ΝΣΚ/432/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκτέλεση διαγωνισμών δωρεάν διανομής προϊόντων παρέμβασης στους απόρους της χώρας. Ανάθεση της σχετικής αρμοδιότητας που ανήκε στον ΟΠΕΚΕΠΕ, σε υπηρεσίες του Υπουργείου Γεωργίας με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας. Εκκρεμείς διαγωνισμοί. Ρύθμιση διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ανάθεση σε υπηρεσίες του Υπουργείου Γεωργίας της ανήκουσας στον ΟΠΕΚΕΠΕ αρμοδιότητας εκτέλεσης των διαγωνισμών της δωρεάν διανομής προϊόντων παρέμβασης στους απόρους της χώρας, που έγινε με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, είναι νόμιμη, αφού βρίσκει επαρκές έρεισμα στην εξουσιοδότηση του άρθρου 14 παρ.4 Ν 2637/98. Η ανάθεση αυτή δεν επηρεάζεται από την προηγηθείσα ανάθεση των ίδιων αρμοδιοτήτων στον ΟΠΕΚΕΠΕ, που έγινε μέσω Κ.Υ.Α., κατ’ εξουσιοδότηση άλλης διάταξης (του άρθρου 14 παρ.2 περ.ζ’ Ν 2637/98). Η επίμαχη ρύθμιση καταλαμβάνει και τους εκκρεμείς κατά την έκδοσή της διαγωνισμούς, που προκηρύχθηκαν υπό την ισχύ του προηγουμένου καθεστώτος αρμοδιότητας του ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά δεν μπορούν να ολοκληρωθούν υπ’ αυτό, λόγω σχετικής πλέον αναρμοδιότητας του Οργανισμού τούτου. Διατάξεις των Κ.Υ.Α. που διέπουν τη διαδικασία των εκκρεμών διαγωνισμών, οι οποίες δεν εθίγησαν από την αλλαγή του προσώπου του φορέα εκτέλεσης των διαγωνισμών αυτών, εξακολουθούν να διέπουν, μαζί με τις διατάξεις των αντίστοιχων διακηρύξεων, τη διαδικασία αυτή, και δεν χρειάζεται να τροποποιηθούν. Περίπτωση καταλογισμού ευθυνών στους νέους φορείς εκτέλεσης των διαγωνισμών για καθυστερήσεις υλοποίησής τους, υφίσταται στο βαθμό που υπάλληλοι των υπηρεσιών αυτών παρέβησαν με υπαίτια πράξη ή παράλειψή τους, που μπορεί να καταλογισθεί σ’ αυτούς, κείμενες διατάξεις ή εντολές και οδηγίες των προϊσταμένων τους, σε σχέση με την εκτέλεση των διαγωνισμών αυτών.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/428/2001
Κοινοτικό Δίκαιο. Κοινοτικές ενισχύσεις του τομέα των εγγυήσεων. Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από δημόσια υπηρεσία σε κρατικό ν.π.ι.δ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η μεταβίβαση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της, δυνάμει των διατάξεων των άρθρων 13-29 του Ν 2637/98, όπως αντικαταστάθηκαν και συμπληρώθηκαν με το άρθρο 4 Ν 2732/99, καταργουμένης ΓΕΔΙΔΑΓΕΠ που έχουν γεννηθεί κατά την υπ αυτής άσκηση των αρμοδιοτήτων πληρωμών και ελέγχων, ως και διαχειρίσεως του ΕΛΕΓΕΠ, προς τον ιδρυόμενο με τις ίδιες διατάξεις ΟΠΕΚΕΠΕ, η υποκατάσταση της πρώτης από τον δεύτερο ως διαδίκου στις εκκρεμείς δίκες, και η μεταβίβαση της κυριότητας των υπό καθεστώς δημοσίας αποθεματοποίησης προϊόντων, δεν χωρεί αυτοδικαίως, αλλά απαιτείται ρητή νομοθετική πρόβλεψη, ενόψει των ουσιαστικών, και δικονομικών προνομίων που συνοδεύουν τα δικαιώματα της ανωτέρω εκχωρούσης αυτά δημόσιας υπηρεσίας. Η προβλεπομένη στο άρθρο 14 παρ.2 στοιχ.η του Ν 2637/98 άσκηση από τον ΟΠΕΚΕΠΕ των αρμοδιοτήτων που ασκούσε η ΓΕΔΙΔΑΓΕΠ κατ άρθρο 5 παρ.2 ΠΔ 385/94 σε θέματα αγοραστικής παρέμβασης, καταργήθηκε με το άρθρο 4 παρ.21 του Ν 2732/99, ως ασυμβίβαστη με τη μορφή του ΟΠΕΚΕΠΕ ως ν.π.ι.δ. Τούτο, διότι η άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών αφορά στην κατ άρθρο 10 και 33 παρ.1 της Συνθήκης ΕΚ, υλοποίηση των στόχων της κοινής γεωργικής πολιτικής για την σταθεροποίηση των αγορών, και την ασφάλεια των εφοδιασμών σε τρόφιμα σε λογικές τιμές για τους καταναλωτές, στην κατ άρθρο 4 παρ.1β του Κανονισμού 1258/99 προώθηση της εναρμονισμένης εφαρμογής των κοινοτικών κανόνων, στην εξασφάλιση της κατ άρθρο 8 παρ.1α του αυτού Κανονισμού πραγματικότητας και κανονικότητας των χρηματοδοτουμένων από το ΕΓΤΠΕ πράξεων, και στην εν γένει ανάπτυξη του εθνικού τομέα της γεωργίας. Επομένως ανάγεται στην επιδίωξη σκοπών άσκησης της γενικής πολιτικής της χώρας, χάριν του γενικού συμφέροντος, και ανήκει κατ άρθρο 82 παρ.1 και 106 παρ.1 του Συντάγματος, στην αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη της κεντρικής κρατικής διοίκησης (Υπουργείου Γεωργίας), από την οποία δεν είναι δυνατόν να αφαιρεθεί δια νόμου, και να ανατεθεί στο, έστω κρατικό, νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου του ΟΠΕΚΕΠΕ.
ΝΣΚ/112/2004
Κάλυψη θέσεων δικηγόρων με έμμισθη εντολή στον ΟΠΕΚΕΠΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η κάλυψη των θέσεων δικηγόρων του ΟΠΕΚΕΠΕ με έμμισθη εντολή, που προβλέπονται στο άρθρο 23 παρ.1 εδ.β’ του Ν 2637/1998 είναι αυτοδίκαιη. Η αναφορά του νόμου στην «πρώτη εφαρμογή του παρόντος» γίνεται για να προσδώσει έμφαση στην εκφραζομένη με την παρ.3 του άρθρου 24 βούληση του νομοθέτη ότι η κατάληψη των θέσεων αυτών δεν μπορεί αρχικώς να γίνει κατ’ άλλο τρόπο, παρά μόνο από τους υπηρετούντες στους καταργουμένους με το νόμο αυτό Οργανισμούς. Συνεπώς, δεν δύναται να αποκλεισθεί η εφαρμογή της διατάξεως του άρθρου 24 παρ.3 του Ν 2637/1998 στην περίπτωση δικηγόρου, που υπηρετούσε στον Οργανισμό Βάμβακος, μέχρι την ημερομηνία καταργήσεώς του. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/274/2004
Πρόγραμμα δωρεάν διανομής προϊόντων παρέμβασης στους απόρους. Διαγωνισμοί. Κατανομή αρμοδιοτήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ανάθεση, με την απόφαση 256205/03 Υπ. Γεωργίας, στη Δ/νση Οικονομική της εκτέλεσης των διαγωνισμών της δωρεάν διανομής και της έκδοσης όλων των σχετικών με αυτούς αποφάσεων, κριθείσα με τη γνωμοδότηση 432/03 του ΝΣΚ ως στηριζομένη σε νόμιμη εξουσιοδότηση και ρυθμίζουσα αποκλειστικά και μόνο το θέμα της αλλαγής του φορέα διενέργειας των σχετικών διαγωνισμών, συμβιβάζεται με τις κατ’ άρθρο 28 παρ.2 περ.θ’ του ΠΔ 402/88 αρμοδιότητες της Δ/νσης αυτής και εκτείνεται μέχρι του σταδίου εκτέλεσης των σχετικών συμβάσεων, ήτοι μέχρι τη σύνταξη του πρωτοκόλλου παράδοσης- παραλαβής στους εκπροσώπους των δικαιούχων του τυποποιημένου και συσκευασμένου ετοίμου προϊόντος στους τόπους διανομής. Μέχρι τη ρύθμιση του σταδίου τούτου εξαντλείται η συμμετοχή της ερωτώσας υπηρεσίας στη διαδικασία έκδοσης των σχετικών ΚΥΑ, εξαιρουμένης της υποβολής του αιτήματος και του τεχνικού μέρους της διακήρυξης που ανήκουν στην καθ’ ύλη αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου, κατά τις διακρίσεις της άνω Υπουργικής απόφασης, ενώ δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητά της η δημιουργία λίστας δικαιούχων, που αφορά στάδιο προκαταρκτικό του ετησίου για τη διανομή τροφίμων σχεδίου της Επιτροπής και άρα άσχετο με τη διενέργεια του διαγωνισμού καθ’ εαυτή. Τα ειδικότερα ή τεχνικής φύσης θέματα που ανακύπτουν κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού ανήκουν στην αρμοδιότητα των προβλεπομένων προς τούτο στη διακήρυξη ή ad hoc συνιστωμένων επιτροπών, τις γνωμοδοτήσεις των οποίων οφείλει να διεκπεραιώνει αρμοδίως η επισπεύδουσα το διαγωνισμό ερωτώσα Υπηρεσία.
381856/Σ.19406/2024
Ανάθεση καθηκόντων του ΟΠΕΚΕΠΕ ως Οργανισμού Πληρωμών στο πλαίσιο διαχείρισης του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης στην Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Παρεμβάσεων Αγροτικής Ανάπτυξης για την Παρέμβαση Π3-77- 1.1 “Σύσταση Ομάδων και Οργανώσεων Παραγωγών” στον τομέα της Γεωργίας του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ελλάδας (ΣΣ ΚΑΠ) 2023 - 2027.
Αριθμ. 394555/2000
Ανάθεση άσκησης αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας.
398352/2000
Ανάθεση άσκησης αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ στις Περιφερειακές δασικές υπηρεσίες της χώρας.
247410/2003
Συμλήρωση της αριθ.394555/2000 ΚΥΑ "Ανάθεση στις Ν.Αυτοδιοικήσεις αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ
ΝΣΚ/125/2002
Προσυμβατικός έλεγχος Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δωρεάν διανομή τροφίμων σε άπορους της Κοινότητας - προμήθειες - εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) α) Η μετά την κοινοποίηση της απόφασης κατακύρωσης εκ μέρους του αναδόχου κατάθεση εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης εγένετο σε εκπλήρωση νόμιμης υποχρέωσής του που απέρρεε από τους προεκτεθέντες όρους της κ.υ.α. και της διακήρυξης. Η ως άνω εμπρόθεσμη κατάθεση της εγγυητικής επιστολής αποτελεί προϋπόθεση για την υπογραφή της σύμβασης. Τυχόν επιστροφή της θα αναιρούσε την πλήρωση της ως άνω προϋπόθεσης και θα απετέλει κώλυμα για την υπογραφή της σύμβασης, παρά το ότι το σχέδιό της θα εκρίνετο νόμιμο από το Ελεγκτικό Συνέδριο. β) Σε περίπτωση που η περί νομιμότητας κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποβεί αρνητική, οπότε και κωλύεται η υπογραφή σύμβασης, ο ΟΠΕΚΕΠΕ οφείλει να επιστρέψει την εγγυητική επιστολή στον κατατεθέσαντα αυτή. Η εκ μέρους του τελευταίου έγερση αξιώσεων (πιθανόν προς αποζημίωση εξόδων) εκ της εγγυητικής δεν δύναται να αποκλεισθεί εκ των προτέρων, αλλά ούτε και να προβλεφθεί, χωρίς να ληφθεί προηγουμένως υπόψη το σκεπτικό της τυχόν αρνητικής κρίσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου. γ) Ο ΟΠΕΚΕΠΕ υποχρεούται να αναμείνει την κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και την επάνοδο του φακέλου επί ένα μήνα πλέον 10 ημέρες από την πραγματική παραλαβή του πλήρους φακέλου από το καθ ύλην αρμόδιο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. δ) Σύμφωνα με την στο σημείο 4 α) της παρούσας εκτεθείσα άποψή μας οι προμήθειες που διενεργούνται βάσει των περί δωρεάν διανομής τροφίμων στους απόρους διατάξεων (Καν.3730/87 - 3149/92) δεν εντάσσονται στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών του Ν 2286/95. Εν τούτοις δεν παραλείπουμε να τονίσουμε ότι με το προαναφερθέν πρακτικό 14/2002 του ΕΣ ζητείται -πλην άλλων- και η εκ μέρους του ΟΠΕΚΕΠΕ προσκόμιση της απόφασης ένταξης της συγκεκριμένης προμήθειας στο ΕΠΠ και ως εκ τούτου δεν δυνάμεθα να αποκλείσουμε περί του αντιθέτου κρίση του Κλιμακίου.
Ν.2732/1999
Διεπαγγελματικές Οργανώσεις και ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Γεωργίας
Ν. 2040/1992
Ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Γεωργίας και νομικών προσώπων εποπτείας του και άλλες διατάξεις