×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/122/2003

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Ανάκληση απαλλοτριωτικής απόφασης που έχει εκδοθεί για αποκατάσταση ακτημόνων καλλιεργητών, επειδή δεν πραγματοποιήθηκε ο σκοπός αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η Διοίκηση υποχρεούται να προβεί σε ανάκληση της απαλλοτριώσεως που κηρύχθηκε με την με αριθμό Ε3/2-1-1954 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, δεδομένου ότι ο σκοπός για τον οποίο κηρύχθηκε έχει ήδη καταστεί ανέφικτος εφόσον: α) ουδέποτε εκδικάστηκε το απαλλοτριωθέν δασοαγρόκτημα από την αρμοδία Επιτροπή Απαλλοτριώσεων, λόγω της μακρόχρονης διαμάχης μεταξύ των Κοινοτήτων Μάτεσι και Σέκουλας σχετικά με τα διοικητικά όρια εκάστης, β) ουδέποτε επακολούθησε κατάληψη από το Δημόσιο, ούτε εγκατάσταση αυτού, αλλά ούτε και αποκατάσταση ακτημόνων με αποφάσεις της ΕΑ, γ) έχει παρέλθει, από την κήρυξη χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της πεντηκονταετίας, δ) δεν αποδεικνύεται από τα τεθέντα υπόψη στοιχεία, η ύπαρξη ακτημόνων οι οποίοι να ήσαν ακτήμονες και κατά την κήρυξη της απαλλοτριώσεως ή έστω κατά τη χρονική διάρκεια της ισχύος της διατάξεως του άρθρου 104 του Συντάγματος του 1952 (τριετία) από την έναρξη ισχύος του, με αποτέλεσμα να μην εφαρμόζεται πλέον το άρθρο 104 του Συντάγματος του 1952 (άρθρο 117 ισχύοντος Συντάγματος), αλλά το άρθρο 17 αυτού περί προστασίας της ιδιοκτησίας.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/361/2000

Αποκατάσταση ακτημόνων. Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Ανάκληση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το Δημόσιο πρέπει να ανακαλέσει την αναγκαστική απαλλοτρίωση που κηρύχθηκε με την 34927/7-3-1953 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας για αποκατάσταση ακτημόνων κτηνοτρόφων, σύμφωνα με το Ν.Δ.2185/52.


ΝΣΚ/416/2005

Έκδοση ομολογιών για αποζημίωση απαλλοτρίωσης βάσει του ν.δ/τος 2185/1952 προς αποκατάσταση ακτημόνων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Είναι σύννομη η έκδοση υπουργικής απόφασης για έκδοση ομολογιών σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ/τος 2185/1952.


ΣΤΕ/1624/2015

Αναγκαστική απαλλοτρίωση:. Επειδή, εν προκειμένω, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την απόφαση υπ΄ αριθμ. 134/3.11.2007 του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ...  κηρύχθηκε αναγκαστική απαλλοτρίωση στην περιοχή του Δ.Δ. ... του εν λόγω Δήμου, οικισμού που προϋπήρχε του 1923, έχει πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων, δεν έχει εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο και του οποίου τα όρια καθορίσθηκαν με την απόφαση υπ΄ αριθμ. Π-5010/7.4.1987 του Νομάρχη  (ΦΕΚ Δ΄ 392). Η απαλλοτρίωση αυτή κηρύχθηκε επί συνολικής εκτάσεως εμβαδού 937,55 τ.μ., τμήματος της οποίας, εμβαδού 919,62 τ.μ., εντασσόμενης στα όρια του οικισμού, φέρεται συνιδιοκτήτης ο αιτών, κηρύχθηκε δε υπέρ του ως άνω Δήμου, με σκοπό τη διάνοιξη και δημιουργία οδού, μετά πεζοδρομίων, εντός του Δ.Δ. .... Η νέα αυτή παρακαμπτήρια οδός κρίθηκε απαραίτητη διότι η ήδη υφιστάμενη οδός, η οποία οδηγεί στους λοιπούς οικισμούς του Δήμου, διέρχεται μπροστά από την πλατεία και τα καταστήματα του οικισμού, ακολουθώντας κυκλική πορεία, με συνέπεια, από την κυκλοφορία των οχημάτων να επιβαρύνεται κυκλοφοριακά το κεντρικότερο σημείο του χωριού και να δημιουργούνται κίνδυνοι ατυχημάτων, λόγω της συχνής κίνησης πεζών. Σκοπός, συνεπώς, της χαράξεως της παρακάμψεως είναι η διοχέτευση της κινήσεως οχημάτων εκτός του κέντρου του ως άνω οικισμού, ώστε να αποφεύγεται η κυκλοφοριακή επιβάρυνση αυτού. Παρά ταύτα όμως, εφόσον η διάνοιξη της προαναφερθείσης οδού δεν προβλέπεται από εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, δηλαδή από πολεοδομική μελέτη ή από τοπικό ρυμοτομικό σχέδιο, η κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτριώσεως για την εκτέλεση του εν λόγω έργου δεν είναι νόμιμη, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, και για το λόγο αυτό, ο οποίος βασίμως προβάλλεται, η ανωτέρω προσβαλλόμενη απόφαση υπ΄ αριθμ. 134/3.11.2007 του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ...  πρέπει να ακυρωθεί. Κατόπιν τούτου, παρέλκει ως αλυσιτελής η έρευνα των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως.


ΣΤΕ/2266/2016

Επειδή, περαιτέρω, με τις κρινόμενες αιτήσεις προβάλλεται ότι, κατά παράβαση του άρθρου 17 του Συντάγματος, δεν έχει εκδοθεί η απαιτούμενη βεβαίωση για το ύψος της προκαλουμένης από την κήρυξη της απαλλοτριώσεως δαπάνης, ενώ, επίσης, δεν αναφέρεται η πηγή από όπου θα γίνει η χρηματοδότηση του κόστους της απαλλοτριώσεως, μη αρκούσης της γενικής αναφοράς ότι η χρηματοδότηση θα γίνει μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Σχετικός λόγος της προσφυγής της αιτούσης απορρίφθηκε με την προσβαλλομένη απόφαση της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ν. 3463/2006, με την ακόλουθη αιτιολογία: «Από τον φάκελο της υπόθεσης προκύπτει ότι το Δημοτικό Συμβούλιο προχώρησε στην 122/2012 απόφαση για την υποβολή πρότασης στο πρόγραμμα 'Περιβάλλον – Αειφόρος Ανάπτυξη 2007-2013' για το έργο Αποκατάσταση Χ.Α.Δ.Α. Δήμου ..., ενώ με την υπ' αριθμ. 142/2012 απόφαση του Δ.Σ. αναφέρεται η πηγή από την οποία θα καλυφθεί η σχετική δαπάνη. Η δε απόφαση 142/2012 μνημονεύεται στην προσβαλλομένη απόφαση του Δήμου ικανοποιώντας έτσι τις προϋποθέσεις του νόμου (άρθρο 212 του Ν. 3463/06 παράγραφος ε). Τέλος, η Επιτροπή που εκτιμά την αξία του απαλλοτριουμένου ακινήτου σύμφωνα με το άρθρο 15 του Ν. 2882/2001 επιλαμβάνεται μετά την κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης». Όπως, όμως, προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, στην προσβαλλομένη απόφαση περί κηρύξεως αναγκαστικής απαλλοτριώσεως δεν γίνεται αναφορά ούτε στο ύψος της προκαλουμένης από αυτήν δαπάνης ούτε στην πηγή, από την οποία αυτή θα καλυφθεί. Εξάλλου, η έλλειψη αυτή δεν δύναται να αναπληρωθεί από την ως άνω 142/2012 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ... Και τούτο, διότι, ανεξαρτήτως του εάν η αναφορά στην εν λόγω απόφαση, ότι αποφασίζεται η «χρηματοδότηση της απαλλοτρίωσης τμήματος οικοπέδου για την αποκατάσταση του Χ.Α.Δ.Α. μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ», πληροί την τιθέμενη από τον νόμο προϋπόθεση για συγκεκριμένη μνεία της πηγής από την οποία θα καλυφθεί η προκαλουμένη δαπάνη, πάντως, ούτε στην απόφαση αυτή γίνεται μνεία του ύψους της εν λόγω δαπάνης, ενώ, εξάλλου, η διάταξη του άρθρου 15 του ν. 2882/2001 δεν τυγχάνει, εν προκειμένω, εφαρμογής, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην όγδοη σκέψη. Κατ’ ακολουθία, η μεν προσβαλλομένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ... έχει εκδοθεί κατά παράβαση του ως άνω ουσιώδους τύπου της διαδικασίας, η δε προσβαλλομένη απόφαση της Ειδικής Επιτροπής δεν φέρει νόμιμη αιτιολογία, όπως βασίμως προβάλλεται.Επειδή, πρέπει να γίνει δεκτή η υπό κρίση αίτηση ακυρώσεως για τους ως άνω λόγους, βασίμως προβαλλόμενους, και να ακυρωθούν η 132/2012 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ... και η 5/4.2.2013 απόφαση της Ειδικής Επιτροπής (πρβλ. ΣτΕ 1809/2003, 3382/1994). Ακυρουμένων δε των ως άνω αποφάσεων, για λόγους βασίμως προβαλλομένους, καθίσταται αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.


ΝΣΚ/65/2015

Αυτοδίκαιη άρση μη συντελεσθείσας απαλλοτρίωσης – Διατήρηση ή μη απαλλοτρίωσης μετά από αίτημα ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη – Κήρυξη νέας απαλλοτρίωσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Μη συντελεσθείσα αναγκαστική απαλλοτρίωση, που κηρύχθηκε με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής για την κατασκευή του σιδηροδρομικού διαδρόμου, καθ’ ο μέρος αφορά μία μόνο ιδιοκτησία του κτηματολογικού πίνακα που τη συνοδεύει, έχει αρθεί αυτοδικαίως, αρμόδιος για την έκδοση της σχετικής διαπιστωτικής πράξης είναι ο Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και συνεπώς αυτός μπορεί να προβεί στην έκδοσή της. Σύννομη η κήρυξη νέας απαλλοτρίωσης του ιδίου ακινήτου για τον ίδιο σκοπό. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/272/2006

Ένταξη ή μη στη ζώνη του αιγιαλού και της παραλίας, με τη διαδικασία του επανακαθορισμού, της ιδιωτικής μαρίνας ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το ΝΔ 2687/1953 «Περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού» ως εκδοθέν μόνο μία φορά (εφάπαξ) κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 112 του Συντάγματος 1952 έχει αυξημένη τυπική ισχύ έναντι των διατάξεων της λοιπής κοινής νομοθεσίας και εξακολουθεί να την διατηρεί σύμφωνα με το άρθρο 107 του ισχύοντος Συντάγματος. Περαιτέρω η μαρίνα ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ, ως μέρος παραγωγικής επένδυσης που έχει υπαχθεί στις διατάξεις του ανωτέρω Ν.Δ. και έχει ήδη κατασκευασθεί σε ιδιωτική έκταση της επιχείρησης θεωρείται από το ίδιο Ν.Δ. (άρθρο 11 παρ.1) ως αναπαλλοτρίωτη κτήση και ως εκ τούτου δεν μπορεί, κατά νόμον, να ενταχθεί στη ζώνη του αιγιαλού και της παραλίας με τη διαδικασία του επανακαθορισμού της παρ.9 του άρθρου 5 Ν 2971/2001.


ΝΣΚ/103/2000

Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Δυνατότητα κηρύξεως αναγκαστικής απαλλοτριώσεως για δημόσια ωφέλεια ακινήτων για την οποία το Σ.τ.Ε. είχε ακυρώσει τη σιωπηρή άρνηση της Διοικήσεως για αποχαρακτηρισμό τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ακύρωση σιωπηρής άρνησης Διοίκησης για αποχαρακτηρισμό ιδιοκτησιών ως αθλητικών χώρων. Η Διοίκηση μπορεί να προβεί, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, σε αναγκαστική απαλλοτρίωση για δημόσια ωφέλεια ακινήτων εκ των άνω που είναι αναγκαία για την υλοποίηση της ωφελείας αυτής (κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων). Η αιτιολογία για την κήρυξη τοιαύτης απαλλοτριώσεως πρέπει να είναι ειδική και πλήρης και να αποδεικνύεται από αυτή η πραγματική πρόθεση και δυνατότητα της Διοίκησης για τη συντέλεση της απαλλοτρίωσης αυτής.


ΝΣΚ/238/2011

Συντέλεση ή μη αναγκαστικής απαλλοτριώσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Η αναγκαστική απαλλοτρίωση, η οποία κηρύχθηκε δια της υπ αρ. 1098806/7623/Δ0010/2-11-2005 κοινής αποφάσεως των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, για την οποία παρακατατέθηκε η προσωρινώς καθορισθείσα αποζημίωση, πριν όμως από την παρακατάθεσή της είχε εκδοθεί δικαστική απόφαση περί καθορισμού οριστικής αποζημιώσεως, δεν έχει συντελεσθεί. (ομοφ.) β) Εάν, μετά την παρέλευση ενάμισυ έτους από την δημοσίευση της δικαστικής αποφάσεως, που καθόρισε την προσωρινή αποζημίωση, δεν παρακατατέθηκε η ανωτέρω ορισθείσα οριστική αποζημίωση, επέρχονται οι κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 11 του Ν 2882/2001 συνέπειες. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/51/2004

Απόδοση ακινήτων στη Λέρο, κατ’ άρθρο 8 Ν 2100/1952. Μεταγραφή απόφασης Νομάρχη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Έχει ήδη ολοκληρωθεί η κατ’ άρθρο 8 του Ν 2100/1952 διαδικασία απόδοσης ακινήτου στους νομίμους δικαιούχους με την έκδοση της υπ’ αριθμ. 34578/15.10.1960 σχετικής απόφασης του Νομάρχη Δωδεκανήσου και υπολείπεται η καταχώριση (μεταγραφή) αυτής στα βιβλία του Κτηματολογίου Λέρου, η οποία μπορεί να γίνει και σήμερα.


ΝΣΚ/224/2001

Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Αρμόδια όργανα για την κήρυξη απαλλοτρίωσης για ίδρυση επαρχιακών βιομηχανιών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακινήτων για την ίδρυση ή επέκταση επαρχιακών βιομηχανιών που προβλέπονται από το άρθρο 10 του ΝΔ 2176/1952 κηρύσσονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ΝΔ 797/1971, από δε της 6-5-2001, ημερομηνίας εφαρμογής του νέου Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (άρθρο δεύτερο Ν 2882/2001) με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας του απαλλοτριουμένου ακινήτου.