ΝΣΚ/196/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκποίηση διατηρητέας περιουσίας Ι. Μονής Τζαγκαρόλων Χανίων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την διαβίβαση νέων στοιχείων που αποδεικνύουν την ύπαρξη προφανούς ωφέλειας και εν μέρει και της αναπόφευκτης ανάγκης από την απευθείας εκποίηση τμήματος ακίνητης περιουσίας της Ιεράς Μονής Τζαγκαρόλων Χανίων, κρίνεται ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 109 του Ν 4149/1961 για την απευθείας πώληση της διατηρητέας εκτάσεως της ανωτέρω Ιεράς Μονής. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/184/2007
Δυνατότητα παραχωρήσεως με αντάλλαγμα εκτάσεως που ανήκει στο Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) στον Οικοδομικό Συνεταιρισμό Μονίμων Αξιωματικών Ναυτικού (Ο.Σ.Μ.Α.Ν.).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι κατά νόμο δυνατή η απευθείας παραχώρηση με αντάλλαγμα εκτάσεως που ανήκει κατά κυριότητα στο Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) προς τον Οικοδομικό Συνεταιρισμό Μονίμων Αξιωματικών Ναυτικού (Ο.Σ.Μ.Α.Ν.), διότι η εκποίηση των ακινήτων του ως άνω Ταμείου διενεργείται δια δημοπρασίας και δεν προβλέπεται ούτε κατ’ εξαίρεση τέτοια παραχώρηση από τη νομοθεσία που διέπει τα προαναφερόμενα νομικά πρόσωπα.
ΝΣΚ/225/2019
Χορήγηση άδειας εκποίησης αγροτεμαχίου Ιεράς Μονής, χαρακτηρισμένου ως μερικώς δασικού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Αρμόδιος να συνυπογράψει με τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων την προβλεπόμενη από το άρθρο 148 παρ.1 του ν.δ. 86/1969 άδεια εκποίησης αγροτεμαχίου, χαρακτηρισμένου ως μερικώς δασικού, που αιτείται η Ιερά Μονή, είναι ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Β) Τα μέλη της πενταμελούς γνωμοδοτικής επιτροπής που προβλέπονται από το άρθρο 148 παρ. 1 του ν.δ. 86/1969, όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει, είναι: α) ο δασολόγος που θα πρέπει να είναι υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ του κλάδου δασολόγων και θα προέρχεται από τη Διεύθυνση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου - Γενική Διεύθυνση Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων και ειδικότερα θα υπηρετεί στη Διεύθυνση Δασών Κεφαλληνίας, ήτοι στο νομό, στην περιφέρεια του οποίου κείται η προς εκποίηση έκταση, β) ο γεωπόνος που θα πρέπει να είναι υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ του κλάδου Γεωπονικού και θα προέρχεται από τη Γενική Διεύθυνση Αποκεντρωμένων Δομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, και ειδικότερα από τη Διεύθυνση Αποκεντρωμένων Υπηρεσιών Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης & Ελέγχων Ιονίου, Γραφείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Ελέγχων νομού Κεφαλληνίας, με έδρα το Αργοστόλι, ήτοι, το νομό στην περιφέρεια του οποίου κείται η προς εκποίηση έκταση, γ) ο αντιπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που θα πρέπει να προέρχεται από τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων, Διεύθυνση Θρησκευτικής Διοίκησης - Τμήμα Α΄ Εκκλησιαστικής Διοίκησης, δ) ο αντιπρόσωπος της Διεύθυνσης Δημοσίων Κτημάτων που θα πρέπει να προέρχεται από τη συσταθείσα με το π.δ. 84/2019, Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών και ε) ο αντιπρόσωπος του Οργανισμού Διοικήσεως της Εκκλησιαστικής Περιουσίας (Ο.Δ.Ε.Π.), που θα πρέπει να προέρχεται από την Εκκλησία της Ελλάδος και ειδικότερα από την Εκκλησιαστική Κεντρική Υπηρεσία Οικονομικών (Ε.Κ.Υ.Ο.) (ομόφ.).
ΝΣΚ/291/2012
Σύσταση από Ιερά Μονή αστικής εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και στη συνέχεια εταιρείας περιορισμένης ευθύνης – Σύναψη σύμβασης χρησιδανείου μεταξύ της Ιεράς Μονής και της ΕΠΕ – Υλοποίηση αρχαιολογικού έργου από την ΕΠΕ με διαδικασίες ιδιωτικού δικαίου και όχι με βάση τη νομοθεσία δημοσίων συμβάσεων έργων και προμηθειών.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
α) Η σύσταση από την Ιερά Μονή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Σκιάθου Αστικής Εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ΑΣΜΚ) και στη συνέχεια Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις. β) Η από 11-1-2008 σύμβαση χρησιδανείου μεταξύ της παραπάνω Ιεράς Μονής και της ΕΠΕ, δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις. γ) Ανεξάρτητα από το εάν η ως άνω Ιερά Μονή μπορούσε να συστήσει νόμιμα τις παραπάνω αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία και μέσω αυτής ΕΠΕ, για την αξιοποίηση της διατηρητέας περιουσίας της και να παραχωρήσει στην ΕΠΕ τη χρήση ακινήτων της με σύμβαση χρησιδανείου, πάντως η ΕΠΕ αυτή αποτελούσε «οργανισμό δημοσίου δικαίου», σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ.9 της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ, και ως εκ τούτου, είχε υποχρέωση να υλοποιήσει το έργο με τις διαδικασίες που προβλέπονται από τη νομοθεσία δημοσίων συμβάσεων έργων και προμηθειών, διότι το έργο εμπίπτει στις ρυθμίσεις του π.δ. 99/1992 «Μελέτη και εκτέλεση αρχαιολογικών εν γένει έργων», περαιτέρω δε, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1418/1984 «Περί Δημοσίων Έργων» και του ν. 716/1977 « Περί μητρώου μελετητών και αναθέσεως και εκπονήσεως μελετών», η αναπτυξιακή επιχείρηση δεν μπορεί να αναθέσει περαιτέρω το συμβατικό αντικείμενο σε τρίτους ιδιώτες. (ομοφ.)
ΝΣΚ/158/2020
Έλεγχος των προϋποθέσεων που αποδεικνύουν την ύπαρξη του δικαιώματος εκμετάλλευσης λατομείου αργίλου σε ιδιωτική έκταση.(...)Τα προσκομισθέντα κατά το στάδιο έγκρισης της τεχνικής μελέτης από την εκμεταλλεύτρια εταιρεία (μισθώτρια) έγγραφα για την απόδειξη της κυριότητας της εκμισθώτριας Ιεράς Μονής Α.Γ.Ε. επί της εδαφικής έκτασης, εντός της οποίας βρίσκονται τα λατομικά ορυκτά και στα οποία δεν συμπεριλαμβάνεται τίτλος ιδιοκτησίας, αλλά το προγενέστερο μισθωτήριο συμβόλαιο για την ίδια έκταση μεταξύ των ιδίων συμβαλλομένων και η σχετική άδεια εκμετάλλευσης, τοπογραφικό διάγραμμα, αποφάσεις του Ηγουμενοσυμβουλίου και του Οργανισμού Διοίκησης Μοναστηριακής Περιουσίας, καθώς και πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, δεν πληρούν την απαιτούμενη από τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 44 του V. 4512/2018 τεκμηρίωση για την ύπαρξη του δικαιώματος εκμετάλλευσης του συγκεκριμένου λατομείου στο πρόσωπο της εκμισθώτριας υπό την ιδιότητά της ως ιδιοκτήτριας της εδαφικής αυτής έκτασης (κατά πλειοψηφία).
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/95/2018
Νομιμότητα διαδικασίας παραχώρηση δικτύου τηλεθέρμανσης.(..)Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι το ελεγχόμενο σχέδιο σύμβασης, που έχει ως αντικείμενο τη μεταβίβαση λόγω πώλησης (513 ΑΚ) του δικτύου τηλεθέρμανσης από τη .... προς τη Δ.Ε.Υ.Α..., αφορά στην κατά κυριότητα μεταβίβαση πραγμάτων κινητών και ακινήτων που αποτελούν ενιαίο λειτουργικό σύνολο για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένου οικονομικού σκοπού, ο οποίος συνίσταται στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας τηλεθέρμανσης στους χρήστες του δικτύου. Από αυτά παρέπεται ότι τα κινητά και τα ακίνητα που αποτελούν αντικείμενο της υπό έλεγχο σύμβασης πώλησης προορίζονται για την εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού, ανήκουν ως εκ τούτου στη δημόσια περιουσία του Δήμου ... και κατά συνέπεια περιλαμβάνονται, σύμφωνα με το άρθρο 966 ΑΚ, στα πράγματα, τα οποία εξαιρούνται των συναλλαγών, ήτοι στα πράγματα, των οποίων η καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκποίηση καταρχήν απαγορεύεται..(..)Με το περιεχόμενο αυτό ο ίδιος ως άνω συμβατικός όρος ευθυγραμμίζεται πλήρως με το νόημα του άρθρου 966 ΑΚ και έχει τεθεί με πρόδηλο σκοπό την προστασία της δημόσιας περιουσίας του Δήμου ... και τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, στο οποίο αυτή έχει ταχθεί και το οποίο, εν προκειμένω, συνίσταται στην παροχή υπηρεσίας κοινής ωφέλειας.(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη σύμβαση, αντίγραφο της οποίας τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του παρόντος Κλιμακίου, δεν είναι νόμιμη και συνεπώς δεν μπορεί να υπογραφεί
Δεν ανακαλείται με την ΕλΣυνΤμ.6/849/2019
ΝΣΚ/312/2009
Ιερά Μονή Βατοπεδίου. Πρότασή της περί επιστροφής στο Δημόσιο ακινήτων του που περιήλθαν στη Μονή εξ ανταλλαγών με τη λίμνη Βιστωνίδα και παραλίμνιες εκτάσεις της, κατόπιν ανακλήσεως σχετικών υπουργικών αποφάσεων. Τηρητέα πορεία.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Η εκ μέρους του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών ανάκληση αποφάσεών του περί αποδοχής γνωμοδοτήσεων του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Δημοσίων Κτημάτων και Ανταλλάξιμης Περιουσίας του Ν 1539/1938, που είχαν αναγνωρίσει δικαιώματα της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου επί λιμνιαίων και παραλιμνίων εκτάσεων της λίμνης Βιστωνίδος και των εντός αυτής νησίδων, συνεπάγεται αναδρομική ακυρότητα τόσο των συναφθεισών συμβάσεων ανταλλαγής των εκτάσεων αυτών με άλλα ακίνητα του Δημοσίου, όσο και των τυχόν περαιτέρω μεταβιβάσεων προς τρίτους, οι οποίοι είναι απλοί κάτοχοι. Επί οικειοθελούς αποδόσεως αυτών από τη Μονή ή τρίτους κατόχους στο Ελληνικό Δημόσιο, προσφυγή στα δικαστήρια είναι άνευ αντικειμένου. Ενδείκνυται η υπογραφή συμβολαιογραφικών πράξεων για την απόδοση αυτή, με παράλληλη δήλωση των μερών περί καταργήσεως των συμβολαίων ανταλλαγής, τόσο ως προς την ενοχική όσο και ως προς την εμπράγματη δικαιοπραξία του Δημοσίου δηλούντος ρητά ότι είναι κύριος, νομέας και κάτοχος των ανταλλαγεισών εκτάσεων. Επί αρνήσεως αποδόσεως της κατοχής των ακινήτων, αναγκαία η έγερση αγωγών, η θέση αυτών υπό μεσεγγύηση, η ανάκληση οικοδομικών αδειών και η διακοπή οικοδομικών εργασιών. Δεν ενδείκνυται η έκδοση Πρωτοκόλλων Διοικητικής Αποβολής. (πλειοψ.) Ενόψει της όλης πλοκής της υποθέσεως καθίσταται επιβεβλημένη η ανάλυση των πραγματικών και νομικών δεδομένων περί της κυριότητας του Δημοσίου επί της λίμνης και των παραλιμνίων εκτάσεων, η έγερση διεκδικητικών αγωγών και η έκδοση πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής, μη αρκούσης της οικειοθελούς φυσικής παραδόσεως των προερχομένων από τις ανταλλαγές ακινήτων του Δημοσίου που κατέχονται από τη Μονή ή από τρίτους. (μειοψ.)