ΝΣΚ/138/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για την αναγνώριση απαιτήσεων σε βάρος του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους έχει, κατά το Σύνταγμα και τον Οργανισμό του αρμοδιότητα να γνωμοδοτεί για τη συμβιβαστική επίλυση διαφορών και την αναγνώριση απαιτήσεων τρίτων κατά του Δημοσίου, αλλά η τελική απόφαση και έγκριση ανήκει στον Πρόεδρο του Ν.Σ.Κ. για ποσά μέχρι 6.000 Ευρώ και τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών για ποσά υπερβαίνοντα το πιο πάνω όριο, οι οποίοι μπορούν να τροποποιούν τα οικεία πρακτικά του μόνο προς όφελος του Δημοσίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/424/2010
Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Πολίτη» – Αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους δεν είναι αρμόδιο να γνωμοδοτεί επί ερωτημάτων, που υποβάλλονται σ’ αυτό από την ανεξάρτητη αρχή «Συνήγορος του Πολίτη». (πλειοψ.)
ΣτΕ/819/2015
Αναγκαστική εκτέλεση σε βάρος Δημοσίου Στην ιδιωτική, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ν. 3068/2002, περιουσία του Δημοσίου, στην οποία και μόνον επιτρέπεται να γίνει αναγκαστική κατάσχεση, περιλαμβάνονται και τα χρηματικά διαθέσιμα του Δημοσίου, ανεξάρτητα από την πηγή από την οποία προέρχονται, η οποία, άλλωστε, είναι αδύνατον να διαγνωσθεί. Δεν συνιστά δε πρόσφορο, εν προκειμένω, κριτήριο διαφοροποιήσεως των χρηματικών διαθεσίμων του Δημοσίου σε κατασχετά ή μη η καθʼ ύλην ή κατά τόπο αρμοδιότητα των οικείων οικονομικών υπηρεσιών του ή ο κωδικός εσόδου, με τον οποίο καταχωρίζονται τα εισπραττόμενα από το Δημόσιο ποσά, διότι, τα στοιχεία αυτά ανάγονται σε ζητήματα εσωτερικής οργανώσεως των υπηρεσιών του Δημοσίου, μη κρίσιμα εν προκειμένω ούτε δυνάμενα να παρακωλύσουν την τήρηση των εν λόγω υποχρεώσεών του, που απορρέουν από το Σύνταγμα. Αντίθετο επιχείρημα δεν δύναται να αντιταχθεί από την διάταξη του άρθρου 79 περ. 2 του Συντάγματος, διότι, πάντως, τα σχετικά χρηματικά ποσά έχουν εισαχθεί, αδιακρίτως της προελεύσεώς τους, στον προϋπολογισμό προς κάλυψη των υποχρεώσεων του Δημοσίου και εκπλήρωση των δημοσίων σκοπών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η συνταγματικώς κατοχυρωμένη υποχρέωση συμμορφώσεως του Κράτους προς τις δικαστικές αποφάσεις.
ΝΣΚ/10/2010
Αρμοδιότητα του ΝΣΚ να γνωμοδοτεί επί ερωτημάτων της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα – Προσμετρητέα προϋπηρεσία μονίμου υπαλλήλου της εν λόγω Αρχής σε ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτεί επί ερωτημάτων που υποβάλλονται προς αυτό από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. (πλειοψ.) Μόνιμη υπάλληλος της εν λόγω Αρχής δικαιούται να προσμετρήσει για τη μισθολογική και βαθμολογική της τακτοποίηση, προϋπηρεσία που έχει προσφέρει μόνο στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΝΠΔΔ), όχι όμως και στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΝΠΙΔ) και στον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΝΠΙΔ). (ομοφ.)
ΝΣΚ/299/2003
Δυνατότητα και όροι παραχωρήσεως ακινήτων από την εταιρεία «ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε.» σε άλλους φορείς του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ν.Σ.Κ. δεν έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτεί σε ερωτήματα της εταιρείας και να παρέχει προς αυτή νομική υποστήριξη.
ΝΣΚ/109/2021
Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, κατά το άρθρο 66 παράγραφος 2 του π.δ. 284/1989, για τη νομιμότητα της διάλυσης της 224/2004 σύμβασης με κοινή συγκατάθεση των συμβαλλομένων, Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας με την επωνυμία “M….. S.A.”.(...)Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους γνωμοδοτεί ομόφωνα θετικά για τη νομιμότητα της διάλυσης της 224/2004 σύμβασης με κοινή συγκατάθεση των συμβαλλομένων, Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας με την επωνυμία “M…..S.A.”. Όροι και προϋποθέσεις διάλυσης της σύμβασης με κοινή συγκατάθεση των συμβαλλομένων. Τοκοφορία χορηγηθείσας στον προμηθευτή προκαταβολής.
ΝΣΚ/76/2015
Αρμοδιότητα ή μη καθοδήγησης της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας με γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ν.Σ.Κ. δεν έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτεί επί ερωτημάτων τα οποία απασχολούν το ΝΠΔΔ «Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας».
ΣτΕ/9/2013
Εκτέλεση τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων κατά του Δημοσίου κατόπιν προσκόμισης ισόποσης εγγυητικής επιστολής από Τράπεζα – Αντισυνταγματικότητα.Είναι αντίθετες προς το Σύνταγμα οι ρυθμίσεις του άρθρου 326 παρ. 5 του Ν. 4072/2012, με τις οποίες προβλέπεται ότι η εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων ή άλλων εκτελεστών τίτλων που υπόκεινται σε ένδικα μέσα ή βοθήματα και από τους οποίους απορρέει χρηματική υποχρέωση του Δημοσίου διενεργείται ύστερα από προσκόμιση εκ μέρους του δικαιούχου ισόποσης εγγυητικής επιστολής Τράπεζας. Οι ως άνω διατάξεις, που τροποποιούν το άρθρο 4 παρ. 1 του Ν. 3068/2002, δεν είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα, καθόσον με αυτές παρεισάγονται, κατά παράβαση των άρθρων 94 παρ. 4 τελευταίο εδάφιο και 95 παρ. 5 του Συντάγματος, άσχετα με τη δίκη εμπόδια στη συνταγματικώς κατοχυρούμενη υποχρέωση εκτέλεσης τελεσίδικης και άρα εκτελεστής δικαστικής απόφασης, με συνέπεια να μην παρέχεται στον νικήσαντα διάδικο η δυνατότητα να επιδιώξει αποτελεσματικά, χωρίς πρόσθετες προϋποθέσεις την ικανοποίηση της τελεσιδίκως αναγνωρισθείσας αξίωσής του.
Ολομ. ΣτΕ/9/2013
Είναι αντίθετες προς το Σύνταγμα οι ρυθμίσεις του άρθρου 326 παρ. 5 του Ν. 4072/2012, με τις οποίες προβλέπεται ότι η εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων ή άλλων εκτελεστών τίτλων που υπόκεινται σε ένδικα μέσα ή βοθήματα και από τους οποίους απορρέει χρηματική υποχρέωση του Δημοσίου διενεργείται ύστερα από προσκόμιση εκ μέρους του δικαιούχου ισόποσης εγγυητικής επιστολής Τράπεζας. Οι ως άνω διατάξεις, που τροποποιούν το άρθρο 4 παρ. 1 του Ν. 3068/2002, δεν είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα, καθόσον με αυτές παρεισάγονται, κατά παράβαση των άρθρων 94 παρ. 4 τελευταίο εδάφιο και 95 παρ. 5 του Συντάγματος, άσχετα με τη δίκη εμπόδια στη συνταγματικώς κατοχυρούμενη υποχρέωση εκτέλεσης τελεσίδικης και άρα εκτελεστής δικαστικής απόφασης, με συνέπεια να μην παρέχεται στον νικήσαντα διάδικο η δυνατότητα να επιδιώξει αποτελεσματικά, χωρίς πρόσθετες προϋποθέσεις την ικανοποίηση της τελεσιδίκως αναγνωρισθείσας αξίωσής του.
ΝΣΚ/103/2021
Διενέργεια ελέγχου νομιμότητας του περιεχομένου του σχεδίου της Τροποποίησης Νο4 της Σύμβασης 001Α/2006, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου (ΥΠΕΘΑ) και της εταιρείας με την επωνυμία «Ε…..ΑΒΕΕ».(...)Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα Δ΄) γνωμοδοτεί, ομόφωνα, ότι πρέπει να απόσχει από την έκδοση της κατ’ άρθρο 66 παρ. 2 του π.δ. 284/1989 θετικής γνωμοδότησής του επί του εξεταζόμενου σχεδίου της Τροποποίησης Νο4 της Σύμβασης 001Α/2006, αφού με την εν λόγω Τροποποίηση, όπως αρμοδίως βεβαιώνεται, δεν προκαλείται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
ΝΣΚ/111/2021
Παραγραφή απαιτήσεων κατά του Ελληνικού Δημοσίου που βεβαιώθηκαν με τελεσίδικη δικαστική απόφαση. Διακοπή ή μη της παραγραφής με την υποβολή αίτησης για την πληρωμή της απαίτησης.(...)Οι απαιτήσεις κατά του Ελληνικού Δημοσίου που βεβαιώθηκαν τελεσίδικα με την υπ’ αριθ. 9250/2008 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών έχουν υποπέσει στην προβλεπόμενη από την ισχύουσα κατά τον χρόνο γέννησης αυτών διάταξη του άρθρου 90 παρ. 6 του ν. 2362/1995 πενταετή παραγραφή, η οποία δεν διακόπηκε με την υποβολή της από 24.11.2017 αίτησης προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Η πενταετής παραγραφή των απαιτήσεων κατά του Ελληνικού Δημοσίου που βεβαιώθηκαν τελεσίδικα με την υπ’ αριθ. 6229/2013 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών διακόπηκε με την υποβολή της από 24.11.2017 αίτησης προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και δεν είχε συμπληρωθεί κατά τον χρόνο υποβολής του ερωτήματος (ομόφωνα).