ΝΣΚ/195/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Α.Ε.Ι. – Εκλογική διαδικασία – Εξαίρεση μέλους εκλεκτορικού σώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα όργανα της Διοίκησης, ατομικά και συλλογικά, όταν ενεργούν στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων τους, πρέπει να παρέχουν εγγυήσεις αμερόληπτης κρίσης, ώστε να δημιουργείται στους διοικούμενους η πεποίθηση για το αδιάβλητο των υπηρεσιακών τους ενεργειών. Η δήλωση και η αίτηση με αίτημα την εξαίρεση πρέπει να περιέχουν ορισμένους και σαφείς λόγους και να συνοδεύονται από στοιχεία που αποδεικνύουν τους προβαλλόμενους ισχυρισμούς και λόγους. Το αρμόδιο συλλογικό όργανο ενώπιον του οποίου φέρεται η αμφισβήτηση, οφείλει, πριν επιληφθεί της υπόθεσης, να αποφανθεί αιτιολογημένα επί του ζητήματος απορρίπτοντας ή δεχόμενο την αίτηση εξαίρεσης. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/33/2012
Α.Ε.Ι. – Αρχή αμεροληψίας – Αίτηση εξαίρεσης – Αρμόδιο όργανο εξέτασης της αίτησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Το Εκλεκτορικό Σώμα απαρτίζεται πλέον από δεκαπέντε (15) μέλη, από τα οποία τα πέντε (5) ανήκουν, εφόσον υπάρχουν, στον αντίστοιχο τομέα. Από τα μέλη αυτά προηγούνται εκείνα που ανήκουν στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο και έπονται τα υπόλοιπα μέλη του Τομέα. Προκειμένης κρίσης για εκλογή ή εξέλιξη, ή μονιμοποίηση μέλους Δ.Ε.Π., η απόφαση για την συγκρότηση του Εκλεκτορικού Σώματος, ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Ειδικής Σύνθεσης. Τα όργανα της Διοίκησης, ατομικά και συλλογικά, όταν ενεργούν στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων τους, πρέπει να παρέχουν εγγυήσεις αμερόληπτης κρίσης, ώστε να δημιουργείται στους διοικούμενους η πεποίθηση για το αδιάβλητο των υπηρεσιακών τους ενεργειών. Όταν από συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά προκύπτει αποδεδειγμένα, ότι μεταξύ του διοικητικού οργάνου ή μέλους συλλογικού οργάνου και του ενδιαφερόμενου προσώπου υφίσταται συγγενικός δεσμός είτε άλλος ιδιαίτερος δεσμός ή ιδιάζουσα σχέση φιλίας ή έχθρας είτε προσωπικό συμφέρον από την έκβαση της υπόθεσης, το όργανο αυτό ή το μέλος οφείλει να απέχει προσωπικώς από αυτήν. 2) Αρμόδιο συλλογικό όργανο είναι εκείνο ενώπιον του οποίου φέρεται η αμφισβήτηση αυτή. Το εν λόγω όργανο οφείλει, πριν επιληφθεί της υπόθεσης, να αποφανθεί αιτιολογημένα επί του ζητήματος απορρίπτοντας ή δεχόμενο την αίτηση εξαίρεσης. Εάν η αίτηση εξαίρεσης υποβάλλεται κατά τη διαδικασία συγκρότησης του εκλεκτορικού σώματος, αρμόδιο όργανο είναι η Γενική Συνέλευση Ειδικής Σύνθεσης, η οποία οφείλει, πριν επιληφθεί της υπόθεσης του ορισμού εκλεκτορικού σώματος να αποφανθεί αιτιολογημένα επί του τεθέντος ζητήματος απορρίπτοντας ή δεχόμενο την αίτηση εξαίρεσης. Εάν η αίτηση εξαίρεσης υποβάλλεται στο εκλεκτορικό σώμα, αρμόδιο για την εξέταση της εν λόγω αίτησης είναι το εκλεκτορικό σώμα. 3) Εάν η αίτηση εξαίρεσης υποβληθεί κατά την κοινή συνεδρίαση του εκλεκτορικού σώματος και της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος ή επί αυτοτελών Σχολών, αρμόδιο όργανο να αποφασίσει είναι το εκλεκτορικό σώμα, όταν η αίτηση αφορά μέλος του ή η Γενική Συνέλευση του Τμήματος ή της Σχολής, όταν αφορά μέλος αυτής. (ομοφ.)
ΝΣΚ/44/2012
Α.Ε.Ι. – Εξαίρεση μελών ΔΕΠ – Αρμόδιο όργανο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα όργανα της Διοίκησης, ατομικά και συλλογικά, όταν ενεργούν στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων τους, πρέπει να παρέχουν εγγυήσεις αμερόληπτης κρίσης, ώστε να δημιουργείται στους διοικούμενους η πεποίθηση για το αδιάβλητο των υπηρεσιακών τους ενεργειών. Στην αρμοδιότητα του συλλογικού οργάνου στο οποίο φέρεται η αμφισβήτηση ανήκει και η εξέταση της ουσιαστικής βασιμότητας των προβαλλόμενων λόγων, κάθε αίτησης εξαίρεσης διακεκριμένα. Τούτο σημαίνει ότι οφείλει να απέχει από κάθε συνεδρίαση του οικείου συλλογικού οργάνου, εκείνο το μέλος του οποίου ζητείται η εξαίρεση, με την αίτηση που πρόκειται να συζητηθεί, διαφορετικά η απόφαση θα είναι άκυρη για κακή σύνθεση του συλλογικού οργάνου. Η Γενική Συνέλευση Ειδικής Σύνθεσης της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Ε.Μ.Π., οφείλει να κρίνει επί της ουσίας και κατά περίπτωση τις αιτιάσεις τόσο του κ. Δ.Κ. όσο και του κ. Φ.Ρ. και να αποφανθεί αιτιολογημένα επί των προβαλλόμενων για ένα έκαστο μέλος ΔΕΠ λόγων εξαίρεσης απορρίπτοντας ή δεχόμενη την αίτηση εξαίρεσης και την αίτηση αυτοεξαίρεσης. Ο Πρύτανης του Ιδρύματος πρωτίστως θα εισάγει προς συζήτηση την αίτηση εξαίρεσης (αυτοεξαίρεσης) του κ. Δ.Κ. προς τη Γ.Σ.Ε.Σ. ή τη Γ.Σ. της Σχολής Χημικών Μηχανικών. Αν η αίτηση απορριφθεί τότε οι επόμενες συνεδριάσεις της Γ.Σ.Ε.Σ. ή Γ.Σ. της Σχολής θα πραγματοποιηθούν υπό την Προεδρία του κ. Δ.Κ. Αντίθετα, αν η αίτηση γίνει δεκτή τότε στις συνεδριάσεις της Γ.Σ.Ε.Σ. ή Γ.Σ. της Σχολής θα προεδρεύσει ο Πρύτανης, χωρίς όμως δικαίωμα ψήφου. Στη συνέχεια θα εισαχθεί προς συζήτηση στη Γ.Σ.Ε.Σ. της Σχολής η αίτηση εξαίρεσης για κάθε μέλος ΔΕΠ χωριστά. Στις διαδοχικές συνεδριάσεις της Γ.Σ.Ε.Σ. θα απέχουν εκείνα τα μέλη που αφορά η αίτηση, ενώ τα λοιπά θα είναι παρόντα. Μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης των αιτήσεων εξαίρεσης και την αιτιολογημένη απόφανση επ’ αυτών από τη Γ.Σ.Ε.Σ., η τελευταία θα επιληφθεί της συγκρότησης του οικείου εκλεκτορικού σώματος, προδήλως από το σύνολο των μη εξαιρούμενων μελών ΔΕΠ της Σχολής.
10683/2016
Εξαίρεση συμβάσεων τον Υπουργείου Εξωτερικών που χαρακτηρίζονται ως απόρρητες ή η σύναψη και εκτέλεσή τους πρέπει να συνοδεύονται από ιδιαίτερα μέτρα ασφαλείας, από το διαδικτυακό τόπο του ΚΗΜΔΗΣ.
ΕΣ/ΤΜ.7/8/2020
Καταβολή διαφοράς αποδοχών...Με τα δεδομένα αυτά και με βάση τα γενόμενα ανωτέρω δεκτά στη σκέψη 2, το Κλιμάκιο το μεν εσφαλμένα έκρινε αντισυνταγματική και ως εκ τούτου μη εφαρμοστέα τη διάταξη του άρθρου 25 παρ. 13 του 4354/2015, το δε πλημμελώς εφάρμοσε τις διατάξεις του Κεφαλαίου Β΄ του ανωτέρω νόμου δεχόμενο ότι αιτούσα μετά τη μετάταξή της στην Π.Ε. κατηγορία έπρεπε με βάση τη συνολική υπηρεσία της να καταταγεί στο 2ο και όχι στο 7ο Μ.Κ. της κατηγορίας αυτής. Επομένως, τα όσα ομοίως υποστηρίζονται με την ένδικη αίτηση είναι βάσιμα και πρέπει να γίνουν στο σύνολό τους δεκτά. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η προσβαλλόμενη με αυτή Πράξη, πλην το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί, λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2019.
ΝΣΚ/203/2010
ΑΕΙ – Μονιμοποίηση Επίκουρων Καθηγητών επί θητεία – Δυνατότητα, κατ’ εξαίρεση, μονιμοποίησης, πριν την συμπλήρωση της προβλεπόμενης τριετίας, με εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 14 παρ. 6 του Ν 1268/1982.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι Επίκουροι Καθηγητές επί θητεία, μετά την παρέλευση τριετούς παραμονής στη βαθμίδα αυτή, δύνανται να υποβάλλουν αίτηση για μονιμοποίησή τους. Δυνατότητα, κατ’ εξαίρεση, μονιμοποιήσεώς τους, προ της παρόδου της τριετίας, λόγω της υψηλής στάθμης και του διεθνούς αναγνωρισμένου ερευνητικού και επιστημονικού τους έργου, δεν υφίσταται κατά νόμο. Η μονιμοποίησή τους δεν αποτελεί εκλογή ή εξέλιξη κατά την έννοια της εξαιρετικής διατάξεως του άρθρου 14 παρ. 6 του Ν 1268/1982, η οποία δεν δύναται να τύχει εφαρμογής ευθέως ή αναλογικώς.
ΕΣ/Β΄ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/0550/2023
Προσαύξηση χορηγίας.(...) Σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις 4 έως 6, ορθά το Τμήμα ερμήνευσε την κρίσιμη εν προκειμένω διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 2 του ν. 3075/2002 (άρθρο 15 παρ.10 περ. β του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων) ως προς την έννοια της «υπηρεσίας» που δύναται να ληφθεί υπόψη για την προσαύξηση της χορηγίας των αιρετών Νομαρχών, δεχόμενο ότι μόνο προγενέστερη της θητείας υπηρεσία μπορεί να αξιοποιηθεί συνταξιοδοτικά από τους χορηγιούχους Νομάρχες, εφόσον το αντίθετο δεν προβλέπεται ρητώς από συνταξιοδοτική διάταξη. Επομένως, ο περί αντιθέτου λόγος αναιρέσεως περί εσφαλμένης ερμηνείας και πλημμελούς εφαρμογής από το Τμήμα της διέπουσας την ένδικη υπόθεση διάταξης της παραγράφου 6 του άρθρου 2 του ν. 3075/2002 είναι αβάσιμος και απορριπτέος. Περαιτέρω, παρά τα αντιθέτως προβαλλόμενα από τον αναιρεσείοντα, ορθώς απορρίφθηκαν με την αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση οι ισχυρισμοί του ότι πρέπει να εφαρμοστούν αναλόγως στην περίπτωσή του συνταξιοδοτικές διατάξεις που προβλέπουν τη δυνατότητα προσμέτρησης στον συντάξιμο χρόνο και προσαύξησης της σύνταξης υπηρεσίας που παρασχέθηκε μετά τη συνταξιοδότηση, καθόσον, όπως δέχθηκε και το Τμήμα, οι συνταξιοδοτικές διατάξεις αφορούν άλλες περιπτώσεις, είναι στενά ερμηνευτέες και δεν επιτρέπεται διασταλτική ερμηνεία ή ανάλογη εφαρμογή τους (ΕλΣυν Ολ. 1701/2022, 3409/2014). Κατόπιν των ανωτέρω η αίτηση αναιρέσεως πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμη και να διαταχθεί η κατάπτωση του κατατεθέντος παραβόλου υπέρ του Δημοσίου ( άρθρο 310 παρ. 1 του ν. 4700/2020).Για τους λόγους αυτούς.Απορρίπτει την αίτηση αναιρέσεως
ΝΣΚ/68/2015
Πρόσβαση στα διοικητικά έγγραφα – Σχέδια διοικητικών εγγράφων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση υποχρεούται, κατά τη διαδικασία και προϋποθέσεις του άρθρου 5 του ν. 2690/1999, να χορηγεί προς τους διοικούμενους αντίγραφα των σχεδίων των διοικητικών εγγράφων που περιέχουν τελειωμένη βούληση διοικητικού οργάνου, φέροντας τα στοιχεία του διοικητικού εγγράφου, τις μονογραφές των ενδιάμεσων οργάνων και την υπογραφή από το έχον την τελική αρμοδιότητα έκδοσης όργανο. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/294/2001
Αίτηση αναθεωρήσεως κατά πράξεως καταλογισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αίτηση αναθεωρήσεως του άρθρου 56 παρ.12 του Ν 2362/95 κατά πράξεως καταλογισμού μπορεί να ασκηθεί, χωρίς να απαιτείται η καταβολή οποιουδήποτε παραβόλου, μόνο για τους λόγους που αναφέρονται περιοριστικά στο άρθρο 29 παρ.3 του ΠΔ 774/80, η εξάμηνη δε προθεσμία προς άσκηση της παραπάνω αίτησης αναθεώρησης υπολογίζεται κατά τον τρόπο που προβλέπεται στα άρθρα 241, 242 και 243 ΑΚ.
ΝΣΚ/245/2006
Εξαίρεση ατόμων με ειδικές ανάγκες από την συνέντευξη ενώπιον της Επιτροπής Πολιτογράφησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ισχύει και για τις περιπτώσεις ατόμων με ειδικές ανάγκες η υποχρέωση εμφάνισης ενώπιον της Επιτροπής Πολιτογράφησης, εφ’ όσον η φύση του προβλήματος που αντιμετωπίζουν τα άτομα αυτά δεν εμποδίζει την προσέλευσή τους ενώπιον της Επιτροπής και την επικοινωνία με αυτή, έστω και με την βοήθεια τρίτου προσώπου ή μηχανικού μέσου. Η συνέντευξη αναλόγως του προβλήματος μπορεί να γίνεται με τον τρόπο που κατά την κοινή πείρα και τους κανόνες της επιστήμης κατά περίπτωση επικοινωνούν τα ειδικών αναγκών άτομα με το περιβάλλον τους. Εξαίρεση μόνο με τη συνδρομή προϋποθέσεων ανωτέρας βίας, εφόσον για λόγους ανεξάρτητους από την θέληση του αιτούντος δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί η συνέντευξη κατά τρόπο που να εξυπηρετείται ο σκοπός θέσπισής της, δηλαδή ο σχηματισμός άποψης από τα μέλη της Επιτροπής σχετικά με την προσωπικότητα, το ήθος του ατόμου που ζητά την πολιτογράφηση, την γνώση της ελληνικής γλώσσας, ιστορίας και πολιτισμού.
ΝΣΚ/255/2015
Δυνατότητα ή μη διορισμού προσώπων με κυπριακή ιθαγένεια σε θέση μετακλητού υπαλλήλου στα Γραφεία πρώην Προέδρου της Βουλής και Προέδρου Κοινοβουλευτικής Ομάδας, αντίστοιχα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αναφερόμενοι στο ερώτημα έχοντες κυπριακή ιθαγένεια, ευρωπαίοι πολίτες, δύνανται κατ’ αρχήν να διορισθούν στις αναφερόμενες σε αυτό θέσεις (Γραφεία τέως Προέδρου της Βουλής και Κοινοβουλευτικής Ομάδας, αντίστοιχα). Τυχόν άρνηση του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου θα πρέπει να αιτιολογείται πλήρως και ειδικώς, σε αντιστοιχία με τα κριτήρια, που έχει θέσει το ευρωπαϊκό δίκαιο, όπως έχει ερμηνευθεί και εφαρμοσθεί από το ΔΕΕ προκειμένου να εφαρμοσθεί η εξαίρεση της παρ.4 του άρθρου 45 της ΣΛΕΕ στην ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων στις συγκεκριμένες θέσεις ή να επικαλείται αιτιολογημένα λόγους δημόσιας τάξης, ασφάλειας ή υγείας ή επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος. Σε κάθε περίπτωση το αρμόδιο για τον διορισμό όργανο δύναται να διορίσει τους ιδίους, κατ’ εξαίρεση ως ομογενείς Κυπρίους στην ιθαγένεια μετά από εκτίμηση ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις, των οικείων διατάξεων, το οποίο και οφείλουν να αποδείξουν οι ενδιαφερόμενοι με κάθε μέσον. Και στην περίπτωση αυτή η πράξη απορρίψεως πρέπει να είναι πλήρως και ειδικώς αιτιολογημένη. ΑΠΟΔΕΚΤΗ