ΝΣΚ/312/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ιερά Μονή Βατοπεδίου. Πρότασή της περί επιστροφής στο Δημόσιο ακινήτων του που περιήλθαν στη Μονή εξ ανταλλαγών με τη λίμνη Βιστωνίδα και παραλίμνιες εκτάσεις της, κατόπιν ανακλήσεως σχετικών υπουργικών αποφάσεων. Τηρητέα πορεία.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Η εκ μέρους του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών ανάκληση αποφάσεών του περί αποδοχής γνωμοδοτήσεων του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Δημοσίων Κτημάτων και Ανταλλάξιμης Περιουσίας του Ν 1539/1938, που είχαν αναγνωρίσει δικαιώματα της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου επί λιμνιαίων και παραλιμνίων εκτάσεων της λίμνης Βιστωνίδος και των εντός αυτής νησίδων, συνεπάγεται αναδρομική ακυρότητα τόσο των συναφθεισών συμβάσεων ανταλλαγής των εκτάσεων αυτών με άλλα ακίνητα του Δημοσίου, όσο και των τυχόν περαιτέρω μεταβιβάσεων προς τρίτους, οι οποίοι είναι απλοί κάτοχοι. Επί οικειοθελούς αποδόσεως αυτών από τη Μονή ή τρίτους κατόχους στο Ελληνικό Δημόσιο, προσφυγή στα δικαστήρια είναι άνευ αντικειμένου. Ενδείκνυται η υπογραφή συμβολαιογραφικών πράξεων για την απόδοση αυτή, με παράλληλη δήλωση των μερών περί καταργήσεως των συμβολαίων ανταλλαγής, τόσο ως προς την ενοχική όσο και ως προς την εμπράγματη δικαιοπραξία του Δημοσίου δηλούντος ρητά ότι είναι κύριος, νομέας και κάτοχος των ανταλλαγεισών εκτάσεων. Επί αρνήσεως αποδόσεως της κατοχής των ακινήτων, αναγκαία η έγερση αγωγών, η θέση αυτών υπό μεσεγγύηση, η ανάκληση οικοδομικών αδειών και η διακοπή οικοδομικών εργασιών. Δεν ενδείκνυται η έκδοση Πρωτοκόλλων Διοικητικής Αποβολής. (πλειοψ.) Ενόψει της όλης πλοκής της υποθέσεως καθίσταται επιβεβλημένη η ανάλυση των πραγματικών και νομικών δεδομένων περί της κυριότητας του Δημοσίου επί της λίμνης και των παραλιμνίων εκτάσεων, η έγερση διεκδικητικών αγωγών και η έκδοση πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής, μη αρκούσης της οικειοθελούς φυσικής παραδόσεως των προερχομένων από τις ανταλλαγές ακινήτων του Δημοσίου που κατέχονται από τη Μονή ή από τρίτους. (μειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/15/2005
Έκδοση υπουργικής απόφασης σύμφωνα με τις διατάξεις των περ.β’ και δ’ της παρ.1 του άρθρου 2 του Ν 973/1979, περί ανταλλαγής των παραλιμνίων εκτάσεων αρμοδιότητας του Υπ.Αγρ.Ανάπτυξης και Τροφίμων με άλλες εκτός των Νομών Ξάνθης και Ροδόπης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων νομίμως δύναται να αναθέσει στην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου σύμφωνα με τις διατάξεις των περ.β’ και δ’ της παρ.1 του άρθρου 2 του Ν 973/1979, την ανταλλαγή εκείνων εκ των παραλιμνίων εκτάσεων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με άλλες εκτός των Νομών Ξάνθης και Ροδόπης δεδομένης της αρμοδιότητας για ανταλλαγή της λίμνης Βιστωνίδας στο Υπουργείο Οικονομικών.
ΝΣΚ/133/2004
Προσωρινή παραχώρηση κοινοχρήστων εκτάσεων σε ακτήμονες καλλιεργητές – Παλαιά όχθη λίμνης – Κοινοτικές ενισχύσεις – Αροτραίες καλλιέργειες – ΟΣΔΕ – Νόμιμος κάτοχος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προκειμένου περί εκτάσεων που προέκυψαν μετά την αποξήρανση μεγάλης λίμνης ο Νομάρχης δύναται να προβεί στην υπό της Π.Υ.Σ. 92/1975 προβλεπομένη προσωρινή παραχώρηση σε ακτήμονες καλλιεργητές, και αφού προηγηθεί ο καθορισμός όχθης, παρόχθιας ζώνης και παλαιάς όχθης, των εκτάσεων που περιλαμβάνονται μεν στην καθορισθείσα παλιά όχθη, κείνται όμως εκτός των καθορισθεισών όχθης και παρόχθιας ζώνης της λίμνης και υπό την προϋπόθεση ότι δεν υφίστανται ειδικότερες διατάξεις (είτε γενικής εφαρμογής, είτε ειδικής για την κατά περίπτωση συγκεκριμένη λίμνη ή και γεωγραφική περιοχή στην οποία υπάγεται) που αφορούν π.χ. στη διάθεση των αποξηρανθεισών εκτάσεων ή στην απαγόρευση ή περιορισμό χρήσεων για λόγους δημοσίου συμφέροντος (π.χ. περιβαλλοντικούς, αρχαιολογικούς, εθνικής άμυνας κ.ο.κ.). Ο συγκεκριμένος παραγωγός του ερωτήματος δεν δύναται να τύχει ενισχύσεως στα πλαίσια του ΟΣΔΕ για τα μη ανευρεθέντα, κατά τα ειδικότερα εκτιθέμενα στο σημείο ΙΙΙ της παρούσας, αγροτεμάχια, (ανακριβής δήλωση, μη εμπρόθεσμη υποβολή αποδεικτικών νομικής κατοχής) μη αποκλειομένης της εφαρμογής περαιτέρω μειώσεων ή αποκλεισμών που τυχόν επιβάλει η συνολική θεώρηση της αιτήσεώς του.
ΝΣΚ/300/2003
Συγχώνευση Τραπεζικών Εταιριών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ουσιώδης προϋπόθεση για την νομιμότητα της συγχώνευσης των Ανωνύμων Τραπεζικών Εταιριών είναι η δικαία και λογική σχέση ανταλλαγής των μετοχών των συγχωνευομένων εταιριών, γεγονός που βεβαιώνεται με έκθεση των προς τούτο οριζομένων εμπειρογνωμόνων (ή ορκωτών ελεγκτών). Η σχέση δε αυτή δεν δύναται να ανατραπεί ή αναιρεθεί με συμφωνία, μιας εκ των συγχωνευομένων εταιριών με τρίτους.
ΝΣΚ/109/2003
Δασικές εκτάσεις. Κήρυξη αναδάσωσης. Ανάκληση πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Τα πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, οι κατά το άρθρο 14 του Ν. 998/79 εκδιδόμενες πράξεις χαρακτηρισμού εκτάσεων ως δασικών ή μη, οι κατά το άρθρο 114 του Ν. 1892/90 εκδιδόμενες αποφάσεις κατεδαφίσεως κτισμάτων, τα κατά το άρθρο 114 του Ν 1892/90 εκδιδόμενα πρωτόκολλα επιβολής ειδικής αποζημιώσεως, ανεξαρτήτως του διοικητικού σταδίου και χαρακτήρα τους (οριστικού, τελεσιδίκου ή μη) αποτελούν, στο σύνολό τους, συνέπειες των αναδασωτικών πράξεων, που ανακαλούνται δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 12 του Ν. 2044/2002. β) Οι αναδασωτικές αποφάσεις, δύναται και πρέπει να ανακληθούν, στο σύνολό τους, με μια διαπιστωτική πράξη δημοσιευτέα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. (ομοφ.)
ΝΣΚ/407/2009
Επιτρεπτό ασκήσεως θεραπείας (άρθρου 24 του Ν 2690/1999) κατά αποφάσεως του Ανωτέρου Πειθαρχικού Συμβουλίου των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) περί οριστικής αποβολής σπουδαστή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επιτρεπτώς ασκείται αίτηση θεραπείας (άρθρου 24 του Ν 2690/1999 – Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας) κατ’ αποφάσεων του Ανωτέρου Πειθαρχικού Συμβουλίου των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), με τις οποίες επιβάλλονται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό σε σπουδαστές, η ποινή της οριστικής αποβολής από όλες τις Α.Ε.Ν. και η ποινή της οριστικής αποβολής από την Α.Ε.Ν., που φοιτούν, εφόσον υποβάλλεται εντός ευλόγου χρόνου.
ΝΣΚ/216/2008
Αρμόδιο όργανο για την έκδοση απόφασης προς έγκριση της διάθεσης μέσων από τρίτους, για την κατεδάφιση αυθαιρέτων εντός δασών, δασικών ή αναδασωτέων εκτάσεων και εντός αιγιαλού και ζώνης παραλίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας για την έκδοση και την υλοποίηση απόφασης κατεδάφισης αυθαιρέτων εντός δασών, δασικών ή αναδασωτέων εκτάσεων, σύμφωνα με το άρθρο 114 παρ. 2 του Ν 1892/1990, όπως ισχύει, μετά το άρθρο 9 παρ. 5 του Ν 2880/2001 και εντός αιγιαλού και ζώνης παραλίας, σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ. 2 και 6 του Ν 2971/2001, υφίσταται αρμοδιότητα του αυτού οργάνου και για την έκδοση απόφασης προς έγκριση της διάθεσης μέσων από τρίτους για τον ανωτέρω σκοπό, κατά το άρθρο 393 παρ. 2 εδάφιο δεύτερο του ΠΔ 14/1999 «Κώδικας Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας». (πλειοψ.)
ΝΣΚ/291/2012
Σύσταση από Ιερά Μονή αστικής εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και στη συνέχεια εταιρείας περιορισμένης ευθύνης – Σύναψη σύμβασης χρησιδανείου μεταξύ της Ιεράς Μονής και της ΕΠΕ – Υλοποίηση αρχαιολογικού έργου από την ΕΠΕ με διαδικασίες ιδιωτικού δικαίου και όχι με βάση τη νομοθεσία δημοσίων συμβάσεων έργων και προμηθειών.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
α) Η σύσταση από την Ιερά Μονή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Σκιάθου Αστικής Εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ΑΣΜΚ) και στη συνέχεια Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις. β) Η από 11-1-2008 σύμβαση χρησιδανείου μεταξύ της παραπάνω Ιεράς Μονής και της ΕΠΕ, δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις. γ) Ανεξάρτητα από το εάν η ως άνω Ιερά Μονή μπορούσε να συστήσει νόμιμα τις παραπάνω αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία και μέσω αυτής ΕΠΕ, για την αξιοποίηση της διατηρητέας περιουσίας της και να παραχωρήσει στην ΕΠΕ τη χρήση ακινήτων της με σύμβαση χρησιδανείου, πάντως η ΕΠΕ αυτή αποτελούσε «οργανισμό δημοσίου δικαίου», σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ.9 της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ, και ως εκ τούτου, είχε υποχρέωση να υλοποιήσει το έργο με τις διαδικασίες που προβλέπονται από τη νομοθεσία δημοσίων συμβάσεων έργων και προμηθειών, διότι το έργο εμπίπτει στις ρυθμίσεις του π.δ. 99/1992 «Μελέτη και εκτέλεση αρχαιολογικών εν γένει έργων», περαιτέρω δε, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1418/1984 «Περί Δημοσίων Έργων» και του ν. 716/1977 « Περί μητρώου μελετητών και αναθέσεως και εκπονήσεως μελετών», η αναπτυξιακή επιχείρηση δεν μπορεί να αναθέσει περαιτέρω το συμβατικό αντικείμενο σε τρίτους ιδιώτες. (ομοφ.)
ΝΣΚ/405/2014
Ανταλλάξιμα Κτήματα – Ανάκληση Πρωτοκόλλου Διοικητικής Αποβολής εκδοθέντος εκ παραδρομής – Αποβολή των αυθαιρέτων κατόχων – Ενέργειες της Κτηματικής Υπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συντρέχει νόμιμη περίπτωση α) ανάκλησης από την Κτηματική Υπηρεσία Ν. Μαγνησίας του υπ’ αριθμ. 6/2007 Πρωτοκόλλου Διοικητικής Αποβολής εκδοθέντος εκ παραδρομής κατά παράβαση της νομοθεσίας που διέπει την ανταλλάξιμη περιουσία -παρά την υφισταμένη δικαστική εκκρεμότητα με την ασκηθείσα και μη συζητηθείσα έφεση του Ελληνικού Δημοσίου ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Βόλου κατά της εταιρείας «Α.Α. Α.Ε.» και της υπ’ αριθμ. 43/2009 οριστικής αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Βόλου, η οποία το είχε ακυρώσει- και β) επίσπευσης από την ιδία Κτηματική Υπηρεσία της υπό των διατάξεων του άρθρου 1 παρ.7 εδ.γ’ Β.Δ/τος της 24/31-10-1940 προβλεπομένης διοικητικής αποβολής των αυθαιρέτων κατόχων του ΑΚ 3/77/21564/1275 ανταλλαξίμου κτήματος με τη διαδικασία περί ανταλλαξίμων κτημάτων. (ομοφ.)
ΝΣΚ/111/2000
Ιχθυοτροφεία. Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους. Δυνατότητα εκ νέου παραχώρησης της διαχείρισης της λιμνοθάλασσας Βιστωνίδας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Παρέχεται η δυνατότητα παραχώρησης της διαχείρισης της λίμνης Βιστωνίδας στην Ι.Μ. Βατοπαιδίου με νομοθετική ρύθμιση, και όχι με απλή απόφαση του Υπουργού Γεωργίας. Με την ίδια νομοθετική ρύθμιση δύνανται να προβλέπονται ρητά ο τρόπος, η χρονική στιγμή, οι όροι και οι εν γένει λεπτομέρειες της διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της εν λόγω λίμνης όπως και η εποπτεία του Υπουργού Γεωργίας επ αυτής καθώς και ο καθορισμός και ο τρόπος απόδοσης του μισθώματος στο Ελλ.Δημόσιο, ή, όπως, άλλωστε συμβαίνει συνήθως, η ρύθμιση αυτή δύναται να παρέχει εξουσιοδότηση, όπως τα παρά πάνω αντιμετωπιστούν με έκδοση σχετικής Υ.Α. ή την υπογραφή νέας, σύγχρονης σύμβασης. β) Η συνδέουσα την Ι.Μ. Βατοπαιδίου και το Ελλ.Δημόσιο (Υπ. Γεωργίας) αναφερόμενη στο ιστορικό σύμβαση δεν έχει ποτέ ρητά καταργηθεί. Ο όρος αυτής που ισχύει αναντίρρητα είναι το δικαίωμα της Ι.Μ. και της Αθωνιάδας Σχολής επί των καθαρών προσόδων της λιμνοθάλασσας Βιστωνίδας ή "Μπουρού". γ) Το παρά πάνω συμβατικά αναγνωρισμένο δικαίωμα της Ι.Μ. επί των προσόδων της πιο πάνω λιμνοθάλασσας, το οποίο επί πλέον έχει αναγνωριστεί και με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων ως συμβατική υποχρέωση του Ελλ.Δημοσίου, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως χορήγηση ή απόδοση υπέρ τρίτου προκειμένου να εφαρμοστεί επ αυτής η διάταξη του άρθρου 3 του Ν.2469/97. δ) Ενόψει της φύσεως της συνδέουσας το Ελλ.Δημόσιο (Υπ. Γεωργίας) και της Ι.Μ. Βατοπαιδίου σύμβασης τα κεκτημένα δικαιώματα, όπως λειτουργούν σήμερα δεν μπορούν να τροποποιηθούν μονομερώς.
ΝΣΚ/487/2001
Υπολογισμός της φορολογητέας αξίας δασών και δασικών εκτάσεων στα πλαίσια της Φορολογίας Κεφαλαίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας δασών ή δασικών εκτάσεων μετά την θέση σε ισχύ των διατάξεων του άρθρου 41 του Ν 1249/82, εξακολουθεί να εφαρμόζεται, ως ειδική, η διάταξη του άρθρου 6 παρ.1 του Ν 998/79, ενώ αντιθέτως οι περιπτώσεις των δασών ή δασικών εκτάσεων, περί των οποίων προνοεί η παρ.2 της παραπάνω διάταξης, έχουν υπαχθεί στο αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων.