ΝΣΚ/145/2023
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται εάν οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), με τις οποίες προβλέπεται η δυνατότητα μετάθεσης ή απόσπασης στα διοικητικά όρια του Δήμου όπου έχουν εκλεγεί, ύστερα από αίτησή τους, υπαλλήλων που εκλέχθηκαν δημοτικοί σύμβουλοι, κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου 104 του ν. 4764/2020 (Α΄ 256), σύμφωνα με τις οποίες, ύστερα από την παραίτηση από τα ένδικα μέσα και βοηθήματα που έχουν ασκηθεί από τον e- Ε.Φ.Κ.Α. κατά δικαστικών αποφάσεων και προσωρινών διαταγών, με τις οποίες διατάσσεται η παραμονή ή η επαναπρόσληψη εργαζομένων σε υπηρεσίες του e- Ε.Φ.Κ.Α., οι εργαζόμενοι καταλαμβάνουν ειδικά συστηνόμενες για τις ανάγκες της απονομής και εκκαθάρισης των συντάξεων προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες καταργούνται με την καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποχώρησή τους και εάν η Υπηρεσία δύναται να απασχολεί την αναφερόμενη στο Ερώτημα εργαζόμενη, στο Γραφείο Κοινωνικής Ασφάλισης Σταυρού με αρμοδιότητες όπως προβλέπονται στο άρθρο 35 του π.δ. 8/2019 και στην υπ΄ αρ. 11592/8-2-2022 Απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Β΄ 559).(…) Οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 που παρέχουν τη δυνατότητα μετάθεσης ή απόσπασης, ύστερα από αίτησή τους, μεταξύ άλλων και υπαλλήλων υπηρετούντων με οποιαδήποτε σχέση εργασίας σε ν.π.δ.δ., στα διοικητικά όρια του Δήμου στον οποίο έχουν εκλεγεί ως δημοτικοί σύμβουλοι, ρυθμίζουν διαφορετικά ζητήματα σε σχέση με εκείνα που ρυθμίζουν οι διατάξεις του άρθρου 104 του ν. 4764/2020, με τις οποίες δεν έρχονται σε αντίθεση, και πιο συγκεκριμένα διασφαλίζουν την ακώλυτη άσκηση των ιδιαίτερης σοβαρότητας και φύσης καθηκόντων της ως άνω κατηγορίας των (εκλεγμένων ως δημοτικών συμβούλων) υπαλλήλων, οι οποίοι, κατ’ εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης (του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010), είναι δυνατό, εφόσον υπηρετούν στα διοικητικά όρια άλλου δήμου, να αποσπώνται, μετά από αίτησή τους, σε αντίστοιχη υπηρεσία ή θέση εντός των διοικητικών ορίων του δήμου στον οποίο έχουν εκλεγεί και αν δεν υπάρχει τέτοια (αντίστοιχη) υπηρεσία ή θέση, όμοια με αυτή που κατέχουν ήδη οι εν λόγω υπάλληλοι, να αποσπώνται στην πλησιέστερη υπηρεσία προς το δήμο όπου εξελέγησαν, αδιαφόρως των αρμοδιοτήτων οι οποίες έχουν ανατεθεί στην υπηρεσία αυτή, δυνάμενοι έτσι να απασχολούνται στην τελευταία αυτή υπηρεσία, έστω και με διαφοροποιούμενες, σε σχέση με εκείνες της προηγούμενης υπηρεσίας τους, αρμοδιότητες, ακόμη δηλαδή και εάν οι υπάλληλοι αυτοί προέρχονται από υπηρεσία του e-ΕΦΚΑ στην οποία έχουν καταλάβει προσωποπαγή θέση, ειδικά συσταθείσα για τις ανάγκες απονομής και εκκαθάρισης συντάξεων του φορέα αυτού (ομόφωνα).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/12/2025
Μετακίνηση αιρετών των Ο.Τ.Α. που φέρουν και την ιδιότητα του υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ. Ερωτάται εάν οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 (87 Α΄) κατισχύουν των διατάξεων του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 36 του νόμου 4778/2021 (26 Α΄). όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 73 του νόμου 4997/2022 (219 Α΄).(...)α) Οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 κατισχύουν - αν και προγενέστερες - ως εξαιρετικό και ειδικό δίκαιο, έναντι των διατάξεων του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 36 του νόμου 4778/2021, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 73 του νόμου 4997/2022 και όπως το χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής παρατάθηκε, αρχικά με την υπ’ αριθ. 749/5.1.2024 και ακολούθως, με την υπ’ αριθ. 53888/17.12.2024 Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ομόφωνα). β) Εάν κατά την εξέταση μίας νομικής διάταξης προκύπτουν, βάσει της γραμματικής της διατύπωσης, πολλαπλές - εναλλακτικές - ερμηνευτικές εκδοχές, εκ των οποίων η μία, αν επιλεγεί, δημιουργεί πρόβλημα αντίθεσής της με άλλες, αναγκαστικού δικαίου, διατάξεις, ενώ η άλλη καταλήγει με το ερμηνευτικό αποτέλεσμά της να προσδίδει στη διάταξη μία σημασία που αφενός επιτυγχάνει πλήρως τον επιδιωκόμενο από το νομοθέτη σκοπό και αφετέρου, εναρμονίζεται με τις υπόλοιπες διατάξεις, χωρίς να δημιουργεί αντινομίες στη συστηματική διάρθρωση του δικαίου, θα πρέπει να προκρίνεται η επιλογή της δεύτερης ερμηνευτικής πρότασης, ώστε να διαφυλάσσεται η συστηματική ενότητα στο δίκαιο, ως αίτημα της έλλογης δικαιοθετικής λειτουργίας (ομόφωνα). γ) Κατά την ορθή και σύμφωνη προς τον σκοπό του νομοθέτη ερμηνεία της διάταξης του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010, οι αιρετοί των Ο.Τ.Α. που φέρουν την ιδιότητα του υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, εφόσον υπηρετούν στα διοικητικά όρια άλλου Δήμου, μετά από αίτησή τους μετατίθενται ή αποσπώνται κατά προτεραιότητα σε περιφερειακή υπηρεσία του Φορέα της οργανικής τους θέσης, η οποία βρίσκεται εντός του Δήμου στον οποίο έχουν εκλεγεί. Διαφορετικά, και μόνο σε περίπτωση που δεν υφίσταται τέτοια περιφερειακή υπηρεσία του e-ΕΦΚΑ, μετατίθενται ή αποσπώνται σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες που βρίσκονται στον Δήμο όπου έχουν εκλεγεί. Διά της ανωτέρω ερμηνείας επιτυγχάνεται ο επιδιωκόμενος από το νομοθέτη της διάταξης του εδαφίου β΄ της παραγράφου 7 του άρθρου 93 του ν. 3852/2010 σκοπός, ο οποίος συνίσταται στη διευκόλυνση της μετακίνησης του υπαλλήλου σε υπηρεσία (της περιφέρειας) του Δήμου στον οποίο έχει εκλεγεί, ώστε αυτός να μπορεί να ασκεί απρόσκοπτα τα καθήκοντα που συνδέονται με την ιδιότητά του ως αιρετού Ο.Τ.Α., χωρίς ο υπάλληλος να απομακρύνεται από την υπηρεσία στην οποία ανήκει χωρίς νομικά σημαντικό λόγο και μάλιστα, εν προκειμένω, ενώ βρίσκονται σε ισχύ οι απαγορευτικές των μετακινήσεων υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ διατάξεις του άρθρου 36 παρ. 1 του ν. 4778/2021 (ομόφωνα).ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/369/2011
Δυνατότητα απόσπασης ή μετάταξης υπαλλήλου του κλάδου Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών εκλεγέντος στο αξίωμα του προέδρου του συμβουλίου δημοτικής κοινότητας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.7 του άρθρου 93 του Ν. 3852/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μόνιμος υπάλληλος του κλάδου Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών, ο οποίος εκλέχθηκε στο αξίωμα του προέδρου του συμβουλίου δημοτικής κοινότητας, μπορεί να μετατεθεί ή αποσπαστεί, μετά από αίτησή του, κατ’ εφαρμογή της παρ.7 του άρθρου 93 του Ν. 3852/2010, στα διοικητικά όρια του δήμου στον οποίο έχει εκλεγεί, χωρίς να υποχρεούται να παραμείνει στο Κ.Ε.Π. της τοποθέτησής του τουλάχιστον για μια πενταετία, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ.1 και 2 του άρθρου 16 του Ν. 3448/2006. (ομοφ.)
ΝΣΚ/171/2017
Διοικητική υπαγωγή της νήσου Άγιος Γεώργιος στα όρια συγκεκριμένου Δήμου. Επιρροή την οποία ασκεί επί της εν λόγω διοικητικής υπαγωγής η καταχώρηση από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, μέσω των διενεργούμενών απογραφών, και από ΚΥΑ, με την οποία ρυθμίζονται ζητήματα δικαιούχων καταναλωτών Δήμων, στους οποίους λειτουργούν σταθμοί Α.Π.Ε., γεωγραφικής περιοχής σε άλλη διοικητική ενότητα από εκείνη στην οποία υπάγεται διοικητικά.Η νήσος Άγιος Γεώργιος υπάγεται διοικητικά στο Δήμο Ύδρας. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή δεν δύναται να επιφέρει μεταβολή στα όρια των Ο.Τ.Α., μέσω των διενεργούμενων απογραφών. Η υπ’ αριθμ. 11247/28.12.2012 απόφαση του Προέδρου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, με την οποία η νήσος Άγιος Γεώργιος καταχωρήθηκε στο Δήμο Λαυρεωτικής υπόκειται σε τροποποίηση, προκειμένου η ανωτέρω νήσος να καταχωρηθεί στο Δήμο της Ύδρας, στον οποίο υπάγεται διοικητικά. Η υπ’ αριθμ. ΑΠΕΗΛ/Α/Φ1/οικ.23840/2014 ΚΥΑ θα πρέπει να τροποποιηθεί, κατά τρόπον ώστε σ’ αυτή να οριστεί ότι ως διοικητικά όρια Δημοτικών ή Τοπικών Κοινοτήτων Δήμων λαμβάνονται τα εκάστοτε προσδιοριζόμενα, με βάση τις κείμενες διατάξεις, οι οποίες ρυθμίζουν τη διοικητική διαίρεση της χώρας. Το ζήτημα του εάν η Διοίκηση θα ανακαλέσει ή όχι τις πράξεις της, οι οποίες την εμφανίζουν ως υπαγόμενη στο Δήμο Λαυρεωτικής, θα κριθεί, κατά περίπτωση, με βάση τους κανόνες και τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως των διοικητικών πράξεων.
ΝΣΚ/331/2009
Διατήρηση ή μη της οργανικής θέσης εκπαιδευτικών, αποσπασμένων στο εξωτερικό είτε σε αναγνωρισμένα σχολεία της αλλοδαπής και της Κύπρου είτε σε υπηρεσία του ΥΠ.Ε.Π.Θ. ή του Δημοσίου λόγω συνυπηρέτησης με τον/την σύζυγό τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι εκπαιδευτικοί που αποσπώνται στην Κύπρο, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 54 του Ν 1566/1985, και οι εκπαιδευτικοί που αποσπώνται, σύμφωνα με τις παρ. 9α και 9β του άρθρου 8 του Ν 3194/2003, σε υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ή του Δημοσίου στο εξωτερικό, δεν διατηρούν την οργανική τους θέση.
ΝΣΚ/67/2025
Ιεραρχικές και ενδικοφανείς προσφυγές κατά αποφάσεων του Δ.Σ. ΕΟΠΠΕΠ – Όρια διοικητικής εποπτείας Υπουργού Παιδείας. Ερωτάται, εάν κατά την αληθή έννοια της διάταξης του άρθρου 24 παρ.1 ν.2693/1999 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Κ.Δ.Δ.), ως προϊσταμένη αρχή ενώπιον της οποίας έχουν ασκηθεί ιεραρχικές προσφυγές κατά αποφάσεων του Δ.Σ. του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.), νοούνται οι υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.). Περαιτέρω, εάν τα υπόψη διοικητικά βοηθήματα είναι δυνατόν, να εξεταστούν στο πλαίσιο της διοικητικής εποπτείας, η οποία ασκείται από τον Υπουργό επί του Οργανισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 24 παρ. 1 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, ως προϊστάμενες αρχές αρμόδιες για την εξέταση και κρίση επί των ενδικοφανών προσφυγών, οι οποίες έχουν ασκηθεί από διοικούμενους κατά αποφάσεων του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. δεν νοούνται οι υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘΑ. Επίσης, τα υπ’ όψη διοικητικά βοηθήματα δεν είναι δυνατόν, να εξεταστούν στο πλαίσιο της διοικητικής εποπτείας, η οποία ασκείται από τον Υπουργό επί του Οργανισμού
ΕΣ/Τ1/142/2007
Οι αθλητές που σημειώνουν μία από τις εξαιρετικές αγωνιστικές διακρίσεις του ν. 2725/1999 επιτρέπεται να διορίζονται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, σε κενές θέσεις φορέων του δημόσιου τομέα, ύστερα από αίτησή τους και εφόσον έχουν τα απαιτούμενα για την αιτούμενη θέση προσόντα. Το ως άνω ευεργέτημα χορηγείται σε όλους τους αθλητές που πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου και δεν περιορίζεται μόνο σε όσους πέτυχαν τη διάκρισή τους μετά τη δημοσίευσή του (βλ. 190/2005 πράξη I Τμ. Ε.Σ.).
ΝΣΚ/367/2011
Ιατροί και οδοντίατροι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Εκλογή τους ως αιρετών στους Δήμους – Υποχρεωτική άδεια άνευ αποδοχών ή κατόπιν αιτήσεώς τους – Δυνατότητα παράλληλης παροχής υπηρεσιών στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με αμοιβή και λήψης της αντιμισθίας της αιρετής θέσης τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι υπηρετούντες γιατροί – οδοντίατροι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, οι οποίοι εκλέγονται δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι, πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων, καθώς και οι πρόεδροι των συνδέσμων, λαμβάνουν είτε υποχρεωτικά άδεια άνευ αποδοχών κατά τη διάρκεια της θητείας τους από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είτε εάν υποβάλλουν σχετική αίτηση, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 93 παρ.1 και 2 του Ν 3852/2010, όπως ισχύει σήμερα. Τα ανωτέρω πρόσωπα, τα οποία έχουν δικαίωμα επιλογής, εάν δεν υποβάλλουν αίτηση ή εάν η Διοίκηση δεν τους χορηγήσει την σχετική άδεια άνευ αποδοχών, επιλέγουν είτε την αντιμισθία της αιρετής θέσης τους είτε το μισθό της θέσης τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Όσοι από τους προαναφερθέντες έχουν λάβει την ειδική άδεια άνευ αποδοχών από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, μετά από αίτησή τους, μπορούν με νέα αίτησή τους να κάνουν διακοπή της άνω άδειας, ενώ εάν είχαν υποβάλει την αρχική αίτηση πριν επέλθει η τροποποίηση του άρθρου 93 του Ν 3852/2010 από τη διάταξη του άρθρου 58 παρ.1 του Ν 3966/2011 και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις ασκήσεως του δικαιώματος επιλογής, οπότε μπορούν να παρέχουν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τις υπηρεσίες τους και να αμείβονται από αυτό ταυτόχρονα με την αντιμισθία της αιρετής θέσης τους. Η Υπηρεσία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει διακριτική ευχέρεια και δεν υποχρεούται να κάνει δεκτό το αίτημά τους αυτό, σταθμίζοντας εκάστοτε τις ειδικές περιστάσεις και συνθήκες που επικρατούν.
ΝΣΚ/132/2010
Θέματα κατατάξεως ως Λ/Φ ή προσλήψεως ως διοικητικών υπαλλήλων των εν χηρεία τελούντων συζύγων αποβιώσαντος κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας υπαξιωματικού Λιμενικού Σώματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι εν χηρεία διατελούντες σύζυγοι του προσωπικού του Λ.Σ. που απεβίωσε κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας ή εξαιτίας της υπηρεσίας, εφόσον έχουν εν ζωή ένα τουλάχιστον τέκνο, έχουν δικαίωμα εισαγωγής στη ΣΔΛ/Φ, ύστερα από αίτησή τους, χωρίς ανάγκη συμμετοχής τους στο διαγωνισμό, αλλά υπό την προϋπόθεση της προκηρύξεώς του ή δικαίωμα προσλήψεώς τους στο πρώην Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (ήδη Γενική Γραμματεία Ασφάλειας – Ναυσιπλοΐας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, Γενική Γραμματεία Ναυτιλιακής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, βλ. π.δ. 184, 185 και 189/2009) ή στα εποπτευόμενα από αυτό ν.π.δ.δ., ως διοικητικοί υπάλληλοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και σε θέση ανάλογη των προσόντων τους. Και στις δύο περιπτώσεις οι δικαιούχοι πρέπει να κατέχουν, κατά περίπτωση, τα απαιτούμενα από τις κείμενες διατάξεις προσόντα και να μην έχουν τα προβλεπόμενα κωλύματα, με εξαίρεση βεβαίως τα όρια ηλικίας και προκειμένου περί των Λ/Φ τα σωματικά προσόντα και το ελάχιστο όριο του γενικού βαθμού του απολυτηρίου τίτλου, ειδικώς δε προκειμένου περί των Λ/Φ δεν πρέπει να έχουν υπερβεί το όριο ηλικίας αποχωρήσεως.
44512/2011
ΑΡΙΘΜ. ΕΓΚΤΚΛΙΟΥ: 49 ΘΕΜΑ: «Απόσπαση υπαλλήλων φορέων του δημοσίου που έχουν εκλεγεί σε δήμους, περιφέρειες και στα συμβούλια τους»
73430/2025
Έγκριση ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου Eξυγίανσης Οινοφύτων Ασωπού στα διοικητικά όρια του Δήμου Τανάγρας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.