ΝΣΚ/197/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ανταλλάξιμα ακίνητα - Εφαρμογή αναλογική ή μη της νομοθεσίας για το δικαίωμα επιφάνειας στα δημόσια κτήματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στα ανταλλάξιμα ακίνητα δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις των άρθρων 18 έως 26 του ν. 3986/2011, με τις οποίες συστήνεται το εμπράγματο δικαίωμα της επιφάνειας στα δημόσια κτήματα, γιατί με τις διατάξεις αυτές επιδιώκεται η εξυπηρέτηση αλλοτρίων σκοπών σε σχέση με τους επιδιωκόμενους από τη νομοθεσία περί ανταλλαξίμων ακινήτων, η οποία είναι ειδική για τα ακίνητα αυτά. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΚΣ/151/2015
Επέκταση εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 14 έως και 20 του Ν. 3986/2011 και σε δημόσια κτήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, τα οποία έχουν περιέλθει στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).1. Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου Β΄ του Ν. 3986/2011 (άρθρα 10-17) περιορίζονται στα δημόσια ακίνητα (που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ. ή Ο.Τ.Α. ή σε εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α.), στα οποία το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ή εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Ταμείο, αποκτά κυριότητα ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα ή άλλο δικαίωμα περιουσιακής φύσης ή δικαίωμα διαχείρισης και εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 9 του ίδιου νόμου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που εκδίδεται ύστερα από αίτηση του κυρίου του ακινήτου, μπορεί όμως να υπάγονται στις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Β΄ και άλλα δημόσια ακίνητα, με σκοπό την επενδυτική τους αξιοποίηση. (πλειοψ.) 2. Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου Γ΄ (δικαίωμα επιφάνειας, άρθρα 18-26) του Ν. 3986/2011 δεν καταλαμβάνουν αποκλειστικά μόνο τα ακίνητα που έχουν περιέλθει, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 2 του ίδιου ως άνω νόμου, στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ή σε εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Ταμείο, αλλά επεκτείνεται η εφαρμογή τους και στα δημόσια κτήματα της αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή στα δημόσια ακίνητα, που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου, σε Ν.Π.Δ.Δ., σε δημόσιους οργανισμούς με μορφή Ν.Π.Ι.Δ. ή και σε εταιρείες, εφόσον εκπληρώνεται ο σκοπός του νόμου, περί καλλίτερης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ανάπτυξης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής της κατά τρόπο που να επαυξάνει την αξία της, προς όφελος του Δημοσίου και δεν πρόκειται για ειδική κατηγορία δημοσίων κτημάτων (ενδεικτικά ανταλλάξιμα, ΓνΝΣΚ 197/2013), όπου υφίσταται ειδική νομοθετική ρύθμιση για την εξυπηρέτηση ειδικού σκοπού, ή δεν τελούν υπό ειδικό καθεστώς προστασίας (ενδεικτικά αρχαιολογικοί χώροι, κτήματα διεθνούς σημασίας Ramsar, τόποι Κοινοτικής Προστασίας (ΤΚΠ) του Δικτύου NATURA, ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ), καταφύγια άγριας ζωής, Εθνικά Πάρκα κ.λπ.), οπότε ισχύουν οι ειδικότερες νομοθετικές ρυθμίσεις και οι εκάστοτε προβλεπόμενες ειδικές διοικητικές διαδικασίες. Η τυχόν αυθαίρετη κατοχή του δημόσιου κτήματος από τρίτους δεν προσδίδει σε αυτούς ιδιαίτερα δικαιώματα προτίμησης, ούτε όμως τους αποκλείει από την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3986/2011. (ομοφ.)
ΝΣΚ/151/2015
Επέκταση εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 14 έως και 20 του Ν. 3986/2011 και σε δημόσια κτήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, τα οποία έχουν περιέλθει στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου Β΄ του Ν. 3986/2011 (άρθρα 10-17) περιορίζονται στα δημόσια ακίνητα (που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ. ή Ο.Τ.Α. ή σε εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α.), στα οποία το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ή εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Ταμείο, αποκτά κυριότητα ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα ή άλλο δικαίωμα περιουσιακής φύσης ή δικαίωμα διαχείρισης και εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 9 του ίδιου νόμου. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που εκδίδεται ύστερα από αίτηση του κυρίου του ακινήτου, μπορεί όμως να υπάγονται στις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Β΄ και άλλα δημόσια ακίνητα, με σκοπό την επενδυτική τους αξιοποίηση. (πλειοψ.) 2. Οι ρυθμίσεις του κεφαλαίου Γ΄ (δικαίωμα επιφάνειας, άρθρα 18-26) του Ν. 3986/2011 δεν καταλαμβάνουν αποκλειστικά μόνο τα ακίνητα που έχουν περιέλθει, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 2 του ίδιου ως άνω νόμου, στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ή σε εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Ταμείο, αλλά επεκτείνεται η εφαρμογή τους και στα δημόσια κτήματα της αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή στα δημόσια ακίνητα, που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου, σε Ν.Π.Δ.Δ., σε δημόσιους οργανισμούς με μορφή Ν.Π.Ι.Δ. ή και σε εταιρείες, εφόσον εκπληρώνεται ο σκοπός του νόμου, περί καλλίτερης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ανάπτυξης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής της κατά τρόπο που να επαυξάνει την αξία της, προς όφελος του Δημοσίου και δεν πρόκειται για ειδική κατηγορία δημοσίων κτημάτων (ενδεικτικά ανταλλάξιμα, ΓνΝΣΚ 197/2013), όπου υφίσταται ειδική νομοθετική ρύθμιση για την εξυπηρέτηση ειδικού σκοπού, ή δεν τελούν υπό ειδικό καθεστώς προστασίας (ενδεικτικά αρχαιολογικοί χώροι, κτήματα διεθνούς σημασίας Ramsar, τόποι Κοινοτικής Προστασίας (ΤΚΠ) του Δικτύου NATURA, ειδικές Ζώνες Διατήρησης (ΕΖΔ), καταφύγια άγριας ζωής, Εθνικά Πάρκα κ.λπ.), οπότε ισχύουν οι ειδικότερες νομοθετικές ρυθμίσεις και οι εκάστοτε προβλεπόμενες ειδικές διοικητικές διαδικασίες. Η τυχόν αυθαίρετη κατοχή του δημόσιου κτήματος από τρίτους δεν προσδίδει σε αυτούς ιδιαίτερα δικαιώματα προτίμησης, ούτε όμως τους αποκλείει από την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3986/2011. (ομοφ.)
ΝΣΚ/87/2001
Δημόσια κτήματα. Εκποίηση, λόγω προσκυρώσεως, μη αρτίου και μη οικοδομήσιμου οικοπέδου του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εκποίηση του δημοσίου κτήματος πρέπει να γίνει προς όλους τους κυρίους ή συγκυρίους των διηρημένων ή αυτοτελών οριζοντίων ιδιοκτησιών, οι οποίες έχουν συσταθεί στο οριζόμενο στην πράξη προσκυρώσεως όμορο οικόπεδο, ανάλογα με το ποσοστό συνιδιοκτησίας εξ αδιαιρέτου επί του ενιαίου οικοπέδου, που αναλογεί σε κάθε διηρημένη ή ανεξάρτητη οριζόντια ιδιοκτησία. Δηλαδή, δεν ασκούν επιρροή οι σχετικές συμφωνίες μεταξύ των ενδιαφερομένων για την εκποίηση ιδιωτών και η ύπαρξη επικαρπίας. Από το εμπράγματο δικαίωμα της κυριότητας σαφώς διαφοροποιείται το εμπράγματο δικαίωμα της επικαρπίας, το οποίο αποτελεί προσωπική δουλεία και συνίσταται στο δικαίωμα του επικαρπωτή να χρησιμοποιεί και να καρπώνεται ξένο πράγμα, διατηρώντας όμως ακέραιη την ουσία του.
ΝΣΚ/95/2000
Ανταλλάξιμα. Πράξη διαγραφής από κτηματολόγια. Δυνατότητα ανάκλησης. Εύλογος χρόνος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν υπάρχει δυνατότητα ανακλήσεως της υπ αριθμ. 3207/1960 πράξεως-αποφάσεως της Επιτροπής Διαχειρίσεως Ανταλλαξίμων Νομού Καβάλας, περί διαγραφής από τα κτηματολόγια ανταλλαξίμων της εκτάσεως 1.540.697 τ.μ. (τμήμα τσιφλικίου Βασιλάκι) και συνεπώς ούτε δυνατότητα επανακαταλήψεως και επαναγραφής του κτήματος αυτού στα κτηματολόγια.
ΝΣΚ/17/2000
Ανταλλάξιμα. Δημόσια κτήματα. Διοικητική αποβολή. Προσκύρωση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Απευθείας εκποίηση προσκυρωτέου ανταλλαξίμου κτήματος. Εφαρμοστέες διατάξεις. Έκπτωση δικαιούχου εξαγοράς από τα αγοραστικά του δικαιώματα και προϋποθέσεις της μετά ταύτην εκποιήσεως του ανταλλαξίμου και διοικητικής αποβολής και ποινικής διώξεως του εξακολουθούντος να κατέχει τούτο εκπεσόντος.
ΝΣΚ/479/2012
Ανταλλάξιμα κτήματα – Πρωτόκολλα Διοικητικής Αποβολής – Εφαρμοστέες διατάξεις.:Η διοικητική αποβολή των αυθαιρέτων κατόχων ανταλλαξίμων κτημάτων γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ.7 εδ.γ’ του β.δ/τος της 24/31-10-1940, κατά τα ειδικότερα εκτιθέμενα στη γνώμη της πλειοψηφίας της υπ’ αριθ. 312/1999 γνωμοδότησης της Ολομέλειας του Ν.Σ.Κ. 2) Η Ανταλλάξιμη Περιουσία διοικείται και διαχειρίζεται σύμφωνα με τις ειδικές διατάξεις για την Ανταλλάξιμη Περιουσία, όπως έχει κριθεί με την υπ’ αριθ. 336/2009 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Ν.Σ.Κ. (ομοφ.)
ΝΣΚ/184/2009
Ολοσχερής εξόφληση ή τμηματική καταβολή καθορισθέντος τιμήματος και εγγραφή υποθήκης σε απ’ ευθείας εκποιηθέντα ανταλλάξιμα κτήματα, προσκυρούμενα σε όμορες ιδιοκτησίες, βάσει του άρθρου 47 του Ν 1591/1986.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Σε περίπτωση ολοσχερούς εξοφλήσεως καθορισθέντος τιμήματος απ’ ευθείας εκποιηθέντων ανταλλαξίμων κτημάτων, προσκυρουμένων σε όμορες ιδιοκτησίες, σύμφωνα με το άρθρο 47 του Ν 1591/1986, βάσει πράξεως τακτοποιήσεως και αναλογισμού, παρέχεται έκπτωση 30% εις τους εξοφλούντες τοις μετρητοίς, βάσει του άρθρου 9 παρ. 1 του Ν 357/1976. β) Σε περίπτωση τμηματικής καταβολής του ιδίου, ως άνω, τιμήματος: β1) θα καταβληθεί το τίμημα σε 30 εξαμηνιαίες τοκοχρεολυτικές δόσεις με επιτόκιο 4% ετησίως, βάσει του άρθρου 7 παρ. 4 και 5 του Ν 547/1970 σε συνδυασμό με το άρθρο 10 παρ. 1 περ. δ΄ του ΒΔ της 24/31-10-1940 και β2) θα εγγραφεί υποθήκη επί των ακινήτων, στα οποία προσκυρώνονται τα ακίνητα, βάσει του άρθρου 10 παρ. 1 περ. δ΄ του ΒΔ της 24/31-10-1940. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/45/2006
Ανταλλάξιμα κτήματα – Παραχώρηση – Ανάκληση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διοικητική πράξη – απόφαση περί παραχωρήσεως – απευθείας εκποιήσεως ανταλλαξίμων ακινήτων υπό τον όρο της μη αλλαγής της χρήσεως αυτών για ορισμένο χρονικό διάστημα δεν ανακαλείται, όταν η παράβαση του όρου τούτου έγινε κατόπιν γνώσεως και συμμετοχής του Δημοσίου με την έκδοση θετικής διοικητικής πράξεως, έστω και κατ’ επίφαση νόμιμης, αποτέλεσμα της οποίας ήταν η δικαιολογημένη πεποίθηση των παραχωρησιούχων ότι η αλλαγή της χρήσεως είναι μετά ταύτα επιτρεπτή και ότι δεν τίθεται ζήτημα παραβάσεως του ως άνω όρου και ως εκ τούτου ανάκληση της παραχωρήσεως.
ΝΣΚ/405/2014
Ανταλλάξιμα Κτήματα – Ανάκληση Πρωτοκόλλου Διοικητικής Αποβολής εκδοθέντος εκ παραδρομής – Αποβολή των αυθαιρέτων κατόχων – Ενέργειες της Κτηματικής Υπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συντρέχει νόμιμη περίπτωση α) ανάκλησης από την Κτηματική Υπηρεσία Ν. Μαγνησίας του υπ’ αριθμ. 6/2007 Πρωτοκόλλου Διοικητικής Αποβολής εκδοθέντος εκ παραδρομής κατά παράβαση της νομοθεσίας που διέπει την ανταλλάξιμη περιουσία -παρά την υφισταμένη δικαστική εκκρεμότητα με την ασκηθείσα και μη συζητηθείσα έφεση του Ελληνικού Δημοσίου ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Βόλου κατά της εταιρείας «Α.Α. Α.Ε.» και της υπ’ αριθμ. 43/2009 οριστικής αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Βόλου, η οποία το είχε ακυρώσει- και β) επίσπευσης από την ιδία Κτηματική Υπηρεσία της υπό των διατάξεων του άρθρου 1 παρ.7 εδ.γ’ Β.Δ/τος της 24/31-10-1940 προβλεπομένης διοικητικής αποβολής των αυθαιρέτων κατόχων του ΑΚ 3/77/21564/1275 ανταλλαξίμου κτήματος με τη διαδικασία περί ανταλλαξίμων κτημάτων. (ομοφ.)
ΝΣΚ/264/2002
α) Αιγιαλός. Τουριστικά δημόσια κτήματα. Αρμοδιότης έκδοσης αδείας για εκτέλεση έργων στον αιγιαλό που αποτελεί τουριστικό δημόσιο κτήμα. β) Αρμοδιότης έκδοσης αδείας για εκτέλεση έργων στον αιγιαλό επί παραχωρήσεώς του στην ΓΓΑ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Μετά την υπαγωγή με τον Ν 2837/2000 της διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της περιουσίας του ΕΟΤ στα «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα ΑΕ» αρμόδιος για να εκδώσει άδεια εκτέλεσης έργων στον αιγιαλό, που αποτελεί τουριστικό δημόσιο κτήμα, είναι ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών (πλειοψ.). β) Με το άρθρο 9 του Ν 719/77 δεν μπορεί να παραχωρηθεί αιγιαλός στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, διότι ο νόμος αυτός αφορά την ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και όχι την δημόσια κτήση, όπως ο αιγιαλός. Επομένως αρμόδιος για την χορήγηση άδειας εκτέλεσης έργων στον αιγιαλό στην ΓΓΑ για σκοπούς, που προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις, είναι ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών (πλειοψ.).