ΝΣΚ/147/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Συμμετοχή εκπροσώπου των ασφαλισμένων στο Δ.Σ. Ασφαλιστικού Οργανισμού (του ΤΑΠΙΤ) – Συνταξιοδότηση του εκπροσώπου των ασφαλισμένων – Συνέπειες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) H ιδιότητα του εκπροσώπου των ασφαλισμένων χάνεται με την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης, που είναι και ο πανηγυρικός τρόπος με τον οποίο ο ασφαλισμένος εκδηλώνει τη βούλησή του να αποχωρήσει από το Σύστημα, β) το αυτό ισχύει και σε περίπτωση που σε χρόνο μεταγενέστερο της αποχωρήσεως ο εν λόγω συνταξιούχος άρχισε να απασχολείται, επειδή δεν απόλλυται η ιδιότητα του συνταξιούχου. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/190/2020
Ζητήματα σχετικά με την απώλεια της ιδιότητας μέλους Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης (Κοιν.Σ.Επ.) ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων, λόγω αποχώρησής του.(...) ιδιότητα του μέλους ενός Συνεταιρισμού Εργαζομένων απόλλυται από το χρονικό σημείο που αυτό υποβάλλει εγγράφως στον διαχειριστή ή στο Διοικητικό Συμβούλιο του Συνεταιρισμού δήλωση αποχώρησης (κατά πλειοψηφία). Η απώλεια της ιδιότητας του μέλους μιας Κοιν.Σ.Επ. λόγω αποχώρησης, συντελείται με δήλωση βουλήσεως αυτού, η οποία επιφέρει το σκοπούμενο δι’ αυτής αποτέλεσμα από την αρχή του επόμενου λογιστικού έτους. Μέχρι τη λήξη του λογιστικού έτους, κατά το οποίο το μέλος δηλώνει τη βούλησή του να αποχωρήσει, διατηρούνται σε ισχύ όλα τα προς την άνω ιδιότητα συνδεόμενα δικαιώματα και υποχρεώσεις αυτού. Δεν είναι σύννομη η πρόβλεψη στο καταστατικό μιας Κοιν.Σ.Επ. ή ενός Συνεταιρισμού Εργαζομένων ελάχιστου χρόνου παραμονής των μελών. Πριν από τη λήξη του λογιστικού έτους, κατά το οποίο μέλος Κοιν.Σ.Επ. δηλώνει την βούλησή του να αποχωρήσει από αυτή, δεν είναι δυνατή η συμμετοχή του σε άλλη Κοιν.Σ.Επ. με ίδια δραστηριότητα (ομόφωνα).
ΝΣΚ/77/2014
Συμμετοχή ως μέλους από την τάξη των ασφαλισμένων (εκπρόσωπος ασφαλισμένων) στις Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές (ΤΔΕ) των Υποκαταστημάτων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ως αντιπρόσωπος των ασφαλισμένων στις ΤΔΕ μπορεί να ορισθεί ασφαλισμένος, στο πρόσωπο του οποίου συντρέχει ενεργός σχέση εξηρτημένης εργασίας και δεν αρκεί μόνο η ιδιότητα του εμμέσου ασφαλισμένου στο Ίδρυμα ή του Προέδρου του εργατοϋπαλληλικού κέντρου ή του ανέργου εγγεγραμμένου στα μητρώα του ΟΑΕΔ. (ομοφ.)
ΝΣΚ/429/2012
Νομιμότητα εγγραφής συνταξιούχου αξιωματικού της Ελληνικής Αστυνομίας, πτυχιούχου παιδαγωγικού τμήματος, στην επετηρίδα ιδιωτικών εκπαιδευτικών – Προϋποθέσεις – Ανάκληση ή μη της πράξης εγγραφής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν συνέτρεχαν οι νόμιμες προϋποθέσεις εγγραφής του Β.Ν. στην επετηρίδα ιδιωτικών εκπαιδευτικών (πίνακας Γ΄), καθόσον απαραίτητη προϋπόθεση για να εγγραφεί κάποιος στον πίνακα αυτό είναι να είναι συνταξιούχος δημόσιος εκπαιδευτικός, ιδιότητα την οποία δεν διέθετε κατά την εγγραφή του, με αποτέλεσμα η εκδοθείσα πράξη της εγγραφής του στην επετηρίδα ιδιωτικών εκπαιδευτικών ως συνταξιούχου δημοσίου εκπαιδευτικού να είναι παράνομη. (ομοφ). β) Η ανωτέρω πράξη μπορεί στην παρούσα φάση να ανακληθεί ελεύθερα, καθόσον, δεν έχει παρέλθει από την έκδοσή της, ο εύλογος χρόνος της πενταετίας, σε κάθε δε περίπτωση συντρέχουν και λόγοι δημοσίου συμφέροντος, για την ανάκληση της πράξης αυτής, με αποτέλεσμα η ανάκληση να μπορεί να λάβει χώρα και πέραν του ευλόγου χρόνου της πενταετίας. (ομοφ).
ΝΣΚ/40/2000
Δημόσιο. Πρόσληψη προσωπικού. Πίνακας κατάταξης επιλογής υποψηφίων. Ενστάσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Δ.Λάκκας, Νομικός Σύμβουλος Εισηγήτρια: Ι.Καραγιαννοπούλου, Πάρεδρος Από την ημερομηνία δημοσιεύσεως στο οικείο Πρωτοδικείο της τροποποιήσεως καταστατικού Ομορρύθμου Εταιρείας περί αποχωρήσεως εταίρου, ο αποχωρών δεν έχει πλέον την ιδιότητα του μέλους της Ο.Ε. ούτε και την ως εκ τούτου ιδιότητα του εργαζομένου ώστε να μην είναι δυνατή η εκ του λόγου αυτού και μόνο πρόσληψή του στο Δημόσιο σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.2190/94.
ΝΣΚ/352/2008
Διακοπή της συντάξεως συνταξιούχου λόγω αναπηρίας, ο οποίος εξακολουθεί και εργάζεται.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εάν συνταξιούχος αναπηρίας εξακολουθεί και εργάζεται και αποκερδαίνει από την εργασία του αυτήν, ανάλογα με το βαθμό της αναπηρίας του, περισσότερα από όσα κερδίζει υγιής απασχολούμενος, σύμφωνα με τους γενικούς όρους αμοιβής, τότε διακόπτεται η σύνταξη. Με τη ρύθμιση αυτή, η οποία έχει εφαρμογή σε νέους (μετά την 1-1-1993) και παλαιούς (πριν την 31-12-1992) ασφαλισμένους, καταργήθηκαν οι ειδικότερες διατάξεις των καταστατικών των Ταμείων, που ρύθμιζαν τα ίδια θέματα με άλλο τρόπο. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/407/2003
Δυνατότητα εξαιρέσεως συνταξιούχου από τον κλάδο υγειονομικής περιθάλψεως του ΝΑΤ, για τον λόγο ότι είναι άμεσα ασφαλισμένος σε άλλο Ταμείο (ΤΥΔΚΥ), το οποίο του παρέχει πλήρη ιατροφαρμακευτική, νοσοκομειακή και λοιπή περίθαλψη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η καταβολή -από τον ασφαλισμένο στο Ταμείο Υγείας Δημοτικών & Κοινοτικών Υπαλλήλων- εισφορών ασθενείας στο ΝΑΤ, από το οποίο ουδέποτε έλαβε βιβλιάριο ασθενείας, φέρει τον χαρακτήρα αχρεωστήτου και επιβάλλεται η αναδρομική απαλλαγή τούτου από την υποχρέωση αυτή. Η εν λόγω αξίωση επιστροφής των ανωτέρω εισφορών υπάγεται στην τριετή παραγραφή του εδ.α’ της παρ.2 του άρθρου 90 του Ν 2362/95, ο χρόνος δε ενάρξεως της παραγραφής αυτής είναι ο χρόνος καταβολής των εν λόγω εισφορών.
ΝΣΚ/143/2014
Ερμηνεία και εφαρμογή του άρθρου 53 παρ.2 του Α.Ν. 1846/1951, όταν ασφαλισμένος ή συνταξιούχος ποιήται αυτός ή μέλος της οικογενείας του κατάχρηση των παροχών των κλάδων ανεργίας και ασθενείας εις χρήμα και εις είδος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η παρ’ οιουδήποτε καταχρηστική άσκηση παροχών, άγει σε στέρηση των επ’ αυτών δικαιωμάτων του, αφού στην έννοια της διάταξης του άρθρου 281 Α.Κ. ανάγεται και ο όλος θεσμός της κοινωνικής ασφάλισης, την κατάχρηση δε αυτήν δύναται να διαπιστώσει, συντάσσοντας άμεσα σχετικό έγγραφο, ο αρμόδιος καθ’ ύλην και κατά τόπον υπάλληλος ή το όργανο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ανεξάρτητα από την έκδοση δικαστικής αποφάσεως, αφού λάβει υπόψη του τα ειδικά δεδομένα της κάθε περίπτωσης, δεδομένου ότι ο καθορισμός του ορίου στερήσεως παροχών απόκειται εκάστοτε εις την κρίσιν του αποφασίζοντος την στέρηση οργάνου, αναλόγως των ειδικών δεδομένων εκάστης περιπτώσεως.
ΝΣΚ/316/2011
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Δυνατότητα συμψηφισμού οφειλής ΑΕ από ασφαλιστικές εισφορές, α) με απαίτηση αναδρομικών ποσών (διαφοράς) συντάξεως και β) κατά δόσεις με τμήμα της μηνιαίας συντάξεως συνταξιούχου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ευθυνομένου δια την καταβολή της οφειλής, ως διατελέσαντος προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΑΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δια χρέη ΑΕ έναντι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από ασφαλιστικές εισφορές, δια τα οποία υπέχει προσωπική και αλληλέγγυο (εις ολόκληρον) προς καταβολή αυτών ευθύνη, διατελέσας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος αυτής και ήδη συνταξιούχος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν είναι δυνατός, α) ο συμψηφισμός αυτών με απαίτηση αναδρομικών ποσών (διαφοράς) συντάξεως, οφειλομένων εις αυτόν συνεπεία τροποποιητικής συνταξιοδοτικής αποφάσεως, β) ο συμψηφισμός αυτών κατά δόσεις με τμήμα της χορηγουμένης εις αυτόν κατά μήνα συντάξεως.
ΝΣΚ/482/2001
Ιδιωτικό Προσωπικό Δημοσίου. Παραμονή υπαλλήλου, ήδη συνταξιούχου του Δημοσίου, στην Υπηρεσία πέραν του 65ου έτους της ηλικίας του. Αποζημίωση σε περίπτωση απολύσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δεν είναι δυνατή η διατήρηση στην Υπηρεσία πέραν του 65ου έτους της ηλικίας του, υπαλλήλου του Δημοσίου με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ο οποίος κατά την πρόσληψή του ήταν ήδη συνταξιούχος του Δημοσίου από δική του υπηρεσία. β) Ο παραπάνω υπάλληλος δικαιούται να λάβει αποζημίωση ίση με το μισό από αυτή που ορίζεται στο άρθρο 55 παρ.1 του ΠΔ 410/1988, η οποία (αποζημίωση) δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο αποζημίωσης του άρθρου 2 παρ.2 του ΑΝ 173/1967, όπως αυτό κάθε φορά αναπροσαρμόζεται.
ΝΣΚ/175/2012
Υποχρεωτική ή όχι η υπαγωγή στην ασφάλιση των νέων ασφαλισμένων (ασφάλιση το πρώτον μετά την 1-1-1993) μηχανικών που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.), και στον Τομέα Πρόνοιας Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του Ε.Τ.Α.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Σύμφωνα με το άρθρο 39 του Ν.2084/1992, ο νέος ασφαλισμένος (μετά την 1-1-1993) μηχανικός και εργολήπτης Δημοσίων Έργων, ο οποίος είναι εγγεγραμμένος στο Μ.Ε.ΕΠ. ασφαλίζεται υποχρεωτικά βάσει του άρθρου 20 του Ν. 3518/2006 μόνο στον Κλάδο Εφάπαξ Παροχών του Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε. (νυν Τομέας Εφάπαξ Παροχών Μηχανικών και εργοληπτών Δημοσίων Έργων του Ε.Τ.Α.Α.), και δεν υπάγεται υποχρεωτικά και στην ασφάλιση του Ταμείου Πρόνοιας Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (νυν Τομέα Πρόνοιας Εργοληπτών Δημοσίων Έργων). (ομοφ.) Β) Περαιτέρω, με την εγγραφή και κατάταξη των εργοληπτικών επιχειρήσεων στο Μ.Ε.ΕΠ., σε ορισμένη τάξη ανά κατηγορία έργων με αίτησή τους, αποκτούν την ιδιότητα μέλους του Μ.Ε.ΕΠ. (άρθρο 16 του Ν.1418/1984), και η οποία ιδιότης παρέχει στα μέλη της αναγκαία προϋπόθεση για την συμμετοχή τους και την ανάληψη δημοσίων έργων, κ.λπ. Η διάταξη όμως αυτή δεν έχει χαρακτήρα κοινωνικής ασφάλισης, και δεν μπορεί από μόνη της να θεωρηθεί ότι θεμελιώνει υποχρέωση οιασδήποτε ασφαλιστικής κάλυψης. (ομοφ.) Γ) Επίσης, ο νέος ασφαλισμένος, ο οποίος υπάγεται σύμφωνα με το άρθρο 39 του Ν. 2084/1992 μόνο στην υποχρεωτική ασφάλιση του Κλάδου Προνοίας του Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε. δεν υποχρεούται να προσκομίσει για τη συμμετοχή του σε δημόσιους διαγωνισμούς δημοσίων έργων, τη βεβαίωση υποχρεωτικής ενημερότητας του Τ.Π.Ε.Δ.Ε., βάσει της Υ.Α. Α.48271της 26 Αυγ./9 Σεπτ.1960 απόφασης, ακόμη και για την περίπτωση που θα επέλεγε να ασφαλισθεί προαιρετικά και σε αυτό. (ομοφ.)