ΝΣΚ/124/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δάνειο – Εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου – Σύμβαση ενεχύρασης μέρους του δανείου – Προϋποθέσεις ελευθέρωσης από την εγγυητική ευθύνη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η δέσμευση από την Τράπεζα, λόγω ενεχύρου, μέρους του δανείου, που χορηγεί με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου υπό τις προϋποθέσεις του ν. 2322/1995, συνιστά νόμιμο λόγο ελευθέρωσής του από την εγγυητική του ευθύνη. Ο αυτός λόγος ελευθέρωσης συντρέχει και όταν δεν προβλέπεται στο νόμο ως προϋπόθεση χορήγησης του δανείου η υποβολή από το δανειολήπτη μελέτης βιωσιμότητας της επιχείρησής του. (ομοφ.) ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΗΝ 331/2013 Γνωμοδότηση.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/331/2013
Παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου για χορήγηση δανείου από τράπεζα – Σύμβαση ενεχύρασης – Λόγοι άρσης της παρασχεθείσας εγγύησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η καταρτισθείσα μεταξύ δανειστή (τράπεζας) και οφειλέτη (επιχείρησης) σύμβαση ενεχύρασης προθεσμιακής κατάθεσης, και η σε εφαρμογή αυτής δέσμευση, από την τράπεζα, μετά την εκταμίευση του δανείου σημαντικού ποσού (50% περίπου αυτού) ευρίσκεται, με υπαιτιότητα των συμβαλλομένων μερών, εκτός του νομοθετικού και συμβατικού ρυθμιστικού πλαισίου, με βάση το οποίο το Δημόσιο εγγυήθηκε το 80% του εγκριθέντος για τη χρηματοδότηση της επιχείρησης κεφαλαίου κίνησης και, επομένως, συνιστά λόγο για την ελευθέρωση του Δημοσίου από την εγγυητική του ευθύνη σύμφωνα με την διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 11 του ν. 2322/1995. Άλλως, το Δημόσιο ελευθερώνεται από την εγγύηση, διότι η άσκηση του δικαιώματος της τράπεζας επί του συσταθέντος προς εξασφάλισή της ενεχύρου υπερέβη, στην προκειμένη περίπτωση και με βάση τα προεκτεθέντα περιστατικά, τα όρια της καλής πίστης και του σκοπού για τον οποίο χρηματοδοτήθηκε με το δάνειο η επιχείρηση και παρασχέθηκε η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. (ομοφ.) ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ 124/2014 Γνωμοδότηση.
ΝΣΚ/39/2009
Εγγυητική ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου επί δανείων του Ν 128/1975.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η μη δημοσίευση της με αριθ. πρωτ. οικ.2/14541/5-3-2001 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών με την οποία παρέχεται η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου κατά το άρθρο 12 του Ν 2322/1995, καθιστά την απόφαση αυτή ανυπόστατη και ως εκ τούτου ανίσχυρη. (ομοφ.) 2) Η έλλειψη αυτή δύναται στη συγκεκριμένη περίπτωση να αντισταθμιστεί από τη δημοσίευση της με αριθ. πρωτ. 2697/Β.168/26-1-2001 Κανονιστικής Απόφασης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία έχει εκδοθεί κατ επίκληση του Ν 128/1975 και παράγει όλες τις νόμιμες συνέπειές της και ως προς την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου επί των χορηγούμενων δανείων, με δεδομένο ότι η επέλευση των έννομων συνεπειών της εγγύησης του Δημοσίου στηρίζεται στις διατάξεις του Ν 2362/1995, του ΠΔ 16/1989 και του Ν 2322/1995. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/442/2007
Εγγυητική ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου για χορήγηση δανείων από Τράπεζες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η μη δημοσίευση της με αριθ. πρωτ. 2/14541/5-3-2001 Απόφασης του Υπουργού Οικονομικών για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου καθιστά την απόφαση αυτή ανυπόστατη με δεδομένο ότι τη δημοσίευση της απόφασης του Υπουργού Οικονομικών περί παροχής της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου επιτάσσει ο Ν 2322/1995. 2) Η εγγυητική ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου δύναται στη συγκεκριμένη περίπτωση να στηριχθεί αυτοτελώς στην με αριθ. πρωτ. 2697/Β.168/ 26.1.2001 Κανονιστική Απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΦΕΚ Β΄ 71/29.1.2001), η οποία έχει εκδοθεί κατ’ επίκληση των διατάξεων του Ν 128/1975, έχει δημοσιευθεί νομίμως και παράγει όλες τις νόμιμες συνέπειές της ως προς την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, εφόσον συντρέχουν οι τασσόμενες από την απόφαση αυτή προϋποθέσεις (ομοφ.).
ΝΣΚ/78/2017
Παρακράτηση από το Τ.Π.& Δανείων τοκοχρεωλυτικών δόσεων δανείου από τις συνταξιοδοτικές παροχές των τέκνων δανειολήπτη που απεβίωσε εν υπηρεσία. (Κατάσταση : Αποδεκτή) Σε περίπτωση θανάτου εν υπηρεσία δανειολήπτη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, το Ταμείο, για την εξυπηρέτηση ληξιπρόθεσμων ή μη δόσεων του ληφθέντος δανείου, νομίμως προβαίνει τόσο στη δέσμευση του εφάπαξ βοηθήματος, από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα και αν απονέμεται αυτό, όσο και σε παρακράτηση από τη σύνταξη που λαμβάνουν τα τέκνα του, ουδεμία δε έννομη επιρροή ασκεί τυχόν εκ μέρους των τέκνων αποποίηση ή αποδοχή της κληρονομιάς με το ευεργέτημα της απογραφής (ομόφ).
ΝΣΚ/260/2005
Βεβαίωση απαιτήσεων των Τραπεζών στις Δ.Ο.Υ. για ληξιπρόθεσμα δάνεια με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η βεβαίωση των απαιτήσεων του Δημοσίου από κατάπτωση εγγυήσεών του σε χορηγηθέντα δάνεια εκ μέρους των στο άρθρο 1 του Ν 2322/1995 αναφερομένων νομικών προσώπων, καθώς και η έκπτωση των βεβαιωθέντων σχετικών ποσών, σε περίπτωση κατά την οποία από υπαιτιότητα του δανειστή ή πιστωτή δεν συνέτρεχαν ή εκ των υστέρων εξέλειπαν οι προϋποθέσεις χορηγήσεως της εγγυήσεως, διενεργείται από τις υπηρεσίες του εγγυητή Ελληνικού Δημοσίου, βάσει δικαιολογητικών των οικείων πιστωτικών ιδρυμάτων, καθοριζομένων με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (ομοφ.).
ΝΣΚ/106/2018
Παρακράτηση από το Τ.Π.& Δανείων των τοκοχρεωλυτικών δόσεων δανείου από τις συνταξιοδοτικές παροχές των δικαιουμένων σε αυτές προσώπων, λόγω θανάτου του δανειολήπτη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις περιπτώσεις που ο λήπτης δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων απεβίωσε εν υπηρεσία, δεν είναι νόμιμη η εκ μέρους του Ταμείου - και προς το σκοπό εξυπηρέτησης ληξιπρόθεσμων ή μη δόσεων του δανείου - δέσμευση του εφάπαξ βοηθήματος (από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα και αν απονέμεται αυτό) και η παρακράτηση από τις συνταξιοδοτικές παροχές τις οποίες λαμβάνουν, λόγω του θανάτου του δανειολήπτη, τα δικαιούμενα σε αυτές πρόσωπα, εφόσον τα πρόσωπα αυτά έχουν αποποιηθεί την κληρονομία ή την έχουν αποδεχτεί με το ευεργέτημα της απογραφής. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια ΝΣΚ, κατόπιν της υπ' αριθ. 78/2017 γνωμ. Β΄ Τμήματος ΝΣΚ. Σχετική και η υπ' αριθ. 219/2016 γνωμοδότηση του Δ΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/463/2013
Υπάλληλος ΙΚΑ – ΕΤΑΜ - Ανάκληση συναίνεσης και εκχώρησης παρακράτησης ποσού από το μισθό του, προς εξυπηρέτηση δανείου ληφθέντος από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δεν δικαιούται να διακόψει την υπέρ του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου παρακράτηση ποσού από το μισθό υπαλλήλου, προς εξυπηρέτηση δανείου, με μόνη την, εκ μέρους του δανειολήπτη υπαλλήλου, ανάκληση της σχετικής συναίνεσης και εκχώρησης, στις οποίες είχε αυτός προβεί. Τροποποίηση της δανειακής σύμβασης είναι δυνατή με συναίνεση και των δύο μερών.
ΝΣΚ/342/2013
Κατάπτωση εγγύησης Δημοσίου – Ένδικα μέσα κατά ταμειακής βεβαίωσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση άσκησης ενδίκων μέσων του άρθρου 73 ΚΕΔΕ κατά της πράξης της ταμειακής βεβαίωσης ποσών, που αφορούν σε δάνεια χορηγηθέντα με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 2322/1995, η αρμόδια υπηρεσία οφείλει να καταβάλει το ποσό της καταπεσούσας εγγύησης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/18/2013
Εγγύηση του Δημοσίου κατά τις διατάξεις των υποπεριπτώσεων ββ΄και γγ’ , της περιπτώσεως α΄, της παρ.1 του άρθρου 1 του ν.2322/1995.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στη σύμβαση, αν δεν ορίζεται διαφορετικά στην υπουργική απόφαση με την οποία δηλώνεται η εγγύηση του Δημοσίου ή στην έγκριση της αιτήσεως περί παροχής εγγυήσεως η οποία κοινοποιήθηκε στο πιστωτικό ίδρυμα, δεν απαιτείται, προκειμένου να ισχύει η εγγύηση, να μνημονεύεται ότι το δάνειο τελεί υπό την εγγύηση του Δημοσίου, ούτε να μνημονεύεται το εγκριτικό έγγραφο της Διοικήσεως, εφόσον το δάνειο συμπεριλαμβάνεται στια καταστάσεις που διαβιβάζονται ηλεκτρονικά στο Γ.Λ.Κ. β) Δεν απαιτείται, προκειμένου να ισχύει η εγγύηση του Δημοσίου, να συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση δανείου κατά τροποποίηση της, οι πρόσθετες ή διαφοροποιημένες των αρχικών ενοχικές ή εμπράγματες εξασφαλίσεις, εκτός αν κοινοποιήθηκαν στο πιστωτικό ίδρυμα υπό τον όρο να συμπεριληφθούν στη σύμβαση δανείου κατά τροποποίησή της. γ) Για τα αρρύθμιστα ζητήματα του αριθμού των δόσεων και του χρόνου καταβολής της πρώτης και της τελευταίας εξ’ αυτών, προκειμένου για εγγυημένα από το Δημόσιο δάνεια για νέα κεφάλαια κίνησης, ισχύει η συμφωνία μεταξύ πιστωτικού ιδρύματος και οφειλέτη, εφόσον η συμφωνία επί των ζητημάτων αυτών δεν προκαλεί πρόσθετη δημοσιονομική επιβάρυνση του Δημοσίου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/181/2011
Αρμοδιότητες Συμβουλίου Διαχείρισης και Αξιολόγησης της εγγυητικής ευθύνης του Δημοσίου στα πλαίσια των διατάξεων της περιπτ.γγ του εδαφ.α και δ της παρ.8 του άρθρου 1 του Ν 2322/1995, μετά την έναρξη ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατόπιν της έναρξης ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα (Ν 3588/2007), την 16-9-2007, το Συμβούλιο Διαχείρισης και Αξιολόγησης της εγγυητικής ευθύνης του Δημοσίου εξακολουθεί να έχει την προβλεπόμενη από την περιπτ. γγ του εδαφίου α της παρ.8 του άρθρου 1 του Ν 2322/1995 αρμοδιότητα για την εισήγηση προς τον Υφυπουργό Οικονομικών μέτρων διασφάλισης του Ελληνικού Δημοσίου, που προκύπτουν από την εγγυητική του ευθύνη και ειδικότερα στις περιπτώσεις επιχειρήσεων, που είτε έχουν ήδη υπαχθεί στις διαδικασίες συνδιαλλαγής (99 επομ. Ν 3588/2007) ή εφαρμογής σχεδίου αναδιοργάνωσης (άρθρα 107 επομ. Ν 3588/2007), είτε εκκρεμούν δικαστικά σχετικές αιτήσεις, είτε επίκειται η υποβολή τους. Η προβλεπόμενη όμως από το εδάφιο δ της παρ.8 του άρθρου 1 του Ν 2322/1995 αρμοδιότητα, θα πρέπει από την έναρξη ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα να θεωρηθεί στο σύνολό της καταργημένη. (ομοφ.)