ΝΣΚ/146/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Απαλλαγή ή μη σωματείων από το Φ.Μ.Α.Π. για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα ακινήτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Απαλλάσσονται από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα των ακινήτων τους, κατ άρθρο 23 παρ.1 του Ν 2459/1997, το σύνολο των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού σκοπού και όχι μόνο τα αμιγώς φιλανθρωπικά ή κοινωφελή. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/202/2009
Σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης – Απαλλαγή μισθωτή από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας για τα κτίσματα ακινήτων και τα λοιπά συστατικά του εδάφους, τα οποία χρησιμοποιεί για την άσκηση επιχείρησης της περ δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Λόγω της αποκλειομένης διασταλτικής ή αναλογικής εφαρμογής των απαλλακτικών φορολογικών διατάξεων και επί άλλων περιπτώσεων, πέραν των απαλλασσομένων κατηγοριών φορολογουμένων, αφενός, και της μη αποκλειομένης στη συγκεκριμένη περίπτωση από τις συνταγματικές επιταγές περί φορολογικής ισότητας ευχέρειας του φορολογικού νομοθέτη να ρυθμίσει διαφορετικά τις προεκτεθείσες περιτπώσεις, αφετέρου, αποκλείεται η επέκταση της απαλλαγής, που θεσπίζεται με τις διατάξεις του άρθρου 23 του Ν 2459/1997 και στον μισθωτή βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιτρεπτώς ο νομοθέτης δεν θέσπισε τη συγκεκριμένη απαλλαγή υπέρ της κατηγορίας και των κατεχόντων ακίνητα βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης. Εννοείται, ότι, αν ο μισθωτής αυτός αποκτήσει κατά κυριότητα τα επενδυτικά αγαθά, που αφορά η χρηματοδοτική μίσθωση, κάνοντας χρήση του δικαιώματος προαίρεσης, που υπάρχει στη σύμβαση αυτή, θα απαλλαγεί της καταβολής του φόρου για το μέλλον, αλλά βάσει άλλης ιδιότητας, αυτής του ιδιοχρησιμοποιούντος αυτά, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην περίπτωση δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997. (πλειοψ.) Στο πρώτο εδάφιο της περίπτωσης δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997 πρέπει να θεωρηθεί ότι περιλαμβάνεται και ο μισθωτής βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης και να ισχύει και για αυτόν η απαλλαγή, εφόσον βεβαίως και αυτός, όπως και ο κύριος, ιδιοχρησιμοποιεί το ακίνητο που κατέχει βάσει της σχετικής σύμβασης και ασκεί επαγγελματική επιχείρηση, καθώς, όντας και αυτός, όπως ο κύριος, υποκείμενο του Φ.Μ.Α.Π., δεν εξαιρείται ρητώς από την απαλλαγή. (μειοψ.)
ΝΣΚ/385/2007
Απαλλαγή από Φ.Μ.Α.Π. ακινήτου που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο και το οποίο χρησιμοποιείτο ως πρεσβευτική κατοικία.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Από τον σκοπό θέσπισης των διατάξεων της διεθνούς συμβάσεως της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις, η οποία μετά την κύρωσή της με το ΝΔ 503/1970 αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού Ελληνικού Δικαίου και υπερισχύει κάθε αντιθέτου διατάξεως νόμου και των διατάξεων του Ν 2459/1997 για την επιβολή Φ.Μ.Α.Π. με τις οποίες πάντως στην προκειμένη περίπτωση συμπορεύονται, συνάγεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την απαλλαγή από το Φ.Μ.Α.Π. ακινήτου που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο είναι η χρησιμοποίηση αυτού για τους σκοπούς της διπλωματικής αποστολής του ξένου κράτους. Σε περίπτωση δε που το εν λόγω ακίνητο παύσει οριστικώς να χρησιμοποιείται για τους σκοπούς της διπλωματικής αποστολής για οποιοδήποτε λόγο, αίρεται και η φορολογική απαλλαγή του αλλοδαπού Δημοσίου, το οποίο οφείλει πλέον να καταβάλλει τον προβλεπόμενο από τις διατάξεις του Ν 2459/1997 φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
ΝΣΚ/164/2000
Φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Ζητήματα δήλωσης και καταβολής ΦΜΑΠ ως και πλειστηριασμού ακινήτων πτωχευσάντων, οφειλετών ΦΜΑΠ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η καταβολή της πρώτης δόσης του ΦΜΑΠ δεν αποτελεί προϋπόθεση του παραδεκτού της υποβαλλόμενης δήλωσης, πλην όμως οι πτωχοί δεν εξαιρούνται της υποχρέωσης καταβολής του εν λόγω φόρου. β) Η απαγόρευση σύνταξης συμβολαιογραφικών εγγράφων, κατά το άρθρο 32 του ν.2459/97, δεν εκτείνεται και στις περιπτώσεις αναγκαστικού πλειστηριασμού ακινήτων της πτωχευτικής περιουσίας.
ΝΣΚ/336/2011
Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων – Δυνατότητα χορήγησης δανείων προς Ν.Π.Ι.Δ. κοινωφελούς χαρακτήρα, Δημόσιους Οργανισμούς, Δημόσιες Επιχειρήσεις, Φιλανθρωπικά κ.ά. κοινωφελή ιδρύματα, μετά την έκδοση του Ν. 3965/2011.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Τ.Π. & Δανείων μπορεί και μετά την έκδοση του Ν. 3965/2011, με τον οποίο αναμορφώνεται το πλαίσιο λειτουργίας του Τ.Π. & Δανείων και συνιστάται σ’ αυτό κλάδος εμπορικών δραστηριοτήτων διακεκριμένος του δεσμευμένου τομέα, που εξακολουθεί να λειτουργεί υπό καθεστώς δημοσίου νομικού προνομίου, να συνεχίσει να χορηγεί δάνεια προς Ν.Π.Ι.Δ. κοινωφελούς χαρακτήρα, Δημόσιους Οργανισμούς, Δημόσιες Επιχειρήσεις, Φιλανθρωπικά και άλλα κοινωφελή ιδρύματα, σύμφωνα με τους όρους, διαδικασία και προϋποθέσεις του ΠΔ 256/1984 και της υπ’ αριθ. 2021/13-12-1984 απόφασης του Δ.Σ. του, μέχρι την έκδοση του προβλεπόμενου από το άρθρο 4 του Ν. 3965/2011 κανονισμού, εφόσον με αυτόν τεθεί νέο θεσμικό πλαίσιο που να ρυθμίζει τα εν λόγω δάνεια. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/48/2000
Φορολογία μεγάλης ακίνητης περιουσίας (Φ.Μ.Α.Π.). Ανακλητικές δηλώσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Οι διατάξεις των άρθρων 24 παρ.9 του ν.1828/89 και 61 παρ.4 του ν.2238/94 εφαρμόζονται και για τον Φ.Μ.Α.Π., οι ίδιες δε διατάξεις συνισχύουν και η ισχύς της πρώτης δεν αποκλείει την εφαρμογή της δεύτερης, καθόσον, η μεν πρώτη ρυθμίζει το ζήτημα της διορθώσεως λογιστικών κλπ λαθών, η δε δεύτερη έχει ευρύτερη έννοια και αφορά την ανάκληση της φορολογικής δηλώσεως κατά τις εις τον νόμον διαλαμβανόμενες ειδικότερες προϋποθέσεις. β) Εφόσον η πρόσκληση του Προϊσταμένου Δ.Ο.Υ. προς τα φυσικά πρόσωπα γίνεται σε μεταγενέστερο χρόνο του έτους 1997, έπεται ότι ως "οικείο έτος", υποβολής της δηλώσεως θα ληφθεί υπόψη το έτος της υποβολής της δηλώσεως η οποία εχώρησε κατόπιν προσκλήσεως του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ.
ΝΣΚ/272/2002
Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ). Κοινωνία αστικού δικαίου. Απαλλαγή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα μέλη (κοινωνοί) της κοινωνίας αστικού δικαίου, που ασκεί ξενοδοχειακή επιχείρηση, δικαιούνται των απαλλαγών από το ΦΜΑΠ, που προβλέπουν οι διατάξεις των περιπτώσεων δ’ και ε’ του άρθρου 23 του Ν 2459/97, κατ αναλογία της ιδανικής των μερίδας και εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές τασσόμενες από τις παραπάνω διατάξεις προϋποθέσεις για την χορήγηση των απαλλαγών αυτών.
ΝΣΚ/38/2017
Εάν το ΤΕΘΑ και το ΤΑΑ, απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δηλώσεων φόρου εισοδήματος και ακίνητης περιουσίας.(...)Το Ταμείο Εθνικής Άμυνας και το Ταμείο Αεροπορικής Άμυνας είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ανεξάρτητα του Δημοσίου και δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωση (α) υποβολής δηλώσεων φόρου εισοδήματος και ακίνητης περιουσίας, (β) καταβολής φόρου για τα εισοδήματα που αποκτούν από κεφάλαιο και υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, (γ) καταβολής φόρου στα δικαιώματα επί των ακινήτων ιδιοκτησίας τους, τα οποία δεν ιδιοχρησιμοποιούνται ή δεν έχουν παραχωρηθεί δωρεάν στο Δημόσιο (ομοφ.).
ΝΣΚ/219/2017
Αρμοδιότητα των ΟΤΑ α΄ βαθμού για την άσκηση εποπτείας επί των φιλανθρωπικών σωματείων και ιδρυμάτων.(..)1. Στους Δήμους περιήλθε από τις 1-1-2011, η άσκηση εποπτείας επί των φιλανθρωπικών σωματείων που η λειτουργία τους εκτείνεται εντός των ορίων της χωρικής τους αρμοδιότητας και των ιδρυμάτων που έχουν αυτά συστήσει, προκειμένου να παρέχουν υπηρεσίες οργανωμένης περίθαλψης (άρθρο 94 παρ. 3Β περ. 11 του ν. 3852/2010). Στην εποπτεία, η οποία αφορά στον έλεγχο των πράξεων διοίκησης και διαχείρισης της περιουσίας των ιδρυμάτων αυτών - και δεν πρέπει να συγχέεται με τον έλεγχο των προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας τους, ως φορέων κοινωνικής πρόνοιας – περιλαμβάνεται και η έγκριση του προϋπολογισμού τους. Ειδικότερα η εποπτεία αυτή διέπεται από το ν. 281/1914 (που δεν καταργήθηκε), το ν.δ. 1111/1972, που περιλαμβάνει ειδικότερες ρυθμίσεις για τα ειδικώς αναγνωρισμένα φιλανθρωπικά σωματεία (άρθρα 18-27) και συμπληρωματικά από τα άρθρα 78 επ. του Α.Κ. (περί σωματείων). 2. Αναφορικά με τα ιδρύματα του άρθρου 6 του ν.δ. 1111/1972 εφαρμόζονται οι διατάξεις του - εκδοθέντος κατά τα άρθρα 108 επ. του Α.Κ. και 6 του ν.δ. 1111/1972 – διατάγματος, περί εγκρίσεως της σύστασης εκάστου φιλανθρωπικού ιδρύματος και κύρωσης του οργανισμού του. 3. Στους Δήμους έχει περιέλθει ομοίως και η αρμοδιότητα παρακολούθησης και ελέγχου των επιχορηγήσεων γενικώς σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, τα οποία επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς (ομόφ)..
ΝΣΚ/15/2008
Δικαιούχοι οικονομικής ενίσχυσης σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 36 του Ν 2459/1997.:1) Οι κάθε είδους υπηρεσίες του Δημοσίου, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης (δήμοι, νομαρχίες) και οι ναοί και οι ιερές μονές δεν μπορούν να θεωρηθούν ως δικαιούχοι επιχορήγησης σύμφωνα με τη διάταξη του Ν 2459/1997. 2) Οι δημοτικές ή κοινοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις και οι ανώνυμες εταιρίες Ο.Τ.Α. μπορούν κατ’ αρχήν να θεωρηθούν ως δικαιούχοι επιχορήγησης υπό την προϋπόθεση ότι τα ζημιωθέντα περιουσιακά στοιχεία αυτών είναι από αυτά που περιγράφονται στην παρ.3 του άρθρου 36 του Ν 2459/1997. 3) Οι φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου τα οποία επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους σκοπούς που ενδιαφέρουν το κοινωνικό σύνολο και δεν επιδιώκουν το κέρδος. Ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των φορέων αυτών πρέπει να προκύπτει τόσον από το Καταστατικό, τον Οργανισμό ή την Πράξη ιδρύσεώς τους, όσον και από την δραστηριότητά των και η επιχορήγηση καλύπτει και στην περίπτωση αυτή ζημιωθείσες κτιριακές εγκαταστάσεις, μηχανικό εξοπλισμό και λοιπά περιουσιακά στοιχεία από αυτά που μνημονεύονται στην παρ.3 της ως άνω διάταξης.
ΔΕΔ/Αθ/337/2025
Η απόφαση 337/14-02-2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή ενός ΝΠΔΔ (Ενοριακός Ναός) κατά των Πράξεων Απόρριψης του ΚΕΦΟΚ ΑΤΤΙΚΗΣ. Ο Ναός αιτούνταν την ακύρωση πράξεων απόρριψης τροποποιητικών δηλώσεων Ε9 των ετών 2014 και 2015 και τη διαγραφή του φόρου ΕΝΦΙΑ, ισχυριζόμενος ότι τα ακίνητα απαλλάσσονται λόγω ιδιοχρησιμοποίησης για θρησκευτικό και κοινωφελή σκοπό. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών έκρινε ότι το αίτημα τροποποίησης, το οποίο είχε ως συνέπεια μείωση της φορολογητέας ύλης, υποβλήθηκε μετά την παρέλευση του χρονικού ορίου παραγραφής (31.12.2019 και 31.12.2020 αντίστοιχα) του δικαιώματος του Δημοσίου για έλεγχο, σύμφωνα με το άρθρο 37 του ΚΦΔ. Ως εκ τούτου, νομίμως η φορολογική αρχή απέρριψε τις εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις.