×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/110/2018

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Εκχώρηση απαίτησης από εγγύηση και μεταβίβαση υποθήκης υπέρ Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Η πιστώτρια τράπεζα μπορεί να υπεισέλθει στην υποθηκική τάξη του Ελληνικού Δημοσίου, με ταυτόχρονη ρητή και ανεπιφύλακτη δήλωσή της περί ελευθερώσεως του Δημοσίου από την χορηγηθείσα υπέρ αυτής εγγύηση. (πλειοψ.) β) Για την υπεισέλευση της τράπεζας στην υποθηκική τάξη του Ελληνικού Δημοσίου, εκδίδεται απόφαση του Υπουργού Οικονομικών με την οποία εκχωρείται στην τράπεζα η υπό αίρεση απαίτηση του Ελληνικού Δημοσίου κατά του δανειολήπτη. Λόγω της εκχώρησης συμμεταβιβάζεται και η εμπράγματη ασφάλεια της υποθήκης, ως παρεπόμενο δικαίωμα που ακολουθεί την (υπό αίρεση) απαίτηση. (πλειοψ.) γ) Η εκχώρηση της υπό αίρεση απαίτησης και του παρεπόμενου δικαιώματος της υποθήκης επί των ακινήτων της δανειολήπτριας εταιρείας, η συναίνεση του δανειολήπτη καθώς και η παραίτηση της πιστώτριας από το δικαίωμα διεκδίκησης της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου και λήψης οποιωνδήποτε μέτρων είσπραξης του εγγυημένου ποσού από το Δημόσιο, δεν απαιτείται να γίνουν με συμβολαιογραφική πράξη, αλλά αρκεί να γίνουν εγγράφως, στην περίπτωση δε του Ελληνικού Δημοσίου με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, ενώ, κατά το άρθρο 1312 ΑΚ, απαιτείται να γίνει σημείωση της μεταβολής (εκχωρήσεως) στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο, στο οποίο είναι μεταγεγραμμένη η συμβολαιογραφική πράξη εγγραφής της υποθήκης υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. (πλειοψ.) δ) Η, μετά την εκχώρηση από το Δημόσιο της υπό αίρεση απαίτησής του κατά της δανειολήπτριας εταιρείας, υπεισέλευση της εκδοχέως τράπεζας, στην υποθηκική τάξη του Δημοσίου, δεν επηρεάζει τα δικαιώματα τρίτου δανειστή της δανειολήπτριας, για την εξασφάλιση του οποίου έχει εγγραφεί επί του ίδιου ακινήτου προσημείωση υποθήκης επόμενης τάξης. (πλειοψ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/20/2019

Εάν νομίμως αντιμετωπίζεται η κατάσχεση απαιτήσεων στα χέρια του Ελληνικού Δημοσίου, ως τρίτου, ως αυτοδίκαιη αναγκαστική εκχώρηση της κατασχόμενης απαίτησης στον κατασχόντα και εάν, συνεπώς, εφαρμόζονται οι διατάξεις περί προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας τόσο από τον εκχωρητή ή ενεχυράσαντα όσο και από τον εκδοχέα ή ενεχυρούχο δανειστή, κατά τον χρόνο της απόδοσης των απαιτήσεων.Νομίμως αντιμετωπίστηκε από τη Φορολογική Διοίκηση η κατάσχεση, που επιβλήθηκε από τον δανειστή της απαίτησης σε βάρος του οφειλέτη του εις χείρας του Ελληνικού Δημοσίου, ως τρίτου, των απαιτήσεων του καθού η κατάσχεση κατά του τρίτου, μετά την νόμιμη και εμπρόθεσμη καταφατική δήλωση του Ελληνικού Δημοσίου και την τελεσιδικία της δικαστικής απόφασης, με την οποία έγινε δεκτή στο σύνολό της η τακτική αγωγή του κατασχόντος κατά του καθού για την κύρια απαίτηση, ως αυτοδίκαιη αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσας απαίτησης από τον καθού η κατάσχεση δικαιούχο της στον κατασχόντα και, συνεπώς, νομίμως ζητήθηκε από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. αποδεικτικό ενημερότητας τόσο από τον κατασχόντα όσο και από τον καθού η κατάσχεση, κατά τον χρόνο πληρωμής της απαίτησης (πλειοψ.)


ΝΣΚ/124/2014

Δάνειο – Εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου – Σύμβαση ενεχύρασης μέρους του δανείου – Προϋποθέσεις ελευθέρωσης από την εγγυητική ευθύνη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η δέσμευση από την Τράπεζα, λόγω ενεχύρου, μέρους του δανείου, που χορηγεί με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου υπό τις προϋποθέσεις του ν. 2322/1995, συνιστά νόμιμο λόγο ελευθέρωσής του από την εγγυητική του ευθύνη. Ο αυτός λόγος ελευθέρωσης συντρέχει και όταν δεν προβλέπεται στο νόμο ως προϋπόθεση χορήγησης του δανείου η υποβολή από το δανειολήπτη μελέτης βιωσιμότητας της επιχείρησής του. (ομοφ.) ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΗΝ 331/2013 Γνωμοδότηση.


ΝΣΚ/155/2016

Ανάληψη εγγυητικής ευθύνης του Ελληνικού Δημοσίου για κάλυψη ζημίας από δάνεια, εγγυητικές επιστολές και πιστώσεις σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου μέσω ημεδαπών ή αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του Ν. 2322/1995 για την παροχή, εκ μέρους του Υπουργού Οικονομικών, της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, υπέρ της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.», με σκοπό την κάλυψη τυχόν ζημίας, μελλοντικής και υπό αίρεση, που θα προκύψει από την πώληση των μετοχών της Attica Bank, μέχρι του μεγίστου ποσού των 9,9 εκ.€ (πλειοψ.). Β) Ο Υπουργός Οικονομικών δεν έχει υποχρέωση να υπογράψει εκπροσωπώντας το Ελληνικό Δημόσιο, ως μέτοχο, στις γενικές συνελεύσεις της ανωτέρω εταιρείας, την επιστολή Συναίνεσης και Παραίτησης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, με την οποία ζητείται η κάλυψη της τυχόν ζημίας που θα προκόψει από την πώληση των μετοχών λόγω της συμμετοχής της ΔΑΑ Α.Ε. στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank, διότι η ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης συνιστά ανάληψη κύριας και αυτοτελούς εγγυητικής ευθύνης, που δεν προβλέπεται από το Ν. 2322/1995 (πλειοψ.). - ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/92/2016

Αγορά κρατικών λαχείων με πίστωση – Μη νόμιμη η συναίνεση του Δημοσίου (δανειστή) για εξάλειψη των υπέρ αυτού υποθηκών, εφόσον δεν έχουν εξοφληθεί ολοσχερώς οι ασφαλισμένες απαιτήσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Στην περίπτωση της εγγραφής υποθήκης για αγορά κρατικών λαχείων με πίστωση εφαρμόζεται το άρθρο 1281 ΑΚ, συνεπώς, εφόσον δεν έχει εξοφληθεί ολοσχερώς η ασφαλιζόμενη απαίτηση - κατ’ απόκλιση από την αρχή του αδιαιρέτου της υποθήκης - δεν επέρχεται απόσβεση της υποθήκης και δεν καθίσταται, εκ του λόγου αυτού, νόμιμη η συναίνεση του Δημοσίου ως δανειστή στην εξάλειψη της εν λόγω υποθήκης.


ΝΣΚ/48/2014

Εγγραφή προσημειώσεως υποθήκης επί παραχωρηθέντος από το Δημόσιο, υπό όρους και με διαλυτική αίρεση, ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1.α) Είναι νόμιμη η, προς τον σκοπό λήψεως δανείου, εγγραφή προσημειώσεως υποθήκης υπέρ τραπέζης επί του ακινήτου (που παραχωρήθηκε από το Δημόσιο προς το Ίδρυμα «Ι», υπό τον όρο της με οποιονδήποτε τρόπο μη διαθέσεως αυτού προς τρίτο και με κύρωση την αυτοδίκαιη ακύρωση της παραχωρήσεως και την επάνοδο της κυριότητας στο Δημόσιο), χωρίς εκ της εγγραφής αυτής και μόνον να επέρχεται απώλεια δικαιωμάτων του Δημοσίου, η εγγραφή όμως αυτή δεν είναι λυσιτελής, εν όψει μη καλύψεως του κινδύνου της δανείστριας, λόγω της συνδυαστικής εφαρμογής των άρθρων 202, 206, 1318 και 1323 του Α.Κ. (πλειοψ.) β) Για την λήψη δανείου από το Ίδρυμα, με προσημείωση επί του ακινήτου και προς εξασφάλιση της δανείστριας, πρέπει να υπάρχει συναίνεση του Δημοσίου, δεν έχει όμως την διακριτική ευχέρεια η Διοίκηση να προβεί σε απάλειψη του προαναφερομένου όρου και της διαλυτικής αιρέσεως. Για τον ίδιο σκοπό, η Διοίκηση θα μπορούσε να προβεί σε οποιαδήποτε άλλη ανάλογη εξειδικευμένη τροποποίηση του παραχωρητηρίου, εφόσον κρίνει ότι το δάνειο θα εξυπηρετήσει τους σκοπούς της παραχωρήσεως, που ταυτίζονται με τους σκοπούς του Ιδρύματος, σταθμίζοντας, ταυτοχρόνως με τα επί μέρους οικονομικά δεδομένα και τον κίνδυνο προκλήσεως ανεπανόρθωτης ζημίας στο Δημόσιο. (ομοφ.) γ) Δεν απαντάται το ερώτημα, στην περίπτωση που έχει ήδη εγγραφεί προσημείωση υποθήκης στο παραχωρηθέν ακίνητο, εάν το παραχωρητήριο δύναται να ανακληθεί λόγω παράβασης του σχετικού όρου, δεδομένου ότι δεν προκύπτει από το ιστορικό, σε κάθε όμως περίπτωση ισχύουν τα προαναφερόμενα σε απάντηση του υποερωτήματος α’. (ομοφ.) 2. Σε περίπτωση διαλύσεως του Ιδρύματος, ως εκ της ειδικότερης προβλέψεως του άρθρου 6 του Οργανισμού του, το ακίνητο περιέρχεται μεν στην ιδρύσασα εταιρεία «Ε», πλην όμως, λόγω του ότι, από του χρόνου της διαλύσεως καθίσταται ανέφικτος ο σκοπός της παραχωρήσεως και πληρούται η διαλυτική αίρεση, εκλείπει η νόμιμη βάση της παραχωρήσεως και επανέρχεται αυτοδικαίως το ακίνητο στο Δημόσιο. (ομοφ.)


ΝΣΚ/485/2008

Σύμβαση προμήθειας μεταξύ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ανώνυμης εταιρείας αναισθησιολογικών υλικών – Μεταβίβαση συμβατικής σχέσης – Συμφωνία για υπεισέλευση τρίτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το ΙΚΑ δεν δύναται να αποδεχθεί συμφωνία μεταξύ της ……….Α.Ε. και της ……….Α.Ε. για υπεισέλευση της τελευταίας στα δικαιώματα και υποχρεώσεις της πρώτης που απορρέουν από την από 28-3-2008 σύμβαση προμήθειας αναισθησιολογικών υλικών μεταξύ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και αυτής. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/486/2008

Σύμβαση προμήθειας μεταξύ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ανώνυμης εταιρείας αναισθησιολογικών υλικών – Μεταβίβαση συμβατικής σχέσης – Συμφωνία για υπεισέλευση τρίτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το ΙΚΑ δεν δύναται να αποδεχθεί την, δυνάμει της από 4-6-2008 συμφωνίας μεταξύ της ……….ΕΠΕ και της ……….ΑΕ, υπεισέλευση της τελευταίας στα δικαιώματα και υποχρεώσεις της πρώτης που απορρέουν από την από 28-3-2008 σύμβαση προμήθειας αναισθησιολογικών υλικών μεταξύ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και αυτής. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/322/2013

Χρόνος παραγραφής υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου απαιτήσεων από τίτλους κεφαλοποιήσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ο χρόνος παραγραφής υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου απαιτήσεων από τίτλους κεφαλοποιήσεως είναι η πενταετία. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ. ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η ΥΠ' ΑΡΙΘΜ.103/2014.


ΝΣΚ/103/2014

Χρόνος παραγραφής υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου απαιτήσεων από τίτλους κεφαλαιοποίησης.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Η προθεσμία παραγραφής, υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, απαιτήσεων από τίτλους κεφαλαιοποίησης είναι πενταετής. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε από την υπ' αριθμ. 322/13 Γνωμ. ΝΣΚ


ΝΣΚ/270/2014

Συναίνεση του Δημοσίου για την άρση αναγκαστικής κατάσχεσης και εξάλειψη υποθήκης σε ακίνητο που κληρονόμησε και μεταβίβασε, χωρίς αντάλλαγμα, στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δυνατή η συναίνεση του Δημοσίου για την άρση της αναγκαστικής κατάσχεσης και την εξάλειψη της υποθήκης σε ακίνητο που κληρονόμησε και ακολούθως μεταβίβασε, χωρίς αντάλλαγμα, στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 2 του ν. 3986/2011. (ομοφ.)