×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/10/2006

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Επίδομα οικογενειακών βαρών, καταβολή και στους δύο συζύγους που εργάζονται στον ΟΓΑ, μετά την έκδοση και δημοσίευση της υπ’ αριθμ. 3/2001 απόφασης του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Με την 3/2001 απόφαση του ΑΕΔ η οποία είναι οριστική και αμετάκλητη και από της δημοσιεύσεώς της ισοδυναμεί με νομοθετική μεταβολή και εφαρμόζεται έναντι πάντων, εκρίθη ότι το οικογενειακό επίδομα δικαιούνται και οι δύο σύζυγοι που εργάζονται στο δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα. Συνεπώς και οι εργαζόμενοι σύζυγοι, υπάλληλοι του ΟΓΑ, που θέσπισε ταυτόσημες με τις ερμηνευόμενες διατάξεις από το ΑΕΔ, αλλά και ως ΝΠΔΔ, δικαιούνται στο ακέραιον του ως άνω επιδόματος. Όμως ο Οργανισμός υποχρεούται να φροντίσει για την τροποποίηση των αντιστοίχων διατάξεων του Κανονισμού σε εναρμόνιση προς την απόφαση του ΑΕΔ.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/286/2002

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ). Υπάλληλοι. Επίδομα πληροφορικής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το επίδομα Πληροφορικής δικαιούνται μόνο οι μόνιμοι διοικητικοί υπάλληλοι ή υπάλληλοι με σχέση ΙΔΑΧ του ΕΜΠ οι οποίοι α) ανήκουν οργανικά σε κλάδους Πληροφορικής, β) υπηρετούν κατά πλήρες ωράριο στην Δ/νση Πληροφορικής ή το Κέντρο Ηλεκτρονικού Υπολογιστή του ΕΜΠ και γ) κατέχουν τα προσόντα που ορίζονται στο ΠΔ 50/2001. Επίσης το επίδομα αυτό με απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, καταβάλλεται και σε εκείνους τους υπαλλήλους του ΕΜΠ, στους οποίους ανατίθεται αρμοδίως η αναπλήρωση των καθηκόντων των σχετικών προβλεπόμενων θέσεων και ειδικοτήτων, για όσο διάστημα οι υπάλληλοι αυτοί εργάζονται στις προαναφερόμενες ειδικότητες με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στις υπηρεσίες που έχει προβλεφθεί η ειδική θέση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σχετική διάταξη.


ΝΣΚ/80/2003

Γεωπόνοι τομεάρχες δακοκτονίας. Αναδρομική καταβολή του επιδόματος δώρου εορτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι γεωπόνοι τομεάρχες δακοκτονίας που προσλήφθηκαν από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις δικαιούνται το επίδομα δώρου εορτών για το χρονικό διάστημα μετά τις 8-10-2001. (ομοφ.)


ΝΣΚ/236/2001

Δημόσιοι υπάλληλοι. Επίδομα οικογενειακό. ΑΕΔ. Αναδρομικότητα αποφάσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η γνωμοδότηση αποφαίνεται επί των κατωτέρω ζητημάτων, τα οποία ανακύπτουν υπό το πρίσμα της εκδοθείσης υπ αριθμ. 3/2001 αποφάσεως του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου (ΑΕΔ) και των διατάξεων των άρθρων 4 παρ.1, 21 παρ.1 και 100 παρ.4 του Συντάγματος 1975, 21 παρ.1 και 51 του Ν 345/1976, 11 (παρ.1 και 6) του Ν 1505/1984 και 12 (παρ.1 και 4) του Ν 2470/1997 : Α. Επί της υποχρεώσεως του Δημοσίου για την καταβολή στους δημοσίους υπαλλήλους του επιδόματος οικογενειακών βαρών του άρθρου 11 παρ.1 του Ν 1505/1984, όπως ίσχυε πριν και μετά την τροποποίησή του από το άρθρο 4 παρ.1 του Ν 1810/1988, μετά την έκδοση της ανωτέρω αποφάσεως του ΑΕΔ, με την οποία κηρύχθηκε αντισυνταγματική και ανίσχυρη η θέτουσα περιορισμούς προς απόληψη του εν λόγω επιδόματος διάταξη του άρθρου 11 παρ.6 του Ν 1505/1984, όπως ίσχυε πριν και μετά την τροποποίησή της από το άρθρο 52 παρ.1 του Ν 1591/1986. Ειδικότερα, αντιμετωπίζονται οι περιπτώσεις ανυπαρξίας τοιαύτης υποχρεώσεως και οι περιπτώσεις υπάρξεως και η έκτασή της (χρονικό διάστημα και κατηγορίες δικαιούχων που αφορά), επί τη βάσει της δεσμεύσεως που συνεπάγεται η απόφαση του ΑΕΔ και ανάλογα με το αν είχαν εκδοθεί δικαστικές αποφάσεις (αμετάκλητες ή μη, πριν ή μετά την έκδοση της αποφάσεως του ΑΕΔ, αναγνωριστικές ή καταψηφιστικές), αν είχαν ή δεν είχαν ασκηθεί αγωγές ή υποβληθεί αιτήσεις εξωδίκου αναγνωρίσεως απαιτήσεως, που εκκρεμούν κλπ. Β. Επί της τυχόν ανακυπτούσης, μετά την έκδοση της υπ αριθμ. 3/2001 αποφάσεως του ΑΕΔ, υποχρεώσεως του Δημοσίου για την καταβολή της μηνιαίας οικογενειακής παροχής του άρθρου 12 (παρ.1 και 4) του Ν 2470/1997 και στους δύο συζύγους που είναι υπάλληλοι και δη στο ακέραιο χωρίς τους περιορισμούς που θέτουν οι διατάξεις της παρ.4 του ίδιου άρθρου. Επί του ζητήματος αυτού η γνωμοδότηση αποφαίνεται αρνητικά. Γ. Επί της συνταγματικότητας των διατάξεων του άρθρου 12 (παρ.1 και 4) του Ν 2470/1997, όπως η παρ.4 αντικαταστάθηκε από το άρθρο 21 παρ.1 του Ν 2515/1997, περί χορηγήσεως στους υπαλλήλους, από 1-1-1997 και εφεξής, μηνιαίας οικογενειακής παροχής για την ενίσχυση των οικογενειών τους, ανάλογα και με τον νομικό χαρακτήρα της εν λόγω παροχής (ως γνησίου οικογενειακού επιδόματος ή ως προσαυξήσεως του μισθού τους). Επί του ζητήματος αυτού η γνωμοδότηση, συντασσομένη προς τις σκέψεις των υπ αριθμ. 3/2001 και 6/2001 αποφάσεων του ΑΕΔ και του ΑΠ, αντιστοίχως, αποφαίνεται ότι η μηνιαία οικογενειακή παροχή έχει τον χαρακτήρα προσαυξήσεως του μισθού των υπαλλήλων, οι δε προβλέπουσες την καταβολή της διατάξεις, κατά το μέρος που θέτουν περιορισμούς προς απόληψή της στο ακέραιο, είναι αντίθετες στα άρθρα 4 παρ.1 και 21 παρ.1 του Σ/1975 και ως εκ τούτου ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες. Συνακολούθως προς ταύτα, η γνωμοδότηση αποφαίνεται ότι της μηνιαίας οικογενειακής παροχής του άρθρου 12 παρ.1 του Ν 2470/1997 δικαιούνται στο ακέραιο, (δηλαδή χωρίς τους περιορισμούς που θέτουν προς απόληψή της οι διατάξεις της παρ.4 του ίδιου άρθρου) και μάλιστα από 1-1-1997, υπό την επιφύλαξη βεβαίως των διατάξεων περί παραγραφής, οι υπαγόμενοι στις διατάξεις του Ν 2470/1997, οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού αορίστου χρόνου, των οποίων οι αποδοχές ρυθμίζονται από τις διατάξεις του πιο πάνω νόμου, οι υπάλληλοι και δημόσιοι λειτουργοί, που υπάγονται σε ιδιαίτερο μισθολογικό καθεστώς, το οποίο ως προς τη χορήγηση του οικογενειακού επιδόματος παραπέμπει στις διατάξεις του Ν 2470/1997 (π.χ. άρθρα 2 παρ.5, 10 παρ.5, 12 παρ.5 του Ν 2521/1997 : για τους δικαστικούς λειτουργούς, το κύριο προσωπικό του ΝΣΚ και τους ιατροδικαστές, άρθρα 2 παρ.5, 5 παρ.5 του Ν 2606/1998 : για τους διπλωματικούς υπαλλήλους κλπ), ως και οι συνταξιούχοι και βοηθηματούχοι του Δημοσίου γενικώς (άρθρο 5 παρ.6 Ν 2592/1998).


ΝΣΚ/110/2005

Άδειες διευκολύνσεων στρατιωτικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η άδεια άνευ αποδοχών που προβλέπεται στη διάταξη του άρθρου 15 του Ν 2913/2001, δίδεται στους στρατιωτικούς των Ενόπλων Δυνάμεων των οποίων οι σύζυγοι είναι υπάλληλοι ή στρατιωτικοί του Ελληνικού Κράτους και υπηρετούν στο εξωτερικό. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/174/2003

Δυνατότητα πρόσληψης, συζύγων υπηρετούντων στην Κύπρο στρατιωτικών, που έχουν και οι ίδιες στρατιωτική ιδιότητα, στο Δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο τομέα της Κυπριακής Δημοκρατίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι σύζυγοι των υπηρετούντων στο εξωτερικό στρατιωτικών οποιουδήποτε κλάδου των Ε.Δ. ή των Σ.Α. ή του Λ.Σ. ή υπαλλήλων του ευρύτερου τομέα, οι οποίοι (σύζυγοι) είναι και οι ίδιοι στρατιωτικοί των Ε.Δ. κλπ, δικαιούνται να λαμβάνουν άδεια άνευ αποδοχών μέχρι 3 ετών, προκειμένου να συνοδεύσουν τους (τις) συζύγους τους, στο εξωτερικό, υπό προϋποθέσεις και περιορισμούς, εξακολουθούν, όμως, να διέπονται από τις οικείες διατάξεις και τους ισχύοντες στρατιωτικούς Κανονισμούς της Ελλάδος. Έτσι δεν είναι δυνατό, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις του ΝΔ 1400/1973 άρθρο 63, του Σ.Κ. 20-1 (ΠΔ 130/1984) άρθρο 25 και του Ν 2913/2001 άρθρο 15, να ασκούν επ’ αμοιβή ιδιωτικό έργο ή εργασία ή βιοποριστικό επάγγελμα, ούτε να προσλαμβάνονται ή διορίζονται σε θέση ή απασχόληση του Δημόσιου Τομέα της Χώρας, όπου υπηρετούν οι σύζυγοί τους. Κατά συνέπεια τούτο ισχύει και προκειμένου περί των υπηρετούντων στην Κύπρο, αφού από την ερωτώσα υπηρεσία δεν δίδονται διαφορετικά περί του θέματος αυτού στοιχεία.


ΝΣΚ/458/2013

Προσαύξηση συντάξεων, συνταξιούχων υπαλλήλων του Ο.Γ.Α.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι συνταξιούχοι υπάλληλοι του Ο.Γ.Α., κατά τις διατάξεις των κοινών ασφαλισμένων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δικαιούνται της προσαυξήσεως του επιδόματος οικογενειακών βαρών, έστω και αν το ανήλικο τέκνο τους λαμβάνει επίδομα παραπληγίας-τετραπληγίας.


ΝΣΚ/294/2017

Υπάλληλοι ΕΦΚΑ (πρώην ΟΓΑ) που λαμβάνουν άδεια άνευ αποδοχών για ανατροφή τέκνου, ηλικίας κάτω των 6 ετών – Δικαίωμα λήψης μηνιαίου βοηθήματος, για παραμονή τέκνων σε Μονάδες Φροντίδας Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης. (Κατάσταση : Αποδεκτή) Οι υπάλληλοι του ΟΓΑ (ήδη ΕΦΚΑ), οι οποίες είναι δικαιούχοι περίθαλψης με μειωμένη καταβολή εισφορών, δικαιούνται του μηνιαίου βοηθήματος για την παραμονή των τέκνων τους σε νομίμως λειτουργούσες Μονάδες Φροντίδας Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης και στην περίπτωση που η παραμονή αυτή εμπίπτει στη χρονική διάρκεια χρήσης του δικαιώματος μείωσης των ημερών εργασίας τους, υπό τη μορφή χορήγησης άδειας άνευ αποδοχών για ανατροφή τέκνου, ηλικίας κάτω των 6 ετών (ομόφ.).


ΔΟΛΚΕΠ/Φ15/35/οικ.27458/2011

Καθορισμός της διοικητικής διαδικασίας καταγραφής των δικαιούχων επιδόματος αναπηρίας (τυφλότητα, κωφαλαλία, τετραπληγία, παραπληγία,ακρωτηριασμός σε ασφαλισμένους του Δημοσίου και ανασφαλίστους, βαριά νοητική καθυστέρηση,εγκεφαλική παράλυση, βαριά αναπηρία, συγγενή αιμολυτική αναιμία, συγγενή αιμορραγική διάθεση, Σ.Ε.Α.Α, νόσο του Χάνσεν και επίδομα κίνησης), δικαιούχων επιδόματος απροστάτευτων ανηλίκων, δικαιούχων επιδόματος ομογενών, δικαιούχων επιδόματος στεγαστικής συνδρομής συνταξιούχων υπερηλίκων ΟΓΑ και δικαιούχων διατροφικού επιδόματος νεφροπαθών και μεταμοσχευμένων, η οποία διεκπεραιώνεται μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) 

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/149/2018

Καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.(..)Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη, καθόσον οι φερόμενοι ως δικαιούχοι μόνιμοι υπάλληλοι του Δήμου ... δεν ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες οδηγών, οι οποίες κατά το γράμμα του νόμου δικαιούνται να λαμβάνουν το επίδομα ανθυγιεινής και επικίνδυνης εργασίας, η περιοριστική δε απαρίθμηση στις προαναφερόμενες διατάξεις των ειδικοτήτων οδηγών που δικαιούνται το επίδομα αυτό αποκλείει τη διασταλτική αυτών ερμηνεία σύμφωνα με όσα ήδη αναπτύχθηκαν στη νομική σκέψη που προηγήθηκε. ..Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, και, ως εκ τούτου, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθούν ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.1/24/2018

 
 

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/258/2019

Αναδρομική καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθιυγεινής εργασίας:..Με δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον διαφωνούντα Αναπληρωτή Επίτροπο. Και τούτο διότι, τόσο από την ως άνω 46555/26.2.2019 βεβαίωση όσο και από τη συνημμένη στο χρηματικό ένταλμα πληρωμής οικεία μισθοδοτική κατάσταση προκύπτει ότι οι φερόμενοι ως δικαιούχοι υπάλληλοι εργάζονται στην Π.Ε. ... ως Οδηγοί, των οποίων τα καθήκοντα δεν έχουν σχέση με εκείνα των ειδικών κατηγοριών οδηγών, οι οποίες κατά το γράμμα του νόμου δικαιούνται να λαμβάνουν το επίδομα ανθυγιεινής και επικίνδυνης εργασίας. Η περιοριστική δε απαρίθμηση στις προαναφερόμενες διατάξεις των ειδικοτήτων οδηγών που δικαιούνται το επίδομα αυτό αποκλείει τη διασταλτική αυτών ερμηνεία σύμφωνα με όσα ήδη αναπτύχθηκαν στη νομική σκέψη που προηγήθηκε. Περαιτέρω, η 51440/25.9.2018 εγκύκλιος του Υπουργού Εσωτερικών, με την οποία γίνεται διαφορετική ερμηνεία των ίδιων ως άνω διατάξεων, δεν δύναται να δεσμεύσει την κρίση του Κλιμακίου τούτου, καθόσον δεν έχει περιβληθεί τους νόμιμους τύπους δημοσιότητας και συνεπώς, δεν έχει αποκτήσει κανονιστική ισχύ. Αντίθετα, ο δεύτερος λόγος διαφωνίας περί μη κανονικότητας της δαπάνης τυγχάνει απορριπτέος ως αβάσιμος, καθόσον η εντελλόμενη δαπάνη έχει μεν ως αντικείμενο την καταβολή αναδρομικών αποδοχών, πλην όμως πραγματοποιείται το πρώτον κατά το τρέχον οικονομικό έτος, (προδήλως εξ αφορμής της εκδόσεως της προαναφερόμενης ερμηνευτικής εγκυκλίου του Υπουργού Εσωτερικών, οπότε τα αρμόδια όργανα της Π.Ε. .. θεώρησαν ότι οφείλουν βάσει αυτής να προβούν στην καταβολή των επιδομάτων αναδρομικά από την έναρξη ισχύος του ν. 4483/2017) κατά το ίδιο δε αυτό έτος (2019) νομίμως αναλαμβάνεται για πρώτη φορά η σχετική υποχρέωση σε βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων. Ως εκ τούτου, δεν τίθεται ζήτημα ανατροπής και εκ νέου ανάληψης της υποχρέωσης, δοθέντος ότι αυτή ουδέποτε αναλήφθηκε σε βάρος προϋπολογισμού παρελθόντος έτους.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, και, ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.