ΝΣΚ/45/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ανταλλάξιμα κτήματα – Παραχώρηση – Ανάκληση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διοικητική πράξη – απόφαση περί παραχωρήσεως – απευθείας εκποιήσεως ανταλλαξίμων ακινήτων υπό τον όρο της μη αλλαγής της χρήσεως αυτών για ορισμένο χρονικό διάστημα δεν ανακαλείται, όταν η παράβαση του όρου τούτου έγινε κατόπιν γνώσεως και συμμετοχής του Δημοσίου με την έκδοση θετικής διοικητικής πράξεως, έστω και κατ’ επίφαση νόμιμης, αποτέλεσμα της οποίας ήταν η δικαιολογημένη πεποίθηση των παραχωρησιούχων ότι η αλλαγή της χρήσεως είναι μετά ταύτα επιτρεπτή και ότι δεν τίθεται ζήτημα παραβάσεως του ως άνω όρου και ως εκ τούτου ανάκληση της παραχωρήσεως.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/197/2013
Ανταλλάξιμα ακίνητα - Εφαρμογή αναλογική ή μη της νομοθεσίας για το δικαίωμα επιφάνειας στα δημόσια κτήματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στα ανταλλάξιμα ακίνητα δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις των άρθρων 18 έως 26 του ν. 3986/2011, με τις οποίες συστήνεται το εμπράγματο δικαίωμα της επιφάνειας στα δημόσια κτήματα, γιατί με τις διατάξεις αυτές επιδιώκεται η εξυπηρέτηση αλλοτρίων σκοπών σε σχέση με τους επιδιωκόμενους από τη νομοθεσία περί ανταλλαξίμων ακινήτων, η οποία είναι ειδική για τα ακίνητα αυτά. (ομοφ.)
ΝΣΚ/17/2000
Ανταλλάξιμα. Δημόσια κτήματα. Διοικητική αποβολή. Προσκύρωση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Απευθείας εκποίηση προσκυρωτέου ανταλλαξίμου κτήματος. Εφαρμοστέες διατάξεις. Έκπτωση δικαιούχου εξαγοράς από τα αγοραστικά του δικαιώματα και προϋποθέσεις της μετά ταύτην εκποιήσεως του ανταλλαξίμου και διοικητικής αποβολής και ποινικής διώξεως του εξακολουθούντος να κατέχει τούτο εκπεσόντος.
ΝΣΚ/479/2012
Ανταλλάξιμα κτήματα – Πρωτόκολλα Διοικητικής Αποβολής – Εφαρμοστέες διατάξεις.:Η διοικητική αποβολή των αυθαιρέτων κατόχων ανταλλαξίμων κτημάτων γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ.7 εδ.γ’ του β.δ/τος της 24/31-10-1940, κατά τα ειδικότερα εκτιθέμενα στη γνώμη της πλειοψηφίας της υπ’ αριθ. 312/1999 γνωμοδότησης της Ολομέλειας του Ν.Σ.Κ. 2) Η Ανταλλάξιμη Περιουσία διοικείται και διαχειρίζεται σύμφωνα με τις ειδικές διατάξεις για την Ανταλλάξιμη Περιουσία, όπως έχει κριθεί με την υπ’ αριθ. 336/2009 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Ν.Σ.Κ. (ομοφ.)
ΝΣΚ/405/2014
Ανταλλάξιμα Κτήματα – Ανάκληση Πρωτοκόλλου Διοικητικής Αποβολής εκδοθέντος εκ παραδρομής – Αποβολή των αυθαιρέτων κατόχων – Ενέργειες της Κτηματικής Υπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συντρέχει νόμιμη περίπτωση α) ανάκλησης από την Κτηματική Υπηρεσία Ν. Μαγνησίας του υπ’ αριθμ. 6/2007 Πρωτοκόλλου Διοικητικής Αποβολής εκδοθέντος εκ παραδρομής κατά παράβαση της νομοθεσίας που διέπει την ανταλλάξιμη περιουσία -παρά την υφισταμένη δικαστική εκκρεμότητα με την ασκηθείσα και μη συζητηθείσα έφεση του Ελληνικού Δημοσίου ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Βόλου κατά της εταιρείας «Α.Α. Α.Ε.» και της υπ’ αριθμ. 43/2009 οριστικής αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Βόλου, η οποία το είχε ακυρώσει- και β) επίσπευσης από την ιδία Κτηματική Υπηρεσία της υπό των διατάξεων του άρθρου 1 παρ.7 εδ.γ’ Β.Δ/τος της 24/31-10-1940 προβλεπομένης διοικητικής αποβολής των αυθαιρέτων κατόχων του ΑΚ 3/77/21564/1275 ανταλλαξίμου κτήματος με τη διαδικασία περί ανταλλαξίμων κτημάτων. (ομοφ.)
ΝΣΚ/177/2011
Ανταλλάξιμα κτήματα – Δυνατότητα ή μη παραχώρησης ακινήτου εντός του οικισμού στην Κοινότητα Νυμφαίου Νομού Φλώρινας – Υπολογισμός τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οικόπεδο εντός του οικισμού και των διοικητικών ορίων της τέως Κοινότητας Νυμφαίου, ήδη τοπικής Κοινότητας Νυμφαίου Δήμου Αμυνταίου Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, δεν εμπίπτει στην έννοια των λοιπών ακάλυπτων εκτάσεων του δευτέρου εδαφίου του άρθρου 2 του Ν 930/1943 και, ως εκ τούτου, δεν δύναται να παραχωρηθεί σύμφωνα με την διάταξη αυτή. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/184/2009
Ολοσχερής εξόφληση ή τμηματική καταβολή καθορισθέντος τιμήματος και εγγραφή υποθήκης σε απ’ ευθείας εκποιηθέντα ανταλλάξιμα κτήματα, προσκυρούμενα σε όμορες ιδιοκτησίες, βάσει του άρθρου 47 του Ν 1591/1986.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Σε περίπτωση ολοσχερούς εξοφλήσεως καθορισθέντος τιμήματος απ’ ευθείας εκποιηθέντων ανταλλαξίμων κτημάτων, προσκυρουμένων σε όμορες ιδιοκτησίες, σύμφωνα με το άρθρο 47 του Ν 1591/1986, βάσει πράξεως τακτοποιήσεως και αναλογισμού, παρέχεται έκπτωση 30% εις τους εξοφλούντες τοις μετρητοίς, βάσει του άρθρου 9 παρ. 1 του Ν 357/1976. β) Σε περίπτωση τμηματικής καταβολής του ιδίου, ως άνω, τιμήματος: β1) θα καταβληθεί το τίμημα σε 30 εξαμηνιαίες τοκοχρεολυτικές δόσεις με επιτόκιο 4% ετησίως, βάσει του άρθρου 7 παρ. 4 και 5 του Ν 547/1970 σε συνδυασμό με το άρθρο 10 παρ. 1 περ. δ΄ του ΒΔ της 24/31-10-1940 και β2) θα εγγραφεί υποθήκη επί των ακινήτων, στα οποία προσκυρώνονται τα ακίνητα, βάσει του άρθρου 10 παρ. 1 περ. δ΄ του ΒΔ της 24/31-10-1940. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/234/2017
Ανάκληση απόφασης παραχώρησης δημοσίου κτήματος, λόγω μη τήρησης των όρων αυτής. Δυνατότητα παραγραφής αξίωσης του προς ον η παραχώρηση περί επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Χωρίς την έκδοση και μεταγραφή, από τη Διοίκηση, της πράξης με την οποία διαπιστώνεται η αυτοδίκαιη «ανάκληση» της παραχώρησης δημοσίου κτήματος, λόγω μη εκπληρώσεως εντός της ταχθείσας προθεσμίας του όρου της παραχωρήσεως, από της οποίας και επανέρχεται η κυριότητα στο Δημόσιο, δεν ανακύπτει αξίωση του παραχωρησιούχου, κατ' εφαρμογή των διατάξεων για τον αδικαιολόγητο πλουτισμό, προς επιστροφή του τιμήματος της παραχωρήσεως και δεν τίθεται επομένως θέμα έναρξης της προθεσμίας παραγραφής της αξίωσής του αυτής (πλειοψ). Αν δεν έχει ασκηθεί αγωγή, το τίμημα της παραχώρησης επιστρέφεται ατόκως. (ομόφ.)
ΝΣΚ/605/1997
Ανταλλάξιμα κτήματα. Εκποίησις προς κατόχους.:Η κατά τας διατάξεις των άρθρων 1 και 2 του και σήμερον ισχύοντος, Ν.357/76, εκποίησις ανταλλαξίμων αγροτικών ακινήτων προς κατόχους των, είναι δυνατή, εφ όσον κριθή ότι δύνανται να αποτελέσουν βιώσιμον γεωργικήν εκμετάλλευσιν και εφ όσον δεν έχουν ανεγερθεί επ αυτών κατοικίες, έστω και παραθεριστικές (πλειοψ.), των δε αστικών δεν επιτρέπεται η εκποίησις προς τον έχοντα καλύψει την δι ην η εκποίησις ανάγκην του κατ άλλον τρόπον, ήτοι δεν επιτρέπεται η εκποίησις αστικού ακινήτου δια την στέγασίν της, εις άλλην οικίαν του στεγαζομένης, ή δυναμένης να στεγασθή, οικογενείας του, έστω και έχοντος ανεγείρει και χρησιμοποιούντος επ αυτού κτίσματα, κατόχου του, ουδέ η εκποίησις αστικού ακινήτου δια την επαγγελματικήν στέγασίν του, έστω και έχοντος ανεγείρει και χρησιμοποιούντος επ αυτού κτίσματα, διαθέτοντος όμως άλλην επαγγελματικήν στέγην, δια της οποίας ικανοποιεί ή δύναται να ικανοποιήση την επαγγελματικήν αυτήν ανάγκην του, κατόχου του. Αντιθέτως, επιτρέπεται η εκποίησις αστικού ανταλλαξίμου ακινήτου δι επαγγελματικήν εγκατάστασιν προς τον έχοντα οικίαν δια την στέγασιν της οικογενείας του, ως και η εκποίησις δι οικογενειακήν στέγασιν προς τον έχοντα επαγγελματικήν στέγην, εν συνδρομή, όμως, κατ αμφοτέρας τας περιπτώσεις, των λοιπών, προϋποθέσεων χαρακτηρισμού του ως δικαιούχου εξαγοράς του.
ΣΤΕ/1012/2020
Ζητείται η ακύρωση της υπ'αριθμ. 46020/Δ2 5629/18.10.2019 αποφάσεως του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων περί δωρεάν παραχωρήσεως κτιρίου ιδιοκτησίας του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.) στον Δήμο ... για τη στέγαση του Μουσικού Σχολείου ...(....)Η καταλληλότητα, επομένως, του παραχωρουμένου κτιρίου για τη στέγαση σχολικής μονάδας θα κριθεί κατά το στάδιο αυτό, προ της εκδόσεως της αποφάσεως του αρμοδίου οργάνου (ήδη του Δημοτικού Συμβουλίου του οικείου Δήμου, κατά τις προαπαρατεθείσες διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων) για την έγκριση της μεταστέγασης του Μουσικού Σχολείου ... Εάν δε το ακίνητο δεν κριθεί τελικώς κατάλληλο για τη στέγαση διδακτηρίου και, ως εκ τούτου, δεν καταστεί δυνατή η πλήρωση του σχετικού όρου της παραχωρήσεως, η απόφαση παραχώρησης ανακαλείται. Εν όψει των προεκτεθέντων, τα ως άνω προβαλλόμενα από τους αιτούντες δεν θεμελιώνουν πλημμέλεια της απόφασης παραχώρησης.(....)Απορρίπτει την υπό κρίση αίτηση. Απορρίπτει την παρέμβαση.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/895/2024
Δημιουργία γωνιών ανακύκλωσης ..ζητείται η ανάκληση της 128/2024 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...) Περαιτέρω, όμως, το Δικαστήριο συνεκτιμά ότι α) Kατά της νομιμότητας του ελεγχόμενου διαγωνισμού, και δη κατά του επίμαχου όρου της διακήρυξης, δεν ασκήθηκε καμία προδικαστική προσφυγή, ούτε, άλλωστε, υποβλήθηκε στον εν λόγω διαγωνισμό κάποια προσφορά με επιφύλαξη ως προς τη νομιμότητα του ως άνω κριτηρίου κατ’ επίκληση παραδόσεων συναφών ειδών σε ιδιωτικούς φορείς. β) Μολονότι υφίσταται δυνατότητα προμήθειας των υπό ανάθεση εξειδικευμένων συστημάτων και από ιδιώτες, εντούτοις, είναι κοινώς γνωστό ότι, ενόψει της ιδιαίτερης φύσης και της αξίας τους, αυτά τα προμηθεύονται κατά κύριο λόγο δημόσιοι φορείς και δη Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, οι οποίοι είναι κατά νόμο επιφορτισμένοι με την αρμοδιότητα διαχείρισης των αστικών αποβλήτων. Ως εκ τούτου, καθίσταται εν τοις πράγμασι περιορισμένη η δυνατότητα των προσφερόντων να προσκομίσουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι διαθέτουν εμπειρία σε συναφείς προμήθειες με αποδέκτες ιδιωτικούς φορείς. γ) Με δεδομένο δε ότι τα εξειδικευμένα αυτά συστήματα, ενόψει των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά κατά την παρούσα χρονική συγκυρία, απευθύνονται κυρίως σε δημόσιους φορείς, παρίσταται εύλογος ο σχηματισμός της πεποίθησης στα αρμόδια όργανα της αναθέτουσας αρχής περί της νομιμότητας του επίμαχου όρου, υπό την έννοια ότι θεώρησαν ότι ήταν όχι μόνο πρόσφορος, αλλά και αναγκαίος για την ανάδειξη του πλέον κατάλληλου, από άποψη εμπειρίας στον οικείο τομέα, αναδόχου για την προσήκουσα εκτέλεση της συγκεκριμένης προμήθειας. Με βάση τα ανωτέρω, το Δικαστήριο κρίνει ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση η ως άνω πλημμέλεια δεν είναι ουσιώδης και δεν δύναται να επιφέρει πλήγμα στην αντικειμενική ακεραιότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας (βλ. ΕλΣυν Ολ. 1406/2022, σκ. 23, 24, 2141/2020, σκ. 21, Έβδ. Τμ. 711/2022, σκ 28, 533/2023, σκ. 28). Συνεπώς, πρέπει να ανακληθεί η κρίση του Κλιμακίου περί μη νομιμότητας του ως άνω όρου της διακήρυξης. Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης και την υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση. Ανακαλεί την 128/2024 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τα αναφερόμενα στο σκεπτικό.