ΝΣΚ/21/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Επιβολή ή μη ποινικών και διοικητικών κυρώσεων κατ’ άρθρο 29 (παρ. 1) του Ν. 2971/2001 για αυθαίρετη μεταβολή αιγιαλού, παραλίας, θάλασας κ.λπ. σε μονάδες ιχθυοκαλλιεργειών, των οποίων οι άδειες λειτουργίας έχουν λήξει.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Oι ποινικές και διοικητικές κυρώσεις (λιμενικά πρόστιμα), που προβλέπονται στο άρθρο 29 παρ. 1 του ν. 2971/2001 (Α΄ 285) σε βάρος αυτών που επιφέρουν αυθαίρετες μεταβολές σε αιγιαλό, παραλία, θάλασσα κ.λπ., επιβάλλονται με βάση την ως άνω διάταξη σε βάρος φυσικών ή νομικών προσώπων που εξακολουθούν να διατηρούν και να εκμεταλλεύονται μονάδες ιχθυοκαλλιεργειών, των οποίων οι άδειες λειτουργίας έχουν λήξει και δεν έχουν ανανεωθεί, ακόμη και αν τα πρόσωπα αυτά κατά τον χρόνο κατασκευής-τοποθέτησης των μονάδων στο κοινόχρηστο πράγμα διέθεταν τις προς τούτο απαιτούμενες κατά την κείμενη νομοθεσία άδειες. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/271/2008
Εκτέλεση τεχνικών ή άλλων έργων στα Εθνικά Πάρκα του Ν 3044/2002 – Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 14 του Ν 2971/2001.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 2971/2001 «περί αιγιαλού, παραλίας κ.λπ.» εφαρμόζονται και επί των έργων εντός Εθνικών Πάρκων που περιλαμβάνουν αιγιαλό, παραλία, συνεχόμενο ή παρακείμενο θαλάσσιο χώρο, ή πυθμένα θαλάσσης.
ΝΣΚ/415/2010
Επιτρεπτό ή μη επιβολής διοικητικών κυρώσεων (λιμενικού προστίμου) κατ’ άρθρο 29 παρ.1 του Ν 2971/2001 σε αυτούς, που επιφέρουν αυθαίρετες μεταβολές στον παλαιό αιγιαλό.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι επιτρεπτή η κατ’ άρθρο 29 παρ.1 του Ν 2971/2001 επιβολή διοικητικών κυρώσεων (λιμενικού προστίμου) σε αυτούς, που επιφέρουν αυθαίρετες μεταβολές στον παλαιό αιγιαλό. Επιτρέπεται μόνον όταν οι ως άνω μεταβολές έγιναν σε τμήμα του παλαιού αιγιαλού, που έχει ήδη περιληφθεί στη ζώνη παραλίας.
ΝΣΚ/74/2006
Δυνατότητα ταμειακής βεβαίωσης διοικητικού προστίμου, που επιβλήθηκε κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 29 παρ.1 του Ν 2971/2001, μετά τον θάνατο του παραβάτη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το προβλεπόμενο από τις διατάξεις του άρθρου 29 παρ.1 του Ν 2971/2001 πρόστιμο, αποσκοπεί στον κολασμό του παραβάτου και επιβάλλεται πέραν της υποχρεώσεως αυτού όπως προβεί στην αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος στην προτέρα κατάσταση, με την επιμέλειά του και δικές του δαπάνες, συνακολούθως δε και της υποχρεώσεως για την καταβολή της απαιτηθείσης προς τούτο δαπάνης, σε περίπτωση που η αποκατάσταση γίνεται από την αρμόδια υπηρεσία, συνδέεται προς την υπαιτιότητα του παραβάτου και την προσωπική στάση τούτου έναντι των υποχρεώσεών του προς σεβασμό του φυσικού περιβάλλοντος του αιγιαλού, της παραλίας κλπ και, επομένως, έχει προσωποπαγή χαρακτήρα, η δ’ εξ αυτού οφειλή του υποχρέου παραβάτου είναι ανεπίδεκτη καθολικής διαδοχής, αποσβέννυται δια του θανάτου του και δεν δύναται να επιβληθεί σε βάρος των κληρονόμων του, τυχόν δ’ επιβληθέν προ του θανάτου του υποχρέου παραβάτη δεν δύναται πλέον να βεβαιωθεί ταμειακώς ή και να επιδιωχθεί η είσπραξή του σε βάρος των κληρονόμων του.
2131.24/47431/2018
Καθορισμός συντελεστών βαρύτητας (σβ1...ν) στον τύπο του πρώτου εδαφίου της παρ. 24 του άρθρου 3 του ν. 2242/1994 (Α’162) και λοιπών παραμέτρων νια τον υπολογισμό διοικητικών προστίμων για παραβάσεις της παρ. 1 του άρθρου 29 του ν. 2971/2001 (Α’285).
ΝΣΚ/343/2006
Επανακαθορισμός των οριογραμμών αιγιαλού-παραλίας, λόγω λιμενικών έργων και προσχώσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στη θέση «Όρμο Νούσας» στην περιοχή της ΒΙ.ΠΕ. Θίσβης Ν. Βοιωτίας, όπου έχει καθοριστεί αιγιαλός και παραλία με τις υπ’ αριθμ. 4116/1988 (ΦΕΚ Δ΄ 439/88) και 6883/1989 (ΦΕΚ Δ΄ 733/89) αποφάσεις του Νομάρχη Βοιωτίας, μέσα στον οποίο (αιγιαλό) έχουν κατασκευαστεί από την ΕΤΒΑ Α.Ε. παράνομα έργα (προσχώσεις, προβλήτες κ.λπ.), έχει εφαρμογή η παρ.4 του άρθρου 12 του Ν 2971/2001, σύμφωνα με την οποία δεν επιτρέπεται η αναχάραξη των οριογραμμών του αιγιαλού και της παραλίας και οι εκτάσεις που έχουν δημιουργηθεί από τις παράνομες προσχώσεις θεωρούνται αιγιαλός.
ΝΣΚ/66/2011
Παραβάσεις της νομοθεσίας περί αιγιαλού και παραλίας – Πράξη επιβολής προστίμου – Αίτηση θεραπείας – Επανάληψη ή μη της διοικητικής διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Παθητικώς νομιμοποιούμενοι για την επιβολή προστίμου κατά το άρθρο 3 παρ.23 του Ν 2242/1994, για παράβαση των διατάξεων του άρθρου 29 παρ.1 του Ν 2971/2001, είναι όλοι όσοι κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 29 παρ.1 του Ν 2971/2001 επιφέρουν οποιαδήποτε μεταβολή επί του αιγιαλού και της παραλίας, με την κατασκευή έργων ή άλλων ανεπίτρεπτων ενεργειών, ανεξαρτήτως αν αυτοί υπέχουν ή μη ποινικές ευθύνες. Υπ’ αυτήν την έννοια το πρόστιμο είναι επιβλητέο και κατά του νομικού προσώπου για λογαριασμό του οποίου γίνονται τα έργα. Δεν είναι παραδεκτή η άσκηση της προβλεπόμενης στο άρθρο 24 παρ.1 του Ν 2690/1999 αιτήσεως θεραπείας και ιεραρχικής προσφυγής κατά πράξεως επιβολής προστίμου, επιβληθέντος κατά το άρθρο 3 παρ.23 του Ν 2242/1994, για παράβαση των διατάξεων του άρθρου 29 παρ.1 του Ν 2971/2001. Επομένως, είναι αλυσιτελής η απάντηση επί του ζητήματος της επιτρεπτής ή μη επαναλήψεως της διαδικασίας επιβολής του προστίμου και του χρόνου περατώσεώς της, σε περίπτωση ακυρώσεως του προστίμου κατόπιν αποδοχής αιτήσεως θεραπείας ή ιεραρχικής προσφυγής. (πλειοψ.)
ΕΣ/ΤΜ.1/188/2000
Έλεγχος δαπανων:Επειδή, σύμφωνα με όσα εκτίθενται στις προηγούμενες σκέψεις οι δαπάνες, προς συμψηφιστική τακτοποίηση των οποίων εκδόθηκαν τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα, είναι νόμιμες, δεν πρέπει όμως αυτά να θεωρηθούν, γιατί έχει λήξει το οικον. έτος 1999, εις βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων του οποίου έχουν εκδοθεί τα εν λόγω τακτικά συμψηφιστικά χρηματικά εντάλματα.
ΝΣΚ/458/2010
Δυνατότητα ή μη εξέτασης ιεραρχικής προσφυγής κατά πράξεως επιβολής προστίμου για παράβαση του άρθρου 29 του Ν 2971/2001, επιβληθέντος κατά το άρθρο 3 παρ.23 του Ν 2242/1994 – Ανάκληση ή μη της ως άνω πράξεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν είναι παραδεκτή η άσκηση της προβλεπομένης στο άρθρο 24 παρ.1 του Ν 2690/1999 αιτήσεως θεραπείας και ιεραρχικής προσφυγής κατά πράξεως επιβολής προστίμου, επιβληθέντος κατά το άρθρο 3 παρ.23 του Ν 2242/1994, για παράβαση των διατάξεων του άρθρου 29 παρ.1 του Ν 2971/2001. β) Δεν είναι επιτρεπτή η εκ μέρους της Διοικήσεως ανάκληση της προαναφερθείσης πράξεως επιβολής του προστίμου στο πλαίσιο του αυτοελέγχου της, πολύ περισσότερο μάλιστα όταν, στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχει ήδη απορριφθεί η κατ’ αυτής ασκηθείσα δικαστική προσφυγή του ενδιαφερομένου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/71/2012
Αρμοδιότητα Υπουργού και Λιμενικής Αρχής για την επιβολή προστίμου, κατ’ άρθρο 3 παρ.23 του Ν.2242/1994, για παραβάσεις του άρθρου 29 παρ.1 του Ν.2971/2001.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο Υπουργός δεν μπορεί να επιβάλει κατ’ άρθρο 3 παρ.23 του Ν.2242/1994 (Α΄ 162) πρόστιμο για παραβάσεις του άρθρου 29 παρ.1 του Ν.2971/2001 (Α΄ 285), κινούμενος εντός του κατωτάτου και ανωτάτου ορίου αρμοδιότητας της Λιμενικής Αρχής, όταν η τελευταία εισηγείται την επιβολή προστίμου από τον Υπουργό, με την αιτιολογία ότι η συγκεκριμένη παράβαση συνιστά σοβαρή περίπτωση παρανόμου προσχώσεως και αλλοιώσεως του αιγιαλού και της παραλίας, ενώ ο Υπουργός διαπιστώνει το αντίθετο, αλλά οφείλει να αναπέμψει με αιτιολογημένη πράξη του την υπόθεση στην οικεία Λιμενική Αρχή, η οποία δεσμεύεται να επιληφθεί και να επιβάλει το πρόστιμο, κινούμενη εντός του κατωτάτου και ανωτάτου ορίου αρμοδιότητάς της.
190959/2025
Στατική ενίσχυση, λοιπές τεχνικές βελτιώσεις και χρήση έργων και εγκαταστάσεων που έχουν εκτελεσθεί μη νομίμως εντός αιγιαλού, παραλίας, όχθης, παρόχθιας ζώνης κ.λπ. από ναυταθλητικά σωματεία ΑΔΑ:9Π26Η-Ρ9Μ
Σχετ.: 1. Η υπ’ αριθμόν πρωτοκόλλου οικ.75278/4.7.2019 εγκύκλιος «Διευκρινίσεις επί της παρ. 6 του άρθρου 14Α του ν. 2971/2001» (ΑΔΑ: ΨΘΥ2Η-ΓΦ8)
2. Η υπ’ αριθμόν πρωτοκόλλου 119978 ΕΞ 2025 7.7.2025 εγκύκλιος «Εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 18 του ν. 5092/2024 και προγραμματισμός κατεδαφίσεων για έργα που έχουν κατασκευασθεί χωρίς άδεια στον αιγιαλό και την παραλία» (ΑΔΑ: ΡΩΧΩΗ-51Ε) ΑΔΑ:9Π26Η-Ρ9Μ