×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1015/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4412/2016/Α.104

Η απόφαση 1015/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την προσφυγή της εταιρείας «… ΕΠΕ» κατά της 10/2025 Πράξης προσυμβατικού ελέγχου της 1ης Υπηρεσίας Επιτρόπου στην Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας. Αντικείμενο της υπόθεσης είναι ο έλεγχος νομιμότητας διαγωνισμού της 5ης Υγειονομικής Περιφέρειας Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας για την προμήθεια και μεταφορά φιαλών ιατρικού οξυγόνου (συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 829.803,38 ευρώ με Φ.Π.Α.). Το Δικαστήριο έκανε τυπικά δεκτή την προσφυγή, αλλά ανέβαλε την έκδοση οριστικής απόφασης, κρίνοντας αναγκαία τη συμπλήρωση του φακέλου. Ο κύριος διακωλυτικός λόγος ήταν η συμπερίληψη εξόδων μεταφοράς ύψους 265.280,00 ευρώ, τα οποία ο Επίτροπος θεώρησε ότι καλύπτονται ήδη από τις ανώτατες τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών. Ζητήθηκε από την προσφεύγουσα ή την αναθέτουσα αρχή να υποβάλει εντός 15 ημερών το διορθωμένο σχέδιο σύμβασης, στοιχεία έρευνας αγοράς, καθώς και βεβαίωση της ΕΚΑΠΥ σχετικά με το εάν η δαπάνη μεταφοράς περιλαμβάνεται στις τιμές Παρατηρητηρίου.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/104/2017

Μεταφορά ιατρικών αερίων.(..) .. με δεδομένο ότι το Νοσοκομείο προμηθεύτηκε, με την 35/3.3.2016 σύμβαση, τα ως άνω είδη σε τιμές ίσες με τις αναρτημένες τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών της Ε.Π.Υ. κατά το χρόνο κατακύρωσης αυτών, στις οποίες τιμές περιλαμβάνονται όλα τα συναφή κόστη, ιδίως δε το κόστος μεταφοράς (βλ. πράξεις Κ.Π.Ε.Δ. IV Tμ. 107/2016, 228/2015, καθώς και το αριθ. πρωτ. 1586/10.4.2017 έγγραφο της Ε.Π.Υ.), μη νομίμως η ως άνω προμήθεια επιβαρύνθηκε και με το κόστος μεταφοράς των εν λόγω αερίων, με συνέπεια την υπέρβαση της ισχύουσας τιμής του Παρατηρητηρίου Τιμών της Ε.Π.Υ.. Εξάλλου, η επίμαχη δαπάνη δεν δύναται να θεωρηθεί νόμιμη βάσει του άρθρου 66 παρ. 28 του ν. 3984/2011, όπως ισχύει, δεδομένου ότι με την εν λόγω εξαιρετική διάταξη, νομιμοποιούνται, όσον αφορά τα καταχωρημένα είδη στο Παρατηρητήριο Τιμών της Ε.Π.Υ., μόνο οι δαπάνες για την εξόφληση υποχρεώσεων από προμήθειες ιατροτεχνολογικών προϊόντων, φαρμάκων και συναφών προς τις προμήθειες αυτές υπηρεσιών, που εναρμονίστηκαν με τις καταγεγραμμένες τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών της Ε.Π.Υ., προϋπόθεση που δεν συντρέχει εν προκειμένω.


ΕΣ/ΤΜ.6/832/2019

Προμήθειες...ζητείται η ανάκληση της 85/2019 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα προς όσα εκτέθηκαν στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Τμήμα κρίνει τα ακόλουθα: Α. Ο υπό V.A. λόγος ανάκλησης είναι βάσιμος, καθώς μεταξύ των εγγράφων του ελεγχόμενου διαγωνισμού που έχουν αναρτηθεί στο Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ., ανευρίσκεται αρχείο τύπου excel, με τίτλο «υλικά αγγειογραφίας-προϋπολογισμός», στο οποίο περιλαμβάνονται τα 214 ζητούμενα είδη, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανά είδος. Πλην όμως, τούτο δεν αρκεί για να άρει τη σχετική διαπιστωθείσα από το Κλιμάκιο πλημμέλεια (βλ. σκέψη IV.A.), διότι τόσο στο αρχείο αυτό, όσο και στον αναλυτικό πίνακα, ο οποίος προσκομίστηκε σε εκτέλεση της 434/2018 αναβλητικής πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη που αναγράφεται ανά ζητούμενο είδος, είναι εντελώς αυθαίρετη, καθώς από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει η τεκμηρίωση αυτής. Ειδικότερα, δεν υφίσταται ούτε η απαιτούμενη μελέτη (τεκμηρίωση) σχετικά με τις τιμές διάθεσης των 214 ζητούμενων ειδών στην ελεύθερη αγορά (βλ. άρθρο 4 παρ. 3 του ν. 2955/2001), ούτε για τα εν λόγω είδη αναγράφονται κωδικοί του Παρατηρητηρίου Τιμών, ούτε γίνεται αντιστοίχιση με κωδικούς του Παρατηρητηρίου Τιμών, προκειμένου να είναι εφικτός ο δικαστικός έλεγχος. Επιπλέον, με την κρινόμενη αίτηση προβάλλεται  αντιφατικώς, σε σχέση με τα αναφερόμενα στο 1047/16.1.2019 έγγραφο της αναθέτουσας αρχής, κατά το οποίο η δαπάνη κάθε είδους προσδιορίστηκε με βάση της τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών, ότι για τα είδη του ελεγχόμενου διαγωνισμού δεν υφίστανται κωδικοί του Παρατηρητηρίου Τιμών, οι δε τιμές αυτών εντοπίστηκαν σε παρεμφερή υλικά που δεν έχουν κωδικούς, γεγονός, το οποίο, σε κάθε περίπτωση, συνεπάγεται τη μη νομιμότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας, αφού, σε περίπτωση που δεν υφίστανται κωδικοί του Παρατηρητηρίου Τιμών, οι τιμές προσδιορίζονται με βάση τις τιμές διάθεσης στην ελεύθερη αγορά των ίδιων ειδών. Συνεπώς,  ο υπό  V.Γ. λόγος ανάκλησης δεν μπορεί να γίνει δεκτός.Δεν ανακαλεί την 85/2019 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/170/2017

Προμήθεια ιατρικών αερίων.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η προκήρυξη με βάση την οποία διεξήχθη ο πρόχειρος διαγωνισμός είναι εξ αρχής αόριστη, όσον αφορά στην επιμέρους προϋπολογιζόμενη δαπάνη για κάθε είδος ιατρικού αερίου. Και τούτο, υπό την έννοια ότι ο τρόπος κατάστρωσής της σε συνδυασμό με την ξεχωριστή τιμολόγηση της μεταφοράς των φιαλών προς το Νοσοκομείο, γενικώς, ανά δρομολόγιο και όχι ως επιβάρυνση ανά ζητούμενη μονάδα μέτρησης των υπό προμήθεια ειδών, καθιστά ουσιαστικά ανέφικτο τον υποχρεωτικό εκ του νόμου (και από την προκήρυξη) έλεγχο, κατά το κρίσιμο στάδιο της κατακύρωσης, της υπέρβασης ή μη της προσφερόμενης ανά αέριο τιμής προς τις αντίστοιχες αναρτημένες τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών (Π.Τ.) της Ε.Π.Υ., στις οποίες, μάλιστα, περιλαμβάνονται όλα τα συναφή κόστη, ιδίως δε το κόστος μεταφοράς (βλ. Ελ. Συν., πράξεις Κ.Π.Ε.Δ. IV Tμ. 104, 76/2017, 107/2016, 228/2015, καθώς και το αριθ. πρωτ. 1586/10.4.2017 έγγραφο της Ε.Π.Υ.), το οποίο δεν τιμολογείται χωριστά, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Αναπληρώτρια Επίτροπο. Η πλημμέλεια δε αυτή καθιστά αόριστη και την αντίστοιχη κατακύρωση των ανωτέρω ιατρικών αερίων στην ανάδοχο, η προσφερόμενη τιμή των οποίων ανά μονάδα μέτρησης, αν και είναι, κατά το κρίσιμο αυτό χρονικό σημείο,  κατώτερη από την αντίστοιχη αναρτημένη στο Π.Τ. τιμή, δε δύναται εντούτοις να ελεγχθεί πώς αυτή διαμορφώνεται με την πρόσθετη επιβάρυνση των εξόδων μεταφοράς, αν δηλ. θα συνεχίζει να είναι κατώτερη ή ίση ή θα υπερβαίνει την αντίστοιχη τιμή του Π.Τ.(..) Συνακόλουθα, η κατά τα ανωτέρω μη νομιμότητα της κατακυρωτικής απόφασης συμπαρασύρει τόσο την συναφθείσα σύμβαση με τη φερόμενη ως δικαιούχο ανάδοχο όσο και την ερειδόμενη σ΄ αυτήν εντελλόμενη δαπάνη. Λόγω δε της ως άνω αοριστίας ως προς το ύψος της τελικώς κατακυρωθείσας τιμής για κάθε υπό προμήθεια είδος δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 66 παρ. 28 του ν. 3984/2011, όπως ισχύει, με τις οποίες νομιμοποιούνται, κατ΄εξαίρεση, μόνο δαπάνες προμήθειας ιατροτεχνολογικών προϊόντων, φαρμάκων και συναφών προς τις προμήθειες αυτές υπηρεσιών που εναρμονίζονται με τις καταγεγραμμένες τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών της Ε.Π.Υ., προϋπόθεση όμως που δεν προκύπτει αν συντρέχει στην προκειμένη περίπτωση, λόγω της ανωτέρω εντοπισθείσας αοριστίας στην τελικώς κατακυρωθείσα τιμή των αερίων.(..) Κατ’ ακολουθίαν των προεκτεθέντων, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/241/2025

Πρόκειται για την Πράξη 241/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και των τριών σχεδίων συμβάσεων για την «Προμήθεια, Αντικατάσταση και Θέση σε Λειτουργία Συσσωρευτών και αντικατάσταση των Συστημάτων Αδιάλειπτης Παροχής Ισχύος στους χώρους της ΣΤΑ.ΣΥ Μον. Α.Ε.», συνολικού προϋπολογισμού 2.453.080,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής Πράξης διότι ο υποβληθείς φάκελος κρίθηκε ελλιπής. Διατάσσεται η ΣΤΑ.ΣΥ να υποβάλλει τεκμηρίωση τόσο για τις ποσότητες των προμηθευόμενων ειδών (προσδιορισμός αναγκών) όσο και για τις προϋπολογιζόμενες τιμές μονάδας, σύμφωνα με το άρθρο 45 παρ. 3 του ν. 4412/2016, ώστε να τεκμηριωθεί η οικονομικότητα και ο εύλογος χαρακτήρας της δημοσιονομικής επιβάρυνσης.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/49/2025

Η Πράξη 49/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας διαγωνισμού του ΠΓΝΘ ΑΧΕΠΑ για την προμήθεια αναλώσιμου αναισθησιολογικού υλικού. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανήλθε σε 2.640.278,52 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής πράξης κρίνοντας ότι ο φάκελος ήταν ελλιπής. Διατάχθηκε η συμπλήρωση στοιχείων εντός 15 ημερών, κυρίως για την τεκμηρίωση των αιτούμενων ποσοτήτων για συγκεκριμένα είδη (π.χ. Α/Α 13, 29, 192) και την αιτιολόγηση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης για πολλά άλλα, καθώς παρατηρήθηκαν μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές (π.χ. Α/Α 83). Ζητήθηκαν επίσης πρόσφατα αποσπάσματα ποινικού μητρώου και ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας του οικονομικού φορέα.


ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)84/2014

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ: Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ο ανωτέρω μοναδικός λόγος διαφωνίας του Επιτρόπου είναι αβάσιμος, καθόσον αποδείχθηκε, αφενός, η μη αντιστοίχιση των ειδών του Παρατηρητηρίου Τιμών με το επίμαχο υγειονομικό υλικό και, αφετέρου, η εκ μέρους του Νοσοκομείου τήρηση κάθε δέουσας ενέργειας για την καταχώρηση και αντιστοίχιση με τις τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών της Ε.Π.Υ. του ως άνω προμηθευθέντος υγειονομικού υλικού, αφού, αυτό υπέβαλε, σε χρονικό διάστημα προγενέστερο των ανωτέρω απευθείας αναθέσεων προμήθειας,  αφενός, έγγραφο ερώτημα προς την Ε.Π.Υ. για ένταξη νέου είδους στο Παρατηρητήριο Τιμών και, αφετέρου, σχετικό αίτημα καταχώρησης του επίμαχου υλικού, όπως προκύπτει από τις προσκομιζόμενες βεβαιώσεις της Διαχείρισης του Παρατηρητηρίου...Κατόπιν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη..


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/67/2025

Η Πράξη 67/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια υγρών καυσίμων και ελαιολιπαντικών για τον Δήμο Ορεστιάδας για τα έτη 2025-2026. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για τις Ομάδες Α (Καύσιμα Θέρμανσης) και Β (Καύσιμα Κίνησης), υπό τον όρο της έκδοσης απόφασης ανάληψης υποχρέωσης και της ρητής αναμόρφωσης του σχεδίου ώστε το προσφερόμενο ποσοστό έκπτωσης να υπολογίζεται επί της μέσης τιμής λιανικής πώλησης του Παρατηρητηρίου Τιμών Έβρου. Αντίθετα, ανέβαλε την έκδοση οριστικής πράξης για τις Ομάδες Γ, Δ, και Ε (Ελαιολιπαντικά, Βιοαποικοδομήσιμα Λιπαντικά και Λοιπά Υλικά), διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου εντός 15 ημερών με τεκμηρίωση των ποσοτήτων και των προϋπολογιζόμενων τιμών μονάδας.


3323.1/03/13/2013

Τροποποίηση – αναπροσαρμογή της υπ’ αριθ. 3323.1/ 01/05/26−05−2005 απόφασης «Ανώτατες Επιτρεπόμενες Τιμές Καθαρών Ναύλων Οικονομικής ή Ενιαίας Θέσης Επιβατών, Οχημάτων και Εμπορευμάτων, πλην Ταχυδρομικών Αποστολών, Πλοίων Ακτοπλοΐας κατά Σύνδεση και κατά Κατηγορία Πλοίου (Β΄ 718)», όπως έχει τροποποιηθεί με την υπ’ αριθμ. 3323.1/06/12/ 04−10−2012 απόφαση (Β΄ 2808).


3323.1/06/12/2012

Τροποποίηση − Αναπροσαρμογή της υπ’ αριθμ. 3323.1/01/05/26−05−2005 απόφασης Ανώτατες Επι− τρεπόμενες Τιμές Καθαρών Ναύλων Οικονομικής ή Ενιαίας Θέσης Επιβατών, Οχημάτων και Εμπορευμά− των, πλην Ταχυδρομικών Αποστολών, Πλοίων Ακτο− πλοΐας κατά Σύνδεση και κατά Κατηγορία Πλοίου (Β΄ 718), όπως έχει τροποποιηθεί με την υπ’ αριθμ. 3323.1/01/08/19.3.2008 απόφαση (Β΄ 509).


Αριθμ. 2252.2.1/36162/2016

Τροποποίηση − αναπροσαρμογή της υπ’ αριθμ. 3323.1/01/05/26−5−2005 απόφασης «Ανώτατες Επιτρεπόμενες Τιμές Καθαρών Ναύλων Οικονομικής ή Ενιαίας Θέσης Επιβατών, Οχημάτων και Εμπορευμάτων, πλην Ταχυδρομικών Αποστολών, Πλοίων Ακτοπλοΐας κατά Σύνδεση και κατά Κατηγορία Πλοίου (Β΄718)», όπως έχει τροποποιηθεί με την υπ’ αριθμ. 3323.1/02/15/3−4−2015 απόφαση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου (Β΄730).