ΝΣΚ/182/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Παραχώρηση με απευθείας εκποίηση ακινήτου του Δημοσίου – Ανατροπή των αποτελεσμάτων αυτής λόγω πλήρωσης διαλυτικής αίρεσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η μη εκπλήρωση, από το έτος 2004, του σκοπού της παραχώρησης είχε ως συνέπεια την πλήρωση της διατυπωθείσας στο παραχωρητήριο διαλυτικής αίρεσης και την αναστροφή της κυριότητας επί του ακινήτου στο Δημόσιο. (ομοφ.) αποδεκτή
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/83/2012
Δημόσια κτήματα – Εκποίηση – Πρωτόκολλο εξοφλήσεως χρέους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν δύναται να χορηγηθεί στους αγοραστές δημοσίων κτημάτων πρωτόκολλο εξοφλήσεως χρέους, εφόσον δεν αποδεικνύεται η εκ μέρους των εξόφληση των δόσεων του ορισθέντος τιμήματος και τούτο διότι, με την μη καταβολή δύο συνεχών δόσεων ή και της τελευταίας, επήλθε πλήρωση της διαλυτικής αιρέσεως, ανατροπή της συμβάσεως αγοραπωλησίας και επαναφορά της κυριότητας των ακινήτων στο Δημόσιο. (ομοφ.)
ΝΣΚ/178/2018
Παραχώρηση ακινήτου από το Δημόσιο προς το ΙΚΑ με διαλυτική αίρεση – Μη τήρηση των όρων της παραχώρησης μετά την παράταση της ταχθείσας προθεσμίας – Έκδοση διαπιστωτικής πράξης ανάκλησης της παραχώρησης και μεταγραφή αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διαλυτική αίρεση που έχει τεθεί στο παραχωρητήριο ακινήτου από το Δημόσιο προς το ΙΚΑ, το οποίο αφορά το ερώτημα, δεν έχει πληρωθεί, επειδή για την πλήρωση αυτής απαιτείται έκδοση από την Διοίκηση διαπιστωτικής πράξης ανάκλησης και μεταγραφή αυτής. Χωρίς τις πράξεις αυτές δεν τίθεται ζήτημα παράτασης της προθεσμίας πραγματοποίησης του σκοπού της παραχώρησης ή επιστροφής του τιμήματος. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/292/2012
Ανάκληση κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Γεωργίας, με την οποία παραχωρήθηκε κατά κυριότητα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 1473/1984, στην Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Τροιζηνίας τμήμα του με ΑΒΚ 73 δημοσίου κτήματος Πόρου, έκτασης 27 στρεμμάτων που βρίσκεται στη θέση «Μαγούλα» Γαλατά Τροιζηνίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διαλυτική αίρεση υπό την οποία τελούσε η μετακλητή κυριότητα της Ένωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Τροιζηνίας στην οποία είχε παραχωρηθεί τμήμα του με ΑΒΚ 73 δημοσίου κτήματος Πόρου, πληρώθηκε τουλάχιστον από τα μέσα του έτους 2010, λόγω μη συμμόρφωσης της Ένωσης προς τους όρους της παραχώρησης, δηλαδή λόγω της μη ολοκλήρωσης κατασκευής των έργων εντός της παραχωρηθείσας έκτασης και της μη λειτουργίας του ελαιοτριβείου, γεγονός που συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ανάκληση της παραχώρησης και την επάνοδο της κυριότητας του ακινήτου με τις, στο μεταξύ ανεγερθείσες εγκαταστάσεις, στο Δημόσιο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, για λόγους ασφάλειας δικαίου, απαιτείται να εκδοθεί ρητή πράξη ανάκλησης της παραχώρησης, η οποία έχει διαπιστωτικό χαρακτήρα, ενόψει και της παρέλευσης χρόνου πέραν της 25ετίας από την έκδοση του παραχωρητηρίου, αλλά και της υποθήκης η οποία βαρύνει το ακίνητο και η οποία αποσβένεται, λόγω πλήρωσης της διαλυτικής αίρεσης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/104/2023
Εάν επί παραχώρησης δημοσίου κτήματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του α.ν. 1331/1949, με τον όρο της απαγόρευσης της εκποίησης αυτού και με αποκλειστικό σκοπό την ανέγερση οικοδομής προς στέγαση των Διοικητικών - Υγειονομικών Υπηρεσιών του τ. ΙΚΑ, δύναται νομίμως o e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ, να προβεί σε παραχώρηση της χρήσης αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, προς τον Δήμο Πειραιά, με ή άνευ ανταλλάγματος, για δέκα (10) έτη, με σκοπό τη χρήση του ως χώρο πρασίνου και υπό τον όρο της άμεσης απόδοσης του οικοπέδου, όταν αποφασιστεί η αξιοποίησή του από τον e-ΕΦΚΑ.(...)Ο e-ΕΦΚΑ δεν δύναται, σε εφαρμογή της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, να προβεί σε παραχώρηση προς τον Δήμο Πειραιά, με αντάλλαγμα ή χωρίς, της χρήσης του αναφερόμενου οικοπέδου ιδιοκτησίας του, διότι η ενέργεια αυτή δεν εξυπηρετεί την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο έλαβε χώρα η παραχώρηση από το Δημόσιο, κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του α.ν. 1331/1949 και τους όρους του Πωλητηρίου Συμβολαίου, και θα έχει ως αποτέλεσμα την πλήρωση της τεθείσας διαλυτικής αίρεσης και κατά συνέπεια την αυτοδίκαιη επάνοδο της κυριότητας του παραχωρηθέντος ακινήτου στο Δημόσιο (ομόφωνα).
ΝΣΚ/337/2012
Συνέπειες από την τυχόν εκμίσθωση ή περαιτέρω παραχώρηση σε τρίτο δημοσίου ακινήτου, παραχωρηθέντος κατά κυριότητα στον συνεταιρισμό Π.Ε. «Κ………», έναντι τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η τυχόν εκμίσθωση ή η περαιτέρω παραχώρηση σε τρίτο του παραχωρηθέντος σε συνεταιρισμό, βάσει της διάταξης της παρ.8 του άρθρου 35 του Ν. 1473/1984, δημοσίου ακινήτου θα συνιστά παράβαση όρου της σχετικής απόφασης παραχώρησης και θα συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ανάκληση της παραχώρησης και την επάνοδο της κυριότητας του ακινήτου στο Δημόσιο, χωρίς υποχρέωση του Δημοσίου να επιστρέψει στον συνεταιρισμό το καταβληθέν από αυτόν τίμημα. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/2642/2020
Σύμβαση παραχώρησης μετ’ ανταλλάγματος:Εξάλλου, η σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης, με την οποία η …., στο πλαίσιο αξιοποίησης των περιουσιακών της στοιχείων, επαναδιαπραγματεύεται τους όρους της αρχικής σύμβασης απευθείας παραχώρησης ακινήτου, με το Δήμο εντός των διοικητικών ορίων του οποίου βρίσκεται το ακίνητο, χωρίς η σύμβαση αυτή να έχει, όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία του φακέλου, λυθεί, καθόσον, παρόλο την ύπαρξη συμφωνηθείσας διαλυτικής αίρεσης, εξακολούθησε να εκτελείται από τα συμβαλλόμενα μέρη (μεταγενέστερη της πλήρωσης της αίρεσης παράδοση του ακινήτου στο Δήμο, υπομίσθωση απ’ αυτόν μέρους των παραχωρούμενων εκτάσεων), δεν ισοδυναμεί με σύναψη νέας σύμβασης(...)έχει υπαγάγει στον προσυμβατικό έλεγχο όλες τις συμβάσεις που συνάπτονται από την …. με σκοπό την αξιοποίηση των περιουσιακών της στοιχείων, με μόνες εξαιρέσεις τη διαδικασία για διάθεση µετοχών των εταιρειών ή των κινητών αξιών που είναι εισηγµένες σε Οργανωµένη Αγορά.Απορρίπτει την ... προσφυγή του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και την ... προσφυγή της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «… Α.Ε.» για ανάκληση της 371/2020 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/133/2006
Παραχωρητήριο. Απ’ ευθείας χωρίς δημοπρασία εκποίηση ιδανικών μεριδίων Δημοσίου επί ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η απόφαση για την απ’ ευθείας χωρίς δημοπρασία εκποίηση ιδανικών μεριδίων του Δημοσίου επί ακινήτου στους λοιπούς συγκυρίους αυτού κατά το άρθρο 116 του π.δ. 11/12-11-1929 δεν συνιστά εκτελεστή διοικητική πράξη, αλλά πράξη διεπόμενη από το ιδιωτικό δίκαιο και επομένως επ’ αυτής και της αντίστοιχης μεταβίβασης εφαρμόζονται συμπληρωματικά οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα.
ΝΣΚ/209/2006
Δυνατότητα απάλειψης διαλυτικής αίρεσης από πωλητήριο συμβόλαιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν παρέχεται στη Διοίκηση η ευχέρεια να απαλείψει τη διαλυτική αίρεση από πωλητήριο δημόσιου κτήματος σε κοινωφελές Ν.Π.Ι.Δ.
ΝΣΚ/5/2014
Αναστολή λειτουργίας Δ.Ο.Υ. και κατάργηση Αστυνομικών Σταθμών, στεγαζομένων σε δωρηθέντα προς το Δημόσιο ακίνητα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Το Δημόσιο, ως δωρεοδόχο ακινήτου για στέγαση Δ.Ο.Υ. η λειτουργία της οποίας ανεστάλη με υπουργική απόφαση, δεν υποχρεούται να αποδώσει το ακίνητο αυτό στον δωρητή Δήμο, καθόσον η εν λόγω υπουργική απόφαση δεν επέχει θέση γεγονότος πλήρωσης της σχετικώς προβλεπόμενης διαλυτικής αίρεσης. Β) Επί καταργήσεως των Αστυνομικών Σταθμών που στεγάζονταν σε δωρηθέντα προς τον σκοπό αυτόν από πρώην κοινότητες ακίνητα, στην περίπτωση που αντικείμενο δωρεάς προς στέγαση τούτων ήταν οικόπεδα με κτίσματα, η κυριότητα τούτων επανέρχεται αυτοδικαίως στους σημερινούς Δήμους (στους οποίους ήδη υπάγονται οι τότε δωρήτριες κοινότητες), με διαπιστωτική πράξη του αρμοδίου Δημοτικού Συμβουλίου που θα μεταγραφεί στο οικείο υποθηκοφυλακείο, εφόσον είτε πρόκειται για δωρητήρια συμβόλαια, συνταχθέντα υπό καθεστώς του ν.δ. 2888/1954 (άρθρο 194) και των εφεξής έκτοτε διαδοχικά ως άνω ισχυσάντων νομοθετημάτων, ανεξαρτήτως καταρχάς του αν περιέχεται ή όχι σ’ αυτά ρήτρα σχετικής προς τούτο διαλυτικής αίρεσης, είτε για προγενέστερα του πιο πάνω ν.δ/τος καθεστώτος, εφόσον, όμως τούτο ρητώς προβλεπόταν στα αντίστοιχα συμβόλαια. Στις ως άνω περιπτώσεις, εφόσον τα κτίσματα αυτά είχαν ανεγερθεί με δαπάνες του Ελληνικού Δημοσίου, δεν στοιχειοθετείται αξίωση τούτου για επιστροφή του δαπανηθέντος από αυτό ποσού για την ανέγερση οικοδομήματος επί των εν λόγω ακινήτων, δεδομένου ότι από το ανωτέρω ιστορικό δεν φέρεται να έχει προκύψει ότι υπήρξε σχετική συμφωνία μεταξύ των μερών για αναδρομική ενέργεια της ανωτέρω διαλυτικής αίρεσης, όπου αυτή προβλεπόταν, κατά την προεκτεθείσα έννοια. (ομοφ.)
ΝΣΚ/332/2008
Δημόσια κτήματα – Εκποίηση – Μη αποπληρωμή του τιμήματος – Αυτοδικαία ακυρότητα της αγοραπωλησίας – Πρωτόκολλο εξοφλήσεως – Καταχρηστική άσκηση δικαιώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεδομένου του πραγματικού της συγκεκριμένης περιπτώσεως, πλήρωση της διαλυτικής αιρέσεως περί αυτοδικαίας ακυρότητας της αγοραπωλησίας δεν επήλθε, εφόσον δεν προκύπτει ότι υφίσταται ενεργός απαίτηση του Δημοσίου εκ του βασικού πιστωθέντος τιμήματος μετά των τόκων και των τυχόν προσαυξήσεων. Και πάντως, σε κάθε περίπτωση, η επίκληση της ως άνω αιρέσεως εκ μέρους του Δημοσίου και η προβολή μετά ταύτα δικαιώματος κυριότητας επί του ως άνω ακινήτου θα παρίστατο καταχρηστική και αντίθετος προς τις αρχές της καλής πίστεως, των συναλλακτικών ηθών και της χρηστής διοικήσεως, δεδομένου ότι η προηγηθείσα αδρανής συμπεριφορά του Δημοσίου επί διάστημα πλέον των σαράντα τεσσάρων ετών και η υφιστάμενη πραγματική κατάσταση καθιστούν μη ανεκτή την άσκηση του ως άνω δικαιώματος του Δημοσίου, κατά τις περί δικαίου και ηθικής αντιλήψεις. Υπό τα δεδομένα αυτά, η άρνηση του Δημοσίου προς έκδοση πρωτοκόλλου εξοφλήσεως, κατ’ επίκληση της παραγραφής της σχετικής προς τούτο αξιώσεως των αιτούντων, δύναται, για τους αυτούς ως άνω λόγους, να αποκρουσθεί ως καταχρηστική κατ’ άρθρο 281 ΑΚ.