ΝΣΚ/270/2002
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
ΟΓΑ. Παρακράτηση τελών χαρτοσήμου κατά την καταβολή πολυτεκνικών επιδομάτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα πολυτεκνικά επιδόματα δεν συνιστούν ασφαλιστικές παροχές ούτε αμοιβές που τελούν σε συνάρτηση με παρεχόμενη εργασία ή έργο και συνεπώς δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις κατά τις οποίες καταργούνται τα τέλη χαρτοσήμου σύμφωνα με την από 21-12-2001 ΠΝΠ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Λ 8378/1983
ΘΕΜΑ: Παρακράτηση φόρου εισοδήματος και τελών χαρτοσήμου στις αμοιβές των ελευθέρων επαγγελματιών.
ΝΣΚ/213/2010
Παρακράτηση τέλους χαρτοσήμου επί των αποζημιώσεων Ανταποκριτών του ΟΓΑ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με το άρθρο 2 παρ.1 περ.β της υπ αριθ. 21/2001 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Ν 2990/2002 καταργήθηκε το επιβαλλόμενο εξ 1,2% τέλος χαρτοσήμου επί των καταβαλλομένων στους Ανταποκριτές του ΟΓΑ αποζημιώσεων.
ΝΣΚ/59/2012
Υπαγωγή ή μη σε κρατήσεις υπέρ ΤΣΜΕΔΕ, ΕΜΠ και ΤΕΕ, καθώς και σε τέλος χαρτοσήμου, των αμοιβών των δικηγόρων που μετέχουν σε συμπράξεις αναθέσεως κτηματογραφικών μελετών του Ν.2308/1995.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι αμοιβές των δικηγόρων που μετέχουν ως μέλη των συμπράξεων, στις οποίες ανατίθεται η εκπόνηση μελετών κτηματογραφήσεως του Ν.2308/1995, δεν υπόκεινται σε κρατήσεις υπέρ ΤΣΜΕΔΕ, ΕΜΠ και ΤΕΕ, ούτε σε τέλος χαρτοσήμου και εισφοράς υπέρ ΟΓΑ επί του τέλους χαρτοσήμου. (ομοφ.)
ΑΕΠΠ/970/2019
Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της διακήρυξης υπ' αρ. 621/19/2019 της αναθέτουσας αρχής (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) για τον δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό με αντικείμενο 'Υπηρεσίες σίτισης των δικαιούχων της σπουδαστικής εστίας Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.'. Ειδικότερα, αμφισβητεί: 1) την έλλειψη προδιαγραφής του αριθμού μη δικαιούχων δωρεάν σίτισης που θα σιτίζονται έναντι αντιτίμου, 2) την ασάφεια σχετικά με την ύπαρξη άδειας λειτουργίας του εστιατορίου, 3) την επιβολή αναλογικού τέλους χαρτοσήμου 3% και εισφοράς ΟΓΑ 20% επί της κράτησης 0,02% προς το Δημόσιο, και 4) την απαίτηση για πρόσθετες παροχές/εξοπλισμό μετά την παρακράτηση φόρου 8%, θεωρώντας ότι οι όροι αυτοί παραβιάζουν τη νομιμότητα και την αρχή της ίσης μεταχείρισης.
ΔΕΔ/Θεσ/788/2025
Η απόφαση 788 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή που ασκήθηκε κατά οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού τελών χαρτοσήμου φορολογικού έτους 2019, ύψους 4.406,34€, που εκδόθηκε από τον Προϊστάμενο του 2ου ΕΛΚΕ Θεσσαλονίκης. Η φορολογική αρχή είχε επιβάλει τέλη χαρτοσήμου 2% πλέον ΟΓΑ 20% (συνολική επιβάρυνση 2.40%) επί του μεγαλύτερου πιστωτικού υπολοίπου (122.398,40€) δοσοληπτικού λογαριασμού μεταξύ της ΙΚΕ και του προσφεύγοντος μέλους, χαρακτηρίζοντάς τον ως δανειακό τρεχούμενο λογαριασμό. Η ΔΕΔ απέρριψε τον ισχυρισμό του προσφεύγοντος περί μη νομιμότητας λόγω κατάργησης των τελών χαρτοσήμου, καθώς έκρινε ότι, εφόσον το δάνειο ήταν άτοκο, δεν εμπίπτει στις πράξεις του Κώδικα ΦΠΑ, καθιστώντας έτσι νόμιμη την εφαρμογή των διατάξεων του Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου.
ΝΣΚ/37/2006
Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.). Φορολογικές απαλλαγές άρθρου 11 ΑΝ 1137/1946.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι φορολογικές απαλλαγές του άρθρου 11 ΑΝ 1137/1946 αναφέρονται μόνο σε απαλλαγές από επιβαρύνσεις. Τέτοιες είναι η κράτηση 4% υπέρ Μετοχικού Ταμείου Στρατού, καθώς και τα τέλη χαρτοσήμου και ΟΓΑ/ χαρτοσήμου. Γι’ αυτό το λόγο το Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. δεν υποχρεούται κατά νόμο να διενεργεί τις αντίστοιχες κρατήσεις στις περιπτώσεις του άρθρου 14 περ.17 ΠΔ 10-5/20-7-1926, όπως ισχύει, και στην συνέχεια να τις αποδίδει στα αντίστοιχα ταμεία.
ΝΣΚ/160/2021
Εάν οι καταβληθείσες από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) προνοιακές παροχές σε μεταπτυχιακό φοιτητή προσμετρούνται στον υπολογισμό του συνολικού ατομικού εισοδήματός του, προκειμένου να κριθεί εάν δικαιούται απαλλαγής από τα τέλη φοίτησης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παρ.6 της με αριθ.131757/Ζ1/2.8.2018 απόφασης του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.(...)Τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) ως προνοιακή παροχή δεν προσμετρούνται στον υπολογισμό του συνολικού ατομικού εισοδήματος μεταπτυχιακού φοιτητή, προκειμένου να κριθεί εάν δικαιούται απαλλαγής από τα τέλη φοίτησης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παρ.6 της με αριθ.131757/Ζ1/2.8.2018 απόφασης του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ομόφωνα).
ΔΕΔ/Θεσ/21/2025
Η απόφαση αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής εταιρίας κατά πράξης επιβολής προστίμου ύψους 500,00€, σύμφωνα με το άρθρο 53 του ν. 5104/2024, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης απόδοσης τελών χαρτοσήμου μηνός Μαΐου 2024. Η εκπρόθεσμη δήλωση αφορούσε τέλη χαρτοσήμου και ΟΓΑ συνολικού ποσού 4,79€ επί τιμολογίων τόκων υπερημερίας. Η προσφεύγουσα ισχυρίστηκε ότι το επιβληθέν πρόστιμο των 500€, έναντι του μικρού αποδοτέου ποσού, παραβιάζει τις αρχές της αναλογικότητας και της χρηστής διοίκησης. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απέρριψε τον ισχυρισμό, τονίζοντας ότι η φορολογική αρχή δε διαθέτει διακριτική ευχέρεια στον προσδιορισμό του ύψους του προστίμου και ότι το μέτρο δεν είναι προδήλως ακατάλληλο για τον επιδιωκόμενο σκοπό, επιβεβαιώνοντας ορθά την επιβολή του προστίμου.
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/99/2017
Καταβολή αποζημίωσης στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) της εν λόγω δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης, (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, δεδομένου ότι για τον καθορισμό της αποζημίωσης του Προέδρου του Δ.Σ. της ...... δεν ελήφθη υπόψη η οικονομική κατάσταση της τελευταίας κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο, αφού οι σχετικές οικονομικές καταστάσεις δεν είχαν εγκαίρως καταρτισθεί και εγκριθεί αρμοδίως, ήτοι πριν την έκδοση της 184/29.10.2015 εγκριτικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου ......, μη αρκούσης της προαναφερόμενης και περιλαμβανόμενης στην οικεία απόφαση γενικής αναφοράς ότι για τον καθορισμό της επίμαχης αποζημίωσης ελήφθη υπόψη, πλην άλλων, και η οικονομική κατάσταση της επιχείρησης.(...)Περαιτέρω, ωστόσο, ορθώς προβάλλεται από την Επίτροπο ότι δεν έγινε παρακράτηση φόρου επί της οφειλόμενης αποζημίωσης σε ποσοστό 20%, όπως απαιτείται κατά τη διάταξη του άρθρου 60 παρ. 5 του ν. 4172/2013. Ο δε προβαλλόμενος από την ...... ισχυρισμός ότι η αμοιβή του Προέδρου του Δ.Σ. δεν υπόκειται σε παρακράτηση φόρου, λόγω χαμηλότερης εισοδηματικής κλίμακας, κατ' επίκληση της Εγκυκλίου - ΠΟΛ 1120/25.4.2014 «Φορολογική μεταχείριση των αμοιβών που καταβάλλονται για τεχνικές υπηρεσίες, αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές και παρόμοιες υπηρεσίες» του Υπουργείου Οικονομικών είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, δεδομένου ότι η ως άνω Εγκύκλιος αφορά σε διαφορετικά του κρινόμενου ζητήματα, ήτοι στην ερμηνεία των διατάξεων των άρθρων 62 και 64 του ν. 4172/2013 [βλ. την ορθή εν προκειμένω Εγκύκλιο - ΠΟΛ 1072/31.3.2015 του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Οδηγίες περί της εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 60 του ν. 4172/2013 αναφορικά με την παρακράτηση φόρου στο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις», στο σημείο ΙΙΙ της οποίας αναφέρεται ότι: «1. Στις καθαρές αμοιβές για υπερωριακή εργασία, επιχορηγήσεις, επιδόματα, καθώς και στις κάθε άλλου είδους, πρόσθετες αμοιβές ή εφάπαξ παροχές, οι οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται στις τακτικές αποδοχές, ο παρακρατούμενος φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 20% στο καταβαλλόμενο ποσό των ανωτέρω αμοιβών, σύμφωνα με όσα ορίζονται από τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 60 του ν. 4172/2013 (...)»] και, σε κάθε περίπτωση, ως αναπόδεικτος, δεδομένου ότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει το φορολογητέο εισόδημα του φερόμενου ως δικαιούχου Προέδρου του Δ.Σ. της δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης, προκειμένου να διαπιστωθεί η επικαλούμενη από την ...... εισοδηματική κλίμακα, στην οποία αυτός, κατά τους ισχυρισμούς της, εμπίπτει και βάσει της οποίας φορολογείται. Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής της ......, ποσού 528,12 ευρώ, δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/238/2010
Συλλογικές συμβάσεις ναυτικής εργασίας – Οικονομικές παροχές – Έννοια των επιδομάτων της διατάξεως του άρθρου 29 παρ.1 του Ν 1220/1981, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 11 παρ.Α1 του Ν 3816/2010.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εκ των προβλεπομένων στις επισυναπτόμενες στο έγγραφο του ερωτήματος συλλογικές συμβάσεις ναυτικής εργασίας παροχών, στην έννοια των επιδομάτων της διατάξεως του άρθρου 29 παρ.1 του Ν 1220/1981, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 11 παρ.Α1 του Ν 3816/2010, για την εφαρμογή της ίδιας διατάξεως, εμπίπτουν: α) κάθε παροχή, η οποία χαρακτηρίζεται στη συλλογική σύμβαση ως επίδομα, β) η άδεια, το επίδομα και η αποζημίωση αδείας, τα δώρα εορτών Χριστουγέννων-Νέου Έτους και Πάσχα, το αντίτιμο τροφής, τα έξοδα παραστάσεως και τα έξοδα λιμανιού, διότι έχουν τον χαρακτήρα επιδόματος, έστω και αν δεν χαρακτηρίζονται ως επιδόματα.