ΥΠΟΠΑΙΘ/200044/10931/5366/1649/2015
Τύπος: Εγκύκλιοι
Ερμηνευτική εγκύκλιος της παρ. 3, άρθρου 11, Ν. 4326/2015, για τη χορήγηση αδείας μετ’ αποδοχών στους εν ενεργεία αθλητές/ αθλήτριες εθνικών και προ-εθνικών ομάδων καθώς και στους προπονητές/ προπονήτριες αυτών (ΑΔΑ:7ΜΥΑ465ΦΘ3-7ΙΗ)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
165358/11665/4298/943/2016
Ερμηνευτική εγκύκλιος του άρθρου 31, Ν.4373/2016, για τη χορήγηση αδείας μετ' αποδοχών στους εν ενεργεία αθλητές / αθλήτριες εθνικών και προεθνικών ομάδων καθώς και στους προπονητές / προπονήτριες αυτών.(ΑΔΑ:ΩΛΧΒ4653Π4-ΔΞ1)
3496/2025
Ερμηνευτική Εγκύκλιος για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στους κλάδους του Τουρισμού και της Εστίασης. ΑΔΑ:ΡΧ6Ν46ΝΛΔΓ-ΓΥΠ
ΥΠΕΣ/19664/2011
Κοινή ερμηνευτική εγκύκλιος ΥΠΕΣ-Οικονομικών με ΘΕΜΑ : Εφαρμογή των διατάξεων του ΠΔ 113/2010 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (ΦΕΚ 194/Α) στους δήμους και στα δημοτικά ΝΠΔΔ. ΣΧΕΤ. : Εγκύκλιος Υπ. Οικον. 2/91118/0026/2010.
ΝΣΚ/464/2006
Ειδική εκλογική άδεια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφ’ όσον ο υπάλληλος εζήτησε κανονική άδεια και συγχρόνως και εκλογική άδεια, οφείλει η Υπηρεσία, τηρουμένων των νομίμων προϋποθέσεων, να χορηγήσει τόσον την κανονική άδεια όσον και την προβλεπομένη κατά περίπτωση, βάσει του τόπου υπηρεσίας του, ειδική εκλογική τοιαύτη την δε τελευταία είτε προ της κανονικής αδείας, είτε μετ’ αυτήν είτε μετά διακοπή της κανονικής αδείας, το υπόλοιπο τμήμα της οποίας θα άρχεται από της λήξεως της παρεμβαλλομένης ειδικής εκλογικής αδείας, και συνεπώς ο υπάλληλος, αν υπηρετεί σε χώρες Αμερικής, Άπω Ανατολής κ.λ.π., δικαιούται ως εκλογική άδεια τον μέγιστο χρόνο που προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις, ανεξαρτήτως της χώρας που ευρίσκεται λόγω κανονικής αδείας. (πλειοψ.)
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/235/2015
Καταβολή αποζημίωσης για μη ληφθείσα άδεια::Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας Πράξεως, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι: Α) Οι φερόμενοι ως δικαιούχοι του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος απασχολούνται με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης ........, η οποία με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας της, παραπέμπει ευθέως στις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας. Ως εκ τούτου, εφαρμογή έχουν οι διατάξεις της διεθνούς συμβάσεως «Περί κανονικών κατ’ έτος αδειών μετ’ αποδοχών», η οποία κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν. 2081 της 18/25 Απριλίου 1952, του Π.Δ/τος 88/1999 και του Α.Ν. 539/1945 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, οι οποίες προβλέπουν την υποχρέωση του εργοδότη να καταβάλει αποζημίωση σε περίπτωση μη χορήγησης στους εργαζομένους της κανονικής τους άδειας εντός του έτους στο οποίο αυτή αφορά και Β) Η καταβολή των αποδοχών (και όχι του επιδόματος αδείας) προσαυξάνεται σε ποσοστό 100%, εφόσον ο εργαζόμενος αιτήθηκε την άδεια και ο εργοδότης την αρνήθηκε, γεγονός που συντρέχει εν προκειμένω για το υπόλοιπο της αδείας όλων των δικαιούχων πλην του ....., ο οποίος, καίτοι υπέβαλε τέσσερις αιτήσεις, δεν εγκρίθηκε καμία και δεν έλαβε καθόλου άδεια εντός του έτους 2014, δικαιούμενος, κατόπιν αυτού, της ως άνω προσαύξησης για το σύνολο των αποδοχών αδείας.
ΝΣΚ/428/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Γεωργία. Επιδοτήσεις. Μεταβίβαση πριμοδότησης πρώτης εγκατάστασης θανόντος δικαιούχου στους νόμιμους κληρονόμους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Ο Καν (ΕΚ) 950/97 προκειμένου να πριμοδοτήσει τους δικαιούχους με τα πριμ πρώτης εγκατάστασης, θέτει προϋποθέσεις προσωποπαγείς που πρέπει να πληροί ο ίδιος ο δικαιούχος της πριμοδότησης. Συνεπώς η λήψη της επιδότησης τελεί υπό την αυτονόητο προϋπόθεση ότι η ωφέλεια μεταβιβάζεται στο νέο αγρότη προκειμένου αυτός να υποβοηθηθεί και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικότερα τα εγγενή της πρώτης εγκατάστασης προβλήματα. Κατά συνέπεια ναι μεν η πριμοδότηση πρώτης εγκατάστασης έχει αυστηρά προσωποπαγή χαρακτήρα και συνδέεται άμεσα με το πρόσωπο του δικαιούχου και τις υποχρεώσεις που αυτός αναλαμβάνει, όμως εάν ο δικαιούχος, έπραξε παν ό,τι επεβάλλετο υπό των κοινοτικών και εθνικών διατάξεων και ενετάγη στο επιδοτούμενο πρόγραμμα, η δε καταβολή της επιδότησης, δεν έλαβε εισέτι χώρα με την ένταξή του στο πρόγραμμα αλλά καθυστέρησε εκ λόγων μη οφειλομένων στο πρόσωπο του δικαιούχου, τότε, σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου προ της λήψεως της επιδότησης αλλά αφότου έχει εγκριθεί η ένταξή του στο επιδοτούμενο πρόγραμμα και έχει γίνει έναρξη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων και μάλιστα με προσδιορισμό του χρόνου εγκατάστασης στη γεωργική εκμετάλλευση 17 μήνες προ του επισυμβάντος θανάτου αυτού, τότε η πριμοδότηση αυτή είναι στοιχείο της κληρονομιάς και μεταβιβάζεται στους νόμιμους κληρονόμους δοθέντος ότι το τυχαίο και απρόβλεπτο γεγονός του θανάτου του δικαιούχου συνιστά περίπτωση που κατά την προαναφερθείσα Υ.Α. θεωρεί ως περίπτωση ανωτέρας βίας δικαιολογούσα την καταβολή της επιδότησης πολλώ δε μάλλον, αφού κατά την έκδοση της αποφάσεως ένταξής του στο πρόγραμμα, ο αποβιώσας δικαιούχος είχε υλοποιήσει τις υποχρεώσεις που ανέλαβε για την ένταξη αυτή.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/118/2019
Καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας...Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη, δοθέντος ότι οι φερόμενοι δικαιούχοι του χρηματικού εντάλματος είναι στο σύνολό τους διοικητικοί υπάλληλοι της Διεύθυνσης Προμηθειών και Αποθηκών του Δήμου ... Όπως δε ήδη αναφέρθηκε, το διοικητικό προσωπικό εξαιρείται ρητώς από τις επαγγελματικές ειδικότητες, που, σύμφωνα με την εφαρμοστέα διάταξη, έχουν δικαίωμα λήψης επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Τούτο δεν μεταβάλλεται από το γεγονός ότι οι ανωτέρω υπάλληλοι παρέχουν την εν λόγω εργασία τους σε χώρο που γειτνιάζει με τις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Καθαριότητας - Ανακύκλωσης του Δήμου ... (εφόσον ήθελε θεωρηθεί ότι και οι εγκαταστάσεις του Τμήματος διαχείρισης καυσίμων και λιπαντικών, καθώς επίσης του Τμήματος αποθηκών υλικών, όπως και της Διεύθυνσης Μηχανολογικού, συστεγάζονται με εκείνες της Διεύθυνσης Καθαριότητας – Ανακύκλωσης), όπου πραγματοποιούνται καθημερινά λειτουργίες της Διεύθυνσης Καθαριότητας – Ανακύκλωσης, ήτοι μεταφόρτωση απορριμμάτων και ογκωδών αντικειμένων για τη μεταφορά τους στον ΧΥΤΑ ..., εκφόρτωση μηχανοκίνητων σαρώθρων και στάθμευση των απορριμματοφόρων. Τούτο διότι η εκτέλεση εργασιών διοικητικής φύσης δεν περιλαμβάνεται στις διάφορες ειδικότητες εργαζομένων που διεκπεραιώνουν τη συγκομιδή και αποκομιδή, μεταφορά, διαλογή, επιστασία, καταστροφή απορριμμάτων, καθώς επίσης την αποθήκευση, επεξεργασία, ανακύκλωση, αξιοποίηση και διάθεση των στερεών αποβλήτων, που, κατά τα γενόμενα δεκτά ανωτέρω, μόνο αυτές ήθελε ο νομοθέτης να συμπεριλάβει στους δικαιούχους του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Επιπροσθέτως, η εργασία σε χώρο που γειτνιάζει μεν, πλην όμως παραμένει ξεχωριστός από εκείνο των εγκαταστάσεων, όπου εκτελούνται οι εργασίες της Διεύθυνσης Καθαριότητας - Ανακύκλωσης, παρέχεται σε συνθήκες ουσιωδώς διάφορες από εκείνες των εργαζομένων που επιτελούν τις τελευταίες (πρβλ. Ε.Σ. ΚΠΕΔ Ι Τμ. 278/2018). Πέραν των ανωτέρω, δεν αρκεί για να καταστήσει τους υπαλλήλους αυτούς δικαιούχους του επίμαχου επιδόματος, ενόψει της στενής ερμηνείας των εν λόγω διατάξεων, το γεγονός ότι καθ’ όλο το ωράριο εργασίας τους υφίστανται εξ αντικειμένου τις επιβαρυντικές επιπτώσεις της επαφής με χώρους μεταφόρτωσης και συλλογής απορριμμάτων, ενώ το μεν 29929/2016 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών προς τον Δήμο ..., όπου αναφέρονται τα αντίθετα, αποτελεί έγγραφο παροχής οδηγιών εσωτερικής φύσης, στερούμενο επομένως, ως εκ της φύσεώς του, δεσμευτικής ισχύος (πρβλ. Ε.Σ. Ι Τμ. Πράξη 23/2018), η δε 8402/16.3.2016 ερμηνευτική εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών, που αφορά στην εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4368/2016 σε θέματα προσωπικού των ΟΤΑ, σε σχέση με την καταβολή του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, επαναλαμβάνει το κείμενο του νόμου. Τέλος, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι, ενόψει της κρίσης περί μη νομότυπης καταβολής στους φερόμενους δικαιούχους του εντάλματος του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, ο 2ος λόγος της Επιτρόπου παρίσταται αλυσιτελής, δοθέντος ότι το συγκεκριμένο επίδομα αποτελεί χρηματική παροχή, κατά την οποία προσαυξάνονται οι μηνιαίες αποδοχές των υπαλλήλων, στους οποίους καταβάλλεται, και δεν συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των προβλεπόμενων στο άρθρο 27 του ν. 4354/2015 περιπτώσεων αύξησης αποδοχών, κατά το ποσό των οποίων – κατ’ εξαίρεση - δεν μειώνεται η προσωπική διαφορά (αλλαγή μισθολογικού κλιμακίου λόγω προωθημένης μισθολογικής εξέλιξης ή χορήγηση επιδόματος θέσης ευθύνης), το ποσό αυτού συνυπολογίζεται για τη μείωση της όποιας προσωπικής διαφοράς καταβάλλεται σε δημοτικούς υπαλλήλους.Κατ’ ακολουθίαν, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και, ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Τμ.6/2835/2010
Από τις ως άνω διατάξεις συνάγεται ότι για την πραγματοποίηση νέων έργων που έχουν επιπτώσεις στο περιβάλλον και έχουν καταταγεί σε μία από τις κατηγορίες που προβλέπονται στο Νόμο, απαιτείται προηγούμενη, δηλαδή προ της ενάρξεως πραγματοποιήσεως του έργου, έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Ως έναρξη πραγματοποιήσεως του έργου θεωρείται όχι μόνον η υλική ενέργεια αυτού, αλλά και η έκδοση οποιασδήποτε διοικητικής πράξεως, η οποία αποτελεί προϋπόθεση της ενάρξεως κατασκευής του, ως η προκήρυξη (πρβλ. ΣτΕ 149/2000) ή η οικεία κατακυρωτική απόφαση. Κατά συνέπεια η παράλειψη εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων προ της εγκρίσεως του αποτελέσματος της δημοπρασίας συνιστά ουσιώδη νομική πλημμέλεια, καθισταμένης ούτως μη νόμιμης της αποφάσεως αναθέσεως εκτελέσεως του έργου (Πράξη VI Τμήματος 33/2007, Απόφαση VI Τμήματος 2515/2009 και Ολ. ΣτΕ 526/2003, ΣτΕ 2472/2009, ΣτΕ 149/2000). Τούτο δε καθόσον τα αρμόδια διοικητικά όργανα εκτιμώντας τις συνέπειες που μπορεί να έχει ένα νέο έργο στο περιβάλλον δεν πρέπει να επηρεάζονται από τα τεχνικά δεδομένα του υπό εκτέλεση έργου, αλλ’ αντιθέτως οι όροι του διαγωνισμού οφείλουν να προσαρμόζονται σε προϋφιστάμενους (και ήδη εγκριθέντες) περιβαλλοντικούς όρους. Περαιτέρω η απόφαση εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων δύναται να έχει ορισμένη χρονική διάρκεια, μετά το πέρας της οποίας δύναται να αναθεωρηθεί χωρίς ουσιώδεις τροποποιήσεις, εκτεινομένης ούτω της διάρκειας των αρχικών όρων σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα του αρχικώς προσδιορισθέντος. Απλή αναθεώρηση της εγκρίσεως των περιβαλλοντικών όρων είναι επιτρεπτή πριν από τη λήξη ισχύος αυτών ή εντός ευλόγου χρόνου από τη λήξη τους. Αν παρέλθει ικανό χρονικό διάστημα (πέραν του ευλόγου) από τη λήξη ισχύος της αρχικής αδειοδοτήσεως απαιτείται να τηρηθεί εξαρχής η διαδικασία εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων (Απόφαση VI Τμήματος 2013/2010, ΣτΕ 297/2009, 3428/2004). Εκ τούτων παρέπεται ότι εάν κατά την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι, η ισχύς των οποίων παύει κατά το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα και πριν από την έκδοση της κατακυρωτικής αποφάσεως, η απλή αναθεώρηση αυτών, μετά την κατακύρωση του αποτελέσματος, αίρει (θεραπεύει) την πλημμέλεια της μη υπάρξεως αυτών κατά το χρόνο της κατακυρώσεως υπό την προϋπόθεση ότι η απόφαση αναθεωρήσεως εξεδόθη εντός ευλόγου χρόνου από της λήξεως των αρχικώς εγκριθέντων περιβαλλοντικών όρων και δεν επέρχονται ουσιώδεις μεταβολές στους αρχικών εγκριθέντες όρους σε σχέση με τις επιπτώσεις του έργου στο περιβάλλον. Τούτο δε καθόσον η ανάγκη της προϋπάρξεως (πριν την έναρξη της διαδικασίας του διαγωνισμού) περιβαλλοντικών όρων, προκειμένου τα αρμόδια διοικητικά όργανα να εκτιμούν τις επιπτώσεις κάθε έργου στο περιβάλλον, χωρίς να έχει δημιουργηθεί οποιαδήποτε νομική ή πραγματική κατάσταση (Ολ. ΣτΕ 526/2003, ΣτΕ 2472/2009), δεν θίγεται διότι οι περιβαλλοντικοί όροι έχουν εγκριθεί πριν από τη δημοπράτηση του έργου και η εντός ευλόγου χρόνου ανανέωση αυτών, ισοδυναμεί με απλή παράταση της ισχύος τους, η οποία, ως εκ της φύσεώς της, αναδράμει στο χρόνο λήξεως των αρχικών όρων και καλύπτει το χρονικό διάστημα από την εκπνοή τους έως το χρονικό σημείο που προβλέπεται στην ανανέωση. Αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή θα είχε ως αποτέλεσμα την υποχρέωση της Διοίκησης να ανακαλέσει την κατακυρωτική απόφαση και να εκδώσει (εφόσον δεν υφίστανται πλημμέλειες στη διαδικασία του διαγωνισμού) νέα, ομοίου περιεχομένου, η οποία απλώς θα έπεται του χρόνου αναθεωρήσεως της εγκρίσεως περιβαλλοντικών όρων, με μόνη κατ’ ουσίαν συνέπεια την καθυστέρηση της διαδικασίας ολοκληρώσεως του διαγωνισμού (πρβλ. ΣτΕ 149/2000). Τέλος, το εύλογο του μεσολαβούντος, μεταξύ της παύσης ισχύος των αρχικώς εγκριθέντων περιβαλλοντικών όρων και της αναθεωρήσεως αυτών, χρονικού διαστήματος, κρίνεται σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση με βάση τα πραγματικά δεδομένα κάθε διαγωνισμού.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/119/2019
Αναδρομική καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, από την από 7.3.2018 βεβαίωση του Γενικού Δντη Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας ... για την πρώτη (...) και από την από 7.3.2018 ίδια της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης του Τμήματος Περιβαλλοντικής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου για τους λοιπούς, οι οποίες αρκούνται στην απλή αναφορά ότι στα καθήκοντα των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων «περιλαμβάνονται οι αναφερόμενες στην παρ. 2 του άρθρου 98 του ν. 4483/17 (ΦΕΚ 107/τ.Α/31-8-2017) εργασίες (κατηγορία Α΄)», καθώς και από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, δεν αποδεικνύεται ότι κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα οι εν λόγω υπάλληλοι άσκησαν εν τοις πράγμασι, κατά πλήρη και αποκλειστική απασχόληση, υπό την έννοια που εκτέθηκε ανωτέρω, κάποια από τα καθήκοντα που αντιστοιχούν στις ειδικότητες που μνημονεύονται στο προαναφερθέν άρθρο, ώστε να δικαιολογείται η καταβολή σ’ αυτούς επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Τούτο δε, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι, σύμφωνα με τον Ο.Ε.Υ. της Περιφέρειας ..., οι ανωτέρω υπάλληλοι απασχολούνται, κατά κύριο λόγο, με τη διενέργεια υγειονομικών ελέγχων, εργασία, η οποία, όπως έχει κριθεί (βλ. Ε.Σ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 220/2018), δεν δικαιολογεί την καταβολή σε αυτούς του επίμαχου επιδόματος. Επίσης, δεν προκύπτει ότι η υπηρεσία τους παρασχέθηκε με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στους χώρους που δικαιολογούν την καταβολή του ανωτέρω επιδόματος. Σημειώνεται, ακόμα, ότι η καταβολή του επιδόματος δεν βρίσκει νόμιμο έρεισμα ούτε στο 3473/2.3.2018 έγγραφο του Υπουργού Εσωτερικών, καθόσον αυτό πέραν του ότι συνιστά εσωτερικό υπηρεσιακό έγγραφο, στερούμενο κανονιστικής ισχύος και εκτελεστότητας, δύναται να ληφθεί υπόψη μόνο ως ερμηνευτική εγκύκλιος των προαναφερόμενων διατάξεων, κατά το νόημα των οποίων οι Επόπτες Δημόσιας Υγείας, δικαιούνται να λαμβάνουν το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, εφόσον βεβαιώνεται από τον Προϊστάμενο της υπηρεσίας τους ότι ασκούν εν τοις πράγμασι καθήκοντα και εργασίες που εμπίπτουν σε κάποια από τις κατηγορίες του άρθρο 98 παρ.2 του ν. 4483/2017. Το γεγονός, τέλος, ότι μεταξύ των επαγγελματικών δικαιωμάτων των Εποπτών Δημόσιας Υγείας, όπως αυτά καθορίζονται στο άρθρο 4 παρ. 2 περίπτ. γ΄ του π.δ/τος 83/1989 (Α΄ 37), περιλαμβάνεται η οργάνωση, διεύθυνση και η εκτέλεση πάσης φύσεως απολυμάνσεων στο πλαίσιο άσκησης ελεύθερου επαγγέλματος, δεν δικαιολογεί εν προκειμένω την καταβολή σε αυτούς του επιδόματος, καθόσον για τη χορήγησή του, όπως ήδη εκτέθηκε στην ως άνω νομική σκέψη, εξετάζεται η πραγματική άσκηση των αναφερόμενων στις προμνησθείσες διατάξεις καθηκόντων μη αρκούσης της δυνητικής άσκησης αυτών στο πλαίσιο εν γένει ελευθέριου επαγγέλματος(βλ. Ε.Σ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 220/2018).Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι μη νόμιμες και, επομένως, αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΤΜ.6/1360/2020
Ανάβαθμιση υπολογιστικών δομών..ζητείται η ανάκληση της 197/2020 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα προς όσα εκτέθηκαν στις σκέψεις 2 και 3 της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι: Α. Όπως βασίμως προβάλλεται με το σχετικό λόγο ανάκλησης, στη συγκεκριμένη περίπτωση, η φύση του αντικειμένου των ελεγχόμενων συμβάσεων, που δεν αποβλέπει σε προμήθεια τυποποιημένων ειδών και υπηρεσιών, εκ των προτέρων προσδιορίσιμων και μετρήσιμων, δεν επιτρέπει περαιτέρω ποσοτικοποίηση των ζητούμενων προμηθειών και υπηρεσιών, ούτε και αναφορά σε επιμέρους προϋπολογιζόμενη δαπάνη (τιμή μονάδας) αυτών. Και τούτο, διότι για την επίτευξη του επιδιωκόμενου αποτελέσματος του ελεγχόμενου «έργου», που αφορά το «Νέο Αποθηκευτικό σύστημα & Αναβάθμιση –Επέκταση Storage Area Network (SAN), καθώς και εξοπλισμού αντιγράφων ασφαλείας των Κεντρικών Υπολογιστικών Υποδομών και του κόμβου G-Cloud της ΓΓΠΣ» και συνδυάζει προμήθεια αγαθών και παροχή υπηρεσιών (βλ. αναλυτικά για το αντικείμενο του έργου τη σκέψη 4.Β. της παρούσας), υπάρχει η δυνατότητα να προταθούν διάφορες λύσεις, εντός του πλαισίου της συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης, με διαφορετική κατανομή των επιμέρους ποσοτήτων και τιμών σε προμήθειες και υπηρεσίες (για παράδειγμα, κάποιος υποψήφιος θα μπορούσε να υλοποιήσει με μικρότερο κόστος τις προσφερόμενες υπηρεσίες και να διαθέσει περισσότερους πόρους σε προμήθεια αγαθών ή και αντίστροφα). Για το λόγο αυτό και με στόχο να μην περιοριστεί υπέρμετρα η ελευθερία διαμόρφωσης της πρότασης του κάθε υποψηφίου, και συνακόλουθα ο ανταγωνισμός, δεν προβλέφθηκαν επιμέρους ποσότητες και δαπάνη στους πίνακες οικονομικής προσφοράς για τις επιμέρους κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών, δεδομένου ότι εν προκειμένω δεν προβλέπονται υποκατηγορίες, όπως εσφαλμένα διαλαμβάνει η προσβαλλομένη (βλ. τους πίνακες οικονομικής προσφοράς στο Παράρτημα Δ της διακήρυξης, όπου προβλέπονται μόνο οι κατηγορίες που αφορούν εξοπλισμό, έτοιμο λογισμικό, υπηρεσίες και άλλες δαπάνες). Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι δεν προβλέπονται επιμέρους ποσότητες και τιμές μονάδος δεν καθιστά το αντικείμενο του διαγωνισμού αόριστο, δεδομένου ότι αυτό έχει προσδιοριστεί επαρκώς στα τεύχη της διακήρυξης, καθώς: α) πέραν της συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης, προβλέπεται η επιμέρους εκτιμώμενη δαπάνη για κάθε μία από τις Ομάδες Α και Β του αντικειμένου του διαγωνισμού, β) οι τεχνικές προδιαγραφές και απαιτήσεις του έργου περιγράφονται με σαφήνεια στο Παράρτημα Ε της διακήρυξης, καθώς και στα δύο τεύχη προδιαγραφών των ως άνω Ομάδων Α και Β, γ) για την ομάδα Β, στο 6750/ΕΞ/2019/5.2.2019 έγγραφο του Γενικού Διευθυντή Υποδομών, Πληροφορικής & Επικοινωνιών του Υπουργείου Οικονομικών, περιέχεται ενδεικτική κατανομή του κόστους για εξοπλισμό 75%, για λογισμικό 15% και για υπηρεσίες 10%, δ) στους πίνακες συμμόρφωσης της διακήρυξης (βλ. σελ. 72-73 αυτής) αναφέρεται η δυνατότητα να προσφερθούν προϊόντα ή χαρακτηριστικά με την ένδειξη «μεγαλύτερο ή ίσο» (≥) (όπως αριθμός cartridges, αριθμός προσφερόμενων μονάδων, αριθμός οδηγών ταινίας, μέγιστος αριθμός υποστηριζόμενων ΙΟPs, μέγιστο data throughput, ωφέλιμη προσφερόμενη χωρητικότητα προ συμπίεσης κ.λπ.), συνεπώς, για τα προϊόντα και χαρακτηριστικά αυτά γίνεται προσδιορισμός κατά προσέγγιση των ζητούμενων ποσοτήτων, ενώ εξάλλου καταδεικνύεται η μη δυνατότητα περαιτέρω οικονομικής αποτίμησης λόγω του ως άνω προσδιορισμού, ε) προβλέπεται στους πίνακες συμμόρφωσης της διακήρυξης η παροχή περισσότερων ειδών και υπηρεσιών χωρίς επιπλέον κόστος [συγκεκριμένα, παρέχονται δίχως επιπλέον κόστος από τον οικονομικό φορέα: 1. Επιπλέον εργασία, εξοπλισμός ή/και λογισμικό που θα απαιτηθούν κατά την διάρκεια των Φάσεων εκτέλεσης του έργου (για την εγκατάσταση / παραμετροποίηση / θέση σε λειτουργία / μετάπτωση / συλλειτουργία με την υπόλοιπη υφιστάμενη υποδομή) και δεν είχαν προβλεφθεί στην προσφορά του αναδόχου (σελ. 63), 2. Όποια καλωδίωση απαιτηθεί καθώς και παρελκόμενα αυτής για τη διασύνδεση του προσφερόμενου εξοπλισμού, ή/και για την επανασύνδεση μέρους του υφιστάμενου εξοπλισμού που επηρεάζεται από την τελική διαμορφούμενη λύση (σελ. 68), 3. Οποιαδήποτε PDUs και καλώδια ρευματοδότησης απαιτηθούν για τη διασύνδεση του προσφερόμενου εξοπλισμού σε αδιάλειπτη τροφοδοσία ρεύματος (σελ. 68), 4. Ό, τι εξοπλισμός ή/και λογισμικό απαιτηθεί για την ολοκλήρωση της εγκατάστασης ή και της μετάπτωσης, καθώς και τη συνέχιση λειτουργίας του αναβαθμισμένου πλέον συστήματος (σελ. 68), 5. Οποιαδήποτε εργασία απεγκατάστασης / μετακίνησης / επανασύνδεσης υφιστάμενου εξοπλισμού (σελ. 69)]. Κατόπιν των ανωτέρω, δεν προκύπτει ότι συνέτρεξε εν προκειμένω στρέβλωση του ανταγωνισμού, όπως άλλωστε αποδεικνύεται από το γεγονός ότι αναπτύχθηκε επαρκής ανταγωνισμός, καθώς τέσσερις (4) υποψήφιοι κατέθεσαν προσφορά στην εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία...Ανακαλεί την 197/2020 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.