ΝΣΚ/132/2023
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται, σε ζητήματα κληρονομικής διαδοχής αλλοδαπού, υπηκόου Δανίας και κατοίκου Ελλάδος, ο οποίος απεβίωσε στην Ελλάδα, πριν την έναρξη ισχύος (17.08.2015) του Κανονισμού (ΕΕ) 650/2012, δεδομένου και του γεγονότος ότι δεν υπάρχει εμφανής κληρονόμος αυτού, εάν εφαρμόζεται το άρθρο 61 του ν.4182/2013, άλλως, ποιες διατάξεις είναι εφαρμοστέες και ποιος φορέας είναι αρμόδιος για τον χειρισμό και την διενέργεια των συναφών με την συγκεκριμένη κληρονομία απαιτουμένων ενεργειών. (...) Στην περίπτωση του R.B.,υπηκόου Δανίας και κατοίκου Ελλάδας (Κρήτη), ο οποίος απεβίωσε στην Ελλάδα (Κρήτη), σε χρόνο προγενέστερο της έναρξης ισχύος του ενωσιακού κανονισμού 650/2015, δηλ. πριν τις 17.08.2015, εφαρμοστέο ουσιαστικό δίκαιο σχετικά με την κληρονομική διαδοχή του είναι το δίκαιο της ιθαγένειάς του, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 28 ΑΚ., δηλ. το δίκαιο της Δανίας. Ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, στα όρια της οποίας ο αποβιώσας είχε μόνιμη κατοικία και διαμονή, καθώς και ακίνητη περιουσία, είναι, κατά τα άρθρα 2 και 61 ν.4831/2013, όπως ισχύει, αρμόδιος για την διερεύνηση του τυχόν σχολάζοντα χαρακτήρα της συγκεκριμένης κληρονομίας και τις, κατά περίπτωση, απαιτούμενες για την συγκεκριμένη κληρονομία εν γένει ενέργειες (ομόφωνα).
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/245/2017
Νομικά ζητήματα που προκύπτουν από τη συνύπαρξη σε σχολάζουσα κληρονομία κηδεμόνα και συνδίκου πτωχεύσεως. α) Μπορούν να συνυπάρχουν σε σχολάζουσα κληρονομία κηδεμόνας και σύνδικος της πτωχεύσεως. Μετά το θάνατο του πτωχού εξακολουθεί να ασκείται η διαχείριση της πτωχευτικής περιουσίας από το σύνδικο, ενώ η διαχείριση της μεταπτωχευτικής και εξωπτωχευτικής περιουσίας περιέρχεται στον κηδεμόνα σχολάζουσας κληρονομίας. β) Ο σύνδικος νομιμοποιείται να παρίσταται στη διαδικασία λύσης της κοινωνίας δια δικαστικής διανομής, όταν το διανεμητέο ακίνητο περιλαμβάνεται στην πτωχευτική περιουσία. γ) Ο σύνδικος είναι υπεύθυνος για τις φορολογικές υποχρεώσεις που αφορούν στην πτωχευτική περιουσία, ενώ ο κηδεμόνας σχολάζουσας κληρονομίας για τις αντίστοιχες υποχρεώσεις της μεταπτωχευτικής και εξωπτωχευτικής περιουσίας του κληρονομουμένου. (ομόφ.)
ΝΣΚ/118/2019
Θέματα σχετικά με την παραγραφή κοινοχρήστων δαπανών σχολαζουσών κληρονομιών και αμοιβών κηδεμόνων.α) Για την παραγραφή των κοινοχρήστων δαπανών σχολάζουσας κληρονομίας εφαρμόζεται το άρθρο 249 του Α.Κ., β) η παραγραφή αυτή αρχίζει από το τέλος του έτους στο οποίο αφορούν οι κοινόχρηστες δαπάνες, γ) αρμόδια αρχή είναι η κατ’ άρθρο 2 παράγραφοι 2 και 4 του ν. 4182/2013 κατά περίπτωση, δηλ. είτε ο Υπουργός Οικονομικών είτε ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, και δ) οι αμοιβές και οι δαπάνες των κηδεμόνων υπάγονται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 250 του Αστικού Κώδικα (ομόφ.).
ΝΣΚ/185/2018
Αρμόδια υπηρεσία για τη διοικητική εποπτεία επί σχολαζουσών κληρονομιών αλλοδαπών κληρονομουμένων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η Διοίκηση είναι αρμόδια για τη διοικητική εποπτεία σχολαζουσών κληρονομιών αλλοδαπών κληρονομουμένων, που απεβίωσαν προ της ισχύος του Καν(ΕΕ) 650/2012 καθώς και για τη διαπίστωση του κληρονομικού δικαιώματος επ’ αυτών, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 61 του Κώδικα Κοινωφελών Περιουσιών, Σχολαζουσών Κληρονομιών και άλλες διατάξεις (ν.4182/2013). β) Αρμόδια υπηρεσία για την άσκηση εποπτείας επί των συγκεκριμένων σχολαζουσών κληρονομιών αλλοδαπών κληρονομουμένων, είναι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας & Θράκης.
ΕλΣυν/Ε Κλιμ/405/2010
Διάλυση εργολαβίας. Προσφυγή στο δεύτερο μειοδότη (άρθρο 61 παρ. 13 ν.3669/2008). Διάλυση της εργολαβίας με υπαιτιότητα του κυρίου του έργου λόγω μη συντέλεσης των απαλλοτριώσεων και μη ολοκλήρωσης των μελετών του έργου. Η διαδικασία του άρθρου 61 παρ. 13 του ν.3669/2008 μη συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο, αφού συνιστά στην ουσία διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση προκήρυξης, για την οποία δεν συντρέχουν οι προβλεπόμενες από το νόμο προϋποθέσεις. Μειοψηφία 1 μέλους. Με την 3137/2010 απόφαση του VI Τμήματος ανακλήθηκε η προμνησθείσα Πράξη του Κλιμακίου, καθόσον κρίθηκε ότι η διαδικασία του άρθρου 61 παρ. 13 του ν.3669/2008 δεν είναι ασύμβατη με το κοινοτικό δίκαιο, δεδομένου ότι η ανάθεση της εκτέλεσης του έργου μετά από διάλυση εργολαβίας γίνεται στο δεύτερο μειοδότη και σύμφωνα με την προσφορά που είχε υποβάλει στην προηγηθείσα διαγωνιστική διαδικασία.
ΝΣΚ/332/2016
Αρμόδιο όργανο για την αποδοχή δωρεών, κληρονομιών, κληροδοσιών υπέρ του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.) και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.)(...)Ο Υπουργός Οικονομικών είναι αρμόδιος για την αποδοχή ή αποποίηση περιουσιών, δηλαδή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών, που καταλείπονται υπέρ των Ταμείων Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.) και Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.), στα οποία αποδίδεται το προϊόν της εκκαθάρισης κατά το άρθρο 32 του ν. 4182/2013. Η αρμοδιότητα του Υπουργού Οικονομικών για την αποδοχή ή αποποίηση δωρεών με ή χωρίς όρο προς το Δημόσιο υφίσταται σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από την αξία των δωρούμενων και από το εάν η παράδοση στο Δημόσιο των κινητών πραγμάτων που δωρίζονται σε αυτό με ιδιωτικό έγγραφο ή και χωρίς αυτό, καθιστά τη σύσταση της δωρεάς ισχυρή, κατά το άρθρο 498 ΑΚ.
ΝΣΚ/106/2018
Παρακράτηση από το Τ.Π.& Δανείων των τοκοχρεωλυτικών δόσεων δανείου από τις συνταξιοδοτικές παροχές των δικαιουμένων σε αυτές προσώπων, λόγω θανάτου του δανειολήπτη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις περιπτώσεις που ο λήπτης δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων απεβίωσε εν υπηρεσία, δεν είναι νόμιμη η εκ μέρους του Ταμείου - και προς το σκοπό εξυπηρέτησης ληξιπρόθεσμων ή μη δόσεων του δανείου - δέσμευση του εφάπαξ βοηθήματος (από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα και αν απονέμεται αυτό) και η παρακράτηση από τις συνταξιοδοτικές παροχές τις οποίες λαμβάνουν, λόγω του θανάτου του δανειολήπτη, τα δικαιούμενα σε αυτές πρόσωπα, εφόσον τα πρόσωπα αυτά έχουν αποποιηθεί την κληρονομία ή την έχουν αποδεχτεί με το ευεργέτημα της απογραφής. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια ΝΣΚ, κατόπιν της υπ' αριθ. 78/2017 γνωμ. Β΄ Τμήματος ΝΣΚ. Σχετική και η υπ' αριθ. 219/2016 γνωμοδότηση του Δ΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/50/2007
Ελεύθερη κυκλοφορία εργαζομένων στην Ε.Ε. και πρόσβαση σε θέσεις εργασίας. Αντίθεση προς το Κοινοτικό δίκαιο διατάξεων που θέτουν ως προϋπόθεση την Ελληνική ιθαγένεια. Εξαιρέσεις. Σύνδεση προς ορισμένο τόπο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι αντίθετες προς την Κοινοτική νομοθεσία και τα άρθρα 1 και 2 του Ν 2431/1996 οι διατάξεις νόμων, μεταξύ των οποίων και της παρ.11 του άρθρου 21 του Ν 2190/1994, που αξιώνουν ως όρο για την ελεύθερη πρόσβαση σε θέσεις εργασίας υπηκόων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την απόκτηση της Ελληνικής ιθαγένειας, με εξαίρεση εκείνες (θέσεις) που συνεπάγονται άσκηση δημόσιας εξουσίας ή διασφάλιση γενικών συμφερόντων του Κράτους ή άλλων δημόσιων φορέων. Ωστόσο απαραίτητη, σε περίπτωση έλλειψης, η ιδιότητα του κατοίκου της περιοχής κατά το αστικό δίκαιο, όταν η τοπική σύνδεση προς ορισμένο δήμο ή κοινότητα απαιτείται και για τους ημεδαπούς.
ΝΣΚ/125/2022
Ερωτάται εάν, ενόψει της ποινικής διερεύνησης του κύρους της συστατικής πράξης εν ζωή και των δημόσιων διαθηκών που ορίζουν εκτελεστή, πρέπει να ανασταλεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης της σύστασης του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Π. ΚΑΙ Σ.Κ.». Σε καταφατική περίπτωση, αν μπορεί η κληρονομιά να κριθεί σχολάζουσα και να υπαχθεί στις διατάξεις περί διοίκησης αυτής από κηδεμόνα που θα οριστεί από την αρμόδια αρχή σύμφωνα με τα άρθρα 61 παρ. 3 του ν. 4182/2013 (Α΄ 185) ή αν, για λόγους χρηστής διοίκησης, η αρμόδια αρχή πρέπει να ζητήσει τον δικαστικό διορισμό μεσεγγυούχου της κληρονομιάς με διαχειριστική εξουσία για όσο διάστημα υπάρχει σε εξέλιξη ποινική έρευνα που αφορά τον εκτελεστή των διαθηκών.(...)Η Διοίκηση δεν υποχρεούται να αναστείλει την ολοκλήρωση της σύστασης κοινωφελούς ιδρύματος, εφόσον δεν έχει τελεσίδικα ακυρωθεί η συστατική πράξη ούτε εκκρεμεί αγωγή ακύρωσης ή αίτηση ανάκλησης αυτής στα αρμόδια πολιτικά δικαστήρια. Δικαιούται, ωστόσο, εφόσον υφίσταται σπουδαίος λόγος κατά την αιτιολογημένη ουσιαστική κρίση της, που υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο, να αναστείλει προσωρινά την έκδοση του εγκριτικού διατάγματος. Δεν είναι δυνατός ο διορισμός κηδεμόνα σχολάζουσας κληρονομιάς σε υπό σύσταση ίδρυμα, ενόψει των ειδικών διατάξεων του ν. 4182/2013, που προβλέπουν τον διορισμό εκτελεστή. Η ποινική διερεύνηση του κύρους των διαθηκών με τις οποίες ορίστηκε ο εκτελεστής δεν εμπίπτει στους περιοριστικά αναφερόμενους στο νόμο λόγους αυτοδίκαιης έκπτωσης ή αντικατάστασης. Δεν αποκλείεται ο δικαστικός ορισμός μεσεγγυούχου με διαχειριστική εξουσία, με συνέπεια την αναστολή της διαχείρισης του εκτελεστή κατά τη διάρκεια της μεσεγγύησης (ομόφωνα).
ΝΣΚ/244/2019
Καταλογισμός σε κληρονόμους Αρχιεπισκόπου και ιερομονάχου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κρήτης, που αποτελούσαν μέλη της διαχειριστικής επιτροπής κοινωφελούς περιουσίας, λόγω της διαχείρισης αυτής για σκοπό διαφορετικό από αυτόν για τον οποίο διατέθηκε.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο καταλογισμός ποσού, λόγω της διαχείρισης κοινωφελούς περιουσίας για σκοπό διαφορετικό από αυτόν για τον οποίο διατέθηκε, έχει αποζημιωτικό χαρακτήρα και χωρεί σε βάρος όλων των υπόχρεων μελών της διαχειριστικής επιτροπής, μετά δε τον θάνατο αυτών σε βάρος των κληρονόμων τους. Ως προς τον ιερομόναχο της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κρήτης, που απεβίωσε χωρίς νόμιμα τέκνα και χωρίς να αφήσει διαθήκη, ο καταλογισμός χωρεί σε βάρος της Μονής της κουράς και εγγραφής του στο μοναχολόγιο αυτής, ως κληρονόμου με το ευεργέτημα της απογραφής εντός του χρόνου της παραγραφής και μέχρι το ύψος του ενεργητικού της τυχόν καταλειφθείσας κληρονομιαίας περιουσίας. Όσον αφορά την κληρονομία του Αρχιεπισκόπου Κρήτης, ανεξάρτητα από το αν είχε ή όχι καρεί μοναχός, το έλλειμμα είναι καταλογιστέο, εντός του χρόνου της παραγραφής, σε βάρος των κληρονόμων του από διαθήκη ή εξ αδιαθέτου, σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις του Α.Κ. (πλειοψ.). Παραπέμφθηκε στην Α΄ Τακτική Ολομέλεια, κατόπιν της υπ’ αριθ. 158/2019 γνωμοδότησης του Α΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΕΣ/ΤΜ.Μειζ.Επταμ.Συνθ/1182/2015
Απόφαση επί της αμφισβητήσεως που δημιουργήθηκε σχετικά με την έννοια των διατάξεων του άρθρου 2 παρ. 2 του π. δ. 60/2007, λόγω της έκδοσης των 215/2014 και 410/2014 αντίθετων Πράξεων του ΣΤ΄ και Ε΄ Κλιμακίου, αντίστοιχα, (...) . Κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, όπως αυτές έχουν ερμηνευθεί από το ΔΕΚ, ο ορισμός μιας δημόσιας σύμβασης ως σύμβασης έργου, προμηθειών και υπηρεσιών ανάγεται στο κοινοτικό δίκαιο και δεν εξαρτάται από το χαρακτηρισμό αυτής με βάση την εθνική νομοθεσία (βλ. ΔΕΚ, απόφαση της 18.7.2007, C-382/05, Επιτροπή κατά Ιταλίας, σκ. 30). Εξάλλου, όταν η σύμβαση περιλαμβάνει τόσο στοιχεία σύμβασης έργου, όσο και στοιχεία άλλου τύπου δημόσιας σύμβασης (μικτή σύμβαση), το στοιχείο που καθορίζει ποιες είναι οι εφαρμοστέες διατάξεις της κοινής, και για τους τρεις τύπους συμβάσεων της οδηγίας 2004/17ΕΚ, είναι εκείνο της σύμβασης που είναι κύριο, το κεντρικό δηλ. στοιχείο γύρω από το οποίο διαρθρώνεται η σύμβαση. Το κύριο αντικείμενο της σύμβασης προσδιορίζεται στο πλαίσιο της αντικειμενικής εξέτασης του συνόλου της σύμβασης. Ο προσδιορισμός γίνεται με βάση τις ουσιώδεις υποχρεώσεις που υπερισχύουν και οι οποίες ακριβώς χαρακτηρίζουν τη σύμβαση, σε αντίθεση με αυτές που έχουν απλώς παρεπόμενο ή συμπληρωματικό χαρακτήρα, ενώ η οικονομική αξία αυτών δεν μπορεί να αποτελέσει το αποκλειστικό κριτήριο για τον προσδιορισμό, αλλά είναι ένα κριτήριο, το οποίο συνεκτιμάται με τα λοιπά (βλ. ΔΕΚ, απόφαση της 18.1.2007, C-220/05, Jean Auroux κλπ. κατά Commune de Roanne, σκ. 37-41, απόφαση της 21.2.2008, C-412/04, Επιτροπή κατά Ιταλικής Δημοκρατίας, σκ. 47-52, απόφαση της 19.4.1994, C-331/92, Gestion Hotelera International SA κλπ. σκ. 23-29, ΕΣ Τμ.Μείζ. Σύνθ. 1856/2011, αλλά και ΣτΕ 2387/2009, 717/2011).(..)Κατά συνέπεια, η δημιουργηθείσα αμφισβήτηση από τις 215 και 410/2014 αντίθετες πράξεις του ΣΤ΄ και Ε΄ Κλιμακίου, αντίστοιχα, θα πρέπει να αρθεί υπέρ της άποψης της 215/2014 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου, ότι δηλαδή το υπό έλεγχο σχέδιο προγραμματικής σύμβασης αφορά σε εκτέλεση δημοσίου έργου. Παραπέμπει δε, την υπόθεση στο Ε΄ Κλιμάκιο, προκειμένου να διενεργηθεί επί του σχεδίου της ως άνω προγραμματικής σύμβασης ο έλεγχος νομιμότητας αυτού.