Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/136/2016

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 1846/1951

ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Συμβασιούχοι – Επίσχεση εργασίας – Ασφαλιστική υπαγωγή – Αρμοδιότητες ασφαλιστικών οργάνων.Κατά την διάρκεια της επίσχεσης εργασίας, παραμένει ενεργή και η ασφαλιστική σχέση του εργαζόμενου με το Ι.Κ.Α., ανεξαρτήτως του εάν η ασφαλιστέα εργασία ήταν υπακτέα στην κοινή ασφάλιση του Ι.Κ.Α. ή στον ΚΒΑΕ αυτού. Επί νόμιμης επίσχεσης η ασφάλιση στο Ι.Κ.Α. συνεχίζεται, προσδιοριζόμενη εκάστοτε με βάση τα στοιχεία που διαθέτουν τα ασφαλιστικά όργανα (τα οποία εκφέρουν διακεκριμένη και αυτοτελή, μη εξαρτώμενη δηλαδή από την τυχόν προσφυγή των ενδιαφερομένων μερών - εργοδότη και μισθωτού - στα πολιτικά δικαστήρια για την διευθέτηση των μεταξύ τους εργασιακών διαφορών, κρίση) και πάντοτε σύμφωνα με τις αρχές της καλής πίστης και των χρηστών συναλλακτικών ηθών (άρθρα 200, 288 Α.Κ.), όχι όμως πέραν του ευλόγου χρόνου διάρκειας αυτής, κατά τον οποίο οφείλονται αποδοχές, ο οποίος (εύλογος χρόνος) δεν μπορεί να υπερβεί τους πέντε μήνες, αφού μετά από αυτόν, η αποχή του μισθωτού από την εργασία του, συνιστά, κατά κρίση αντικειμενική, σιωπηρή εκ μέρους του καταγγελία της σύμβασης, εκτός εάν προσκομισθεί αντίθετη δικαστική απόφαση από την οποία να προκύπτει η μη λύση της εργασιακής σχέσης και η συνέχιση της επίσχεσης και πέραν του πενταμήνου αυτού και υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι τα ασφαλιστικά όργανα του Ι.Κ.Α. θα υιοθετήσουν τις παραδοχές της. Για το πεντάμηνο αυτό, τα εν λόγω όργανα του Ι.Κ.Α., οφείλουν να βεβαιώνουν χωρίς προσκόμματα, τον χρόνο ασφάλισης του μισθωτού, με βάση το ασφαλιστικό καθεστώς που αντιστοιχεί στην ειδικότητά του, καθώς επίσης και να εκδίδουν Πράξεις Επιβολής Εισφορών (ΠΕΕ) κατά του αρνούμενου να καταβάλει οικειοθελώς τις οφειλόμενες εισφορές του, εν λόγω χρονικού διαστήματος, εργοδότη. Η προσκόμιση, ενώπιον των ασφαλιστικών αυτών οργάνων, απόφασης πολιτικού δικαστηρίου, που εκδόθηκε μεταξύ εργοδότη και μισθωτού και αποφαίνεται για τη χρονική διάρκεια της επίσχεσης, δεν τα δεσμεύει, αφού αυτή δεν ισχύει έναντι πάντων, αλλά δύνανται, τα ασφαλιστικά αυτά όργανα, είτε να συμφωνήσουν με τις παραδοχές της απόφασης αυτής και να προβούν σε όλες τις ως άνω ενδεδειγμένες ενέργειές τους (πλήρης ασφαλιστική κάλυψη του μισθωτού και μετά το πεντάμηνο, έκδοση Π.Ε.Ε. σε βάρος του εργοδότη του κ.λπ.), είτε να κρίνουν αντιθέτως, αιτιολογώντας όμως ειδικώς την αντίθετη αυτή κρίση τους (ομοφ.)

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/41/2020

Αν είναι νόμιμο το αίτημα σωματείου και των μελών του, για ασφαλιστική τακτοποίηση των μελών του σωματείου, ενόψει του ότι έχει υπαχθεί στη διαδικασία ειδικής διαχείρισης η εργοδότρια (ανώνυμη εταιρεία) των μελών του σωματείου, τα οποία ασφαλίστηκαν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αφού είχαν παράσχει ασφαλιστέα στον ΕΦΚΑ εργασία, πριν από την υπαγωγή της εργοδότριας στη διαδικασία της ειδικής διαχείρισης.(...)Και μετά την υπαγωγή της εργοδότριας εταιρείας των μελών του σωματείου στη διαδικασία ειδικής διαχείρισης και κατά τη διάρκεια αυτής, δεν απαγορεύεται η έκδοση πράξεων του ΕΦΚΑ (οιονεί καθολικού διαδόχου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) για ασφαλιστική τακτοποίηση των μελών του σωματείου, τα οποία είχαν υπαχθεί στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, πριν από την υπαγωγή της εργοδότριας στη διαδικασία της ειδικής διαχείρισης.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)301/2014

ΕΙΣΦΟΡΕΣ: Μη  νόμιμη η καταβολή ποσού, από Υπουργείου, για λογαριασμό Οργανισμού Λαϊκών Αγορών, υπέρ του Ι.Κ.Α., ως εισφοράς εξαγοράς εκ μέρους του εργοδότη, για αναγνώριση πλασματικού συντάξιμου χρόνου πρώην υπαλλήλου του Οργανισμού, λόγω τέκνου, σπουδών και στρατού, διότι η αναγνώριση ως συντάξιμων των ανωτέρω πλασματικών χρόνων γίνεται με την καταβολή της εισφοράς που προβλέπεται στο άρθρο 17 του ν. 2084/1992 από τον ίδιο τον πρώην υπάλληλο, ενώ από καμία διάταξη της κείμενης νομοθεσίας δεν προβλέπεται ως όρος για να αναγνωριστούν ως συντάξιμα τα σχετικά χρονικά διαστήματα, κατόπιν εξαγοράς, η επιβολή εισφοράς σε βάρος και του εργοδότη.


ΝΣΚ/243/2016

Ζητήματα που αφορούν την μισθοδοσία πρώην Διοικητή και την καταβολή συντάξεως πρώην Υποδιοικητή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..) Οι Ρ.Σ. (διοικητής ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) και Δ.Π. (υποδιοικητής) οφείλουν την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας (περ. α’ παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011), επιπλέον δε, ο Ρ.Σ. οφείλει και την ειδική εισφορά υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (περ. β’ παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011). 2) Είναι επιτρεπτή η προηγουμένη ακρόαση α) του Ρ.Σ. μόνον από το τοπικό υποκατάστημα ασφαλισμένων κλάδου συντάξεως του Τ.Α.Π./Ο.Τ.Ε. και β) του Δ.Π. μόνον από τη διεύθυνση συντάξεων προσωπικού ν.π.δ.δ. του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ.. 3) Αποτελούν αχρεωστήτως καταβληθείσες αποδοχές και θεμελιώνουν απαίτηση του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. τα χρηματικά ποσά που αναφέρονται στο ερώτημα, τα οποία εσφαλμένα θεωρήθηκαν ως τμήμα των αποδοχών των Ρ.Σ. και Δ.Π. και καταβλήθηκαν σ’ αυτούς, ενώ έπρεπε να είχαν κρατηθεί από τις αποδοχές: α) των Ρ.Σ. και Δ.Π. ως ειδική εισφορά αλληλεγγύης και β) του Ρ.Σ. υπέρ Ο.Α.Ε.Δ. Επομένως η σχετική υπ’ αριθ. πρωτ. Μ01/1817/2015 πράξη της υπηρεσίας, περί επιστροφής αποδοχών που καταβλήθηκαν αχρεώστητα είναι νόμιμη και δεν επιτρέπεται η ανάκλησή της. 4) Είναι σύννομη η αποστολή του χρέους των Ρ.Σ. και Δ.Π. προς το Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. και ειδικότερα α) στο τοπικό υποκατάστημα ασφαλισμένων κλάδου συντάξεως του Τ.Α.Π./Ο.Τ.Ε. και β) στη διεύθυνση ττροσωπικού ν.π.δ.δ. αντιστοίχως, για είσπραξη, σύμφωνα με τη διάταξη του εδ. β’ της παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 4151/2013, με την οποίαν αντικαταστάθηκαν οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 60 του π.δ. 169/2007.


ΝΣΚ/257/1984

Συνέχιση ασφαλίσεως κατά την διάρκεια επισχέσεως εργασίας.ΙΚΑ.Σε περίπτωση επισχέσεως εργασίας, εφόσον αυτή είναι νόμιμη, η ασφάλιση στο Ι.Κ.Α. συνεχίζεται, όχι όμως πέραν από ένα εύλογο χρονικό διάστημα που θα διαρκεί η επίσχεση, κατά το οποίο οφείλονται και αποδοχές, και που δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από ένα μήνα. ΕΔτΔ 1:282.


ΝΣΚ/307/2014

ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Υπαγωγή ή μη εργαζομένου στο καθεστώς ασφάλισης των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων, κατά τη διάρκεια επίσχεσης εργασίας – Γενική αποδοχή ή μη από την Διοίκηση αναιρετικών αποφάσεων του ΣτΕ.Δεν υφίσταται δέσμευση γενικώς σε αποδοχή από την Διοίκηση των αναιρετικών αποφάσεων του ΣτΕ για ομοειδείς περιπτώσεις, οι οποίες δεν καλύπτονται από το δεδικασμένο (αφορούν άλλους διαδίκους και άλλες διαφορές), που έκριναν ότι σε περίπτωση νόμιμης άσκησης από τον μισθωτό του δικαιώματος επισχέσεως, παραμένει ενεργός η ασφαλιστική του σχέση εάν υπαγόταν στο καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Η Διοίκηση, όμως, οφείλει να ικανοποιεί αιτήματα ασφαλισμένων σε ομοειδείς περιπτώσεις, που ευρίσκονται δηλαδή στην ίδια νομική κατάσταση της επίσχεσης εργασίας, για λόγους χρηστής διοίκησης και βάσει των αρχών του κράτους δικαίου και προς αποφυγή άσκοπων και δαπανηρών δικαστικών αγώνων. (ομοφ.)


ΙΚΑ/ΟΔΗΓΟΣ ΕΡΓΟΔΟΤΗ

Ασφαλιστικός οδηγός του εργοδότη-2015


32286/Ι.210/1952

Περί Κανονισμού μισθώσεων και αγορών Ι.Κ.Α.


Ν.1305/1982

Για την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου "για την αύξηση των κατωτάτων ορίων και των λοιπών συντάξεων του Ι.Κ.Α". και άλλες διατάξεις.


ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.4/15/2018

Καταβολή μισθωμάτων.(....) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Τούτο, δε, διότι, μετά τη λήξη της μισθωτικής σχέσεως μεταξύ των μερών, την 1.1.2015, δεν τηρήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. οι προδιαληφθείσες ειδικές διατάξεις της νομοθεσίας που διέπει τις μισθώσεις του εν λόγω Ιδρύματος, οι οποίες, για μεν τη σύναψη νέας μισθώσεως επιβάλλουν τη διενέργεια διαγωνισμού, για δε την παράταση υφισταμένης μισθώσεως απαιτούν την έκδοση αιτιολογημένης αποφάσεως του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος, με την οποία να διαπιστώνεται η συνδρομή των προαναφερομένων ειδικών προς τούτο προϋποθέσεων, ήτοι επείγουσες ή εξαιρετικές περιπτώσεις ή διενέργεια διαγωνισμού ο οποίος απέβη άκαρπος ή κρίθηκε ασύμφορος (βλ. σκ. ΙΙ.Β και ΙΙΙ.A.). (...). Κατόπιν τούτων και δοθέντος ότι, σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά ανωτέρω, οι διατάξεις των άρθρων 601 και 611 του Αστικού Κώδικα, που προβλέπουν την καταβολή αποζημιώσεως χρήσεως και την καταβολή μισθωμάτων λόγω σιωπηρής αναμισθώσεως, αντιστοίχως, δεν δύνανται να τύχουν εφαρμογής στις μισθώσεις που συνάπτουν το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. και τα Ν.Π.Δ.Δ., το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. αρχικώς, και εν συνεχεία ο Ε.Φ.Κ.Α. δεν μπορούσαν να συνεχίζουν ακώλυτα τη χρήση του μισθίου, ενώ η χρήση αυτή δεν δύναται να παράσχει νόμιμο έρεισμα για την πληρωμή της επίμαχης δαπάνης. (...)Περαιτέρω όμως και δεδομένου ότι: 1) Η σύσταση του Ε.Φ.Κ.Α., ως οιονεί καθολικού διαδόχου του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., με την αυτοδίκαιη ένταξη των υφισταμένων φορέων κοινωνικής ασφαλίσεως σε αυτόν, δημιούργησε ανακατατάξεις και επέφερε μεταβολές στις στεγαστικές ανάγκες των Υπηρεσιών του εν λόγω Φορέα, καθώς αυτές έπρεπε πλέον να καθοριστούν βάσει του υπηρετούντος ανθρώπινου δυναμικού στο σύνολο των Υπηρεσιών αυτού.....το Κλιμάκιο κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι τα αρμόδια όργανα του I.K.A.-E.T.A.M. και ακολούθως του ΕΦ.Κ.Α. ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατηγήσεως των οικείων διατάξεων, αλλά επειδή συγγνωστώς υπέλαβαν ότι μπορούσαν να ενεργήσουν όπως ενήργησαν. 


ΕΣ/Κλ.Τμ.1/143/2016

Καταβολή από τον εργοδότη εισφοράς εξαγοράς για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου παιδιών και ως συντάξιμου χρόνου πραγματικής υπηρεσίας του χρόνου σπουδών στον πρώην τακτικό υπάλληλο του Υπουργείου Τουρισμού (μεταφερθέντα από τον πρώην Οργανισμό Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2.4., το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως επιβαρύνεται το πρώην Υπουργείο Τουρισμού και ήδη Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ως διάδοχος του Ο.Τ.Ε.Κ., με εισφορά εξαγοράς εργοδότη για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου τέκνου και ως συντάξιμου πραγματικού χρόνου του χρόνου σπουδών στο ..., πρώην υπάλληλο του καταργηθέντος στις 21.2.2013 Ο.Τ.Ε.Κ., κατ’ εφαρμογή των άρθρων 6 και 17 του ν. 3865/2010, τα οποία εφαρμοζόμενα αναλογικώς στο πλαίσιο του ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος του ν. 3163/1955 βάσει του άρθρου 1 του νόμου αυτού, πρέπει να γίνει δεκτό ότι παραπέμπουν στο άρθρο 17 του ν. 2084/1992 σε συνδυασμό με το άρθρο 11 παράγραφος 5 του ν.δ/τος 4277/1962, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 4 του ν.δ/τος 4579/1966, και η οποία προβλέπει για την αναγνώριση με εξαγορά των υπηρεσιών στο πλαίσιο του ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος του ν. 3163/1955, την καταβολή εισφοράς εξαγοράς και από τον εργοδότη του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου. Επίσης, μη νομίμως προβάλλει η Επίτροπος ότι δεν προσκομίζεται απόφαση εγκριτική της δαπάνης, δεδομένου ότι το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα εκδόθηκε προς εξόφληση οφειλής προς το Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., ύστερα από την Σ101613793/472/2015 πράξη της Διευθύντριας Συντάξεων Προσωπικού Ν.Π.Δ.Δ. της Γενικής Διεύθυνσης Ασφαλιστικών Υπηρεσιών της Διοίκησης του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., με την οποία, ως αναφέρθηκε στη σκέψη 3, επιβλήθηκε σε βάρος του ανωτέρω Υπουργείου εισφορά εξαγοράς εργοδότη καταβλητέα εντός τριμήνου από την κοινοποίησή της. Για την ανωτέρω, δε, οφειλή έχει εκδοθεί η 60452 Πράξη Επιβολής Εισφορών του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. και αυτή επιβαρύνεται, επίσης, με πρόσθετα τέλη (βλ. το με αριθμό πρωτοκόλλου 1002/20.1.2016 έγγραφο του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών – Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού).