ΝΣΚ/292/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ανάκληση κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Γεωργίας, με την οποία παραχωρήθηκε κατά κυριότητα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 1473/1984, στην Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Τροιζηνίας τμήμα του με ΑΒΚ 73 δημοσίου κτήματος Πόρου, έκτασης 27 στρεμμάτων που βρίσκεται στη θέση «Μαγούλα» Γαλατά Τροιζηνίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διαλυτική αίρεση υπό την οποία τελούσε η μετακλητή κυριότητα της Ένωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Τροιζηνίας στην οποία είχε παραχωρηθεί τμήμα του με ΑΒΚ 73 δημοσίου κτήματος Πόρου, πληρώθηκε τουλάχιστον από τα μέσα του έτους 2010, λόγω μη συμμόρφωσης της Ένωσης προς τους όρους της παραχώρησης, δηλαδή λόγω της μη ολοκλήρωσης κατασκευής των έργων εντός της παραχωρηθείσας έκτασης και της μη λειτουργίας του ελαιοτριβείου, γεγονός που συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ανάκληση της παραχώρησης και την επάνοδο της κυριότητας του ακινήτου με τις, στο μεταξύ ανεγερθείσες εγκαταστάσεις, στο Δημόσιο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, για λόγους ασφάλειας δικαίου, απαιτείται να εκδοθεί ρητή πράξη ανάκλησης της παραχώρησης, η οποία έχει διαπιστωτικό χαρακτήρα, ενόψει και της παρέλευσης χρόνου πέραν της 25ετίας από την έκδοση του παραχωρητηρίου, αλλά και της υποθήκης η οποία βαρύνει το ακίνητο και η οποία αποσβένεται, λόγω πλήρωσης της διαλυτικής αίρεσης. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/357/2013
Δημόσια κτήματα – Ανάκληση παραχώρησης δημοσίου κτήματος – Αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος μετά των τόκων – Εκ νέου εκποίηση – Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 13 του ν. 4377/1929 – Δυνατότητα συμψηφισμού της απαίτησης καταβολής του τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Οι αιτούντες - παραχωρησιούχοι θα αποκτήσουν αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος, λόγω εκποίησης του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος, τιμήματος, μετά των τόκων, όχι από την ακύρωση της απόφασης εκποίησης, αλλά από τη μεταγραφή της διοικητικής πράξης, με την οποία διαπιστώνεται η επελθούσα ακύρωση, συνεπεία της οποίας, η κυριότητα του εν λόγω κτήματος επανέρχεται στο Δημόσιο. (ομοφ.) 2. Α. Η ενδεχόμενη εκ νέου εκποίηση του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος μπορεί, κατ’ αρχήν, να υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4377 της 13/16 Αυγ. 1929, αφού θα πρόκειται για παραχώρηση δημοσίου κτήματος, προς το σκοπό επέκτασης, με επιτρεπόμενες χρήσεις γης, ήδη υπάρχουσας επιχείρησης ενοικιαζόμενων δωματίων, με δυναμικότητα άνω των 15 δωματίων, εφόσον αυτή υπάγεται στη ρύθμιση του άρθρου 21 παρ. 6 του ν. 2741/1999, περί υποχρεωτικής κατάταξης των επιχειρήσεων ενοικιαζομένων δωματίων σε λειτουργική μορφή και τάξη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων. Η κρίση, όμως, περί του εάν η σχεδιαζόμενη επέκταση είναι «αξία λόγου», σύμφωνα με το γράμμα της διάταξης του α’ εδαφίου του άρθρου 13 του ν. 4377 της 13/16 Αυγ. 1929, ανάγεται στην ουσιαστική εκτίμηση της διοίκησης, η οποία απαιτείται, πάντως, να είναι αιτιολογημένη. (πλειοψ.) Β. Είναι δυνατός ο συμψηφισμός της απαίτησης καταβολής του τιμήματος, που θα προκύψει από την ενδεχόμενη εκ νέου εκποίηση του ΑΒΚ 23 Πάρου δημοσίου κτήματος, με την αξίωση επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος της ακυρωθείσας εκποίησης και εφόσον υποβληθεί αίτηση συμψηφισμού από τον οφειλέτη του Δημοσίου είτε και αυτεπαγγέλτως, η αρμόδια για την ταμειακή βεβαίωση Δ.Ο.Υ. έχει υποχρέωση, σε συνεργασία, ενδεχομένως, με την υπηρεσία που διενήργησε τη βεβαίωση με ευρεία έννοια, να διαπιστώσει τη συνδρομή των νομίμων προϋποθέσεων του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ και να προβεί στον συμψηφισμό. (ομοφ.)
ΝΣΚ/127/2004
Νομιμότητα ανακλήσεως δωρεάν παραχώρησης δημοσίου κτήματος σε σχολική επιτροπή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η υπ’ αριθμ. 1571/17-7-2003 απόφαση του προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας Ηρακλείου, δυνάμει της οποίας ανεκλήθη η υπ’ αριθμ. 138/30-1-1990 απόφαση του Νομάρχη Ηρακλείου, με την οποία παραχωρήθηκε δωρεάν στη Σχολική Επιτροπή του 34ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου η κυριότητα του Β.Κ. 245 Δημοσίου Κτήματος στην περιοχή Γιόφυρος Ηρακλείου Κρήτης είναι νόμιμη.
ΝΣΚ/234/2017
Ανάκληση απόφασης παραχώρησης δημοσίου κτήματος, λόγω μη τήρησης των όρων αυτής. Δυνατότητα παραγραφής αξίωσης του προς ον η παραχώρηση περί επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Χωρίς την έκδοση και μεταγραφή, από τη Διοίκηση, της πράξης με την οποία διαπιστώνεται η αυτοδίκαιη «ανάκληση» της παραχώρησης δημοσίου κτήματος, λόγω μη εκπληρώσεως εντός της ταχθείσας προθεσμίας του όρου της παραχωρήσεως, από της οποίας και επανέρχεται η κυριότητα στο Δημόσιο, δεν ανακύπτει αξίωση του παραχωρησιούχου, κατ' εφαρμογή των διατάξεων για τον αδικαιολόγητο πλουτισμό, προς επιστροφή του τιμήματος της παραχωρήσεως και δεν τίθεται επομένως θέμα έναρξης της προθεσμίας παραγραφής της αξίωσής του αυτής (πλειοψ). Αν δεν έχει ασκηθεί αγωγή, το τίμημα της παραχώρησης επιστρέφεται ατόκως. (ομόφ.)
ΝΣΚ/296/2011
Ανάκληση ή μη υπουργικής απόφασης παραχώρησης ανταλλάξιμου κτήματος προς αποκατάσταση αστών προσφύγων λόγω πραγμάτωσης ετέρων σκοπών δημοσίου συμφέροντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν χωρεί ανάκληση της υπ’ αριθμ. 233475/8138/26-9-1961 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, με την οποία παραχωρήθηκε οριστικά στο Υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας ανταλλάξιμο κτήμα (Α.Κ. 10117) συνολικής έκτασης 4.400 τ.μ., προς αποκατάσταση αστών προσφύγων διότι: α) κατά μεν το μέρος της που αφορά την έκταση των 2.207 τ.μ., η οποία παραχωρήθηκε από το Υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας σε Σχολική Εφορία για την ανέγερση σχολείου, η παραχώρηση αυτή ήταν σύννομη, β) κατά δε το μέρος της που αφορά την έκταση των 2.100 τ.μ., έχει παρέλθει μακρό χρονικό διάστημα και δεν συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος που να τη δικαιολογούν, δεδομένου ότι κατόπιν της έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου, που χαρακτήρισε την έκταση παιδική δεν ήταν δυνατή η εκπλήρωση του σκοπού της παραχώρησης (αποκατάσταση αστών προσφύγων), ούτε η με οποιοδήποτε άλλο τρόπο εκμετάλλευση του εν λόγω ανταλλάξιμου κτήματος. (ομοφ.)
ΝΣΚ/108/2014
Παραγραφή αξίωσης για επιστροφή τιμήματος παραχώρησης δημοσίου κτήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αξίωση του Δήμου Ναυπλίου για επιστροφή του καταβληθέντος τιμήματος, λόγω αυτοδίκαιης ανατροπής της απόφασης παραχώρησης δημοσίου κτήματος, έχει υποκύψει στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ.1 του ν. 2362/1995. (ομοφ.)
ΝΣΚ/47/2002
Φορολογική αντιμετώπιση των προσώπων, που απέκτησαν κυριότητα επί νέου κτήματος κατόπιν αναδασμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά τον αναδασμό κτημάτων δεν υφίσταται δυνατότητα φορολόγησης της μεταβίβασης της νομής ή της κυριότητας επί του αναδιανεμητέου ή του παραχωρηθέντος νέου κτήματος, αντίστοιχα, προς τον δικαιούχο του αναδασμού.
ΝΣΚ/166/2020
Διαδικασία περάτωσης της ειδικής εκκαθάρισης της Κοινοπραξίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών Διαχείρισης Εγχώριων Προϊόντων, (τριτοβάθμιας συνεταιριστικής οργάνωσης) με την επωνυμία «ΚΥΔΕΠ».(..)
Η ειδική εκκαθάριση της Κοινοπραξίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών Διαχείρισης Εγχώριων Προϊόντων, (τριτοβάθμιας συνεταιριστικής οργάνωσης) με την επωνυμία «ΚΥΔΕΠ» δεν έχει περατωθεί βάσει των οριζομένων στην κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών – Γεωργίας με αριθμό 276220/2003 (ομόφωνα).
ΝΣΚ/82/2012
Ανάκληση απόφασης παραχώρησης δημοσίου κτήματος, λόγω μη εκπλήρωσης όρων της παραχώρησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εταιρεία «G…T…E….LIMITED» μπορεί να καταβάλει τον αναλογούντα Φ.Μ.Α. για την παραχώρηση τμήματος του δημοσίου κτήματος Α.Β.Κ.45 Ιεράπετρας, καθώς και όλο το οφειλόμενο υπόλοιπο ποσό του τιμήματος (από κεφάλαιο και τόκους δόσεων και προσαυξήσεις), προκειμένου να της χορηγηθεί εξοφλητήριο χρέους, καθόσον η επίκληση εκ μέρους του Δημοσίου της μη τήρησης του υπ’ αριθ.2 όρου της υπ’ αριθ. 1088831/8120/Α0010 Π.Ε./30-11-2005 κ.υ.α., περί παραχώρησης του ως άνω δημοσίου κτήματος και της, συνεπεία αυτής, επελθούσας αυτοδίκαιης ανάκλησης της παραχώρησης και επανόδου της κυριότητας του εν λόγω ακινήτου στο Δημόσιο, ενόψει της ως άνω περιγραφόμενης πραγματικής κατάστασης, θα παρίστατο αντίθετη προς τις αρχές της χρηστής διοίκησης, της αναλογικότητας και της επιείκειας, που πρέπει να διέπουν τη διοίκηση, καθώς επίσης και καταχρηστική, καθόσον θα ήταν αντίθετη και προς τις αρχές της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/176/2015
Δέσμευση ή μη του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από το σχέδιο εξυγίανσης της «Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας» ως προς τον περιορισμό των συνολικών οφειλών της σε αυτό σε ποσοστό 30%.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεσμεύει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ το υποβληθέν σχέδιο εξυγίανσης της «Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας» και νυν «Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας – Αγροτική Εταιρική Σύμπραξη ΑΕ», που έχει υποβληθεί και πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 19 του Ν. 4015/2011, ανεξαρτήτως εάν στην κύρια οφειλή της ΕΑΣ Σητείας υπάρχει κατά το 1/3 οφειλή από εισφορές εργαζομένων, των οποίων η μη απόδοση διώκεται σύμφωνα με τον α.ν. 86/1967. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ 133/2015.
ΕλΣυν/ΚλΖ/58/2017
Τούτων δοθέντων και με την επισήμανση ότι στα κατωτέρω αναφερόμενα σχέδια συμβάσεων θα πρέπει να επέλθουν οι ακόλουθες τροποποιήσεις/διορθώσεις: 1) στο σχέδιο σύμβασης «Πώληση ακινήτου κατά πλήρη κυριότητα», στο φύλλο 8 αυτού, υπό στοιχείο δ. «…ότι για την κατάρτιση της σύμβασης αυτής δεν μεσολάβησε μεσίτης», στο φύλλο 5 υπό αριθμό 2 και στο φύλλο 9 υπό στοιχείο η. αυτού «…Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου». 2) στο σχέδιο σύμβασης «Πώληση ακινήτου κατά πλήρη κυριότητα τελούσα υπό αναβλητική αίρεση», στο 5 υπό αριθμό 2 και στο φύλλο 12 αυτού, υπό στοιχείο η. «…Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου», το Κλιμάκιο δεν διαπιστώνει ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στα ελεγχόμενα σχέδια σύμβασης και στην προηγηθείσα αυτών διαδικασία με αντικείμενο την πώληση των κάτωθι ακινήτων: α) ενός οικοπέδου - Χώρου Εγκαταστάσεων Υποστήριξης 6.457,85 τ.μ. στο ..... ....., στη συμβολή της οδού Ηρακλείτου με τον παράδρομο της ..... Οδού, στον κόμβο 13 (ΧΕΥ 9 -ΑΒΚ 181), β) ενός οικοπέδου 528,95 τ.μ. με τρία επιμέρους κτήρια 850,62 τ.μ., εκ των οποίων δύο διατηρητέα, στην …στην οδό Αριστομένους αρ. 11-13 (ΑΒΚ 637), και τη μακροχρόνια μίσθωση ενός οικοπέδου - Χώρου Εγκαταστάσεων Υποστήριξης 4.195,94 τ.μ. στο ..... ..... (ΧΕΥ 8-ΑΒΚ 180), που βρίσκεται στο τετράγωνο 3Α του ..., στη συμβολή της Λ. Πεντέλης με τον παράδρομο της ..... Οδού, στον κόμβο 12. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων με το 29744/22.2.2017 έγγραφο του Διευθύνοντος Συμβούλου του Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. αντίστοιχων σχεδίων συμβάσεων, τα οποία τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του Κλιμακίου αυτού.