ΝΣΚ/113/2017
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Νομιμότητα αναπροσαρμογής εκ μέρους του ΕΚΟΕΜΣ (Ειδικού Κλάδου Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων Μ.Τ.Σ. προερχομένων από το Στρατό Ξηράς), της οικονομικής ενίσχυσης σε δύο μερισματούχους του ΜΤΣ - Παραγραφή αξιώσεων ΕΚΟΕΜΣ από αχρεωστήτως καταβληθείσες οικονομικές ενισχύσεις.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
Η κατ’ εφαρμογή των άρθρων 5 και 6 του ν. 2838/2000 αύξηση από το ΓΛΚ - είτε οίκοθεν είτε σε συμμόρφωση προς δικαστική απόφαση - των συντάξεων των μέχρι 30-6-2002 εξελθόντων από την υπηρεσία στρατιωτικών καθώς και η από 20-5-1985 και εφεξής διοικητική αποκατάσταση στρατιωτικών, οι οποίοι δεν επανέρχονται στην ενέργεια με την εκ νέου ανάληψη των καθηκόντων τους, δεν επιφέρει αναπροσαρμογή της οικονομικής ενίσχυσης που χορηγεί ο ΕΚΟΕΜΣ, αν δε, παρά ταύτα, ο ΕΚΟΕΜΣ χορηγήσει αυξημένη οικονομική ενίσχυση, μπορεί να αναζητήσει τα αχρεωστήτως καταβληθέντα, εκτός αν οι εισπράξαντες δεν είχαν δόλο κατά την είσπραξη (ο οποίος αιτιολογείται ειδικά στην περί επιστροφής πράξη της διοίκησης) και έχει παρέλθει εύλογος χρόνος από την καταβολή τους. Η αξίωση του ΕΚΟΕΜΣ υπόκειται σε 20ετή παραγραφή από τη λήξη του οικονομικού έτους, εντός του οποίου έγινε η βεβαίωση των ποσών αυτών ως χρεών προς τον ΕΚΟΕΜΣ, ενώ αν δεν βεβαιωθούν οι οφειλές, τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις των άρθρων 249 και 251 του ΑΚ. ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΑΠΟΔΕΚΤΗ: Α΄ & Β΄ ΣΚΕΛΟΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΣ, Β΄ ΥΠΟΕΡΩΤΗΜΑ Γ΄ ΣΚΕΛΟΥΣ - ΜΗ ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ Α΄ ΥΠΟΕΡΩΤΗΜΑ Γ΄ΣΚΕΛΟΥΣ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/137/2015
Αναπροσαρμογή μερίσματος και οικονομικής ενίσχυσης των στρατιωτικών, που αποχώρησαν λόγω συνταξιοδότησης, κατά το χρονικό διάστημα που είχαν ανασταλεί οι διατάξεις που προβλέπουν τη χορήγηση χρονοεπιδόματος και μισθολογικής προαγωγής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα νέα φύλλα διακοπής μισθοδοσίας, με τα οποία χορηγήθηκε επιπλέον ποσοστό στο επίδομα χρόνου υπηρεσίας και μισθολογική προαγωγή, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περιπτ.38 της υποπαραγράφου Γ1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 σε συνδυασμό με την παράγραφο 12α του άρθρου 4 του ν. 4151/2013, δυνάμει των οποίων αναπροσαρμόστηκε η σύνταξη από το ΓΛΚ των στρατιωτικών, που αποχώρησαν, λόγω συνταξιοδότησης, κατά το χρονικό διάστημα από 1-7-2011 έως 31-7-2012, παράγουν έννομα δικαιώματα αναπροσαρμογής του μερίσματος, που καταβάλλουν τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, καθώς και της οικονομικής ενίσχυσης των Ειδικών Κλάδων Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων ΜΤΣ, ΜΤΝ και ΜΤΑ (ΕΚΟΕΜΣ - ΕΚΟΕΜΝ – ΕΚΟΕΜΑ), από 1-8-2012 και εντεύθεν. Και τούτο διότι το ως άνω χρονικό διάστημα προσμετράται ως χρόνος για την απονομή μισθολογικής προαγωγής και τη χορήγηση επιπλέον ποσοστού στο επίδομα χρόνου υπηρεσίας, ενώ κατά τη διάρκειά του «πάγωσε» μόνον η καταβολή των σχετικών ποσών. (ομοφ.) -- ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/12/2017
Στέγαση στρατιωτικών στελεχών και των οικογενειών τους σε στρατιωτικά οικήματα των Ενόπλων Δυνάμεων, εντός ή εκτός του χώρου των στρατιωτικών μονάδων – Αν η χρήση αυτή εξομοιούται ή όχι με χρήση των οικημάτων αυτών από το Δημόσιο, για την απαλλαγή των στελεχών αυτών από δημοτικά τέλη. (...)Τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού βαρύνουν τον υπόχρεο σε πληρωμή του λογαριασμού του ηλεκτρικού ρεύματος και συνεισπράττονται από τη ΔΕΗ ή τον εναλλακτικό προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος. Αν, επομένως, το Ελληνικό Δημόσιο (ή υπηρεσία αυτού που δεν διαθέτει ίδια νομική προσωπικότητα) είναι υπόχρεο πληρωμής του λογαριασμού του καταναλισκομένου ηλεκτρικού ρεύματος στα οικήματα που βρίσκονται εντός ή εκτός των στρατιωτικών μονάδων, που είτε ανήκουν, είτε έχουν μισθωθεί από αυτό, τότε απαλλάσσεται από την πληρωμή των εν λόγω δημοτικών τελών κατ’ εφαρμογή του άρθρου 82 παρ. 1 του Β.Δ. 24-9/1958, όπως ισχύει σήμερα..
ΝΣΚ/249/2007
Προϋποθέσεις διορισμού στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα συγγενούς αποβιώσαντος υπαλλήλου κατά την εκτέλεση και εξαιτίας της εκτελέσεως του υπηρεσιακού του καθήκοντος, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ.20 του Ν 2266/1994.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η προβλεπόμενη στη μεταβατική διάταξη της παρ.2 του άρθρου 18 του Ν 3448/2006 ενιαύσια προθεσμία για την υποβολή αιτήσεως διορισμού στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα συγγενούς αποβιώσαντος υπαλλήλου κατά την εκτέλεση και εξαιτίας της εκτελέσεως του υπηρεσιακού του καθήκοντος, παρέχεται σε όλους εκείνους για τους οποίους μέχρι τη δημοσίευση του ως άνω νόμου (15.3.2006) έχει παρέλθει η πενταετής προθεσμία, είτε από την ημερομηνία του θανάτου του υπαλλήλου, είτε, αν συνέτρεχε προσωπικός λόγος για τον δικαιούχο, από τη συμπλήρωση του νομίμου ορίου ηλικίας για διορισμό, είτε από την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων. (πλειοψ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ η γνώμη της μειοψηφίας.
ΝΣΚ/81/2015
Χρόνος παραγραφής της αξιώσεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δυνάμει των διατάξεων της περ.2 υποπαραγ.ΙΑ.6 άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, όσον αφορά την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η παραγραφή της αξιώσεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ προς επιστροφή των ποσών (που είχε εισπράξει αχρεωστήτως από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ο συνταξιούχος) είναι εικοσαετής από της τελευταίας καταβολής και 2) στην εικοσαετή αυτή παραγραφή υπάγονται και οι αξιώσεις που (δυνάμει των προϊσχυσασών διατάξεων) είχαν υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή.
ΝΣΚ/118/2019
Θέματα σχετικά με την παραγραφή κοινοχρήστων δαπανών σχολαζουσών κληρονομιών και αμοιβών κηδεμόνων.α) Για την παραγραφή των κοινοχρήστων δαπανών σχολάζουσας κληρονομίας εφαρμόζεται το άρθρο 249 του Α.Κ., β) η παραγραφή αυτή αρχίζει από το τέλος του έτους στο οποίο αφορούν οι κοινόχρηστες δαπάνες, γ) αρμόδια αρχή είναι η κατ’ άρθρο 2 παράγραφοι 2 και 4 του ν. 4182/2013 κατά περίπτωση, δηλ. είτε ο Υπουργός Οικονομικών είτε ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, και δ) οι αμοιβές και οι δαπάνες των κηδεμόνων υπάγονται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 250 του Αστικού Κώδικα (ομόφ.).
ΝΣΚ/108/2004
Προθεσμία παραγραφής των δικαιωμάτων του Ταμείου Νομικών που απορρέουν από συμβολαιογραφικά έγγραφα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Οι διατάξεις του άρθρου 38 του Ν 2830/2000, που αφορούν την 10ετή παραγραφή, δεν καταλαμβάνουν και τις οφειλές από καθυστερούμενες εισφορές στο Ταμείο, οι οποίες, ελλείψει ειδικωτέρας καταστατικής διατάξεως, εμπίπτουν στην 20ετή παραγραφή του άρθρου 249 Α.Κ. β) Παρέλκει η έρευνα επί του β’ σκέλους του ερωτήματος, το οποίο καλύπτεται από την διάταξη του άρθρου 24 παρ.1 του ΝΔ 4114/60, σύμφωνα με την οποία, η αίτηση του ασφαλισμένου περί απονομής συντάξεως είναι απαράδεκτη, εφόσον δεν αποδεικνύεται υπό του αιτούντος η ολοσχερής εκπλήρωση των προς το Ταμείο ασφαλιστικών του υποχρεώσεων.
ΝΣΚ/198/2015
Περί της παραγραφής αξιώσεως αχρεωστήτως καταβληθέντων στο Δημόσιο, σε περίπτωση εφετειακών αποφάσεων αναπροσδιορισμού οφειλής έναντι του Δημοσίου, όπως και μεταρρυθμίσεως του νόμιμου τίτλου και πράξεων διοικητικής εκτέλεσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παραγραφή της έναντι του Δημοσίου αξιώσεως άρχισε με τη δημοσίευση των τελεσιδίκων αποφάσεων που αναιρεσιβλήθηκαν από τις δύο πλευρές υπό τον όρο αχρεώστητων καταβολών πριν από τη δημοσίευση, διεκόπη με την υποβολή αιτήσεως του δικαιούχου στην αρμόδια Υπηρεσία και συμπληρώθηκε πριν από την υποβολή δεύτερης αιτήσεως. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕλΣυν/Τμ.1/51/2015
Παραγραφή. Οι οιασδήποτε φύσεως μισθολογικές αξιώσεις των με οποιαδήποτε έννομη σχέση υπαλλήλων του Δημοσίου, των Ο.Τ.Α. και των δημοτικών νομικών προσώπων, έστω και αν αυτές βασίζονται σε παρανομία των οργάνων αυτών ή στις διατάξεις από αδικαιολόγητο πλουτισμό, δηλαδή είτε πρόκειται για ευθεία αγωγή κατά του Δημοσίου/Ο.Τ.Α. ή δημοτικού νομικού προσώπου του λόγω αρνήσεως ή καθυστερήσεως καταβολής των αποδοχών ή αποζημιώσεων για οποιοδήποτε λόγο κατά την έννοια που προσδίδουν τα όργανα αυτών στο νόμο, είτε πρόκειται για αγωγή αποζημιώσεως κατά το άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα, εξ αιτίας παραλείψεως οφειλομένης νόμιμης ενέργειας των οργάνων του Δημοσίου ή των Ο.Τ.Α. ή των δημοτικών νομικών προσώπων, ως προϋποθέσεως για την θεμελίωση των σχετικών αξιώσεων, υπόκεινται σε διετή παραγραφή.
ΝΣΚ/335/2013
Προσδιορισμός αρμοδίου οργάνου για ανάκληση παράνομων πράξεων πρόσληψης και διορισμού σε κενή οργανική θέση και χρόνος παραγραφής πειθαρχικού παραπτώματος για χρήση μη έγκυρου τίτλου σπουδών με σκοπό τη μετάταξη σε ανώτερη κατηγορία.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
Τα όργανα του ΕΟΤ θα εξετάσουν τη δυνατότητα ανακλήσεως των παρανόμων πράξεών τους και αναζήτησης των «αχρεωστήτως» καταβληθεισών αποδοχών από τον πρώην υπάλληλο από της πρόσληψής του στον ΕΟΤ έως και την μετάταξή του στο Δημόσιο. Το αποδιδόμενο πειθαρχικό παράπτωμα στην υπάλληλο έχει υποπέσει σε παραγραφή τον χρόνο υποβολής του ερωτήματος. Τα όργανα του Δημοσίου δικαιούνται μετά την ανάκληση των παράνομων πράξεων μετάταξης των υπαλλήλων σε μη δικαιούμενη θέση, να αναζητήσουν τις «αχρεωστήτως καταβληθείσες» σε αυτούς αποδοχές. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ IV 1 ΚΑΙ IV 3 ΤΟΥ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ.
ΝΣΚ/98/2006
Παράβολο – Επιστροφή παραβόλου – Άδεια οδήγησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στον υποψήφιο οδηγό, που ζήτησε να μη συνεχιστεί η διαδικασία έκδοσης άδειας οδήγησης, είναι επιστρεπτέο το χρηματικό ποσό που κατέβαλε για να υποβληθεί στις προβλεπόμενες ιατρικές εξετάσεις, μόνον εφόσον δεν υποβλήθηκε στις εξετάσεις αυτές και υπό την προϋπόθεση ότι η σχετική αξίωση δεν έχει υποκύψει σε παραγραφή άλλως, αν, δηλαδή, υποβλήθηκε στις ιατρικές εξετάσεις (είτε από τον ένα, είτε και από τους δύο εξεταστές ιατρούς), δεν είναι επιστρεπτέο σ’ αυτόν το ποσό που κατέβαλε, ούτε στο σύνολό του, ούτε κατά το επιπλέον του ποσού της νόμιμης αποζημιώσεως των ιατρών.