×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/157/2008

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Νομική φύση, υποχρεώσεις και ευθύνη υπαλλήλων του Υπουργείου Ανάπτυξης διοριζομένων ως έκτακτων ελεγκτών ανώνυμης εταιρίας κατ’ άρθρα 40 επομ. του Ν 2190/1920.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1) Οι υπάλληλοι του Υπουργείου Ανάπτυξης, οι οποίοι διορίζονταν ελεγκτές ανωνύμων εταιριών για τη διενέργεια έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου ανώνυμης εταιρίας κατά τα άρθρα 40 επομ. του Ν 2190/1920, κατά τη διενέργεια αυτού δεν ενεργούσαν στα πλαίσια της υπαλληλικής τους ιδιότητας, η οποία, απλώς, αποτελούσε προϋπόθεση για την συμπερίληψή τους (μεταξύ των άλλων προσώπων) στον ειδικό κατάλογο ελεγκτών ανωνύμων εταιριών και για το διορισμό τους ως τέτοιων. 2) Ο Υπουργός Ανάπτυξης, είχε αρμοδιότητα ελέγχου στους ελεγκτές ανωνύμων εταιριών και μπορούσε να τους παύσει ως ελεγκτές ανωνύμων εταιριών μετά από σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Ανωνύμων Εταιριών σε περιπτώσεις μη ευόρκου ή αμελούς εκπληρώσεως των καθηκόντων τους ως ελεγκτών και να ζητήσει τη δίωξή τους για ποινικά αδικήματα που προϋποθέτουν την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου. 3) Οι ελεγκτές ανωνύμων εταιριών, μεταξύ των οποίων και οι διοριζόμενοι ως τέτοιοι, υπάλληλοι του Υπουργείου Ανάπτυξης, υποχρεούνταν στην υποβολή του πορίσματός τους, μόνο στον Υπουργό Ανάπτυξης ή στο Νομάρχη και σε περίπτωση διαπίστωσης αξιόποινων πράξεων και στην αρμόδια εισαγγελική αρχή, όχι δε και στην ελεγχόμενη εταιρία, ή στους μετόχους αυτής, οι οποίοι, όπως και οποιοσδήποτε τρίτος έχει έννομο συμφέρον από τον διενεργηθέντα έλεγχο, έχουν δικαίωμα να λάβουν γνώση και αντίγραφο του πορίσματος ελέγχου από τον Υπουργό Ανάπτυξης ή το Νομάρχη, δεν υφίσταται δε διάταξη, με την οποία να υποχρεώνονται σε παροχή διευκρινίσεων προς την γενική συνέλευση της εταιρίας ή στους μετόχους αυτής επί των ελεγκτικών πράξεων και του πορίσματος ελέγχου.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/111/2007

Υποχρέωση εκλογής ελεγκτών ανώνυμης εταιρείας από το Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών. Αντικατάσταση ελεγκτών με απόφαση έκτακτης γενικής συνέλευσης. Διενέργεια ελέγχου συγκεκριμένης εταιρικής χρήσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Σε περίπτωση κατά την οποία ανώνυμη εταιρεία υποχρεούται κατά τις κείμενες διατάξεις να εκλέξει τους ελεγκτές της από το Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών, η εταιρεία αυτή οφείλει να εκλέξει με την τακτική της γενική συνέλευση όχι απευθείας τους ελεγκτές αλλά ελεγκτική εταιρεία, η οποία θα ορίσει τους ελεγκτές που θα διενεργήσουν τον έλεγχο. Αν στην περίπτωση αυτή η προς έλεγχο εταιρεία εκλέξει απευθείας ελεγκτές, η εκλογή είναι αυτοδικαίως άκυρη και μπορεί να επιληφθεί η έκτακτη γενική συνέλευση και να εκλέξει ελεγκτική εταιρεία, τον έλεγχο δε της συγκεκριμένης εταιρικής χρήσης θα διενεργήσουν οι ελεγκτές που θα ορίσει η ελεγκτική εταιρεία, την οποία εξέλεξε η έκτακτη γενική συνέλευση της εταιρείας ή των εταιρειών.


ΝΣΚ/300/2003

Συγχώνευση Τραπεζικών Εταιριών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ουσιώδης προϋπόθεση για την νομιμότητα της συγχώνευσης των Ανωνύμων Τραπεζικών Εταιριών είναι η δικαία και λογική σχέση ανταλλαγής των μετοχών των συγχωνευομένων εταιριών, γεγονός που βεβαιώνεται με έκθεση των προς τούτο οριζομένων εμπειρογνωμόνων (ή ορκωτών ελεγκτών). Η σχέση δε αυτή δεν δύναται να ανατραπεί ή αναιρεθεί με συμφωνία, μιας εκ των συγχωνευομένων εταιριών με τρίτους.


ΝΣΚ/122/2005

Επιθεωρητές – Ελεγκτές Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών – Κύρος εκθέσεως ελέγχου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Έκθεση, την οποία Επιθεωρητής-Ελεγκτής του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών υπέβαλε μετά την, κατ εφαρμογή του άρθρου 7 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, ανάκληση της προς αυτόν σχετικής εντολής και την ανάθεσή της σε άλλον Επιθεωρητή-Ελεγκτή, πάσχει ακυρότητα και δεν μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την κατ άρθρο 7 παρ.5 του ΠΔ 338/2002 σύνταξη του πορίσματος του Γενικού Επιθεωρητή του Σ.Ε.Ε.Υ.Μ.Ε.


ΝΣΚ/159/2008

Χορήγηση άδειας συστάσεως νέων ανωνύμων εταιρειών ασφαλιστικής διαμεσολάβησης και σχετική καταχώριση στο Μητρώο Ανωνύμων Ασφαλιστικών Εταιρειών – Αρμοδιότητα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η αρμοδιότητα της εγκρίσεως του καταστατικού και της χορηγήσεως αδείας συστάσεως των ανωνύμων πρακτορειακών εταιρειών και των ανωνύμων εταιρειών μεσιτών ασφαλίσεων, ανεξαρτήτως, του αμιγούς ή μικτού σκοπού τους, ανήκει στον Νομάρχη της καταστατικής τους έδρας, οι δε σχετικές καταχωρίσεις των ανωτέρω πράξεων πρέπει να γίνονται στα οικεία μητρώα ανωνύμων εταιρειών που τηρούνται στις αρμόδιες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.


ΝΣΚ/5/2005

Είσπραξη πόρου (εισφοράς 1%) υπέρ της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης Ελέγχων (Ε.Λ.Τ.Ε.).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1. Το Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών (Σ.Ο.ΕΛ.) ή και οι ορκωτοί ελεγκτές που είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης του Σ.Ο.ΕΛ., οφείλουν να παράσχουν στην Ε.Λ.Τ.Ε. εκείνα τα στοιχεία τα οποία είναι απαραίτητα για τον προσδιορισμό των τιμολογήσεων των ελεγκτικών εταιριών, προκειμένου να καταστεί δυνατή η βεβαίωση των οφειλομένων σ’ αυτήν εισφορών. 2. Δεν υφίσταται δυνατότητα επιδίωξης από την Ε.Λ.Τ.Ε. της είσπραξης των ποσών που οι ελεγκτικές εταιρίες ή οι κοινοπραξίες ελεγκτικών εταιριών έχουν καταβάλει στο Σ.Ο.ΕΛ. και επομένως η Ε.Λ.Τ.Ε. θα επιδιώξει την είσπραξη της εισφοράς της, ποσοστού 1%, απευθείας από τις ελεγκτικές εταιρίες ή κοινοπραξίες ελεγκτικών εταιριών. 3. Η Ε.Λ.Τ.Ε., μετά από σχετική έγκριση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, μπορεί να ζητήσει από τις αρμόδιες φορολογικές αρχές, τα στοιχεία των ελεγκτικών εταιριών ή κοινοπραξιών που είναι απαραίτητα για τον προσδιορισμό των τιμολογήσεών τους, προκειμένου να καταστεί δυνατή η βεβαίωση των οφειλομένων σ’ αυτήν εισφορών.


ΝΣΚ/423/2012

Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 19 Ν. 2741/1999, επί της εταιρίας ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΠΑΤΡΑΪΚΗ ΚΛΩΣΤΗΡΙΟ ΣΥΡΟΥ Α.Ε.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Μετά την καταχώριση στο Μητρώο Ανωνύμων Εταιριών του πέρατος της εκκαθάρισης της εταιρίας ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΠΑΤΡΑΪΚΗ ΚΛΩΣΤΗΡΙΟ ΣΥΡΟΥ Α.Ε., έχουν εφαρμογή σ’ αυτήν οι διατάξεις των παρ. 2 και 5 του άρθρου 19 του Ν. 2741/1999, όπως ισχύει. Παραπέμφθηκε στο Β΄ Τμήμα ΝΣΚ και εκδόθηκε η υπ' αριθ. 65/2018 γνωμοδότηση.


Ε.1058/288/1978

ΘΕΜΑ: Χρόνος κτήσεως του μερίσματος από τους μετόχους ανώνυμης εταιρίας σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποιήσεως εκτάκτων αποθεματικών προηγούμενων χρήσεων σε απόφαση που λήφθηκε από την έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων. ΠΟΛ 13


ΠΟΛ1165/2012

Καθορισμός δείγματος ελέγχου, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 5 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1159/2011, των εταιριών, που έχουν ελεγχθεί από Νόμιμους Ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 82 παρ. 5 του Ν. 2238/1994, και έκλεισαν ισολογισμό μέχρι την 30/11/2011 και λοιπά θέματα ελέγχου των υποθέσεων αυτών».

ΠΟΛ 1211/2012

Καθορισμός δείγματος ελέγχου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 5 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1159/2011, των εταιριών που έχουν ελεγχθεί από Νόμιμους Ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 82 παρ. 5 του ν. 2238/1994, των οποίων η διαχειριστική περίοδος έληξε έως και 31.03.2012 και λοιπά θέματα ελέγχου των υποθέσεων αυτών.

ΝΣΚ/97/2000

Εταιρίες Ανώνυμες. Εικονική δικαιοπραξία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Δ.Λάκκας, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Π.Τριανταφυλλίδης, Πάρεδρος Κατ αρχάς, είναι νόμιμη η ανάληψη από την ανώνυμη εταιρία των χρηματικών ποσών που κατατέθηκαν στο όνομά της από τους μετόχους της, για τη συμμετοχή τους στην αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου πριν από την ολοκλήρωση της καταβολής, γιατί αντίθετος περιορισμός δεν θεσπίζεται από την ισχύουσα νομοθεσία περί ανωνύμων εταιριών (Ν.2190/1920, όπως ισχύει). Άλλο είναι το ζήτημα, ότι εάν κατά τη διάρκεια του ελέγχου από την εποπτεύουσα Αρχή, για την διαπίστωση της καταβολής ή μη της αποφασισθείσας αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου, προκύπτει από συγκεκριμένα στοιχεία και πραγματικά περιστατικά, ότι η παραπάνω ανάληψη χρηματικών ποσών από την ανώνυμη εταιρία, από το λογαριασμό αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, κατά την περίοδο της προθεσμίας καταβολής της αύξησης, καθιστά την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου εικονική ή πλασματική, τότε υφίσταται περίπτωση καταδολίευσης του νόμου και καταστρατήγησης αυτού (in fraudem legis), οπότε η ανάληψη των χρηματικών ποσών από την ανώνυμη εταιρία είναι άκυρη, κατ εφαρμογή του άρθρου 174 Α.Κ.