ΝΣΚ/279/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Διατηρητέα – Αρμοδιότητα ως προς την εφαρμογή διατάξεων για τα όμορα ακίνητα διατηρητέων κτιρίων – Εκτίμηση εύρους ζώνης γύρω από διατηρητέα κτίρια για την επιβολή ή μη ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης ή χρήσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η αρμοδιότητα για την εφαρμογή της διάταξης του Ν 1577/1985, άρθρ. 4 παρ. 4 περ. β, όπως αντικαταστάθηκε με το Ν 2831/2000, άρθρ. 3, ανήκει στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, στην περιοχή αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Μακεδονίας-Θράκης. (ομοφ.) β) Το εύρος της ζώνης, εντός της οποίας μπορούν να καθορισθούν όροι και περιορισμοί δόμησης ή χρήσης, σύμφωνα με τις ίδιες ως άνω διατάξεις, πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες προστασίας και ανάδειξης των διατηρητέων κτιρίων. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/398/2001
Διατηρητέα. Ταβέρνα. Αδεια λειτουργίας. Συνέχιση χρήσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος. Στον χώρο της τελευταίας εκδοθείσας άδειας λειτουργίας για χρήση Ταβέρνας στην Πλάκα, που λειτουργεί πριν την 1-1-1967, περιλαμβάνεται και ο εναπομείνας στη συνέχεια μικρότερος (χώρος). Ο νομοθέτης με το από 5-10-1993 ΠΔ θέλησε να διατηρήσει τις παραδοσιακές ταβέρνες της Πλάκας, ως πολιτιστικό στοιχείο της περιοχής και συνεπώς καθετί που ανάγεται στην λειτουργικότητά τους (π.χ. μεταγενέστερη προσθήκη) είναι νόμιμο. Εφόσον περισσότερα όμορα διατηρητέα κτίρια λειτουργούσαν πριν την 1-1-1967 ως ταβέρνα (ενιαία), η αλλαγή των επιμέρους χρήσεων αυτών από κύριο χώρο σε κουζίνα ή WC ή αντίστροφα δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι απαγορεύεται, διότι όλα τα κτίρια της ενιαίας επιχείρησης είχαν γενικά χρήση Ταβέρνα, οι δε ειδικότερες διακρίσεις των χώρων (αποδυτήρια, κουζίνα, αίθουσα κλπ) εξυπηρετεί ανάγκες έκδοσης της άδειας υγειονομικού ενδιαφέροντος και πάντως, δεν επηρεάζει -κατ αρχήν- την προστασία (αρχιτεκτονικά) των διατηρητέων.
ΝΣΚ/73/2013
Δυνατότητα κατεδάφισης κτισμάτων που βρίσκονται στη ζώνη αιγιαλού και έχουν κηρυχθεί διατηρητέα από τον Υπουργό Μακεδονίας- Θράκης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάταξη της παραγράφου 2 του Ν. 2971/2001, κατά την οποία εξαιρούνται της κατεδάφισης κτίσματα ευρισκόμενα στη ζώνη αιγιαλού και υπαγόμενα στην προστασία του Υπουργείου Πολιτισμού δεν εφαρμόζεται σε κτίσματα που κηρύχθηκαν ως διατηρητέα από τον Υπουργό Μακεδονίας – Θράκης, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 4 του Ν. 1577/1985, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο 3 του Ν. 2831/2000. Κατά την έκδοση πρωτοκόλλου κατεδάφισης οφείλει πάντως η αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία να σταθμίσει αν στη συγκεκριμένη περίπτωση προέχει η προστασία του οικοσυστήματος της ακτής το οποίο θίγει η ύπαρξη των διατηρητέων κτισμάτων ή αν προέχει αντιθέτως η διατήρηση των κτισμάτων τα οποία αποτελούν μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς και να αιτιολογήσει σχετικώς την πράξη της. (ομοφ.)
7037/557/2018
Χορήγηση άδειας δόμησης σε ρυμοτομούμενα ή μη οικοδομήσιμα οικόπεδα – γήπεδα για την εκτέλεση εργασιών αποκατάστασης / ανακαίνισης κτιρίων χαρακτηρισμένων ως διατηρητέα (ν.4067/12) ή νεώτερα μνημεία (ν.3028/02) ΑΔΑ: ΩΞ604653Π8-Ε7Λ
N.3843/2010
Ταυτότητα κτιρίων, υπερβάσεις δόμησης και αλλαγές χρήσης, μητροπολιτικές αναπλάσεις και άλλες διατάξεις.
ΝΣΚ/237/2008
Τρόπος υπολογισμού συντελεστή δόμησης γηπέδου εντός της Ζ.Ο.Ε. Μυκόνου το οποίο εκτείνεται σε δύο διαφορετικές και συνεχόμενες περιοχές (ζώνες χρήσης γης).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί γηπέδων που εκτείνονται σε δύο συνεχόμενες περιοχές (ζώνες χρήσης γης) της Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου (Z.O.E.) Μυκόνου, στις οποίες ορίζονται διαφορετικές χρήσεις γης, περιορισμοί και όροι δόμησης, ο συντελεστής δόμησης που ισχύει για την περιοχή στην οποία επιτρέπεται συγκεκριμένη χρήση, θα υπολογισθεί, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 19 του ΠΔ 7-3-2005, για την υλοποίηση της χρήσης αυτής, επί του εμβαδού μόνο του τμήματος του γηπέδου που εμπίπτει στην περιοχή αυτή και όχι επί ολόκληρου του ενιαίου γηπέδου.
ΥΠΕΚΑ/29754/2010
Διαδικασία είσπραξης και απόδοσης στο ΕΤΕΡΠΣ του ειδικού προστίμου του ν. 3843/2010 «Ταυτότητα κτιρίων, υπερβάσεις δόμησης και αλλαγές χρήσης, μητροπολιτικές αναπλάσεις και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 62/Α΄/28-4-2010).
ΝΣΚ/140/2004
Παραδοσιακός οικισμός – Όροι δόμησης – Καθορισμός ορίων – Αρμοδιότητα Νομάρχη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο χαρακτηρισμός οικισμού, ως παραδοσιακού, ο καθορισμός των ορίων αυτού και ο καθορισμός ορίων δόμησης, γίνεται με Προεδρικό Διάταγμα, σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ.2 του Συντάγματος, τυχόν δε εκδοθείσα απόφαση του οικείου Νομάρχη, προς ρύθμιση των θεμάτων αυτών, είναι ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα. (ομοφ.)
ΝΣΚ/307/2002
Διατηρητέα κτίρια. Ανακατασκευή λόγω ζημιών τους από σεισμό. Εφαρμογή της υπ αριθμ. οικ/153/Α325/9-1-2002 κ.υ.α. των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και των Υφυπουργών Οικονομικών και ΠΕΧΩΔΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ιδιοκτήτες των διατηρητέων κτιρίων που ανακατασκευάζουν αυτά, λόγω ζημιών που προκλήθηκαν από το σεισμό της 7.9.1999, δικαιούνται να υπαχθούν στις ευεργετικές διατάξεις της υπ αριθμ. οικ/153/Α325/9-1-2002 κ.υ.α. των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και των Υφυπουργών Οικονομικών και ΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 27Β/16.1.2002), εφόσον κατά την δημοσίευση της ανωτέρω αποφάσεως στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δεν είχαν εκταμιεύσει ολόκληρο το ποσό του δανείου και της δωρεάν Κρατικής Αρωγής, που τους είχε εγκριθεί από το αρμόδιο ΤΑΣ και μόνο για το μη εκταμιευθέν ποσό.
ΝΣΚ/378/2009
Διατηρητέα κτίρια. Καθορισμός ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης. Χρήση περίθαλψης, μη επιτρεπόμενη από το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής. Δυνατότητα έγκρισης ή μη της ανωτέρω χρήσης, κατά παρέκκλιση, με υπουργική απόφαση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υπάρχει δυνατότητα έγκρισης με απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. της χρήσης περίθαλψης, τόσο στο διατηρητέο βιομηχανικό συγκρότημα της ΕΛΒΥΛ επί της οδού Πειραιώς 39 στο Μοσχάτο, όσο και στα νέα κτίρια που προβλέπεται να ανεγερθούν στο ακίνητο, δεδομένου ότι: 1) στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής δεν υπάρχει πρόβλεψη για τη χρήση «Κτίρια περίθαλψης» και 2) δεν έχει προηγηθεί ειδικός αφορισμός του χώρου για την εν λόγω χρήση, είτε με τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, είτε με την επακολουθούσα του Γ.Π.Σ. πολεοδομική μελέτη.
ΝΣΚ/21/2017
Μη υπαγωγή σε τακτοποίηση αυθαιρεσιών κτιρίων με παράλληλο χαρακτηρισμό ως διατηρητέων και μνημείων. Μη υπαγωγή σε τακτοποίηση αυθαιρεσιών κτιρίου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, επί της οδού Πανεπιστημίου στην Αθήνα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4178/2013 δεν δύναται να υπαχθούν, ενόψει της ρητής απαγόρευσης της παρ. ιδ) του άρθρου 2 αυτού, αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσης, σε κτίριο το οποίο είναι κηρυγμένο ως διατηρητέο και ως νεώτερο μνημείο, ανεξαρτήτως του ότι το ΥΠΠΟΑ, εκ των υστέρων, έχει εκφράσει θετική άποψη για το θέμα των αυθαίρετων κατασκευών και ενέκρινε την αυθαίρετη αλλαγή χρήσης. Δεν δύναται να υπαχθούν σε τακτοποίηση αυθαίρετες κατασκευές και οι αυθαίρετες αλλαγές χρήσης που έχουν πραγματοποιηθεί επί του χαρακτηρισμένου ως διατηρητέου κτιρίου και νεώτερου μνημείου, μεγάρου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού.