ΝΣΚ/107/2001
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εταιρείες Ανώνυμες. Επιχορήγηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ρύθμιση με το καταστατικό, το οποίο εγκρίθηκε με την υπ αριθ. 40504/17-3-2000 απόφαση του Υπ. Γεωργίας, ότι πόροι της εταιρείας με την επωνυμία Εταιρεία Αξιοποίησης Αγροτικής Γης τυγχάνουν και κάθε είδους επιχορηγήσεις ιδίως από τον κρατικό προϋπολογισμό, δεν κείται εντός της παρεχομένης με την ρηθείσα διάταξη του Ν 2637/98 νομοθετικής εξουσιοδότησης, αφού, ενόψει της σοβαρότητας του αντικειμένου, αυτή (δηλ. η εξουσιοδότηση) έπρεπε να είναι ρητή και ως εκ τούτου η χρησιμοποίηση της σχετικής πίστωσης, ακόμα και αν προβλέπεται στον προϋπολογισμό, δεν προβλέπεται από ρητή διάταξη και συνεπώς δεν είναι νόμιμη και ως εκ τούτου δεν νομιμοποιείται ο Υπ. Γεωργίας να προβεί στην επιχορήγηση της συγκεκριμένης εταιρείας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/391/2003
Γεν. Γραμ. Αθλητισμού. Επιχορήγηση αθλητικών φορέων. Εκχώρηση προς τρίτους ή ενεχυρίαση. Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επιχορήγηση που έχει εγκριθεί από τη Γ.Γ.Α. υπέρ συγκεκριμένου φορέα (αθλητικής ομοσπονδίας ή ν.π.ι.δ. τελούντος υπό κρατική εποπτεία, όπως το Ο.Α.Κ.Α. ή το Σ.Ε.Φ.) δεν μπορεί να εκχωρηθεί προς τρίτους ή να ενεχυριασθεί, για την εξασφάλιση απαιτήσεων τρίτων, χωρίς την έγκριση της σχετικής σύμβασης από τη Γ.Γ.Α. Νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που τελούν υπό κρατική εποπτεία διέπονται από τις ειδικές διατάξεις περί (χαμηλού) τόκου υπερημερίας του Δημοσίου μόνον εάν αυτό προβλέπεται από ρητή διάταξη τυπικού νόμου υπέρ του συγκεκριμένου αυτού φορέα.
ΝΣΚ/1/2020
Επιχορήγηση των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων από το ΥΠ.ΠΟ.Α.(...)Οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις του ν. 4430/2016 δεν εμπίπτουν στις νομικές μορφές-οντότητες, οι οποίες δύνανται να επιχορηγούνται από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΥΠ.ΠΟ.Α., σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 4 του ν. 2557/1997. Το ΥΠ.ΠΟ.Α. δεν δύναται να καταβάλει επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό προς Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις του ν. 4430/2016, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 34 παρ.1 του ν. 4430/2016 (ομόφωνα).
ΕΣ/Τ1/41/2004
Συναψη σύμβασης έργου κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 37 του ν. 2072/1992 , εάν δεν προβλέπεται η ύπαρξη οργανικής θέσης καθαρίστριας, αφού η παραπάνω διάταξη προϋποθέτει την ύπαρξη κενών οργανικών θέσεων, οι δε δαπάνες δε καθαρισμού πρέπει να διενεργούνται με πάγια επιχορήγηση.
ΕΣ/Τ7/207/2006
Καταβολή ποσού 5.000,00 ευρώ στο φερόμενο ως δικαιούχο Σωματείο Εργαζομένων Σωληνουργίας «Ο Απόστολος Παύλος», ως επιχορήγηση προς κάλυψη των λειτουργικών δαπανών αυτού, με την αιτιολογία ότι η εντελλόμενη με αυτό δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν εξυπηρετεί τις λειτουργικές ανάγκες.Περαιτέρω, η επιχορήγηση στο ως άνω Σωματείο, το οποίο είναι πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο, δεν εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 262 παρ.3 του π.δ.410/1995, αφού αυτό δεν είναι αθλητικός ή πολιτιστικός Σύλλογος.
ΝΣΚ/432/2003
Εκτέλεση διαγωνισμών δωρεάν διανομής προϊόντων παρέμβασης στους απόρους της χώρας. Ανάθεση της σχετικής αρμοδιότητας που ανήκε στον ΟΠΕΚΕΠΕ, σε υπηρεσίες του Υπουργείου Γεωργίας με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας. Εκκρεμείς διαγωνισμοί. Ρύθμιση διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ανάθεση σε υπηρεσίες του Υπουργείου Γεωργίας της ανήκουσας στον ΟΠΕΚΕΠΕ αρμοδιότητας εκτέλεσης των διαγωνισμών της δωρεάν διανομής προϊόντων παρέμβασης στους απόρους της χώρας, που έγινε με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, είναι νόμιμη, αφού βρίσκει επαρκές έρεισμα στην εξουσιοδότηση του άρθρου 14 παρ.4 Ν 2637/98. Η ανάθεση αυτή δεν επηρεάζεται από την προηγηθείσα ανάθεση των ίδιων αρμοδιοτήτων στον ΟΠΕΚΕΠΕ, που έγινε μέσω Κ.Υ.Α., κατ’ εξουσιοδότηση άλλης διάταξης (του άρθρου 14 παρ.2 περ.ζ’ Ν 2637/98). Η επίμαχη ρύθμιση καταλαμβάνει και τους εκκρεμείς κατά την έκδοσή της διαγωνισμούς, που προκηρύχθηκαν υπό την ισχύ του προηγουμένου καθεστώτος αρμοδιότητας του ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά δεν μπορούν να ολοκληρωθούν υπ’ αυτό, λόγω σχετικής πλέον αναρμοδιότητας του Οργανισμού τούτου. Διατάξεις των Κ.Υ.Α. που διέπουν τη διαδικασία των εκκρεμών διαγωνισμών, οι οποίες δεν εθίγησαν από την αλλαγή του προσώπου του φορέα εκτέλεσης των διαγωνισμών αυτών, εξακολουθούν να διέπουν, μαζί με τις διατάξεις των αντίστοιχων διακηρύξεων, τη διαδικασία αυτή, και δεν χρειάζεται να τροποποιηθούν. Περίπτωση καταλογισμού ευθυνών στους νέους φορείς εκτέλεσης των διαγωνισμών για καθυστερήσεις υλοποίησής τους, υφίσταται στο βαθμό που υπάλληλοι των υπηρεσιών αυτών παρέβησαν με υπαίτια πράξη ή παράλειψή τους, που μπορεί να καταλογισθεί σ’ αυτούς, κείμενες διατάξεις ή εντολές και οδηγίες των προϊσταμένων τους, σε σχέση με την εκτέλεση των διαγωνισμών αυτών.
ΕΣ/Τ7/121/2006
Προμήθεια κάμερας για την παρακολούθηση της Ταμειακής Υπηρεσίας Δήμου. Δαπάνη η οποία δεν προβλέπεται από ρητή διάταξη νόμου, ανάγεται όμως στη λειτουργική δραστηριότητα του Δήμου και συντελεί στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών του (άρθρ. 24 π.δ. 410/95)καθόσον αποσκοπεί στην παροχή ασφαλείας προς τους δημότες.
ΝΣΚ/51/2000
Συντάξεις. Συνταξιοδότηση χήρου ή διαζευγμένου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Α. Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Ι. Μάσβουλας, Νομικός Σύμβουλος Το άπαξ νομίμως θεμελιωθέν δικαίωμα συνταξιοδοτήσεως δεν δύναται να ανασταλεί, νομιμοποιουμένης εντεύθεν και της διακοπής της συνταξιοδοτήσεως, εάν μεταγενεστέρως εκλείψουν οι προϋποθέσεις της παρ.8 του άρθρου 9 του Ν 1976/91, εφ όσον τούτο δεν προβλέπεται από ρητή διάταξη του νόμου.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/86/2019
Επιχορήγηση :Με αυτά τα δεδομένα, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη. Ειδικότερα, δεν ήταν απαραίτητη η ανάλωση του ποσού της τακτικής επιχορήγησης προκειμένου να χορηγηθεί έκτακτη, καθόσον στο πλέγμα των διατάξεων περί επιχορηγήσεων των ν.π.δ.δ. των δήμων δεν προβλέπεται τέτοια προϋπόθεση. Περαιτέρω, η δυνατότητα έκτακτης επιχορήγησης του ν.π.δ.δ. προβλέπεται ευθέως από τις διατάξεις του Κ.Δ.Κ. που ανωτέρω παρατίθενται, ως εκ τούτου δεν ασκεί επιρροή το γεγονός ότι δεν ορίζεται η επιχορήγηση αυτή ως πόρος στη συστατική του πράξη. Εξάλλου, μπορεί μεν στην 174/30.7.2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την αναμόρφωση του προϋπολογισμού του Δήμου να μη διαλαμβάνεται ότι η επιχορήγηση προς το ν.π.δ.δ. ήταν έκτακτη, από τη μεταγενέστερη όμως απόφαση 214/12.9.2018 έγκρισης του προϋπολο-γισμού του ν.π.δ.δ., όπου ρητώς αναφέρεται στο σχετικό τίτλο του Κ.Α. ότι πρόκειται για έκτακτη επιχορήγηση, προκύπτει ότι το Δημοτικό Συμβούλιο κατά την έγκριση γνώριζε την αιτία της δαπάνης, τον προορισμό και τον έκτακτο χαρακτήρα αυτής. Τέλος, η πραγματοποίηση της συναυλίας τελούσε υπό την αίρεση της έγκρισης παραχώρησης του Ωδείου ....... του Αττικού, που έλαβε χώρα στις 10.7.2018, επομένως δεν ήταν δυνατή η πρόβλεψη της επίμαχης δαπάνης και η ένταξή της στον προϋπολογισμό έτους 2018 του ν.π.δ.δ., ο οποίος καταρτίσθηκε στο τέλος του προηγούμενου έτους 2017.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)130/2014
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ: Μη νόμιμη η καταβολή έκτακτης επιχορήγησης σε Σχολικές Επιτροπές Δήμου, διότι κατά το χρόνο λήψης της σχετικής εγκριτικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, Δεκέμβριο 2013, δε βρίσκει έρεισμα σε διάταξη νόμου, καθόσον, πέραν της ετήσιας τακτικής επιχορήγησής τους από τις πιστώσεις που προέρχονται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Υ.Α. 6447/21-2-1991), δεν επιτρέπετο η επιχορήγηση αυτών από άλλες πιστώσεις ή κονδύλια, όπως αυτές του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Στο άρθρο 38 παρ.1 Α περ. ν και Β του ν.4257/2014, ρητώς προβλέπεται πλέον η ως άνω έκτακτη επιχορήγηση.(συγγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/428/2001
Κοινοτικό Δίκαιο. Κοινοτικές ενισχύσεις του τομέα των εγγυήσεων. Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από δημόσια υπηρεσία σε κρατικό ν.π.ι.δ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η μεταβίβαση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της, δυνάμει των διατάξεων των άρθρων 13-29 του Ν 2637/98, όπως αντικαταστάθηκαν και συμπληρώθηκαν με το άρθρο 4 Ν 2732/99, καταργουμένης ΓΕΔΙΔΑΓΕΠ που έχουν γεννηθεί κατά την υπ αυτής άσκηση των αρμοδιοτήτων πληρωμών και ελέγχων, ως και διαχειρίσεως του ΕΛΕΓΕΠ, προς τον ιδρυόμενο με τις ίδιες διατάξεις ΟΠΕΚΕΠΕ, η υποκατάσταση της πρώτης από τον δεύτερο ως διαδίκου στις εκκρεμείς δίκες, και η μεταβίβαση της κυριότητας των υπό καθεστώς δημοσίας αποθεματοποίησης προϊόντων, δεν χωρεί αυτοδικαίως, αλλά απαιτείται ρητή νομοθετική πρόβλεψη, ενόψει των ουσιαστικών, και δικονομικών προνομίων που συνοδεύουν τα δικαιώματα της ανωτέρω εκχωρούσης αυτά δημόσιας υπηρεσίας. Η προβλεπομένη στο άρθρο 14 παρ.2 στοιχ.η του Ν 2637/98 άσκηση από τον ΟΠΕΚΕΠΕ των αρμοδιοτήτων που ασκούσε η ΓΕΔΙΔΑΓΕΠ κατ άρθρο 5 παρ.2 ΠΔ 385/94 σε θέματα αγοραστικής παρέμβασης, καταργήθηκε με το άρθρο 4 παρ.21 του Ν 2732/99, ως ασυμβίβαστη με τη μορφή του ΟΠΕΚΕΠΕ ως ν.π.ι.δ. Τούτο, διότι η άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών αφορά στην κατ άρθρο 10 και 33 παρ.1 της Συνθήκης ΕΚ, υλοποίηση των στόχων της κοινής γεωργικής πολιτικής για την σταθεροποίηση των αγορών, και την ασφάλεια των εφοδιασμών σε τρόφιμα σε λογικές τιμές για τους καταναλωτές, στην κατ άρθρο 4 παρ.1β του Κανονισμού 1258/99 προώθηση της εναρμονισμένης εφαρμογής των κοινοτικών κανόνων, στην εξασφάλιση της κατ άρθρο 8 παρ.1α του αυτού Κανονισμού πραγματικότητας και κανονικότητας των χρηματοδοτουμένων από το ΕΓΤΠΕ πράξεων, και στην εν γένει ανάπτυξη του εθνικού τομέα της γεωργίας. Επομένως ανάγεται στην επιδίωξη σκοπών άσκησης της γενικής πολιτικής της χώρας, χάριν του γενικού συμφέροντος, και ανήκει κατ άρθρο 82 παρ.1 και 106 παρ.1 του Συντάγματος, στην αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη της κεντρικής κρατικής διοίκησης (Υπουργείου Γεωργίας), από την οποία δεν είναι δυνατόν να αφαιρεθεί δια νόμου, και να ανατεθεί στο, έστω κρατικό, νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου του ΟΠΕΚΕΠΕ.