×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/107/2020

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4554/2018, 4052/2012

1.α) Αν ποσοστό 9% επί διαμερίσματος που ανήκει στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας ως περιελθόν, κατά σειρά διαδοχών βάσει διατάξεων νόμων, από την περιουσία του τέως ΠΙΚΠΑ, μπορεί να πωληθεί σε τέκνα ιδιώτη, τα οποία είναι κύριοι του υπολοίπου 91% αυτού. β) Σε περίπτωση θετικής απάντησης, βάσει ποιών διατάξεων θα πραγματοποιηθεί η πώληση αυτή. 2.α) Με τίνος απόφαση θα πραγματοποιηθεί η πώληση αυτή. β) Στη συνέχεια με ποιά ειδικότερη διαδικασία θα πραγματοποιηθεί η πώληση (συμβολαιογραφική πράξη, ορκωτοί εκτιμητές κλπ).1.α) Το ποσοστό 9% επί διαμερίσματος που ανήκει στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας ως περιελθόν, κατά σειρά διαδοχών βάσει διατάξεων νόμων, από την περιουσία του τέως ΠΙΚΠΑ, μπορεί να πωληθεί στα τέκνα αιτούντος ιδιώτη, τα οποία είναι κύριοι του υπολοίπου 91% αυτού. β) Η πώληση θα γίνει βάσει των ειδικών διατάξεων του τρίτου εδαφίου της περ. β΄ της παρ. 29 του άρθρου 9 του ν. 4052/2012, όπως ισχύει σήμερα μετά την αντικατάστασή του από την παρ. 2 του άρθρου 44 του ν. 4554/2018 (ομόφωνα). 2.α) Η πώληση θα πραγματοποιηθεί, κατ’ εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας μετά από πρόταση του Γενικού Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης. β) Η απόφαση του Υπουργού Εργασίας, η οποία χαρακτηρίζεται ως πωλητήριο ή παραχωρητήριο και θα μεταγραφεί στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, θα εκδοθεί κατόπιν έκθεσης εκτίμησης από πιστοποιημένο εκτιμητή, ο οποίος περιλαμβάνεται στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών (ομόφωνα). Δεν απαιτείται υποχρεωτικά εκ του νόμου προηγούμενη της απόφασης παραχώρησης έκδοση κανονιστικής απόφασης από τον Υπουργό Εργασίας και τον κατά περίπτωση συναρμόδιο Υπουργό, αλλά τυχόν ανάγκη έκδοσής της εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης (κατά πλειοψηφία).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/102/2021

Α) Περί της κυριότητας επί του ευρισκομένου επί της οδού Αγίας Λαύρας 27 ακινήτου (περιοχή Κυπριάδου), ιδιοκτησίας του καταργηθέντος Δ΄ Κρατικού Παιδικού Σταθμού Πατησίων. Β) Περί της κυριότητας όλων των ακινήτων που είχαν αγορασθεί από καταργημένα νομικά πρόσωπα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας (πλέον Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης) και ειδικότερα κυριότητας κρατικών παιδικών σταθμών οι οποίοι καταργήθηκαν με τη διάταξη του άρθρου 26 του π.δ. 410/1995, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 12 του ν. 2880/2001, η τύχη των οποίων δε ρυθμίστηκε με την έκδοση σχετικού διατάγματος, όπως προέβλεπε το άρθρο 5 του α.ν. της 2/5-11-1935.999(....)Α) Περί της κυριότητας επί του ευρισκομένου επί της οδού Αγίας Λαύρας 27 ακινήτου, η περιουσία αυτή εξακολουθεί να διέπεται από τις προβλέψεις της διάταξης της παραγράφου 1 του άρθρου 5 του α.ν. 2/5-11-1935 και συνεπώς θεωρούμενη ως δημόσια, παρέμεινε, κατ’ αρχήν, στην κυριότητα του Δημοσίου και ειδικότερα του Υπουργείου Υγείας, ως εποπτεύοντος Υπουργείου και αρμόδιου για την έγκριση της αγοράς του ακινήτου για την στέγαση και λειτουργία του καταργηθέντος με την παράγραφο 1 του άρθρου 12 του ν. 2880/2001 Δ΄ Κρατικού Παιδικού Σταθμού Πατησίων και ακολούθως περιήλθε, στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (κατά πλειοψηφία). Β) Ως προς το δεύτερο υποερώτημα, το οποίο αφορά εν γένει την περιουσία όλων των καταργηθέντων με την προαναφερθείσα διάταξη παιδικών σταθμών των οποίων η τύχη παρέμεινε αρρύθμιστη, αυτό δεν δύναται να τύχει απάντησης, διότι δεν περιλαμβάνεται σε αυτό πλήρης εξιστόρηση συγκεκριμένου πραγματικού και ως εκ τούτου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 6 παράγραφος 6 του ν. 3086/2002 (ομόφωνα).


ΝΣΚ/182/2020

Προϋποθέσεις και διαδικασία εκμίσθωσης ακινήτων του Υπουργείου Εργασίας του άρθρου 9 παρ. 29 ν. 4052/2012.(...)α) Η αξιοποίηση (εκμίσθωση) των ακινήτων που μεταφέρθηκαν αυτοδίκαια, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 29 του άρθρου 9 του ν. 4052/2012, από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, πραγματοποιείται, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του τετάρτου εδαφίου της ως άνω περίπτωσης β΄, όπως ισχύει, χωρίς να απαιτείται ως αναγκαίος όρος για την αξιοποίηση αυτή η εξυπηρέτηση κοινωφελούς ή ανθρωπιστικού σκοπού. β) Η εκμίσθωση του ως άνω ακινήτου θα πραγματοποιηθεί, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 29 του άρθρου 9 του ν. 4052/2012, όπως ισχύουν, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μετά από πρόταση του Γενικού Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης, χωρίς να απαιτείται εκ του νόμου προηγούμενη της υπουργικής απόφασης εκτίμηση της μισθωτικής αξίας του, από πιστοποιημένο εκτιμητή, κατά τη διαδικασία του ν. 4152/2013, εναπόκειται δε στην κρίση του Υπουργού να ζητήσει την εκτίμηση αυτή με την απόφασή του που θέτει τους όρους της αξιοποίησης. γ) Οι διατάξεις του ν. 3581/2007 ρυθμίζουν περιπτώσεις μισθώσεων, με μισθωτή το Δημόσιο, που κατατείνουν στην εξασφάλιση της στέγασης των υπηρεσιών του, και συνεπώς δεν έχουν εφαρμογή στην αξιοποίηση (εκμίσθωση) του εν λόγω ακινήτου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (ομόφωνα).


ΝΣΚ/139/2021

Αν η μονομερής, εκ μέρους του e-ΕΦΚΑ, λύση της μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση των Υπηρεσιών του Τμήματος Ηλιούπολης του τ. Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) θα πραγματοποιηθεί βάσει των διατάξεων του άρθρου 36 παρ. 3 του π.δ. 715/1979, όπως ισχύει, ή βάσει των διατάξεων του άρθρου 43 του π.δ. 34/1995, όπως ισχύει, και 2) ποιες από τις ανωτέρω διατάξεις θα επικαλείται στο εξής ο e-ΕΦΚΑ για τη μονομερή λύση σύμβασης μίσθωσης ακινήτου.(...)Η πρόωρη λύση από τον e-ΕΦΚΑ, ως μισθωτή, της μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση των Υπηρεσιών του Τμήματος Ηλιούπολης του τ. Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) θα πραγματοποιηθεί βάσει του άρθρου 36 παρ. 4 του π.δ. 715/1979.


ΑΕΠΠ/665/2021

Η προσφεύγουσα εταιρεία ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής με την οποία ανακηρύχθηκε η παρεμβαίνουσα εταιρεία ως οριστική ανάδοχος του έργου «Εργασίες επισκευής και συντήρησης εγκαταστάσεων δημοτικού κολυμβητηρίου». Οι κύριοι λόγοι της προσφυγής αφορούν την μη προσκόμιση από την παρεμβαίνουσα υπεύθυνης δήλωσης περί μη υπέρβασης του ορίου ανεκτέλεστου υπολοίπου εργολαβικών συμβάσεων και ασφαλιστικών ενημεροτήτων για τα έργα που εκτελούσε. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η προσβαλλόμενη απόφαση παραβιάζει τους όρους της διακήρυξης και τις διατάξεις του νόμου 4412/2016, καθιστώντας την κατακύρωση παράνομη.


ΝΣΚ/151/2007

Ανταλλάξιμα ακίνητα. Πώληση. Διαγραφή χρεών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων προς το Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η διάταξη του άρθρου 3 παρ.9 του Ν 3274/2004, η οποία προβλέπει την διαγραφή των υφισταμένων χρεών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων προς το Δημόσιο, τα οποία προέρχονται από οφειλές των πρώην Νομαρχιακών Ταμείων, δεν δύναται να έχει εφαρμογή προκειμένου περί χρεών από τη διάθεση ακινήτου ανήκοντος στην ανταλλάξιμη περιουσία του Δημοσίου.


ΔΕΔ/Αθ/326/2025

Η Απόφαση 326/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) αφορά τη μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά πράξεων προσδιορισμού ΦΠΑ και επιβολής προστίμου της Δ.Ο.Υ. Χανίων για τις χρήσεις 2018 και 2019. Ο έλεγχος είχε διαπιστώσει μη έκδοση φορολογικών στοιχείων για πώληση κρέατος (σφαγιασθέντα αιγοπρόβατα) και εφάρμοσε έμμεσες τεχνικές ελέγχου στη δραστηριότητα τυροκομίας, με αποτέλεσμα τη μείωση του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ. Η ΔΕΔ απέρριψε τους ισχυρισμούς του προσφεύγοντα σχετικά με την παράβαση διαδικασίας, την εσφαλμένη χρήση έμμεσων τεχνικών και την εκ παραδρομής καταγραφή ζώων. Ωστόσο, η ΔΕΔ έκανε μερικώς δεκτό τον ισχυρισμό περί μη αναγνώρισης δαπανών, αναγνωρίζοντας συνολικές φορολογητέες εισροές €300,00 (2018) και €930,00 (2019) βάσει παραστατικών που προσκομίστηκαν εκ των υστέρων. Ως αποτέλεσμα, οι Οριστικές Πράξεις Διορθωτικού Προσδιορισμού ΦΠΑ τροποποιήθηκαν, ενώ η Πράξη Επιβολής Προστίμου επικυρώθηκε.


ΝΣΚ/336/2000

Δημόσια κτήματα. Αιγιαλός. "Εγχώρια περιουσία νήσων Κυθήρων και Αντικυθήρων".(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Ο αιγιαλός στα Κύθηρα και Αντικύθηρα ήτο ανέκαθεν κοινόχρηστο δημόσιο κτήμα ανήκον κατά το άρθρο 423 του Ιονίου Πολιτικού Κώδικος και άρθρα 967-968 Α.Κ. στο Δημόσιο και όχι στην "επιχώριο" περιουσία των ως άνω νήσων. 2) Οι παλαιοί αιγιαλοί στα Κύθηρα και Αντικύθηρα (οι τόποι, όσους αφήνει η θάλασσα αποσυρομένη) ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου βάσει του άρθρου 423 του Ιονίου Πολιτικού Κώδικα και την ειδική διάταξη του άρθρου 2 ΑΝ 2344/40 και όχι στην "επιχώριο" περιουσία των ανωτέρω νήσων. Επίσης στην ιδιωτική κτήση του Δημοσίου στα Κύθηρα και Αντικύθηρα ανήκουν και όλα εκείνα τα κτήματα, τα οποία έχουν περιέλθει στο Δημόσιο δυνάμει νομίμου τίτλου κτήσης κυριότητας κατά τους προβλεπομένους τρόπους κυριότητας είτε κατά τον Ιόνιο Πολιτικό Κώδικα είτε τον Αστικό Κώδικα είτε βάσει άλλου ειδικού νόμου (π.χ. Εξ αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, τα εγκαταλειμένα από τους ιδιοκτήτες τους κατ άρθρο 34 ΑΝ 1539/38).


ΕΣ/Τ1/72/2006

Αποζημίωση νοσηλευτικού προσωπικού για υπερωριακή, νυκτερινή, Κυριακών και εξαιρεσίμων ημερών εργασίας μηνός Δεκεμβρίου 2004. Μη νόμιμη σε βάρος των πιστώσεων του Π/Υ του επομένου οικονομικού έτους (2005), κατά το μέρος για το οποίο δεν υπάρχει διαθέσιμο χρηματικό υπόλοιπο, από το συνολικό εγκεκριμένο ποσό που είχε εγγραφεί στον Π/Υ του οικ. έτους 2004. Η ύπαρξη αδιάθετου υπολοίπου στον Π/Υ του 2005 δεν αίρει το παράνομο της δαπάνης, αφού το υπόλοιπο αυτό θα πρέπει να αφορά πιστώσεις του οικ. έτους, κατά το οποίο πραγματοποιήθηκαν οι δαπάνες (αρθ.16 ν.3205/2003).


ΝΣΚ/316/2010

Εκχώρηση ή μη μέρους του μισθού υπαλλήλου σε δανειοδοτικό οργανισμό για την εξόφληση δανείου – Αναγγελία εκχώρησης – Δικαστική απόφαση διατροφής – Κατάσχεση εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η κατάσχεση στα χέρια του Δημοσίου ως τρίτου όποτε επιτρέπεται, δεσμεύει το Δημόσιο μόνο για το ποσό που έχει επιβληθεί. Δύναται να εκχωρηθεί μέρος του υπολοίπου μισθού στις περιπτώσεις που επιτρέπεται, εφόσον πρόκειται για περιπτώσεις εκχωρήσεων ή κατασχέσεων εκ του νόμου. Απαίτηση που εκ του νόμου έχει εκχωρηθεί και έχει αναγγελθεί σύμφωνα με το άρθρο 460 Α.Κ. δεν δύναται να κατασχεθεί αφού έχει εξέλθει από την περιουσία του δανειστού.


ΝΣΚ/251/2016

Αν η δημιουργία και πώληση γλυπτών έργων από δόκιμο δημόσιο υπάλληλο, εκτός ωραρίου εργασίας του, α) συνιστά άσκηση εμπορίας, β) συμβιβάζεται με τα καθήκοντα της θέσης του ως διευθυντού επαγγελματικής Σχολής Καλών Τεχνών, γ) παρεμποδίζει την ομαλή εκτέλεση της υπηρεσίας του. (..)Η δημιουργία από δόκιμο υπάλληλο γλυπτών έργων προς πώληση δεν συνιστά άσκηση εμπορίας κατά τη διάταξη του άρθρου 31 παρ. 3 Ν. 3528/2007. Ανήκει στην ουσιαστική κρίση της Διοίκησης, κατά την έκδοση σχετικής άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή, η διαπίστωση αν η δραστηριότητα αυτή του υπαλλήλου συνάδει και συμβιβάζεται προς τα καθήκοντα της θέσης του ή αν παρεμποδίζει την ομαλή εκτέλεση της υπηρεσίας του (ομοφ.).