ΝΣΚ/140/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Παραδοσιακός οικισμός – Όροι δόμησης – Καθορισμός ορίων – Αρμοδιότητα Νομάρχη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο χαρακτηρισμός οικισμού, ως παραδοσιακού, ο καθορισμός των ορίων αυτού και ο καθορισμός ορίων δόμησης, γίνεται με Προεδρικό Διάταγμα, σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ.2 του Συντάγματος, τυχόν δε εκδοθείσα απόφαση του οικείου Νομάρχη, προς ρύθμιση των θεμάτων αυτών, είναι ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/217/2009
Παραδοσιακός οικισμός Οίας – Αναστήλωση ερειπωμένων κτισμάτων (εκτός ή εν μέρει εντός των ορίων του οικισμού) προς την πλευρά της Καλντέρας – Γεωλογική επικινδυνότητα των εδαφικών τμημάτων – Εφαρμοστέες πολεοδομικές διατάξεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 2 παρ. 26 του από 28-6-1993 ΠΔ (ή, άλλως, του άρθρου 2 παρ. Α του από 25-11-1997 ΠΔ) περί αναστηλώσεων: α) ούτε στις περιπτώσεις των ερειπωμένων κτισμάτων που κείνται πέραν της ζώνης Β προς την πλευρά της Καλντέρας, δηλαδή εκτός του παραδοσιακού οικισμού της Οίας, αφού οι ανωτέρω διατάξεις δεν αφορούν κτίσματα κείμενα εκτός του οικισμού αυτού, β) ούτε στις αντίστοιχες περιπτώσεις των ερειπωμένων κτισμάτων, που τέμνονται από το όριο της Β Ζώνης του παραδοσιακού οικισμού της Οίας προς την πλευρά της Καλντέρας, προεχόντως για λόγους ασφαλείας του οικισμού και γεωλογικής επικινδυνότητας των εδαφικών αυτών τμημάτων.
ΝΣΚ/341/2005
Δυνατότητα ή μη νομιμοποιήσεως αυθαιρέτων κατασκευών, που έγιναν εντός αρχαιολογικών χώρων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν μπορεί να νομιμοποιήσει τις αυθαίρετες κατασκευές, που έγιναν εντός των ορίων του οικισμού Αγ. Βαρβάρας Βραχασίου Μιραμπέλλου Ν. Λασιθίου, σύμφωνα με τους εγκεκριμένους από το Νομάρχη Λασιθίου όρους δομήσεώς του, κατά τη χρονική περίοδο που ο οικισμός αυτός είχε περιληφθεί στην οριοθετημένη Ζώνη Β΄ Προστασίας του αρχαιολογικού χώρου Μαλίων, διότι αυτές, τόσον κατά το χρόνο που έγιναν, όσον και κατά το χρόνο που ζητείται η νομιμοποίησή τους, βρίσκονται εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου των Μαλίων. β) Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να προχωρήσει στη νομιμοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών που έγιναν εντός αρχαιολογικών χώρων, των οποίων κατά το χρόνο που ζητείται η νομιμοποίηση δεν μεταβλήθηκε ο χαρακτηρισμός. (πλειοψ.)
ΦΕΚ Δ 199/06.03.2003
Καθορισμός χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στην εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προ του έτους 1923 ευρύτερη περιοχή Μεσογείων (Ν. Αττικής).
Π.Δ. Γ66548/1996
Καθορισμός χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στην εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προ του έτους 1923 περιοχή του Δήμου Ασπροπύργου (Ν.Αττικής).
Π.Δ. 17/27-2-1998
Καθορισμός χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στην εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προ του έτους 1923 περιοχή της χερσονήσου Λαυρεωτικής (Ν.Αττικής).
ΝΣΚ/339/2006
Δυνατότητα μεταφοράς της έδρας του Υποθηκοφυλακείου Ακράτας, το οποίο σύμφωνα με το νόμο πρέπει να εδρεύει στην έδρα του Ειρηνοδικείου Ακράτας, από την «Ακράτα» στην «Παραλία Ακράτας».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με το από 14.8.1951 Β.Δ/γμα ορίστηκε ως έδρα του Ειρηνοδικείου Ακράτας ο ομώνυμος οικισμός, με συνέπεια να οριοθετείται η έδρα του εν λόγω Ειρηνοδικείου στην εδαφική περιφέρεια του εν λόγω οικισμού και περαιτέρω να μην επιτρέπεται η εγκατάσταση της έδρας του σε έναν από τους οικισμούς που ενέπιπταν στην περιφέρεια της τοπικής αρμοδιότητάς του. Κατά ακολουθία και η έδρα του Υποθηκοφυλακείου Ακράτας είναι ο ομώνυμος οικισμός, η οποία άλλωστε ρητά ορίστηκε με το Π.Δ/γμα με το οποίο αυτό συστήθηκε. Περαιτέρω, και μετά τη σύσταση του Δήμου Ακράτας, δεν διευρύνθηκε εδαφικώς η έδρα των εν λόγω υπηρεσιών, και κατά συνέπεια η έδρα του Υποθηκοφυλακείου Ακράτας εξακολουθεί να περιορίζεται στον οικισμό Ακράτας.
ΣΤΕ/1509/2009
Aναγκαστική απαλλτρίωση:..Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, με την υπ’ αριθ. .../15.5.2006 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ... κηρύχθηκε η αναγκαστική απαλλοτρίωση, μεταξύ άλλων, ακινήτου της αιτούσας, εμβαδού 126,15 τ.μ., για τη διάνοιξη δημοτικής οδού στην περιοχή «…» του οικισμού ... του Δημοτικού Διαμερίσματος ... του εν λόγω Δήμου. Ο οικισμός αυτός, σύμφωνα με την 9118/12.11.2008 βεβαίωση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, είναι οικισμός κάτω των 2.000 κατοίκων, τα όρια του οποίου καθορίσθηκαν με την 598/4.12.1987 απόφαση του Νομάρχη … (Δ΄ ...8/31.12.1987), κατατάσσεται δε στην κατηγορία «ούτε περιαστικός, ούτε παραλιακός, ενδιαφέρων, φθίνων, συνεκτικός, μεσαίος» και δεν έχει εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο. Υπό τα δεδομένα αυτά, εφόσον η διάνοιξη της προκειμένης οδού δεν προβλέπεται από εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, η κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτριώσεως για την εκτέλεση του εν λόγω έργου δεν είναι νόμιμη, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, και για το λόγο αυτό, ο οποίος βάσιμα προβάλλεται, η προσβαλλόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ... πρέπει να ακυρωθεί κατά το μέρος που αφορά το ακίνητο της αιτούσας. Κατόπιν τούτου, παρέλκει ως αλυσιτελής η έρευνα των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως. Ακυρουμένης δε της ανωτέρω αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ... κατά το μέρος που αφορά το ακίνητο της αιτούσας, πρέπει να ακυρωθεί, κατά το αντίστοιχο μέρος και η επίσης προσβαλλόμενη με την υπό κρίση αίτηση υπ’ αριθ. 17/17.7.2006 απόφαση της Επιτροπής του άρθρου 7 του ν. 2839/2000 Νομού Δωδεκανήσου της Περιφέρειας … Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή κατά το μέρος που ασκείται από την ….
Π.Δ. 11-5-1989
Καθορισμός ζώνης οικιστικού ελέγχου κατωτάτου ορίου κατάτμησης και λοιπών όρων και περιορισμών δόμησης στην εκτός εγκεκριμένου σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προϋφισταμενων του έτους 1923 περιοχή των δήμων Ερμουπολέως και Άνω Σύρου και των κοινοτήτων Μάννας, Βάρης, Ποσειδωνίας, Φοίνικα και Γαλησσά (Ν. Κυκλάδων).
ΝΣΚ/137/2013
Καθορισμός διαμορφωμένης γραμμής δόμησης σε παραλιακό οικισμό – Έκδοση ή μη προεδρικού διατάγματος.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Ο καθορισμός της διαμορφωθείσας, εν τοις πράγμασι, γραμμής δόμησης,σε παραλιακό οικισμό, προϋφιστάμενο του 1923, που στερείται εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, αποτελεί καθορισμό όρου δόμησης, σε παραλιακό οικισμό, ο οποίος χρήζει αυξημένης, κατά το Σύνταγμα προστασίας, και για το λόγο αυτό πρέπει η σχετική ρύθμιση να περιβληθεί τον τύπο του π.δ. (ομοφ.)
ΔΕΔ/Αθ/525/2025
Η απόφαση 525/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή του φορολογούμενου, επικυρώνοντας δύο Οριστικές Πράξεις Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου Δωρεάς του 2014. Ο προσφεύγων αμφισβήτησε την αξία των τεσσάρων οικοπέδων που απέκτησε με δωρεά, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να εκτιμηθούν ως αγροτεμάχια, καθώς ο οικισμός στον οποίο ανήκουν εντάσσεται στους κατολισθαίνοντες και η οικοδομησιμότητα έχει προσωρινά ανασταλεί από το 2012, καθιστώντας τα συγκριτικά στοιχεία του ελέγχου αόριστα. Η ΔΕΔ έκρινε ότι ο έλεγχος έλαβε υπόψη τα μειονεκτήματα, αλλά βάσισε τον επαναπροσδιορισμό της αξίας σε συγκριτικά στοιχεία μεταβιβάσεων της ίδιας περιοχής, προχωρώντας μάλιστα σε μείωση της αξίας λόγω παραγόντων όπως η έντονη κλίση ή η θέση στο άκρο του οικισμού. Δεδομένου ότι ο προσφεύγων δεν προσκόμισε νέα στοιχεία που να θεμελιώνουν χαμηλότερη αξία, οι διαπιστώσεις του ελέγχου κρίθηκαν βάσιμες.