ΝΣΚ/102/2021
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Α) Περί της κυριότητας επί του ευρισκομένου επί της οδού Αγίας Λαύρας 27 ακινήτου (περιοχή Κυπριάδου), ιδιοκτησίας του καταργηθέντος Δ΄ Κρατικού Παιδικού Σταθμού Πατησίων. Β) Περί της κυριότητας όλων των ακινήτων που είχαν αγορασθεί από καταργημένα νομικά πρόσωπα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας (πλέον Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης) και ειδικότερα κυριότητας κρατικών παιδικών σταθμών οι οποίοι καταργήθηκαν με τη διάταξη του άρθρου 26 του π.δ. 410/1995, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 12 του ν. 2880/2001, η τύχη των οποίων δε ρυθμίστηκε με την έκδοση σχετικού διατάγματος, όπως προέβλεπε το άρθρο 5 του α.ν. της 2/5-11-1935.999(....)Α) Περί της κυριότητας επί του ευρισκομένου επί της οδού Αγίας Λαύρας 27 ακινήτου, η περιουσία αυτή εξακολουθεί να διέπεται από τις προβλέψεις της διάταξης της παραγράφου 1 του άρθρου 5 του α.ν. 2/5-11-1935 και συνεπώς θεωρούμενη ως δημόσια, παρέμεινε, κατ’ αρχήν, στην κυριότητα του Δημοσίου και ειδικότερα του Υπουργείου Υγείας, ως εποπτεύοντος Υπουργείου και αρμόδιου για την έγκριση της αγοράς του ακινήτου για την στέγαση και λειτουργία του καταργηθέντος με την παράγραφο 1 του άρθρου 12 του ν. 2880/2001 Δ΄ Κρατικού Παιδικού Σταθμού Πατησίων και ακολούθως περιήλθε, στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (κατά πλειοψηφία). Β) Ως προς το δεύτερο υποερώτημα, το οποίο αφορά εν γένει την περιουσία όλων των καταργηθέντων με την προαναφερθείσα διάταξη παιδικών σταθμών των οποίων η τύχη παρέμεινε αρρύθμιστη, αυτό δεν δύναται να τύχει απάντησης, διότι δεν περιλαμβάνεται σε αυτό πλήρης εξιστόρηση συγκεκριμένου πραγματικού και ως εκ τούτου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 6 παράγραφος 6 του ν. 3086/2002 (ομόφωνα).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/257/2020
Αγορά εκ μέρους του Δήμου … κάθετης ιδιοκτησίας επί ακινήτου ευρισκομένου στο 61 οικοδομικό τετράγωνο του Δήμου αυτού.(....)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι προσηκόντως τεκμηριώνεται τόσο η ωφέλεια του Δήμου … από την αγορά του ως άνω ακινήτου όσο και η μοναδικότητα του ακινήτου για την εκπλήρωση του επιδιωκόμενου δημοτικού σκοπού, που δικαιολογεί τη, χωρίς δημοπρασία, απευθείας αγορά αυτού. Καθόσον δε ουσιώδης νομική πλημμέλεια στην ελεγχόμενη διαδικασία δεν διαπιστώθηκε, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης
ΝΣΚ/27/2012
Ενέργειες της Διοίκησης μετά την έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης επί αναγνωριστικής αγωγής κυριότητας κατά του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία αναγνωρίζει τους ενάγοντες συγκύριους κατά ποσοστά εξ αδιαιρέτου επί του 1/2 ενός ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με βάση το διδόμενο ιστορικό, η αμετάκλητη αναγνωριστική απόφαση, με την οποία αναγνωρίζονται οι ενάγοντες συγκύριοι κατά ποσοστά εξ αδιαιρέτου επί του 1/2 του κοινού ακινήτου, ενόψει της φύσεώς της, είναι δεσμευτική για το εναγόμενο Δημόσιο μόνο ως προς την αναγνώριση των ποσοστών συγκυριότητας των εναγόντων και ως εκ τούτου το αίτημα αυτών για απόδοση των ποσοστών τους δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθεί, διότι προϋποθέτει καταψηφιστική απόφαση, με την καταβολή του αναλογούντος δικαστικού ενσήμου, επιπροσθέτως δε και λύση της μεταξύ τους κοινωνίας του δικαιώματος κυριότητας επί του κοινού ακινήτου, με διανομή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/182/2014
Παραχώρηση με απευθείας εκποίηση ακινήτου του Δημοσίου – Ανατροπή των αποτελεσμάτων αυτής λόγω πλήρωσης διαλυτικής αίρεσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η μη εκπλήρωση, από το έτος 2004, του σκοπού της παραχώρησης είχε ως συνέπεια την πλήρωση της διατυπωθείσας στο παραχωρητήριο διαλυτικής αίρεσης και την αναστροφή της κυριότητας επί του ακινήτου στο Δημόσιο. (ομοφ.) αποδεκτή
ΝΣΚ/107/2020
1.α) Αν ποσοστό 9% επί διαμερίσματος που ανήκει στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας ως περιελθόν, κατά σειρά διαδοχών βάσει διατάξεων νόμων, από την περιουσία του τέως ΠΙΚΠΑ, μπορεί να πωληθεί σε τέκνα ιδιώτη, τα οποία είναι κύριοι του υπολοίπου 91% αυτού. β) Σε περίπτωση θετικής απάντησης, βάσει ποιών διατάξεων θα πραγματοποιηθεί η πώληση αυτή. 2.α) Με τίνος απόφαση θα πραγματοποιηθεί η πώληση αυτή. β) Στη συνέχεια με ποιά ειδικότερη διαδικασία θα πραγματοποιηθεί η πώληση (συμβολαιογραφική πράξη, ορκωτοί εκτιμητές κλπ).1.α) Το ποσοστό 9% επί διαμερίσματος που ανήκει στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας ως περιελθόν, κατά σειρά διαδοχών βάσει διατάξεων νόμων, από την περιουσία του τέως ΠΙΚΠΑ, μπορεί να πωληθεί στα τέκνα αιτούντος ιδιώτη, τα οποία είναι κύριοι του υπολοίπου 91% αυτού. β) Η πώληση θα γίνει βάσει των ειδικών διατάξεων του τρίτου εδαφίου της περ. β΄ της παρ. 29 του άρθρου 9 του ν. 4052/2012, όπως ισχύει σήμερα μετά την αντικατάστασή του από την παρ. 2 του άρθρου 44 του ν. 4554/2018 (ομόφωνα). 2.α) Η πώληση θα πραγματοποιηθεί, κατ’ εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας μετά από πρόταση του Γενικού Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης. β) Η απόφαση του Υπουργού Εργασίας, η οποία χαρακτηρίζεται ως πωλητήριο ή παραχωρητήριο και θα μεταγραφεί στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, θα εκδοθεί κατόπιν έκθεσης εκτίμησης από πιστοποιημένο εκτιμητή, ο οποίος περιλαμβάνεται στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών (ομόφωνα). Δεν απαιτείται υποχρεωτικά εκ του νόμου προηγούμενη της απόφασης παραχώρησης έκδοση κανονιστικής απόφασης από τον Υπουργό Εργασίας και τον κατά περίπτωση συναρμόδιο Υπουργό, αλλά τυχόν ανάγκη έκδοσής της εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/69/2015
Οικοδομικές εργασίες πλησίον μνημείου – Δεδικασμένο – Εκτελεστότητα – Έννοια του διαδίκου στην πολιτική δίκη – Διεκδίκηση από περισσότερους ακινήτου πλησίον μνημείου – Αυτοδίκαιη προστασία ακινήτων αρχαίων έως και το 1830 – Δικαίωμα κυριότητας επί ακινήτων αρχαίων μετά το 1453 – Έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με την επιφύλαξη δικαιωμάτων κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, η Υπηρεσία δύναται να χορηγήσει έγκριση οικοδομικής εργασίας επί ακινήτου ευρισκόμενου άνωθεν μνημείου με γνώμονα αποκλειστικά την προστασία του μνημείου. Η σχετική έγκριση εκδίδεται από την άποψη του αρχαιολογικού νόμου και δε συνιστά θέση της υπηρεσίας επί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Δικαστική απόφαση που εκδόθηκε επί δίκης, στην οποία δε μετέσχε το Ελληνικό Δημόσιο και έκρινε τελεσίδικα ότι το ακίνητο και το μνημείο ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, δεν παράγει δεδικασμένο ως προς το Δημόσιο και ούτε μπορεί να εκτελεστεί από αυτό. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/229/2002
Κεντρικό Ταμείο Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Δασών. Εκμίσθωση αποθήκης ανεγερθείσης επί δημοσίας δασικής εκτάσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η προαναφερθείσα αποθήκη, ως ανεγερθείσα επί ακινήτου κυριότητας υπηρεσίας εξυπηρετουμένης οικονομικώς από το ΚΤΓΚ και Δασών, νομίμως μέχρι σήμερα εκμισθώνεται με βάση τις σχετικές ρυθμιστικές αυτού διατάξεις, χωρίς η αρμοδιότητα αυτή να ανήκει στη Δ/νση Πολιτικής Γης του Υπ. Γεωργίας. β) Λόγω μη αναθέσεως της διοικήσεως και διαχειρίσεως του ως άνω ακινήτου στην ΚΕΔ, δεν είναι δυνατή η εκμίσθωσή του με βάση τις περί ΔΔΚ και ΚΕΔ διατάξεις.
ΝΣΚ/240/2019
Ζητήματα επί αίτησης τρίτων για την άρση κατάσχεσης ακινήτου οφειλέτη του Δημοσίου, για το οποίο προβάλλεται ότι, μετά την επιβολή της κατάσχεσης, περιήλθε στην κυριότητα των αιτούντων με έκτακτη χρησικτησία, η οποία αναγνωρίστηκε δικαστικώς σε δίκη μεταξύ αυτών και του κληρονόμου του οφειλέτη και αρχικού κυρίου του κατασχεμένου ακινήτου.Δεν αποκλείεται, ανάλογα με τις περιστάσεις της κάθε περίπτωσης, να επέλθει απώλεια της κυριότητας κατασχεμένου ακινήτου με την κτήση αυτής από τρίτο πρόσωπο με τα προσόντα της χρησικτησίας, εφόσον συνέτρεξαν οι προϋποθέσεις της και, ειδικότερα, προκειμένου περί έκτακτης χρησικτησίας, όταν ασκήθηκε από τον χρησιδεσπόζοντα η νομή του ακινήτου επί συνεχή εικοσαετία, στην οποία μπορεί να προσμετρηθεί ο χρόνος του δικαιοπαρόχου του. Η κατάσχεση δεν διακόπτει τη χρησικτησία, που έχει ήδη ξεκινήσει πριν από την επιβολή της κατάσχεσης, παρά μόνον εάν αυτή είχε ως υλική συνέπεια την αποβολή του χρησιδεσπόζοντος από το ακίνητο είτε την παρεμπόδισή του κατά την άσκηση της φυσικής εξουσίασης του πράγματος, πράγμα που κρίνεται με βάση το πραγματικό της κάθε περίπτωσης. Περαιτέρω, δεν απαγορεύεται η απόκτηση με χρησικτησία από τρίτο, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της, πράγματος που ανήκει στην πτωχευτική περιουσία προσώπου που κηρύχθηκε σε κατάσταση πτώχευσης. Το Δημόσιο, που έχει επιβάλει κατάσχεση σε ακίνητο οφειλέτη του, δεν δεσμεύεται από το δεδικασμένο που απορρέει από τελεσίδικη απόφαση επί αγωγής τρίτου κατά του οφειλέτη του Δημοσίου και φερόμενου, κατά την κατασχετήρια έκθεση, ιδιοκτήτη του κατασχεμένου ακινήτου, με αντικείμενο την αναγνώριση της κυριότητας του τρίτου επί του ακινήτου αυτού. Στο πλαίσιο των γενικών αρχών της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης, αλλά και προς αποφυγή έγερσης αποζημιωτικών αξιώσεων σε βάρος του Δημοσίου, συντρέχει περίπτωση άρσης της κατάσχεσης που αυτό επέβαλε επί ακινήτου του οφειλέτη του, εφόσον γίνει δεκτό ότι τούτο περιήλθε στην κυριότητα τρίτου προσώπου με χρησικτησία. Στην περίπτωση του ερωτήματος και σύμφωνα με το διδόμενο πραγματικό, ενδείκνυται να γίνει δεκτό από τη Διοίκηση το αίτημα που υποβλήθηκε για την άρση από το Δημόσιο κατάσχεσης του αναφερομένου στη σχετική αίτηση ακινήτου (ομόφ.).
ΝΣΚ/48/2023
Σε περίπτωση εκποίησης από τον e-ΕΦΚΑ του ιδανικού του μεριδίου επί ακινήτου, του οποίου η εξουσία διαχείρισης και εκμετάλλευσης αυτού είχαν περιέλθει στο Ελληνικό Δημόσιο και ήδη στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ.) α. ποιο είναι το εμπράγματο δικαίωμα που μεταβιβάζει ο Φορέας, β. εάν, για τη εκποίηση του ανωτέρω ιδανικού μεριδίου, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της διαχειρίστριας και γ. ποιος θα εισπράξει το τίμημα της πώλησης του ακινήτου. Ο e-ΕΦΚΑ ως κύριος ή η ΕΤΑΔ, ως έχουσα τη διαχείριση και εκμετάλλευση του ακινήτου, για λογαριασμό του Δημοσίου.(...)Ο e-ΕΦΚΑ, ως έχων το δικαίωμα της πλήρους κυριότητας επί του ποσοστού 1/3 εξ αδιαιρέτου επί του ακινήτου, δύναται να μεταβιβάσει αυτό ελεύθερα, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της διαχειρίστριας, εισπράττοντας ταυτόχρονα το τίμημα της πώλησης, αφού οι ανωτέρω εξουσίες της ΕΤ.Α.Δ. γεννούν ενοχικές αξιώσεις, οι οποίες όχι μόνο δεν αποστερούν τον κύριο από την άμεση εξουσία πάνω στο πράγμα και πρωτίστως την εξουσία διάθεσης αυτού, αλλά και παύουν με την εκποίηση του πράγματος (ομόφωνα).
ΝΣΚ/140/2020
Ενδεδειγμένες ενέργειες εκ μέρους της αρμόδιας Υπηρεσίας του e-ΕΦΚΑ, αναφορικά με την τύχη της χρηματικής εγγύησης που καταβλήθηκε για τη συμμετοχή στον δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη στέγαση ακινήτου του τ. ΕΤΕΑΕΠ, καθολικός διάδοχος του οποίου τυγχάνει ο e-ΕΦΚΑ, από τους πλειοδοτήσαντες, οι οποίοι όμως δεν προσήλθαν για την υπογραφή της τελικής σύμβασης μίσθωσης.(..)
Οι διατάξεις του άρθρου 44 του π.δ/τος 715/1979 επί εκμίσθωσης, σε τρίτο, ακινήτου του τ. ΕΤΕΑΕΠ, καθολικός διάδοχος του οποίου είναι ο e-ΕΦΚΑ, το οποίο ακίνητο εμπίπτει στις προστατευτικές διατάξεις περί εμπορικών μισθώσεων, δεν εφαρμόζονται ως προς τα ουσιαστικά ζητήματα (και τέτοιο ζήτημα τυγχάνει να είναι και η τύχη της χρηματικής εγγύησης που καταβλήθηκε ως προϋπόθεση συμμετοχής στον πλειοδοτικό διαγωνισμό για την ενοικίαση του ακινήτου αυτού, από τον πλειοδοτήσαντα, ο οποίος δεν προσήλθε για την υπογραφή της τελικής σύμβασης μίσθωσης), αλλά εφαρμοστέες τυγχάνουν οι διατάξεις του π.δ/τος 34/1995 περί εμπορικών μισθώσεων και 197-198 του Αστικού Κώδικα, κατ’ εφαρμογή των οποίων η αρμόδια Υπηρεσία (Τμήμα Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας της Δ/νσης Ακίνητης Περιουσίας της Γενικής Δ/νσης Διοικητικής Υποστήριξης, Τεχνικών Υπηρεσιών και Στέγασης) του e-ΕΦΚΑ, οφείλει να προβεί άμεσα σε επιστροφή της καταβληθείσας χρηματικής εγγύησης.
ΝΣΚ/80/2014
Άρση απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης ακινήτου, κατά την απόσχιση τμήματος εκμισθώτριας εταιρίας, σύμβασης sale and lease back ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προϋπόθεση για την άρση της απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης ακινήτου που είχε χορηγηθεί σε εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης, λόγω της απόκτησης από αυτήν ακινήτων, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 6 παρ.8 του ν. 1665/1986, αποτελεί η μεταβίβαση σε τρίτο πρόσωπο της κυριότητας ακινήτου και μόνον, προϋπόθεση όμως, η οποία δεν συντρέχει επί αποσχίσεως κλάδου ή τμήματος εταιρείας χρηματοδοτικής μίσθωσης και εισφοράς αυτού, μετά του αποτελούντος στοιχείο του ενεργητικού ακινήτου, σε άλλη λειτουργούσα επιχείρηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και έναντι των μετοχών της (λήπτριας), όπως συνέβη εν προκειμένω κατά τα προκύπτοντα από το περιεχόμενο του προαναφερθέντος συμβολαίου, δεν συντρέχει περίπτωση άρσης της εν λόγω φορολογικής απαλλαγής. (πλειοψ.) Παραπομπή από την υπ' αριθ. 635/2012 Τμ. Β΄ Γνωμ.ΝΣΚ.