×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/106/2022

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 1111/1972

Ερωτάται: α) Ποιες οι διατάξεις που διέπουν το Ίδρυμα «Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων-Φιλανθρωπικά Ιδρύματα Ληξουρίου» και β) ποιες οι εφαρμοστέες διατάξεις στην περίπτωση της τροποποίησης του Οργανισμού του Ιδρύματος.(...)Επί μεν του πρώτου ερωτήματος, το οποίο αφορά σε γενικότερο ζήτημα των εφαρμοστέων διατάξεων επί των φιλανθρωπικών σωματείων και ιδρυμάτων, για το οποίο δεν παρατίθεται αντίστοιχο προς το ερώτημα αυτό ιστορικό και σχετικός προβληματισμός που βάσει αυτού απασχολεί την ερωτώσα Υπηρεσία για το συγκεκριμένο φιλανθρωπικό ίδρυμα, το Στ΄ Τμήμα απέχει να γνωμοδοτήσει, επί του δευτέρου δε ερωτήματος γνωμοδοτεί, ότι η τροποποίηση του Οργανισμού του Ιδρύματος που αναφέρεται στο ερώτημα θα λάβει χώρα σύμφωνα με το ισχύον ν.δ. 1111/1972 «Περί Φιλανθρωπικών Σωματείων», αρκεί δε προς τούτο μόνον η υπογραφή του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (ως καθ’ ύλην αρμοδίου) για την πρόταση έκδοσης σχετικού προεδρικού διατάγματος (ομόφωνα).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Π.Δ. 19/2001

Οργανισμός Διοίκησης και Λειτουργίας του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία “Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων - Φιλανθρωπικά Ιδρύματα Ληξουρίου”.


ΝΣΚ/219/2017

Αρμοδιότητα των ΟΤΑ α΄ βαθμού για την άσκηση εποπτείας επί των φιλανθρωπικών σωματείων και ιδρυμάτων.(..)1. Στους Δήμους περιήλθε από τις 1-1-2011, η άσκηση εποπτείας επί των φιλανθρωπικών σωματείων που η λειτουργία τους εκτείνεται εντός των ορίων της χωρικής τους αρμοδιότητας και των ιδρυμάτων που έχουν αυτά συστήσει, προκειμένου να παρέχουν υπηρεσίες οργανωμένης περίθαλψης (άρθρο 94 παρ. 3Β περ. 11 του ν. 3852/2010). Στην εποπτεία, η οποία αφορά στον έλεγχο των πράξεων διοίκησης και διαχείρισης της περιουσίας των ιδρυμάτων αυτών - και δεν πρέπει να συγχέεται με τον έλεγχο των προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας τους, ως φορέων κοινωνικής πρόνοιας – περιλαμβάνεται και η έγκριση του προϋπολογισμού τους. Ειδικότερα η εποπτεία αυτή διέπεται από το ν. 281/1914 (που δεν καταργήθηκε), το ν.δ. 1111/1972, που περιλαμβάνει ειδικότερες ρυθμίσεις για τα ειδικώς αναγνωρισμένα φιλανθρωπικά σωματεία (άρθρα 18-27) και συμπληρωματικά από τα άρθρα 78 επ. του Α.Κ. (περί σωματείων). 2. Αναφορικά με τα ιδρύματα του άρθρου 6 του ν.δ. 1111/1972 εφαρμόζονται οι διατάξεις του - εκδοθέντος κατά τα άρθρα 108 επ. του Α.Κ. και 6 του ν.δ. 1111/1972 – διατάγματος, περί εγκρίσεως της σύστασης εκάστου φιλανθρωπικού ιδρύματος και κύρωσης του οργανισμού του. 3. Στους Δήμους έχει περιέλθει ομοίως και η αρμοδιότητα παρακολούθησης και ελέγχου των επιχορηγήσεων γενικώς σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, τα οποία επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς (ομόφ)..


ΝΣΚ/146/2011

Απαλλαγή ή μη σωματείων από το Φ.Μ.Α.Π. για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα ακινήτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Απαλλάσσονται από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα των ακινήτων τους, κατ άρθρο 23 παρ.1 του Ν 2459/1997, το σύνολο των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού σκοπού και όχι μόνο τα αμιγώς φιλανθρωπικά ή κοινωφελή. (ομοφ.)


ΝΣΚ/197/2011

α) Σύσταση ή μη αυτοτελούς Ιδρύματος με ιδιόγραφη διαθήκη του Ι.Κ. β) Ζήτημα κυριότητας, και υποχρέωσης προς καταβολή Ε.Τ.ΑΚ. για τα αναγραφόμενα στο ερώτημα διαμερίσματα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Ο αποβιώσας Ι.Κ. θέλησε να πετύχει τον ταχθέντα, με την από 29/7/1935 ιδιόγραφη διαθήκη του, κοινωφελή σκοπό, με σύσταση αυθύπαρκτου, αυτοτελούς Ιδρύματος, κατ άρθρο 95 παρ.1 του ΑΝ 2039/1939 που να έχει ίδια νομική προσωπικότητα, και να περιέλθει η διατεθείσα, με την διαθήκη αυτή, συγκεκριμένη περιουσία στο νομικό αυτό πρόσωπο, το οποίο είναι φορέας της επίμαχης φορολογικής ενοχής. (ομοφ.) β) Υπόχρεο για την καταβολή του Ε.Τ.ΑΚ. είναι το παραπάνω αυτοτελές Ίδρυμα. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/155/2009

Αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ. να γνωμοδοτήσει επί ερωτήματος που αφορά στη βασιμότητα λόγου ανακοπής, σύμφωνα με το Κ.Πολ.Δ., κατά της αναγκαστικής εκτελέσεως, εφόσον το σχετικό ερώτημα υποβάλλεται νομοτύπως από τη Διοίκηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους έχει αρμοδιότητα να εκφέρει γνώμη επί τιθεμένου εκ μέρους της Διοικήσεως ερωτήματος, που αφορά στη βασιμότητα λόγου ανακοπής, σύμφωνα με το Κ.Πολ.Δ., κατά της αναγκαστικής εκτελέσεως, χωρίς τούτο να αποτελεί παρέμβαση στο δικαιοδοτικό έργο των Δικαστηρίων ή να προσβάλει τη λειτουργική και προσωπική ανεξαρτησία των δικαστικών λειτουργών, καθόσον η έκδοση της γνωμοδοτήσεως λειτουργεί ως ερμηνευτικός οδηγός για τη Διοίκηση και ουδόλως δεσμεύει τα δικαστήρια που τυχόν μελλοντικώς θα επιληφθούν της σχετικής διαφοράς. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/65/2013

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο - Συνέχιση ή μη της διαδικασίας των διατάξεων του Π.Δ. 318/1992 - Αρχειοθέτηση εγγράφων αιτούντος υπαλλήλου - Υποβολή ενστάσεως επί της έκθεσης αξιολόγησής του - Ενέργειες της Διοικήσεως του Ιδρύματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Θα πρέπει να συνεχιστεί η διαδικασία των διατάξεων του Π.Δ. 318/1992 και συγκεκριμένα: 1) Η Διοίκηση του Ιδρύματος οφείλει δια των αρμοδίων οργάνων, να διαβιβάσει τα έγγραφα του ερωτήματος αρχικά στον κ. Γ.Δ., για τη διατύπωση γνώμης και στη συνέχεια στο υπηρεσιακό συμβούλιο προκειμένου τούτο, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, να αποφανθεί τόσο για το εμπρόθεσμο και γενικά το παραδεκτό των υπό κρίση εγγράφων, όσο και για το βάσιμο των προβαλλόμενων λόγων. 2) Οφείλει, επίσης, η Διοίκηση του Ιδρύματος δια της αρμοδίας υπηρεσίας, να αξιολογήσει και να εκτιμήσει την στο ερώτημα έκθεση αξιολόγησης έτους 2010, ως νόμιμη και περαιτέρω να προβεί για την έκθεση αυτή σε όλες τις ενέργειες που επιτάσσουν οι σχετικές διατάξεις. 3) Δεν είναι κατά νόμο επιτρεπτό στην αρμόδια υπηρεσία να θέσει στο αρχείο, τα με αριθμούς 10302/05-05-2012 και 14295/26-06-2012 έγγραφα του κ. Κ.Κ. προς τον κ. Πρύτανη Ε.Μ.Π. ούτε και την έκθεση αξιολόγησής του για το έτος 2010.


ΝΣΚ/68/2016

Τύχη της περιουσίας του διαλυθέντος ιδρύματος με την επωνυμία «Ίδρυμα Αποκαταστάσεως Ομογενών εξ Αλβανίας».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η κυριότητα των ακινήτων του υπό εκκαθάριση ιδρύματος με την επωνυμία «Ίδρυμα Αποκατάστασης Ομογενών εξ Αλβανίας» ανήκει μέχρι και σήμερα στο Ίδρυμα. Μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων για την εκκαθάριση ενεργειών των εκκαθαριστών του, οι τελευταίοι δεσμεύονται να μεταβιβάσουν τα εν λόγω ακίνητα στο Ελληνικό Δημόσιο. Ο Υπουργός των Εξωτερικών εξακολουθεί να εποπτεύει το ως άνω Ίδρυμα, όσο διαρκεί η διαδικασία της εκκαθαρίσεως και μόνο για τα ζητήματα που αφορούν στη διαδικασία αυτή. Για την μεταβίβαση της κυριότητας των ακινήτων του Ιδρύματος στο Ελληνικό Δημόσιο απαιτείται η σύνταξη σχετικής συμβολαιογραφικής πράξης μεταξύ των εκκαθαριστών, ως εκπροσώπων του Ιδρύματος και του νομίμου εκπροσώπου του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και μεταγραφή της πράξης στα βιβλία του κατά τόπον αρμοδίου υποθηκοφυλακείου και στο κτηματολόγιο. Δεν είναι δυνατή η μεταβίβαση των ακινήτων του Ιδρύματος, αιτία δωρεάς, στο Φιλανθρωπικό Σωματείο με την επωνυμία «Παιδικά χωριά S0S Ελλάδος», ούτε η παραχώρησή τους κατά χρήση στο ως άνω Φιλανθρωπικό Σωματείο. (ομοφ.)


ΝΣΚ/179/2018

Εποπτεία επί ιδρύματος, το οποίο ο διαθέτης όρισε με διάταξη τελευταίας βούλησης ως κοινωφελές και συστάθηκε ως εκκλησιαστικό με απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το ίδρυμα, για το οποίο ο διαθέτης κατέλιπε το έτος 2001 περιουσία με διάταξη τελευταίας βούλησης προς εξυπηρέτηση συγκεκριμένου κοινωφελούς σκοπού, υπόκειται στις διατάξεις του α.ν. 2039/1939 και τώρα του ν. 4182/2013 (ομόφ.). Η εποπτεία επί της καταλειφθείσας περιουσίας μετά τη σύσταση εκκλησιαστικού ιδρύματος με απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου ασκείται από τον Υπουργό των Οικονομικών. Πρέπει να ασκηθεί από την εποπτεύουσα αρχή αίτηση στο αρμόδιο δικαστήριο, προκειμένου να οριστεί ο επωφελέστερος τρόπος αξιοποίησης της καταλειφθείσας περιουσίας (πλειοψ.).


ΝΣΚ/485/2012

Συμψηφισμός ή μη χρεών οφειλέτη με απαιτήσεις κατά του Ελληνικού Δημοσίου – Εκκαθάριση απαίτησης από κατάπτωση εγγύησης Δημοσίου – Αρμοδιότητα ή μη της Υ.Δ.Ε. – Βεβαίωση σε βάρος του πρωτοφειλέτη του εγγυημένου από το Δημόσιο ποσού – Εκτέλεση δικαστικής απόφασης – Προσκόμιση ή μη εγγυητικής επιστολής.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή 
α) Αρμόδια υπηρεσία, για την εκκαθάριση και την έκδοση χρηματικού εντάλματος (Χ.Ε.Π.), κατόπιν αποστολής των οικείων δικαιολογητικών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, για το συμψηφισμό από την οικεία Δ.Ο.Υ. της απαίτησης του οφειλέτη-πιστωτικού ιδρύματος του Δημοσίου, κατά του Δημοσίου από κατάπτωση εγγύησης, που παρασχέθηκε από το τελευταίο προς το πιστωτικό ίδρυμα, έναντι χρεών αυτού προς το Δημόσιο, είναι η οικεία Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου. (ομοφ.) β) Οφειλές του Δημοσίου προς το πιστωτικό ίδρυμα, οι οποίες δεν αποτελούν τμήμα του εγγυημένου από το Δημόσιο ποσού, όπως είναι, στην περίπτωση του ερωτήματος, οι τόκοι επί των ήδη επιδικασθέντων με δικαστική απόφαση σε βάρος του Δημοσίου δεδουλευμένων οφειλόμενων και καθυστερούμενων τόκων υπερημερίας, τους οποίους υποχρεούται το Δημόσιο να καταβάλει στο ενάγον πιστωτικό ίδρυμα σύμφωνα με την αναφερόμενη στο ιστορικό υπ’ αριθμ. 1431/2011 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, δεν δύνανται να απαιτηθούν αναλογικώς από το Δημόσιο με βεβαίωσή τους σε βάρος του πρωτοφειλέτη. (ομοφ.) γ) Για τη διενέργεια συμψηφισμού της απαίτησης του οφειλέτη-πιστωτικού ιδρύματος του Δημοσίου κατά του Δημοσίου, που απορρέει από την υπ’ αριθμ. 1431/2011 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, έναντι χρεών αυτού προς το Δημόσιο, το τελευταίο δεν δικαιούται να απαιτήσει ισόποση εγγυητική επιστολή Τράπεζας κατ’ εφαρμογή της διάταξης της παρ. 1 εδάφιο δεύτερο του άρθρου 4 του ν. 3068/2002. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ Α΄, Β΄, Δ΄ ΕΡΩΤΗΜΑ ΟΧΙ ΤΟ Γ'.


ΝΣΚ/19/2024

Ερωτάται: α) Εάν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου ενός Ιδρύματος και μάλιστα Πρόεδρος, μπορεί να εργάζεται στο Ίδρυμα με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας και να αμείβεται από αυτό και β) εάν δύναται σε μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ενός Ιδρύματος να ανατίθενται εργασίες της ειδικότητάς τους με αμοιβή, η οποία θα καταβάλλεται από τα έσοδα του Ιδρύματος. (...) Και στις δύο περιπτώσεις των κοινωφελών Ιδρυμάτων του ερωτήματος, δεν είναι επιτρεπτή η παράλληλη απασχόληση των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων τους στα ως άνω Ιδρύματα με σχέση εξαρτημένης εργασίας ή με σύμβαση παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών, διότι αυτό δεν επιτρέπεται ρητά στη συστατική πράξη και στον Οργανισμό τους, οπότε, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 58 παρ. 4 του ν. 4182/2013, αυτή (η παράλληλη απασχόληση) συνιστά περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων (ομόφωνα).