ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1237/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Αντιμετώπιση καταστροφών που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες.(...)Με τα δεδομένα αυτά, ορθώς αναδείχθηκε με την προσβαλλόμενη Πράξη ως διακωλυτικός λόγος υπογραφής της σύμβασης η μη νόμιμη προσφυγή του Δήμου Αργιθέας στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση σχετικής προκήρυξης, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016, δεδομένου ότι ούτε από την 55/2025 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής περί έγκρισης προσφυγής στην εν λόγω διαδικασία και την επακολουθήσασα αυτής σχετική πρόσκληση, αλλά ούτε και από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου αποδεικνύεται ότι συντρέχουν σωρευτικά οι απαιτούμενες από το νόμο προϋποθέσεις. Για τους λόγους αυτούς.Απορρίπτει την από 1.8.2025 (ΑΒΔ 1519/1.8.2025) προσφυγή του Δήμου Αργιθέας.Δεν ανακαλεί την 9/2025 πράξη της Υπηρεσίας Επιτρόπου
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/73/2019
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με αυτά τα δεδομένα, μη νομίμως το επίμαχο έργο ανατέθηκε δίχως να τηρηθεί η διαδικασία του συνοπτικού διαγωνισμού του άρθρου 117 του ν. 4412/2016, καθόσον η προϋπολογισθείσα δαπάνη του υπερβαίνει το επιτρεπτό για τις απευθείας αναθέσεις όριο των 20.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ και περαιτέρω δεν αποδεικνύεται η απρόβλεπτη κατεπείγουσα ανάγκη ή ο σοβαρός κίνδυνος, ώστε να τύχει εφαρμογής η εξαιρετική διάταξη του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016. Συγκεκριμένα, οι επίμαχες εργασίες αφορούν κυρίως στη συντήρηση των εγκαταστάσεων των κατασκηνώσεων ..... και σε εργασίες πρασίνου, είχαν ήδη προγραμματιστεί από τον Ιανουάριο του 2017 και ως εκ τούτου δεν προέκυψαν εξ αιτίας των έντονων καιρικών φαινομένων που έλαβαν χώρα στις 15.6.2017, ούτε περιορίζονται στις απολύτως απαραίτητες για την αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από τις ανωτέρω έκτακτες περιστάσεις. Εξάλλου, ούτε από την 127/29.6.2017 απόφαση ανάθεσης του Δημάρχου προκύπτει συνάφεια των ανατεθεισών εργασιών με τις επικαλούμενες έκτακτες περιστάσεις, παρά μόνο προβάλλεται η ανάγκη επισκευής ενός τοιχίου, ενώ η, αορίστως προβαλλόμενη, άμεση και επιτακτική ανάγκη θεραπείας του κινδύνου για τη δημόσια ασφάλεια, στερείται σε κάθε περίπτωση βασιμότητας, δεδομένου ότι η λειτουργία των παιδικών κατασκηνώσεων είχε ανασταλεί για το έτος 2017 με τη Δ22/οικ.23914/715 απόφαση της Αναπληρώτριας Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Το τελευταίο δε αυτό γεγονός σε συνδυασμό με τη σχετικά ταχεία διαδικασία του συνοπτικού διαγωνισμού, όπου η ελάχιστη προθεσμία παραλαβής προσφορών ανέρχεται σε δώδεκα (12) ημέρες από την ημερομηνία δημοσίευσης της προκήρυξης της σύμβασης στο ΚΗΜΔΗΣ (παρ. 1γ του άρθρου 121 του ν.4412/2016), δεν δικαιολογεί την περιγραφή της διαδικασίας αυτής στη συγκεκριμένη περίπτωση. Περαιτέρω, ενόψει της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του Δήμου με την 5/30.1.2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου (εγκριθείσα με την 241/19401/17.2.2017 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας) και του νομιζόμενου κατεπείγοντος χαρακτήρα του ελεγχόμενου έργου, σε συνδυασμό με το ότι επισυνάπτεται η 971/16.3.2018 Α.Α.Υ. για την υπό κρίση δαπάνη, συγγνωστώς τα όργανα του Δήμου δεν εξέδωσαν Α.Α.Υ. για το έτος 2017 και δεν ανήρτησαν το πρωτογενές αίτημα στο ΚΗΜΔΗΣ. Τέλος, ο λόγος περί μη δυνατότητας εκτέλεσης έργων πρασίνου, όπως προβάλλεται, πάσχει αοριστίας, διότι δεν αναφέρεται σαφώς ποια διάταξη παραβιάστηκε, αν υπάρχει τέτοια υποχρέωση από το νόμο ή αν προβλέπεται στην οικεία μελέτη, ενώ σε κάθε περίπτωση οι εργασίες πρασίνου, δαπάνης 4.855,00 ευρώ σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της μελέτης, κρίνονται ήσσονος σημασίας και αξίας σε σύγκριση με τη συνολική αξία και το αντικείμενο της σύμβασης.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/985/2023
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:«ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΟΔΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ ΤΟΥΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΈΡΓΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΚΙΝΕΤΤΑΣ, ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΓΑΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΕΓΑΡΕΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΠΟΥ ΕΠΛΉΓΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ 2017/2019», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 4.395.161,29 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. 24%, και συμβατικής δαπάνης 4.106.281,94 ευρώ πλέον Φ.Π.Α 24%(....)Οι θεομηνίες των ετών 2017-2019 και ιδίως του ¨«ΓΗΡΥΟΝΗ» που έπληξαν τις περιοχές της Κινέττας, του Δυτικού Πανοράματος και της Γαλήνης του Δήμου Μεγαρέων αποτελούν περιστατικά φυσικών καταστροφών που συνιστούν αφ’ εαυτών απρόβλεπτες περιστάσεις κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 32 παρ.2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016. Ωστόσο, εκλείπει εν προκειμένω το κατεπείγον, ως βασική προϋπόθεση, για την εφαρμογή της διάταξης αυτής διότι αυτό έχει αποδυναμωθεί με την πάροδο τριών περίπου ετών από την εκδήλωση της θεομηνίας «ΓΗΡΥΟΝΗΣ», οι δε ανάγκες αποκατάστασης των ζημιών του οδικού δικτύου και των συνοδών υδραυλικών έργων στις εν λόγω περιοχές προκύπτουν πλέον υπό το μετριασμένο καθεστώς του επείγοντος, το οποίο καθιστά μεν επιτακτική την επέμβαση προς αντιμετώπισή τους, απαιτεί όμως προσεκτικό σχεδιασμό, πλήρεις μελέτες και έντεχνη υλοποίηση των σχετικών έργων πάγιας πλέον και όχι στο όλως αναγκαίο μέτρο αποκατάστασης, απαιτήσεις οι οποίες όχι μόνο δεν αποκλείουν αλλά αντίθετα συνηγορούν υπέρ της τήρησης των προβλεπόμενων τακτικών, ανοικτών ή κλειστών διαδικασιών ανάθεσης. Από την ανωτέρω σύγκριση και αξιολόγηση των καταστάσεων κατεπείγοντος και επείγοντος προκύπτει, περαιτέρω, ότι εφόσον η ελεγχόμενη ανάθεση δεν δύναται να ενταχθεί στην περίοδο κάλυψης κατεπειγουσών αναγκών, η επιλογή της διαπραγμάτευσης αντί της ανοικτής ή κλειστής διαδικασίας βαίνει πέραν του αναγκαίου μέτρου για την επίτευξη του σκοπού που επιδιώκει η αναθέτουσα.Δεν ανακαλεί, κατά τα αναφερόμενα στο αιτιολογικό, την 197/2023 Πράξη προσυμβατικού ελέγχου του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1188/2023
ΑΕΠΠ/270/2020
Μίσθωση χημικών τουαλετών... Συγκεκριμένα, ενώ υπό συνήθεις συνθήκες για την αποκομιδή των λυμάτων από τις χημικές τουαλέτες αρκεί για την απάντληση του περιεχομένου τους η χρήση αντλητικού συστήματος και προσωρινή αποθήκευση αυτών εντός της δεξαμενής λυμάτων που διαθέτει ειδικώς αδειοδοτημένο εταιρικό όχημα, όπως εξάλλου κατ’ ελάχιστο επιβάλλει η εθνική νομοθεσία, στην προκειμένη περίπτωση, όπως υποστηρίζει η παρεμβαίνουσα και δεν αντικρούστηκε από την προσφεύγουσα, λόγω της μεγάλης ποσότητας των λυμάτων των τουαλετών, εξαιτίας της ευρείας χρήσης τους από τον ιδιαιτέρως αυξημένο αριθμό χρηστών τους (προσφύγων και μεταναστών) τους τελευταίους μήνες, τα λύματα γεμίζουν περισσότερο από μία φορά την ημέρα τις δεξαμενές των συνήθων εταιρικών οχημάτων, με αποτέλεσμα λόγω της απόστασης του στρατοπέδου «.....», όπου γίνεται η χρήση των τουαλετών, από το Βιολογικό Καθαρισμό της ΔΕΥΑ ....., όπου πρέπει να οδηγούνται τα λύματα, σε συνδυασμό με το χρόνο που απαιτείται για την απάντληση των λυμάτων από κάθε τουαλέτα, καθιστά δυσχερή την απρόσκοπτη, ασφαλή και υγιεινή χρήση των τουαλετών. Αντίθετα, μετά την απάντλησή τους από τις τουαλέτες η προσωρινή αποθήκευση των λυμάτων σε ειδικό όχημα βυτιοφόρο μεταφοράς λυμάτων – αποβλήτων, του οποίου η δεξαμενή έχει αναμφίβολα μεγαλύτερη χωρητικότητα από αυτή των συνήθων ειδικών οχημάτων καθαρισμού χημικών τουαλετών, μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού της σύμβασης. Επιπλέον, η βαλλόμενη απαίτηση δεν παρίσταται δυσανάλογη με το σκοπό αυτό, ούτε απαγορεύει την ανάληψη της σύμβασης από επιχειρήσεις όμοιες με αυτή της προσφεύγουσας εκ μόνου του λόγου ότι για την απάντληση των λυμάτων κατά την εθνική νομοθεσία και το οικείο Ευρωπαϊκό Πρότυπο για τη διάθεση χημικών τουαλετών κατ’ ελάχιστον απαιτείται να διαθέτουν τα συνήθη οχήματα καθαρισμού και απάντλησης λυμάτων. Τούτο δε, διότι δεν ισχυρίζεται η προσφεύγουσα ούτε προκύπτει ότι από την εθνική νομοθεσία ή το οικείο Ευρωπαϊκό Πρότυπο για τη λειτουργία τους απαγορεύεται να διαθέτουν και ειδικό βυτιοφόρο όχημα για το σκοπό αυτό ούτε ότι αν αυτές δεν το διαθέτουν παρίσταται αδύνατο να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τέτοιο όχημα τρίτου είτε από αλλού είτε και από τη νήσο ...... Τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα είναι απορριπτέα ως αβάσιμα. Συνακόλουθα, απορριπτέος είναι και ο πρώτος λόγος της κρινόμενης δεύτερης προσφυγής.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/575/2021
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του έργου του Δήμου … Αττικής με τίτλο «Αποκατάσταση Σχολικών Μονάδων από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019 στο Δήμο …», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.747.160,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.)(....)Αναβάλλει την έκδοση οριστικής Πράξης επί της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης του έργου «Αποκατάσταση Σχολικών Μονάδων από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019 στο Δήμο …».Διατάσσει τη συμπλήρωση των στοιχείων του φακέλου με τα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό στοιχεία.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ(Η ΔΙΑΚΟΠΩΝ)/1308/2021
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ :Κατασκευή και Συντήρηση Συγκοινωνιακών Υποδομών :Ζητείται η ανάκληση της 447/2021 Πράξης του Ε’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ερμηνευτικώς δεκτά στη σκέψη 3, το Δικαστήριο κρίνει ότι συντρέχουν εν προκειμένω οι προϋποθέσεις της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 32 του ν. 4412/2016 για την προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση διακήρυξης. Διότι οι βραχοπτώσεις στην περιοχή Καταρράκτες … αποτελούν απρόβλεπτο περιστατικό που κατέστησε αναγκαία την προσφυγή στην ανωτέρω διαδικασία. Ειδικότερα δε, από τον χρόνο εκδήλωσης του φαινομένου (Μάρτιος του έτους 2017 και Σεπτέμβριος του έτους 2018) μέχρι και σήμερα το διαβρωμένο και με χαλαρή δομή βραχώδες πρανές της περιοχής δεν έχει σταθεροποιηθεί, εγκυμονώντας κινδύνους για την ασφάλεια των διερχομένων, ενώ στις 6.2.2019 εκδηλώθηκαν στις ίδιες περιοχές νέες βραχοπτώσεις, με αποτέλεσμα ο Δήμος …..να τελεί έκτοτε, σχεδόν συνεχώς, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης (..0Συνεπώς, η ανάγκη εκτέλεσης του έργου, σύμφωνα με την οικεία τεχνική περιγραφή, προέκυψε εξαιτίας των ως άνω απρόβλεπτων περιστάσεων, συνδέεται, ως εκ τούτου, αιτιωδώς με αυτές, και κρίνεται επείγουσα για την αποκατάσταση της ομαλής κυκλοφορίας υπό συνθήκες ασφάλειας και μη συμβιβαζόμενη με το σημαντικό χρονικό διάστημα που απαιτείται για την ολοκλήρωση των διαδικασιών, στις οποίες λαμβάνει χώρα δημοσίευση διακήρυξης. Τούτο, δοθέντος ότι η προβλεπόμενη στο άρθρο 121 του ν. 4412/2016 δυνατότητα σύντμησης προθεσμιών αφορά μόνον τις προθεσμίες για την υποβολή προσφορών, χωρίς πάντως να διασφαλίζει την οικονομία και της λοιπής διαδικασίας που απαιτείται για την ολοκλήρωση ενός ανοικτού διαγωνισμού. Ενόψει δε της ανάγκης να αντιμετωπιστούν οι βραχοπτώσεις, η αναθέτουσα αρχή προέβη σε όλες τις ενδεδειγμένες ενέργειες για την άμεση προώθηση της δημοπράτησης του σχετικού έργου αποκατάστασης, λαμβανομένης υπόψη, όπως προκύπτει και από το ιστορικό που προεκτέθηκε, της πληθώρας των διοικητικών αδειών και αποφάσεων που έπρεπε να εκδοθούν κατά το διάστημα αυτό, στο οποίο έλαβε χώρα, επίσης, και η πανδημία του κορωνοϊού. Ειδικότερα, εξασφαλίστηκε η απαραίτητη χρηματοδότηση του έργου με τη σύναψη συναφούς προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (βλ. και ΕλΣυν Ε΄ Κλ. Πράξη 163/2019) και στις 5.3.2019 εγκρίθηκε η δέσμευση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του έργου σε βάρος του Π.Δ.Ε. (βλ. την Β/ΠΡΣ003/ΟΔ/οικ.1051/5.3.2019 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών). Ανακαλεί την 447/2021 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/197/2023
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:«Αποκατάσταση των οδικών υποδομών και των συνοδών τους υδραυλικών έργων στις περιοχές Κινέττας, Δυτικού Πανοράματος και Γαλήνης του Δήμου Μεγαρέων Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής που επλήγησαν από τις φυσικές καταστροφές 2017-2019», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 4.395.161,29 (πλέον Φ.Π.Α.) και συμβατικής δαπάνης 4.106.281,94 (πλέον Φ.Π.Α.).(....)Ειδικά δε ως προς το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε, μετά τη σύνταξη του από 14.11.2022 Πρακτικού ελέγχου δικαιολογητικών, μέχρι την κατακύρωση της σύμβασης, με την .../9.12.2022 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, δεν μπορεί να γίνει δεκτός ο ισχυρισμός της αναθέτουσας αρχής ότι το χρονικό διάστημα των είκοσι πέντε (25) περίπου ημερών που μεσολάβησε είναι ανελαστικό, λόγω της οργανωτικής δομής του Υπουργείου και των διατυπώσεων που πρέπει να ακολουθηθούν για την έκδοση των αποφάσεων του Υπουργού. Και τούτο διότι, ένεκα και του ότι η προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης αποτελεί εξαιρετική διαδικασία, δεν είναι επιτρεπτό γραφειοκρατικές αγκυλώσεις της αναθέτουσας αρχής να αποτελούν πρόσχημα για την παράκαμψη των ανοικτών ή κλειστών διαγωνιστικών διαδικασιών, αφ’ ης στιγμής μάλιστα, κατά το πρόσφατο παρελθόν, σε υποθέσεις προσφυγής στη διαδικασία διαπραγμάτευσης από την ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ ..., ο χρόνος που μεσολάβησε από τη σύνταξη του Πρακτικού ελέγχου των δικαιολογητικών των αναδόχων μέχρι την κατακύρωση των συμβάσεων από τον Υπουργό ανήλθε σε 7, 14, 7 και 7 ημέρες, αντίστοιχα, με συνέπεια, εν προκειμένω, το χρονικό διάστημα των είκοσι πέντε (25) περίπου ημερών που παρήλθε από τη σύνταξη του από 14.11.2022 Πρακτικού ελέγχου δικαιολογητικών μέχρι την κατακύρωση της σύμβασης, να παρίσταται, ακόμα και για τα δεδομένα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ασυνήθιστα μεγάλο.Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/985/2023, Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1188/2023
ΑΕΠΠ/874/2020
Η προσφεύγουσα εταιρία επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 57/2020 του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος φορέα, η οποία αφορά στον δημόσιο ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό με τίτλο «Αντικαταστάσεις - Επισκευές υποδομών ύδρευσης - αποχέτευσης που προκλήθηκαν από Θεομηνίες», με συνολικό προϋπολογισμό 460.000,00 € (χωρίς ΦΠΑ 24%). Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η αποκατάσταση ζημιών σε υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης που προκλήθηκαν από θεομηνίες. Η προσφυγή στηρίζεται στον ισχυρισμό ότι οι προσφορές ορισμένων συμμετεχόντων παρουσίαζαν αποκλίσεις από τους όρους της διακήρυξης και δεν έπρεπε να γίνουν δεκτές.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1281/2022
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται η ανάκληση της 13/2022 πράξη του Αναπληρωτή Επιτρόπου στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Π.Ε. Κέρκυρας, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων – Π.Ε. Κέρκυρας και της εταιρίας με την επωνυμία «ΓΡΑΟΥΤΕΚ Α.Ε.» με αντικείμενο την «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟΥ ΤΟΙΧΙΟΥ ΚΑΙ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟΥ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΓΑΡΙΤΣΑΣ ΑΠΟ ΥΨΟΣ ΔΕΣΥΛΛΑ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΑΝΕΜΟΜΥΛΟ», συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 995.000,00 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 24%.(....)Ως εκ τούτου, ήταν εν προκειμένω δυνατή η τήρηση των προθεσμιών των ανοικτών διαδικασιών έστω και συντετμημένων και η συνέχιση της διαδικασίας δημοπράτησης ανοικτού διαγωνισμού, προκειμένου να διασφαλιστεί επαρκής ανταγωνισμός και να εξυπηρετηθεί το δημόσιο συμφέρον δια της ανάδειξης αναδόχου που θα προσέφερε ικανό ποσοστό έκπτωσης και θα ήταν ταυτόχρονα κατάλληλος να εκτελέσει το έργο προσηκόντως.Απορρίπτει τις προσφυγές αυτές.
ΕΣ/ΤΜ.6/2345/2017
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.(απευθείας ανάθεση) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2 της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι πληρούνται σωρευτικώς οι προϋποθέσεις του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016, καθόσον η αναθέτουσα αρχή ανέθεσε με την επίμαχη διαδικασία την εκτέλεση των εργασιών που είναι απολύτως αναγκαίες για την εξυπηρέτηση των άμεσων αναγκών της, λόγω της επικείμενης εξάντλησης της υφιστάμενης χωρητικότητας των διαθέσιμων κυττάρων υποδοχής απορριμμάτων, που προέκυψε εξαιτίας των χρονοβόρων διαδικασιών για την υποχρεωτική αναθεώρηση του Ε.Σ.Δ.Α. και του ΠΕ.Σ.Δ.Α. ..., σύμφωνα με τις προβλέψεις της νέας κοινοτικής νομοθεσίας που ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το ν. 4042/2012, καθώς και για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Τούτο δε, διότι το έργο δεν δύναται τεχνικά να κατασκευασθεί τμηματικά, όπως εσφαλμένως υπέλαβε το Κλιμάκιο, καθόσον οι προβλεπόμενες στη μελέτη εργασίες βαθιάς εκσκαφής, που συνοδεύονται από ευρείας κλίμακας ελεγχόμενες εκρήξεις για τη διαμόρφωση της λεκάνης του ΧΥΤΑ σε βαθύτερο σημείο, πρέπει να πραγματοποιηθούν στο σύνολό τους στην παρούσα φάση για λόγους ασφαλείας, λόγω της μεταγενέστερης άμεσης γειτνίασης με το χώρο εναπόθεσης απορριμμάτων, ενώ η τμηματική χρήση του έργου (υποδιαίρεση σε υποκύτταρα) αφορά αποκλειστικά το στάδιο λειτουργίας του, με σκοπό αφενός τη μείωση της παραγωγής στραγγισμάτων μέσω του περιορισμού της ενεργού επιφανείας και αφετέρου την εξυπηρέτηση της αδήριτης ανάγκης εναπόθεσης απορριμμάτων στο μοναδικό αδειοδοτημένο χώρο του ΧΥΤΑ ... λόγω της δεδομένης εξάντλησης της χωρητικότητάς του μέχρι την εκτέλεση των έργων του νέου ΠΕ.Σ.Δ.Α…. Τέλος, το Τμήμα κρίνει ότι η διαδικασία που τηρήθηκε, με την πρόσκληση τριών υποψηφίων για την υποβολή προσφοράς εντός 10 ημερών και τον έλεγχο των δικαιολογητικών συμμετοχής και κατακύρωσης και η οποία διήρκεσε συνολικά 20 ημέρες, είναι, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, σύντομη, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι με τους όρους της ως άνω πρόσκλησης διασφαλίσθηκε από την αναθέτουσα αρχή εντός μίας εκ των πραγμάτων περιορισμένης αγοράς η ανάπτυξη ανταγωνισμού και διαφάνειας. Ανακαλεί την 420/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1602/2022
Προμήθεια πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ταχέων διαγνωστικών του κορωνοϊού.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στις νομικές σκέψεις (3 έως και 13) που προηγήθηκαν, το Τμήμα κρίνει ότι, κατά τα νομίμως γενόμενα δεκτά με την προσβαλλόμενη Πράξη, οι εξαιρετικές διατάξεις των άρθρων 54 παρ. 3 του ν. 4662/2020 και 145 του ν. 4831/2021 πρέπει να ερμηνεύονται στενά και υπό το πρίσμα των κανόνων του ενωσιακού δικαίου για την ανάθεση των δημόσιων συμβάσεων, οι δε διατάξεις του ν. 4412/2016, κατά το μέρος, με το οποίο ενσωματώνονται διατάξεις της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ, για τις οποίες δεν επιτρέπεται παρέκκλιση από τον εθνικό νομοθέτη, όπως προαναφέρθηκε (σκέψη 12 της παρούσας), εφαρμόζονται παράλληλα και συμπληρωματικά στη διαδικασία ανάθεσης που ρυθμίζει η διάταξη του άρθρου 145 του ν. 4831/2021. Για τους λόγους αυτούςΣυνεκδικάζει την από 19.8.2022 (ΑΒΔ 6348/22.8.2022) προσφυγή του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας) και την από 22.8.2022 (ΑΒΔ 6347/22.8.2022) προσφυγή της εταιρείας με την επωνυμία «…», με δ.τ. «…».Δέχεται τις προσφυγές ανάκλησης.Ανακαλεί την 320/2022 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου