ΝΣΚ/222/2008
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δυνατότητα εκποίησης ή μη ακινήτου του Μ.Τ.Π.Υ., βάσει της διατάξεως του άρθρου 18 παρ.1 του Ν 3044/2002, σε αλλοδαπό Δημόσιο, χωρίς διαγωνισμό, με απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (Μ.Τ.Π.Υ.) έχει τη δυνατότητα, με απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου, να εκποιήσει, βάσει της διατάξεως του άρθρου 18 παρ.1 του Ν 3044/2002, χωρίς διαγωνισμό, το επί της οδού Δορυλαίου οικόπεδο, εκτάσεως 480,66 τ.μ., ιδιοκτησίας του, σε αλλοδαπό Δημόσιο, για την εξυπηρέτηση υπηρεσιών διπλωματικής του αποστολής, με το οποίο έγινε και η πώληση, δυνάμει του υπ’ αριθμ.13737/27-9-2002 συμβολαίου της Συμβολαιογράφου Αθηνών Ν.Γ., του ακινήτου του, επιφάνειας 12.973 τ.μ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/385/2007
Απαλλαγή από Φ.Μ.Α.Π. ακινήτου που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο και το οποίο χρησιμοποιείτο ως πρεσβευτική κατοικία.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Από τον σκοπό θέσπισης των διατάξεων της διεθνούς συμβάσεως της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις, η οποία μετά την κύρωσή της με το ΝΔ 503/1970 αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού Ελληνικού Δικαίου και υπερισχύει κάθε αντιθέτου διατάξεως νόμου και των διατάξεων του Ν 2459/1997 για την επιβολή Φ.Μ.Α.Π. με τις οποίες πάντως στην προκειμένη περίπτωση συμπορεύονται, συνάγεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την απαλλαγή από το Φ.Μ.Α.Π. ακινήτου που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο είναι η χρησιμοποίηση αυτού για τους σκοπούς της διπλωματικής αποστολής του ξένου κράτους. Σε περίπτωση δε που το εν λόγω ακίνητο παύσει οριστικώς να χρησιμοποιείται για τους σκοπούς της διπλωματικής αποστολής για οποιοδήποτε λόγο, αίρεται και η φορολογική απαλλαγή του αλλοδαπού Δημοσίου, το οποίο οφείλει πλέον να καταβάλλει τον προβλεπόμενο από τις διατάξεις του Ν 2459/1997 φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
ΝΣΚ/343/2007
Απόκτηση, από το Ελληνικό Δημόσιο, της κυριότητας ακινήτου που βρίσκεται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο. Διατυπώσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από το νόμο (Ν 3028/2002, άρθρο πρώτο Ν 2882/2001) δεν παρέχεται στο Ελληνικό Δημόσιο δυνατότητα απόκτησης της κυριότητας ακινήτου που βρίσκεται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο, μέσω της διαδικασίας του αναγκαστικού πλειστηριασμού του ακινήτου τούτου. Την κυριότητα του ακινήτου τούτου μπορεί να αποκτήσει το Δημόσιο μόνο κατά τους διαγραφόμενους στο άρθρο 18 του Ν 3028/2002 τρόπους.
ΝΣΚ/190/2006
Προϋποθέσεις μη εφαρμογής του τεκμηρίου από την αγορά ακινήτου κατά τη μεταβίβαση ακινήτου από εξωχώρια εταιρεία στο πραγματικό κύριο σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ.2, εδαφ.β’ του Ν 3091/2002.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Όταν μεταβιβάζεται ακίνητο από εξωχώρια εταιρεία στον πραγματικό κύριο, κατ’ εφαρμογή της διατάξεως του άρθρου 18 παρ.2, εδαφ.β’ του Ν 3091/2002, για να μην έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της περ.γ’ του άρθρου 17 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, απαιτείται ως προϋπόθεση να μην είχε εφαρμογή κατά το χρόνο κτήσεως του ακινήτου από την εταιρεία το άρθρο 19 παρ.1 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος δηλαδή, κατ’ εφαρμογή της διατάξεως αυτής να καλύπτεται η αγορά κατά τον συγκεκριμένο χρόνο από τα δηλωθέντα ή προσδιορισθέντα εισοδήματα του αποκτώντος. Εξάλλου, ενδεχόμενη αξίωση του Δημοσίου από φόρο εισοδήματος κατά του αποκτώντος σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 18 παρ.2, εδαφ.β’ του Ν 3091/2002, λόγω εφαρμογής του τεκμηρίου από την αγορά ακινήτων, σε καμία περίπτωση δεν γεννάται πριν από τη κτήση αυτή. Επομένως, η παραγραφή συναρτάται μόνον με τη κτήση αυτή και όχι με τη κτήση του ακινήτου από την εξωχώρια εταιρεία.
ΝΣΚ/114/2015
Χορήγηση ή μη απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης για την αγορά ακινήτου από αλλοδαπό Δημόσιο, προκειμένου να στεγαστεί Πρεσβεία ή Προξενική Αρχή του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Από τις διατάξεις του άρθρου 23 της Συμβάσεως της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις και του άρθρου 32 της Συμβάσεως της Βιέννης για τις προξενικές σχέσεις, προκύπτει σαφώς ότι οι εκεί προβλεπόμενες φορολογικές απαλλαγές χορηγούνται στα κράτη και στα πρόσωπα που ρητώς μνημονεύονται, εφόσον αυτά έχουν ήδη την ιδιότητα του ιδιοκτήτη των κρίσιμων ακινήτων, άρα είναι προφανές ότι οι εν λόγω απαλλαγές δεν καταλαμβάνουν και τον φόρο μεταβίβασης ακινήτου, κατά την αγορά των ακινήτων αυτών από αλλοδαπό Δημόσιο. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΔΕΔ/Θεσ/994/2025
Η απόφαση 994/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή της κληρονόμου κατά της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου κληρονομιάς της Δ.Ο.Υ. ΠΟΛΥΓΥΡΟΥ. Η φορολογική αρχή είχε επαναπροσδιορίσει τη φορολογητέα αξία κληρονομηθέντος ακινήτου (οικόπεδο εκτός σχεδίου) από 158.989,34€ σε 247.994,52€, οδηγώντας σε διαφορά φόρου 8.900,52€ και πρόστιμο 4.450,26€. Η προσφεύγουσα ισχυρίστηκε εσφαλμένο προσδιορισμό της αγοραίας αξίας και λανθασμένη επιβολή προστίμου 50%. Η ΔΕΔ έκρινε ότι ο προσδιορισμός της αξίας στα 150€/τ.μ. ήταν ορθός, καθώς στηρίχθηκε σε προγενέστερη αποδεκτή προεκτίμηση του ίδιου ακινήτου. Επίσης, επιβεβαίωσε την ορθότητα του προστίμου 50%, καθώς η διαφορά φόρου υπερέβαινε το 50% του αρχικά δηλωθέντος φόρου, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 94,7%.
ΝΣΚ/102/2016
Δυνατότητα απαλλαγής από το φόρο προστιθεμένης αξίας (ΦΠΑ) αλλοδαπού Δημοσίου (Ισλαμικής Δημοκρατίας του Πακιστάν) κατά την αγορά ακινήτου για στέγαση της Πρεσβείας του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν απαλλάσσεται από το φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) αλλοδαπό Δημόσιο (Ισλαμική Δημοκρατία του Πακιστάν) κατά την αγορά τμήματος ακινήτου, για στέγαση των γραφείων της Πρεσβείας του (πλειοψ.). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια, λόγω μείζονος σπουδαιότητας. Εκδόθηκε σχετικά η υπ’ αριθ. 157/2016 Γνωμ/ση της Α΄ Τακτικής Ολομέλειας.
ΝΣΚ/195/2011
Χορήγηση ή μη άδειας ανεγέρσεως οικοδομής σε οικόπεδο, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατεδάφιση παλαιού κτίσματος εντός οικοπέδου, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου, χωρίς την προηγούμενη άδεια του ΥΠ.ΠΟ.Τ., δεν συνεπάγεται την απαγόρευση ανεγέρσεως, στη συνέχεια, νέου κτίσματος. Κατά συνέπεια, μπορεί να χορηγηθεί στους φερόμενους ως ιδιοκτήτες του ακινήτου αυτού, άδεια για την ανέγερση νέου κτίσματος, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 10 παρ.3 και 14 παρ.2 περ.α του Ν 3028/2002. (ομοφ.)
ΝΣΚ/157/2016
Δυνατότητα απαλλαγής από το φόρο προστιθεμένης αξίας (ΦΠΑ) αλλοδαπού Δημοσίου (Ισλαμικής Δημοκρατίας του Πακιστάν) κατά την αγορά ακινήτου για στέγαση της Πρεσβείας του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Απαλλάσσεται από το φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) αλλοδαπό Δημόσιο (Ισλαμική Δημοκρατία του Πακιστάν) για την αγορά τμήματος ακινήτου από τον κατασκευαστή, για την στέγαση των γραφείων της Πρεσβείας του, με βάση τη διάταξη της παραγράφου 1 περ. στ’, υποπερ. αα’ του άρθρου 27 του Ν. 2859/2000, λαμβανομένης εν προκειμένω υπόψη και της τήρησης της αρχής της αμοιβαιότητας εκ μέρους και του Πακιστάν (πλειοψ). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια από την 102/2016 Γνωμ. του Β’ Τμήματος του Ν.Σ.Κ. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
2435/2016
Προδιαγραφές εκπόνησης μελετών για τον καθορισμό Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή δόμησης (Ζ.Υ.Σ.) του άρθρου 4 του Ν.3044/2002
ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΕΝ/ΔΠΟΛΣ/72508/1890/2021- ΦΕΚ: 3544/Β/3.8.2021
ΝΣΚ/213/2007
Κτηματολογικό Γραφείο. Παροχή συναίνεσης του Δημοσίου για τη διόρθωση εγγραφής ακινήτου σε κτηματολογικό πίνακα με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατ’ άρθρο 18 παρ.1 του Ν 2664/1998, ως αντικατεστάθη δια του άρθρου 2 παρ.11 του Ν 3481/2006, παροχή συναινέσεως του Δημοσίου δια την, υπό του προϊσταμένου Κτηματολογικού Γραφείου, διόρθωσιν εγγραφής ακινήτου εις κτηματολογικό πίνακα με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτου», παρέχεται υπό της, αρμοδίας δια την διοίκησιν και διαχείρησίν του, Κτηματικής Υπηρεσίας, μόνον εφ’ όσον πληρούνται οι προϋποθέσεις της ανωτέρω διατάξεως και δεν θίγονται δικαιώματα έστω και προσδοκώμενα του Δημοσίου επί του ακινήτου, χωρίς να απαιτείται εφαρμογή του άρθρου 8 του ΑΝ 1539/1938.