ΝΣΚ/173/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ορισμός δημόσιου θησαυρού – Άδεια ανεύρεσης κρυμμένου δημόσιου θησαυρού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α. Ως κρυμμένος θησαυρός, για την εφαρμογή των διατάξεων του Ν.6133/1934, χαρακτηρίζονται τόσο τα ειδικά αναφερόμενα σε αυτές πράγματα, αλλά και άλλα οποιασδήποτε αξίας τιμαλφή πράγματα, επί των οποίων, το Ελληνικό Δημόσιο φέρεται να έχει αποκτήσει δικαίωμα είτε από τον πόλεμο είτε από οποιασδήποτε άλλη νόμιμη αιτία. Ο κατά τα ανωτέρω θησαυρός μπορεί να είναι κρυμμένος είτε σε δημόσιο είτε σε ιδιωτικό ακίνητο. Στην τελευταία αυτή περίπτωση για τη χορήγηση άδειας απαιτείται επιπλέον και η συναίνεση του ιδιοκτήτη του ακινήτου. Εάν ο ευρεθείς κρυμμένος θησαυρός αποδειχθεί ότι δεν ανήκει στο Δημόσιο, θα τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις του άρθρου 1093 Α.Κ. (ομοφ.) Β. Στην περίπτωση κατά την οποία ο κύριος του υπό αναζήτηση κρυμμένου αντικειμένου δεν είναι άγνωστος αλλά άλλο – πλην του Δημοσίου- γνωστό πρόσωπο και το κινητό πράγμα είναι κρυμμένο σε δημόσιο ακίνητο, τότε εφαρμογή έχουν οι διατάξεις για την εύρεση απολωλότος. (ομοφ.) Γ. Ως καταδείκτες, κατά τις διατάξεις του Ν. 6133/1934, νοούνται τόσο τα φυσικά όσο και τα νομικά πρόσωπα και, κατά συνέπεια, είναι δυνατή η χορήγηση άδειας για ανεύρεση κρυμμένου θησαυρού σε εταιρία. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/60/2017
Πρωτόκολλο κατεδάφισης σε αυθαίρετη κατασκευή που περιέχει κινητά πράγματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Πρέπει να είναι κενή από κινητά πράγματα η αυθαίρετη κατασκευή που παραδίδεται οικειοθελώς στο Δημόσιο, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 67 A του ν. 998/1979, όπως προστέθηκε με το άρθρο 40 του ν. 4280/2014, ώστε να είναι δυνατή η σύνταξη πρωτοκόλλου παράδοσης-παραλαβής της από το Δασάρχη (ομοφ).
ΕΣ/Τ1/232/2008
Προϋπόθεση καταβολής της αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης στους υπηρετούντες στο Δημόσιο μηχανικούς είναι η εκτός έδρας μετακίνηση αυτών να συνδέεται με την εκτέλεση υπηρεσιακών καθηκόντων που αφορούν την προπαρασκευή, επίβλεψη, εκτέλεση ή παραλαβή οποιασδήποτε τεχνικής εργασίας συνδεόμενης με τον προγραμματισμό και εν γένει κατασκευή ενός δημόσιου έργου.
ΝΣΚ/337/2016
α) Αν στην έννοια του «ιδιοκτήτη» της περ. γ' της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, περιλαμβάνεται και το Ελληνικό Δημόσιο ή ο ειδικός διάδοχος αυτού, για τις περιπτώσεις που, σε εκτάσεις του που δεν είχαν δασικό χαρακτήρα, προέβη το ίδιο ή ο διάδοχός του σε τεχνητές φυτεύσεις για καλλωπιστικούς λόγους βάσει φυτοτεχνικών μελετών, είτε πριν, είτε μετά την 11-6 -1975.β) Αν το γεγονός ότι η προς χαρακτηρισμό έκταση εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της υπ' αριθ. 108424/13-9-1934 απόφασης κήρυξης αναδάσωσης του Υπουργού Γεωργίας, κωλύει το αρμόδιο δασικό όργανο ...(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στην έννοια του «ιδιοκτήτη», της περ. γ' της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, περιλαμβάνεται και το Ελληνικό Δημόσιο ή ο ειδικός διάδοχος αυτού, για τις περιπτώσεις που σε εκτάσεις του οι οποίες δεν είχαν δασικό χαρακτήρα προέβη το ίδιο ή ο διάδοχός του σε τεχνητές φυτεύσεις για καλλωπιστικούς λόγους βάσει φυτοτεχνικών μελετών, είτε πριν, είτε μετά την 11-6-1975. β) Ανεξαρτήτως εάν η προς χαρακτηρισμό έκταση που αναφέρεται στο ιστορικό του ερωτήματος περιλαμβάνεται στην αναδάσωση που κηρύχθηκε με την υπ' αριθμ. 108424/1934 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας ή εμπίπτει στις εξαιρέσεις της, πάντως η συμπερίληψη αυτή δεν συνεπάγεται την αυτόματη υπαγωγή της έκτασης στους περιορισμούς της δασικής νομοθεσίας και, συνεπώς, το αρμόδιο δασικό όργανο δεν κωλύεται να προβεί σε χαρακτηρισμό σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν.998/1979. (ομόφ.)
ΝΣΚ/48/2014
Εγγραφή προσημειώσεως υποθήκης επί παραχωρηθέντος από το Δημόσιο, υπό όρους και με διαλυτική αίρεση, ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1.α) Είναι νόμιμη η, προς τον σκοπό λήψεως δανείου, εγγραφή προσημειώσεως υποθήκης υπέρ τραπέζης επί του ακινήτου (που παραχωρήθηκε από το Δημόσιο προς το Ίδρυμα «Ι», υπό τον όρο της με οποιονδήποτε τρόπο μη διαθέσεως αυτού προς τρίτο και με κύρωση την αυτοδίκαιη ακύρωση της παραχωρήσεως και την επάνοδο της κυριότητας στο Δημόσιο), χωρίς εκ της εγγραφής αυτής και μόνον να επέρχεται απώλεια δικαιωμάτων του Δημοσίου, η εγγραφή όμως αυτή δεν είναι λυσιτελής, εν όψει μη καλύψεως του κινδύνου της δανείστριας, λόγω της συνδυαστικής εφαρμογής των άρθρων 202, 206, 1318 και 1323 του Α.Κ. (πλειοψ.) β) Για την λήψη δανείου από το Ίδρυμα, με προσημείωση επί του ακινήτου και προς εξασφάλιση της δανείστριας, πρέπει να υπάρχει συναίνεση του Δημοσίου, δεν έχει όμως την διακριτική ευχέρεια η Διοίκηση να προβεί σε απάλειψη του προαναφερομένου όρου και της διαλυτικής αιρέσεως. Για τον ίδιο σκοπό, η Διοίκηση θα μπορούσε να προβεί σε οποιαδήποτε άλλη ανάλογη εξειδικευμένη τροποποίηση του παραχωρητηρίου, εφόσον κρίνει ότι το δάνειο θα εξυπηρετήσει τους σκοπούς της παραχωρήσεως, που ταυτίζονται με τους σκοπούς του Ιδρύματος, σταθμίζοντας, ταυτοχρόνως με τα επί μέρους οικονομικά δεδομένα και τον κίνδυνο προκλήσεως ανεπανόρθωτης ζημίας στο Δημόσιο. (ομοφ.) γ) Δεν απαντάται το ερώτημα, στην περίπτωση που έχει ήδη εγγραφεί προσημείωση υποθήκης στο παραχωρηθέν ακίνητο, εάν το παραχωρητήριο δύναται να ανακληθεί λόγω παράβασης του σχετικού όρου, δεδομένου ότι δεν προκύπτει από το ιστορικό, σε κάθε όμως περίπτωση ισχύουν τα προαναφερόμενα σε απάντηση του υποερωτήματος α’. (ομοφ.) 2. Σε περίπτωση διαλύσεως του Ιδρύματος, ως εκ της ειδικότερης προβλέψεως του άρθρου 6 του Οργανισμού του, το ακίνητο περιέρχεται μεν στην ιδρύσασα εταιρεία «Ε», πλην όμως, λόγω του ότι, από του χρόνου της διαλύσεως καθίσταται ανέφικτος ο σκοπός της παραχωρήσεως και πληρούται η διαλυτική αίρεση, εκλείπει η νόμιμη βάση της παραχωρήσεως και επανέρχεται αυτοδικαίως το ακίνητο στο Δημόσιο. (ομοφ.)
ΝΣΚ/230/2015
Αντιπαροχή ακινήτου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στον Πειραιά (Καραολή και Δημητρίου) – Πολεοδομική δέσμευση ακινήτου – Χώρος πρασίνου – Κατευθυντήριες διατάξεις σε γενικό πολεοδομικό σχέδιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ανωτέρω ακίνητο είναι οικοδομήσιμο και μπορεί να δοθεί αντιπαροχή (ομοφ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/320/2012
Στέγαση Λιμεναρχείου – Μείωση ή μη επί των καταβαλλόμενων από το Ελληνικό Δημόσιο μισθωμάτων, σε ποσοστό 20%, σύμφωνα με το Ν. 4002/2011.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η εκ μέρους του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη γενομένη μονομερώς μείωση, σε ποσοστό 20% επί του καταβαλλόμενου μηνιαίου μισθώματος, για οίκημα στο οποίο στεγάζεται το Κεντρικό Λιμεναρχείο Αλεξανδρούπολης, δεν είναι νόμιμη και τούτο διότι η επίμαχη σύμβαση μισθώσεως δεν καταλαμβάνεται από τις ρυθμίσεις του άρθρου 21 του Ν. 4002/2011, πλην παρέχεται η δυνατότητα είτε να επιδιώξει δικαστικώς μείωση του μισθώματος, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 288 Α.Κ., είτε να καταγγείλει τη μίσθωση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/63/2003
Συμμετοχή αναβαθμισμένων κοινοπραξιών σε δημοπρασία δημόσιου έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η συμμετοχή των κοινοπραξιών του άρθρου 16 παρ.42 του Ν. 1418/1984 σε διαγωνισμό για την ανάθεση δημόσιου έργου είναι ελεύθερη, εκτός αν τούτο αποκλείεται από τη διακήρυξη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/108/2011
Εκπαιδευτικοί – Πλάνη περί τα πράγματα – Ανάκληση ή μη παράνομης πράξης διορισμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι επιτρεπτή η ανάκληση παράνομης διοικητικής πράξης διορισμού χωρίς μάλιστα χρονικό περιορισμό, όταν ο διορισθείς προκάλεσε με απατηλή ενέργεια το διορισμό του. (ομοφ.)
ΝΣΚ/20/2021
Εάν είναι νομικά επιτρεπτή η απασχόληση στο ΚΕΜΕΑ (Κέντρο Μελετών Ασφαλείας) με οποιασδήποτε φύσης συμβατική δέσμευση (είτε με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας είτε με σύμβαση έργου ή με σύμβαση παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών), Καθηγητών Πανεπιστημίου-μελών ΔΕΠ ΑΕΙ, παράλληλα με την άσκηση των ακαδημαϊκών τους καθηκόντων, και εάν ναι, υπό ποίες ειδικότερες προϋποθέσεις.(...)Είναι νομικά επιτρεπτή η απασχόληση στο ΚΕΜΕΑ Καθηγητών Πανεπιστημίου-μελών ΔΕΠ ΑΕΙ, παράλληλα με την άσκηση των ακαδημαϊκών τους καθηκόντων, με την παροχή από αυτούς κάθε είδους υπηρεσιών με οποιασδήποτε μορφής σχέση εργασίας ή σύμβαση έργου ή ανεξαρτήτων υπηρεσιών, υπό τους ειδικότερους, όμως, περιορισμούς που τίθενται από τις διατάξεις των άρθρων 23 και 24 του ν. 4009/2011 (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/250/2013
Καταβολή ρυμοτομικής αποζημίωσης στους φερόμενους ως ιδιοκτήτες, για ακίνητο που χαρακτηρίσθηκε ως χώρος πρασίνου, με το ν. 3207/2003 – Υπόχρεος φορέας καταβολής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η δια τυπικού νόμου έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου στον υπερτοπικό πόλο του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθήνας (Ο.Α.Κ.Α.) του Δήμου Αμαρουσίου, για λόγους κατεπείγουσας ανάγκης Ολυμπιακής προετοιμασίας, με δέσμευση ακινήτου, ως χώρου πρασίνου, δεν συνιστά, κατά τις διατάξεις του άρθρου 294 του Κ.Β.Π.Ν., περίπτωση επίσπευσης πολεοδομικής απαλλοτρίωσης από το Δημόσιο, ώστε να γεννάται υποχρέωση του τελευταίου να αποζημιώσει τους θιγόμενους ιδιοκτήτες. Ο Δήμος Αμαρουσίου, στην περιφέρεια του οποίου βρίσκεται το απαλλοτριούμενο για την δημιουργία χώρου πρασίνου ακίνητο, είναι υπερού η απαλλοτρίωση, αλλά και υπόχρεος κατά το νόμο για την αποζημίωση, των θιγομένων ιδιοκτητών. (ομοφ.)