×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/260/2006

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Επιμερισμός σύνταξης θανόντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το περικοπτόμενο μετά την τριετία από το θάνατο ποσό σύνταξης της συζύγου θα επιμεριστεί εξίσου μεταξύ όλων των τέκνων του θανόντος, δηλαδή μεταξύ του τέκνου από τον γάμο της μ’ αυτόν και των τέκνων από τον προηγούμενο πρώτο γάμο του.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/46/2021

Συνυπολογισμός εξαρτώμενων τέκνων από προηγούμενο γάμο στην κλίμακα ισοδυναμίας υπολογισμού του οικογενειακού διαθέσιμου εισοδήματος.(....)Στο συντελεστή στάθμισης της κλίμακας ισοδυναμίας του οικογενειακού διαθέσιμου εισοδήματος φοιτήτριας που αιτείται απαλλαγή από τέλη φοίτησης, πρέπει να υπολογιστούν και τα συνοικούντα με το σύζυγό της τέκνα, από προηγούμενο γάμο, ως εξαρτώμενα τέκνα του άρθρου 2 παρ. 3 της υπ’ αριθμ. 131757/Ζ1/2-8-2018 απόφασης του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Περί απαλλαγής από τα τέλη φοίτησης φοιτητών Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών των Ελληνικών Α.Ε.Ι.».


ΝΣΚ/90/2004

Κληρονομικό δικαίωμα α) τέκνου προερχομένου από ανυπόστατο γάμο, αλλά αναγνωρισμένου εκουσίως από τον πατέρα του και β) τέκνων εξ ανυποστάτων γάμων, αποκτώντων την Ελληνική Ιθαγένεια.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Το εκ γάμου θεωρουμένου ως ανυποστάτου, πλην αναγνωρισμένο εκουσίως τέκνο, έχει κληρονομικό δικαίωμα έναντι του πατρός του, λόγω της πράξεως αναγνωρίσεως και β) εκ των αποκτώντων την Ελληνική Ιθαγένεια τέκνων, με βάση το άρθρο 69 παρ.7 του Ν 2910/2001, κληρονομικό δικαίωμα έχουν μόνο τα προερχόμενα εκ γάμων θεωρουμένων ως υποστατών.


ΝΣΚ/111/2004

Εφαρμογή του άρθρου 214 Α του Κ.Πολ.Δικ. για την εξώδικη επίλυση διαφοράς, σχετικά με την μεταβολή επωνύμου τέκνου, το οποίο οι γονείς προσδιόρισαν κατά την τέλεση του γάμου με αμετάκλητη δήλωση του άρθρου 1505 ΑΚ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 214 Α του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, περί υποχρεωτικής εξωδίκου επιλύσεως, διαφορά, που ηγέρθη με την άσκηση αγωγής για την ακύρωση της αμετακλήτου δηλώσεως ενώπιον του τελούντος τον γάμο λειτουργού περί προσδιορισμού του επωνύμου των τέκνων, που θα προκύψουν από τον γάμο αυτό. Η ισχύς του πρακτικού εξωδίκου επιλύσεως και διαφοράς δεσμεύει μόνο τα συμβαλλόμενα μέρη και δεν υποχρεώνει τον Νομάρχη για την έκδοση σύμφωνα προς αυτό απόφασης για την μεταβολή του επωνύμου του τέκνου στο μητρώο αρρένων.


ΝΣΚ/488/2012

Πολύτεκνοι – Διαζύγιο των γονέων – Ανάθεση με δικαστική απόφαση της γονικής μέριμνας των τέκνων στον πατέρα – Υιοθεσία των τεσσάρων ενηλίκων τέκνων από τη θετή μητέρα – Δικαιούχος της ισόβιας συντάξεως της διατάξεως της παρ.4 του άρθρου 63 του Ν. 1892/1990.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Την ισόβια σύνταξη δικαιούται να λάβει η φυσική μητέρα, αφού αυτή έχει αποκτήσει την πολυτεκνική ιδιότητα, η οποία διατηρείται ισοβίως, ενώ, εξάλλου, εφόσον δεν συντρέχει η περίπτωση υπαιτίου εγκαταλείψεως των τέκνων αυτής, το γεγονός δε ότι, το πολυτεκνικό επίδομα ελάμβανε ο πατέρας των τέκνων, λόγω διαζυγίου των γονέων και αναθέσεως με δικαστική απόφαση της γονικής μέριμνας σ’ αυτόν, δεν συνιστά λόγο, που αποκλείει τη χορήγηση της ισόβιας συντάξεως στη φυσική μητέρα, ότι, αντιθέτως, η θετή μητέρα δεν δικαιούται να λάβει την ισόβια σύνταξη, αφού με την υιοθεσία των τεσσάρων ενηλίκων τέκνων του συζύγου της δεν αποκτά την πολυτεκνική ιδιότητα, κατά τις διατάξεις του Ν. 1910/1944 και ότι, η θετή μητέρα δεν δικαιούται να λάβει την ισόβια σύνταξη ούτε ως μητέρα, που δεν θεωρείται πολύτεκνη, κατά τις διατάξεις του Ν. 1910/1944, καθόσον στην περίπτωση αυτή απαιτείται η μητέρα να είχε ή να έχει τέσσερα τουλάχιστον στη ζωή τέκνα από νόμιμο γάμο ή τέκνα που γεννήθηκαν χωρίς γάμο των γονέων τους. (ομοφ.)


ΝΣΚ/264/2012

Επιστροφή ή μη εισφορών στους γονείς και τα αδέλφια του θανόντος και μη δικαιούμενου εφάπαξ βοηθήματος, ασφαλισμένου – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 38 του Ν. 2084/1992, με τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα επιστροφής των ατομικών εισφορών του θανόντος ασφαλισμένου, ο οποίος δεν δικαιούται εφάπαξ βοηθήματος, καταλαμβάνουν όλα τα πρόσωπα της παρ. 1 του ιδίου άρθρου και νόμου, στα οποία περιλαμβάνονται και τα πρόσωπα της παρ. 2α του άρθρου 82 του Ν. 3996/2011 (γονείς, αδέλφια). Ως εκ τούτου, ελλειπόντων συζύγου και τέκνων, οι γονείς και τα αδέλφια του θανόντος ασφαλισμένου δικαιούνται, κατόπιν αιτήσεως, την επιστροφή των ασφαλιστικών του εισφορών. (ομοφ.)


ΔΕΔ/Θεσ/618/2025

Η υπ' αριθμόν 618/2025 απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά πράξης επιβολής προστίμου ύψους 100,00 € για το φορολογικό έτος 2019. Το πρόστιμο επιβλήθηκε διότι η προσφεύγουσα, κληρονόμος, υπέβαλε εκπρόθεσμα τη Δήλωση Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) μετά τον θάνατο του συζύγου της. Η νόμιμη προθεσμία για υποβολή έληξε πέντε μήνες μετά τον θάνατο, αλλά η δήλωση υποβλήθηκε περίπου εννέα μήνες αργότερα. Η προσφεύγουσα επικαλέστηκε μακρά περίοδο θλίψης και προσωπικά προβλήματα ως μητέρα ανήλικων τέκνων. Η ΔΕΔ επικύρωσε το πρόστιμο, επισημαίνοντας ότι η επιβολή του αποτελεί δέσμια ενέργεια της φορολογικής αρχής και ότι δεν απαιτείται εξέταση υποκειμενικής υπαιτιότητας για τη διαπίστωση της παράβασης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4987/2022 και τη νομολογία.


ΝΣΚ/293/2016

Συνδρομή προϋποθέσεων εφαρμογής του άρθρου 14 παρ. 20 του ν. 2266/1994 για τον διορισμό στο Δημόσιο τέκνου θανόντος υπαλλήλου και ιδίως της προϋπόθεσης της επέλευσης του θανάτου κατά και εξαιτίας εκτελέσεως του υπηρεσιακού του καθήκοντος.(...)Δεν μπορεί να διορισθεί στο Δημόσιο τέκνο θανόντος υπαλλήλου όταν δεν αποδεικνύεται, από την εκτίμηση του συνόλου των πραγματικών περιστατικών της υποθέσεως, η συνδρομή, μεταξύ άλλων, και της προϋπόθεσης της επέλευσης του θανάτου κατά και εξαιτίας της εκτέλεσης του υπηρεσιακού του καθήκοντος, σχετικά με την οποία το πόρισμα της διεξαχθείσας ΕΔΕ. δεν αιτιολογεί επαρκώς την ύπαρξη αιτιώδους συνάφειας μεταξύ του θανάτου του υπαλλήλου και της εκτελέσεως του υπηρεσιακού του καθήκοντος, κατά σχέση αιτίου - αιτιατού (ομοφ.)


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/559/2025

Η απόφαση 559/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ολομέλεια) απέρριψε την αίτηση αναίρεσης κατά της απόφασης 1184/2021, η οποία επικύρωσε τη διακοπή της σύνταξης του αναιρεσείοντος. Ο αναιρεσείων, ενήλικο ανίκανο άρρεν τέκνο θανόντος συνταξιούχου, είχε λάβει σύνταξη κατά μεταβίβαση, η οποία αφαιρέθηκε από το Γ.Λ.Κ. το 2015, επειδή τέλεσε γάμο το 2011, γεγονός που συνεπαγόταν την απώλεια του δικαιώματος. Στον αναιρεσείοντα καταλογίστηκαν 56.047,04 ευρώ (συντάξεις και πρόστιμο). Το Δικαστήριο έκρινε ότι η αγαμία είναι αυτονόητη και απαραίτητη προϋπόθεση για τη θεμελίωση και διατήρηση συνταξιοδοτικού δικαιώματος κατά μεταβίβαση, καθώς ο γάμος σημαίνει αυτονόμηση από την πατρική οικογένεια. Η απόφαση κρίνει τη νομοθετική επιλογή συνταγματική και σύμφωνη με το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, απορρίπτοντας όλους τους λόγους αναίρεσης.


ΝΣΚ/420/2009

ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Επανεξέταση αίτησης πρώην συζύγου θανόντος συνταξιούχου ως προς τη μεταβίβαση της σύνταξής του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δύναται να επανεξετάσει, λόγω μη ορθής εφαρμογής του νόμου, υπόθεση μεταβίβασης σύνταξης θανόντος συνταξιούχου στην πρώην σύζυγό του ύστερα από αίτηση της τελευταίας και μετά την παρέλευση μακρού χρόνου (πέντε ετών και τεσσάρων μηνών) από την έκδοση απόφασης του Διευθυντή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, η οποία έχει καταστεί οριστική. β) Ο έλεγχος του αμετάκλητου ή μη της απόφασης διαζυγίου πρώτου βαθμού όταν προβάλλεται μη επίδοση αυτής, εκτός από την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών του Πρωτοδικείου περί μη άσκησης ενδίκων μέσων ή παραίτησης από αυτά, δύναται να συμπληρώνεται και από την ενεργοποίηση του άρθρου 140 παρ. 2 ΚΠολΔ. γ) Η καταβολή συνταξιοδοτικής παροχής κατ’ επανεξέταση της υπόθεσης δεν δύναται να εκτείνεται πριν από το χρόνο υποβολής της αίτησης επανεξέτασης και για διάστημα όχι μεγαλύτερο των πέντε (5) ετών από την υποβολή της.


ΝΣΚ/44/2009

Διορισμός στο Δημόσιο τέκνου στρατιωτικού δικαστή, που απεβίωσε από καρκίνο του παγκρέατος.(...)α) Οι στρατιωτικοί δικαστές εμπίπτουν στην έννοια των εργαζομένων στο Δημόσιο, προκειμένου, σε περίπτωση θανάτου των, να τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις περί διορισμού συγγενών τους στο Δημόσιο κατ άρθρο 14 παρ.20 του Ν 2266/1994, ενώ οι τελευταίοι έχουν δικαίωμα επιλογής για το διορισμό τους ως τέκνα αξιωματικών, δυνάμει του άρθρου 19 του Ν 1911/1990. β) Το πόρισμα της ένορκης διοικητικής εξέτασης (Ε.Δ.Ε.) δεν αποτελεί δεσμευτικό στοιχείο για τη Διοίκηση για το διορισμό συγγενούς θανόντος υπαλλήλου, εάν η αιτιολογία της ως προς τη συνδρομή της αιτιώδους συνάφειας μεταξύ της ασθένειας του θανόντος και της εκτέλεσης της υπηρεσίας του είναι ανεπαρκής ή ενδοιαστική.