού αγαθού, που δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες των ο.τ.α., ούτε συνιστά τοπική υπόθεση. Εξάλλου, οι αντίθετοι ισχυρισμοί που προβάλλονται στο 13969/13.6.2013 έγγραφο του Δήμου, είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι, δεδομένου, άλλωστε, ότι ήδη στο Δήμο ...... αναπτύχθηκαν και λειτουργούν τοπικά ασύρματα δίκτυα σε σημεία ασύρματης ευρυζωνικής πρόσβασης στο διαδίκτυο, στο πλαίσιο της συγχρηματοδοτούμενης Δράσης «Χρηματοδότηση Επιχειρήσεων για τη δημιουργία σημείων ασύρματης ευρυζωνικής πρόσβασης» (Μέτρο 4.2) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» του Κ.Π.Σ. 2000-2006 (σχετ. η οικ. 12197/344/2004 Κοινή Υπουργική Απόφαση -Β, 444), στο πρώην (άρθρο 1 παρ. Α εδ. 30.7 ν. 2539/1997 -Α, 244) κοινοτικό, έπειτα (άρθρο 2 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ν. 3463/2006) τοπικό διαμέρισμα, ήδη (άρθρο 1 παρ. Α εδ. 30.4 και άρθρο 2 παρ. 1 και 2 ν. 3852/2010) Δημοτική Ενότητα ...... του Δήμ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.7/166/2008
Καταβολή συνδρομής.(..)Με τα δεδομένα αυτά, και ενόψει του ότι οι δήμοι έχουν, κατ΄ άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Κ.Δ.Δ.), που κυρώθηκε με το ν.3463/2006 (Α΄ 114), αρμοδιότητες στους τομείς: της ανάπτυξης της τοπικής κοινωνίας και μέσω της δημιουργίας των κατάλληλων υποδομών (75 παρ. 1 εδάφ. α΄), της ποιότητας ζωής και εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων και πάλι μέσω της βελτίωσης των τεχνικών υποδομών (75 παρ. 1 εδάφ. γ΄, ιδίως γ1), της απασχόλησης ιδίως με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας (75 παρ. 1 εδάφ.δ΄, ιδίως δ2), περαιτέρω δε έχουν υποχρέωση, κατ΄ άρθρο 76 του Κ.Δ.Δ., «να οργανώνουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η επάρκεια, η ποιότητα και αποτελεσματικότητά τους, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων», και κατ΄ άρθρο 214 του Κ.Δ.Δ., να διασφαλίζουν «το δικαίωμα πρόσβασης όλων των δημοτών και κατοίκων, χωρίς διάκριση, στη χρήση των υπηρεσιών που παρέχουν…» και «την άσκηση του δικαίωματος πρόσβασης των δημοτών και κατοίκων στην πληροφόρηση», ενώ κατά το άρθρο 219 του Κ.Δ.Δ. δύνανται να συνεργάζονται με πρωτοβάθμιους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης της αλλοδαπής σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο για τη συμμετοχή τους σε δίκτυα πόλεων και ενώσεων, το Τμήμα κρίνει ότι η δαπάνη για την καταβολή της ετήσιας συνδρομής του Δήμου στην Παγκόσμια ΄Ενωση Ψηφιακών Κοινοτήτων, είναι λειτουργική, γιατί δύναται να συμβάλει μέσω της ενημέρωσης και της ανταλλαγής εμπειριών για σύγχρονες μορφές ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους δημότες στη βελτίωση της λειτουργίας του Δήμου και στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών που προαναφέρθηκαν. Ως εκ τούτου, ενόψει του ότι με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα εκκαθαρίζεται λειτουργική δαπάνη, η οποία βρίσκεται και εντός των σκοπών του Δήμου, το ένταλμα αυτό είναι θεωρητέο.
14101 ΕΞ 2022
Καθορισμός της διαδικασίας εγκατάστασης και ελέγχου των σημείων ασύρματης πρόσβασης μικρής εμβέλειας που εμπίπτουν στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 57 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972, καθώς και της διαδικασίας επιβολής κυρώσεων.
ΑΕΠΠ/1775/2021
Με την προδικαστική προσφυγή ζητείται η ακύρωση των αποφάσεων της Οικονομικής Επιτροπής υπ’αριθμ. 342 και 311/2021, οι οποίες είχαν κρίνει αποδεκτό τον παρεμβαίνοντα και τον είχαν αναδείξει προσωρινό και εν συνεχεία οριστικό ανάδοχος για τη δημόσια σύμβαση προμήθειας των εξής ζητούμενων συστημάτων: Συστήματος Ελέγχου θέσεων στάθμευσης, Συστήματος Παροχής Ασύρματης Πρόσβασης στο Διαδίκτυο (free wifi spots), Συστήματος ελέγχου πληρότητας κάδων, Προμήθειας δύο (2) σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, Προμήθειας δύο (2) ψηφιακών πινακίδων, Ανάπτυξης μίας (1) ενιαίας πλατφόρμας για βιώσιμη κινητικότητα και Ανάπτυξης μίας (1) ενιαίας εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα σε iOS και Android.
ΦΕΚ 186/Β/2020
Ετήσια Έκθεση Πεπραγμένων Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έτους 2018. ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 2017 (άρθρο 19 παρ. 1 εδάφ. ιβ του ν. 2472/1997)
ΕλΣυν/Τμ7/113/2011
Προμήθεια αναψυκτικών και χυμών για το γραφείο Δημοσίων Σχέσεων Δήμου.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δεν βρίσκει έρεισμα σε διάταξη νόμου, περαιτέρω δε δε συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, όπως αυτοί καθορίζονται στο άρθρο 75 παρ. 1 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ούτε συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του ούτε άλλωστε σχετίζεται με την ανάπτυξη δραστηριοτήτων που προάγουν τις τοπικές υποθέσεις και τα συμφέροντα των δημοτών.
ΕΣ/Τ1/10/2004
Για μετακίνηση για συμμετοχή σε ημερίδα και όχι σε συνέδριο, σεμινάριο ή εργασίες κέντρων ερευνών, όπως ρητά και περιοριστικά προβλέπει το άρθρο 12 παρ. 1 εδάφ. α' του ν. 2685/1997 δεν δικαιολογείται η λήψη εξόδων χρήσης Ιδ.μεταφορικού μέσου.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/273/2017
Επέκταση δικτύου ηλεκτροφωτισμού.(..) Με δεδομένα αυτά, η δαπάνη προς πληρωμή της οποίας εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα προπληρωμής είναι νόμιμη, καθόσον η πραγματοποίησή της εντάσσεται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Δήμου. Ειδικότερα, στις αρμοδιότητές του ανήκει, σύμφωνα με το άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η επέκταση των ηλεκτρικών δικτύων εντός των διοικητικών του ορίων, εντός των οποίων, άλλωστε, κείται η οδός όπου έλαβε χώρα η ελεγχόμενη επέκταση δικτύου, ..., οι οποίες συνδέονται με την ενδυνάμωση του αισθήματος ασφάλειας των δημοτών του, που καταβάλλουν για το λόγο αυτό στο Δήμο, μέσω της Δ.Ε.Η., αντίστοιχο ανταποδοτικό τέλος φωτισμού (άρθρο 25 παρ. 11 του ν. 1828/1989), καθώς και της ασφάλειας της κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων. Επιπλέον, η επίμαχη επέκταση του ηλεκτρικών δικτύου του Δήμου ... στοχεύει και στη διευκόλυνση της πρόσβασης στην τοπική μονάδα φωτοβολταϊκών και αποβλέπει εντέλει στη δημιουργία συνθηκών τόνωσης της ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας... Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω,το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα προπληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΤΜ.7(Κ.Π.Ε.)56/2013
Πυρκαγιές (…)Σύμφωνα με την αρχή της νομιμότητας των δαπανών, η οποία διέπει το δημοσιολογιστικό δίκαιο συνάγεται τόσο από τις προϊσχύουσες διατάξεις αυτού (άρθρα 27 και 38 του ν. ΣΙΒ/1952, 1, 26, 28 παρ.3 του ν.δ/τος 321/1969), όσο και από αυτές που ισχύουν τώρα (άρθρα 3, 13, 40 του ν.δ/τος 496/1974, 1 παρ. 2α΄ του π.δ/τος 465/1975 και 1 παρ. 1 του ν.δ/τος 1265/1972, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 7 παρ. 1 του ν. 968/1979, 20, 22, 26, 28 και 79 του ν. 2362/1995) και έχει πλέον αποτυπωθεί νομοθετικά στο άρθρο 37 παρ. 2 εδ. α΄ του ν. 3801/2009, για τη διενέργεια οποιασδήποτε δαπάνης του Δημοσίου, ν.π.δ.δ. και των Ο.Τ.Α., πέραν της ύπαρξης πίστωσης στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της υπηρεσίας, απαιτείται επιπλέον η δαπάνη αυτή να προβλέπεται ρητά από διάταξη νόμου ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όταν δεν προβλέπεται από συγκεκριμένη διάταξη, να προκύπτει από τα δικαιολογητικά που τη συνοδεύουν, ότι ανάγεται στη λειτουργική δραστηριότητα του Δημοσίου, του ν.π.δ.δ. ή του Ο.Τ.Α. ή ότι συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην εκπλήρωση των σκοπών που επιδιώκουν οι ως άνω φορείς (βλ. πράξεις VII Τμ. Ελ.Συν. 146/2011, 106/2012 κ.ά.). Κατά δε το άρθρο 75 παρ. 1 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄ 114): «Οι αρμοδιότητες των Δήμων - αφορούν κυρίως του τομείς: α) - β) Περιβάλλοντος, στον οποίο περιλαμβάνονται, ιδίως: 1. - 5. Η παροχή συνδρομής στην αρμόδια πυροσβεστική υπηρεσία, με κάθε πρόσφορο μέσο που διαθέτουν, για την αντιμετώπιση πυρκαγιών, ιδίως σε περιοχές που έχουν δασικό χαρακτήρα». (…)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτίθενται στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη δαπάνη είναι λειτουργική, δεδομένου ότι ανεξάρτητα από το ότι προϊόντος του φθινοπώρου ο κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιών κάμπτεται, ωστόσο, παραμένει ισχυρός λόγω του προηγηθέντος θέρους, κατά κανόνα άνυδρης εποχής, οπότε σε περίπτωση που εμφανίζονται ανάγκες καθαρισμού του οδικού δικτύου ορισμένης περιοχής, προκειμένου να καθίσταται εφικτή η προσέγγιση πυροσβεστικών οχημάτων στο σύνολό του ανά πάσα στιγμή σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς, επιβάλλεται για λόγους προληπτικούς να μην αμελείται η εκτέλεση των σχετικώς επιβαλλόμενων εργασιών. Επομένως, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο 207, οικονομικού έτους 2012, ποσού 21.000,00 ευρώ χρηματικό ένταλμα δαπάνη, κατά τα αβασίμως προβαλλόμενα με την πράξη άρνησης θεώρησής του, είναι νόμιμη(…)
ΝΣΚ/374/2007
Νομιμότητα επιβολής ανταποδοτικού τέλους κατ’ άρθρο 25 παρ.14 του Ν 1828/1989.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η επιβολή σε βάρος του συνόλου των δημοτών ανταποδοτικού τέλους κατ’ άρθρο 25 παρ.14 του Ν 1828/1989 δεν είναι νόμιμη κατά το μέρος που η ειδική αντιπαροχή δεν αντικρύζει το σύνολο των δημοτών.
ΕλΣυν/ΚΠΕ/ΤΜ.7/151/2015
Παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας.(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι επίμαχη δαπάνη για την παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας από το Δήμο προς τους εκπαιδευτικούς του Μουσικού Εργαστηρίου και τους θεράποντες ιατρούς ψυχολόγους της Κινητής Μονάδας Ψυχικής Υγείας της ...... είναι νόμιμη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 75 παρ. Ι εδ. ε΄ αρ. 2 και στ΄ αρ. 5 του Δ.Κ.Κ. σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 37 παρ.2 εδ. α΄ του ν.3801/2009, καθόσον αφορά σε δαπάνη συμμετοχής σε υλοποίηση αφενός προγράμματος προστασίας της ψυχικής υγείας των δημοτών υπό την αιγίδα και με την αρωγή των ιατρών της ... ... και αφετέρου, προγράμματος μουσικής εκπαίδευσης καθώς και των δράσεων – εκδηλώσεων του Μουσικού Εργαστηρίου ......, στο οποίο μετέχουν και διδάσκονται μουσική θεωρία και μουσικά όργανα οι κάτοικοι του Δήμου ....... Σε κάθε δε περίπτωση, η ανωτέρω δαπάνη συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, καθόσον προάγει τα κοινωνικά και πνευματικά συμφέροντα των δημοτών, συμβάλλοντας στην προστασία του αγαθού της δημόσιας υγείας, καθώς και στην προαγωγή των καλλιτεχνικών και εν γένει πολιτιστικών ενδιαφερόντων της τοπικής κοινωνίας.