×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/289/2015

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δυνατότητα ή μη ανάκλησης Ενημερότητας Πτυχίου εγγεγραμμένης στο Μ.Ε.ΕΠ. εργοληπτικής επιχείρησης, για την έκδοση της οποίας χρησιμοποιήθηκε μη έγκυρη βεβαίωση φορολογικής ενημερότητας, αναδρομικά από το χρόνο έκδοσής της μέχρι την ημερομηνία λήξης, της μη έγκυρης φορολογικής ενημερότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ενημερότητα Πτυχίου εγγεγραμμένης στο Μ.Ε.ΕΠ. εργοληπτικής επιχείρησης, για την έκδοση της οποίας χρησιμοποιήθηκε μη έγκυρο αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, ανακαλείται υποχρεωτικά κατ’ εφαρμογή της διάταξης της παραγράφου 7 του άρθρου 3 της Δ15/οικ/15658/06-09-2013 (ΦΕΚ Β' 2300) κανονιστικής απόφασης του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και των γενικών αρχών για την ανάκληση των παράνομων ευμενών ατομικών διοικητικών πράξεων, αναδρομικά από τότε που εκδόθηκε και για τον χρόνο ισχύος της και δεν μπορεί να ανακληθεί αναδρομικά μόνο μέχρι την ημερομηνία λήξης της μη έγκυρης φορολογικής ενημερότητας. Ομοίως ανακλητέα είναι και η νέα Ενημερότητα Πτυχίου, η οποία εκδόθηκε τροποποιημένη μόνο ως προς τη στελέχωση της εργοληπτικής επιχείρησης, εφόσον έχει ίδια διάρκεια ισχύος με την αρχική και ερείδεται επί της αυτής μη έγκυρης φορολογικής ενημερότητας. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/105/2008

Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Λήψη υπόψη της τήρησης των δεικτών βιωσιμότητας κατά την έκτακτη αναθεώρηση του πτυχίου Μ.Ε.ΕΠ. Ισχύς πτυχίου που εκδίδεται μετά την αναθεώρηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Κατά την έκτακτη αναθεώρηση του πτυχίου εργοληπτικής επιχείρησης με πρωτοβουλία της υπηρεσίας τήρησης του Μ.Ε.ΕΠ. δεν ελέγχεται η τήρηση των δεικτών βιωσιμότητας, αλλά το εκδιδόμενο μετά την (έκτακτη κατά τα άνω) αναθεώρηση πτυχίο έχει ισχύ μέχρι το τέλος της περιόδου τακτικής αναθεώρησης, όπως αυτή ορίζεται στην παρ.8 του άρθρου 16 του Ν 1418/1984.


ΕλΣυν/Τμ.6/470/2011

Από το συνδυασμό των προρρηθεισών διατάξεων συνάγεται ότι μεταξύ των προϋποθέσεων συμμετοχής μιας εργοληπτικής επιχείρησης σε διαγωνισμό ανάληψης εκτέλεσης δημόσιου έργου συμπεριλαμβάνεται αφενός η εξόφληση των ασφαλιστικών της εισφορών και αφετέρου η εκπλήρωση των φορολογικών της υποχρεώσεων, οι οποίες απορρέουν από τη δραστηριότητά της τόσο ως μεμονωμένης επιχείρησης όσο και ως μέλους κοινοπραξίας, για την απόδειξη δε της ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας αυτής αρκεί η υποβολή Ενημερότητας Πτυχίου, βάσει των εκάστοτε ισχυουσών διατάξεων. Περαιτέρω, σε περίπτωση που η αναγραφόμενη στην ως άνω Ενημερότητα Πτυχίου φορολογική ενημερότητα έχει λήξει, προσκομίζεται υπεύθυνη δήλωση του υποψηφίου ότι είναι φορολογικά ενήμερος κατά την ημέρα του διαγωνισμού και ότι είναι σε θέση να αποδείξει την ενημερότητα αυτή, εφόσον αναδειχθεί μειοδότης, χωρίς να απαιτείται από την οικεία διακήρυξη να γίνεται ειδική μνεία περί της φορολογικής ενημερότητας της δηλούσας επιχείρησης ως προς τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από την κοινοπρακτική της δραστηριότητα (Απόφαση VI Τμ. 1656/2009).


ΕλΣυν/Τμ.6/2962/2010

Από το συνδυασμό των ως άνω διατάξεων συνάγεται ότι για την έκδοση Ενημερότητας Πτυχίου απαιτείται η προσκόμιση ασφαλιστικής ενημερότητας της εργοληπτικής επιχείρησης τόσο για το προσωπικό που απασχολεί, όσο και για τα στελέχη του μελετητικού της πτυχίου (βλ. την εγκύκλιο 5 με αριθ. πρωτ. Δ17α/08/36/ΦΝ443/20.3.2008 της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.). Επομένως, η Ενημερότητα πτυχίου, μέσω της οποίας αποδεικνύεται η ασφαλιστική ενημερότητα των διαγωνιζομένων στους ασφαλιστικούς φορείς, απαλλάσσει, όπως τούτο ρητώς ορίζεται και στο άρθρο 23.2.1 της διακήρυξης, τη συμμετέχουσα στο διαγωνισμό εργοληπτική επιχείρηση από την υποχρέωση να προσκομίσει τα ως άνω δικαιολογητικά ασφαλιστικής ενημερότητας στο φάκελο των δικαιολογητικών συμμετοχής της. Περαιτέρω, από τη διατύπωση του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 23.2.1 της διακήρυξης, όπως η διατύπωση αυτή εγκρίθηκε με την Δ17α/05/116/ΦΝ437/30.9.2008 απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. «Προσαρμογή των προτύπων τευχών διακηρύξεων δημοσίων έργων σύμφωνα με την κωδικοποίηση της νομοθεσίας κατασκευής δημοσίων έργων (ν. 3669/2008)» (ΦΕΚ Β’ 2126) και ακολούθως διευκρινίστηκε με την Δ17α/02/136/ΦΝ437/4.11.2008 εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., συνάγεται ότι στην περίπτωση που η προσκομιζόμενη στο πλαίσιο διαγωνισμού Ενημερότητα Πτυχίου δεν αναγράφει ρητώς ότι τα στελέχη του μελετητικού πτυχίου της συμμετέχουσας στο διαγωνισμό εργοληπτικής επιχείρησης είναι ασφαλισμένα στο ΤΣΜΕΔΕ, απαιτείται η προσκόμιση, πέραν της Ενημερότητας Πτυχίου και δικαιολογητικών ασφαλιστικής ενημερότητας αυτών των στελεχών της, αποκλειστικά και μόνο προς το ΤΣΜΕΔΕ.


ΕλΣυν/Κλ.7/286/2016

Δημόσια έργα.Διαδικασία ανάθεσης.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που παρατέθηκαν,  πρέπει  να  γίνει  δεκτό  ότι  μη  νομίμως  ανατέθηκε  το  επίμαχο  έργο στην ατομική επιχείρηση «...........», δοθέντος ότι η βεβαίωση της εγγραφής της στο Μ.Ε.ΕΠ είχε λήξει σε χρονικό σημείο πολύ προγενέστερο της σχετικής ανάθεσης, δίχως να προκύπτει ότι υποβλήθηκε αίτηση ανανέωσής της εντός των χρονικών ορίων που θέτει η διάταξη του άρθρου 97 της Κωδικοποίησης των Δημοσίων  Έργων.  Σε  κάθε  δε  περίπτωση,  η στελέχωση  από τον ανάδοχο  ........... της προαναφερθείσας Ε.Π.Ε. αποκλείει κατά νόμον την αναθεώρηση της βεβαίωσης της ατομικής του επιχείρησης, δοθέντος ότι επιτρέπεται η στελέχωση μιας μόνο εργοληπτικής επιχείρησης εγγεγραμμένης στο Μ.Ε.ΕΠ.. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός του Δήμου ότι αρκούσε η συμμετοχή του αναδόχου σε Ε.Π.Ε., της οποίας η βεβαίωση εγγραφής στο Μ.Ε.ΕΠ. ήταν σε ισχύ, πρέπει να απορριφθεί, δεδομένου ότι η ατομική επιχείρηση του αναδόχου και η Ε.Π.Ε. στην οποία αυτός συμμετέχει αποτελούν ξεχωριστά νομικά πρόσωπα, με διαφορετικούς αριθμούς εγγραφής στο Μ.Ε.ΕΠ και ιδία δυνατότητα ανάληψης δημοσίων έργων, οι δε προϋποθέσεις για τη νόμιμη ανάληψη πρέπει να συντρέχουν αυτοτελώς σε έκαστο πρόσωπο. Τέλος, ο ισχυρισμός του Δήμου περί εγγραφής του αναδόχου στο Μ.Ε.Κ. δεν ασκεί επιρροή, αφενός διότι κατά τη σαφή διατύπωση του νόμου απαιτείται εγγραφή στο Μ.Ε.ΕΠ. και σχετική βεβαίωση σε ισχύ, αφετέρου διότι η εγγραφή  στο Μ.Ε.Κ εξυπηρετεί το σκοπό πιστοποίησης εμπειρίας της εργοληπτικής επιχείρησης, που είναι διάφορος της - δια της εγγραφής στο Μ.Ε.ΕΠ. - πιστοποίησης της τεχνικής ικανότητας εκτέλεσης κατηγοριών δημοσίων έργων. Σύμφωνα με τα ανωτέρω, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


Δ17α/120/04/2010

Αποδοχή της αριθ. 77/2010 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους-ΕΓΚ.10.Υποχρέωση κάθε Εργοληπτικής Επιχείρησης να υποβάλει στις δημοπρασίες των δημοσίων έργων όπου συμμετέχει βεβαιώσεις εξόφλησης ασφαλιστικών εισφορών και φορολογικής ενημερότητας για τα έργα που εκτελεί μόνη της ή σε κοινοπραξία για το χρονικό διάστημα από της υπογραφής της σύμβασης μέχρι εκδόσεως βεβαίωσης περάτωσης των εργασιών.


ΝΣΚ/463/2002

Διαδικασία επανάκρισης εργοληπτικών επιχειρήσεων. Ανάκληση διαπιστωτικής πράξης διαγραφής εργοληπτικής επιχείρησης, που δεν υπέβαλε αίτηση επανάκρισης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Μη νόμιμη η διαπιστωτική πράξη περί της αυτοδίκαιης διαγραφής ατομικής εργοληπτικής επιχείρησης, η οποία δεν υπέβαλε αίτηση επανάκρισης κατά τις διατάξεις της παρ.17 του άρθρου 4 του Ν 2940/2001, εκ του λόγου ότι προηγουμένως είχε υποβληθεί αίτηση εγγραφής εργοληπτικής επιχείρησης με εταιρική μορφή, την οποία στελεχώνει ο ατομικός επιχειρηματίας. Η διαγραφή παραβιάζει τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη προς τη διοίκηση. Διακριτική ευχέρεια της διοίκησης, για την ανάκληση της πράξης περί διαγραφής. Οι συνέπειες της ανάκλησης επέρχονται αναδρομικά.


ΑΕΠΠ/977/2018

Ο προσφεύγων ασκεί Προδικαστική Προσφυγή ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου που απορρίπτει την προσφορά του στον ηλεκτρονικό, ανοικτό, δημόσιο διαγωνισμό για τη σύμβαση 'Βελτίωση Οδικού Τμήματος από Θέση… προς Θέση…'. Η προσφυγή βασίζεται στο ότι η απόρριψη επικαλέστηκε εσφαλμένα την απουσία Ενημερότητας Πτυχίου, ενώ ο προσφεύγων ήταν νόμιμα εγγεγραμμένος στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.), όπως απαιτούνταν από τη διακήρυξη. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η εγγραφή στο Μ.Ε.ΕΠ. ήταν επαρκής προϋπόθεση, καθώς η Ενημερότητα Πτυχίου δεν αφορά επιχειρήσεις της 2ης τάξης, όπως η δική του.


Δ15/οικ/1179/2007

Τροποποίηση των αποφάσεων του Υπουργού Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων α) Δ15/οικ/1056/2006 (ΦΕΚ 102 Β`) "Διαδικασία τήρησης του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.) και των Νομαρχιακών Μητρώων, συγκρότηση και λειτουργία της Επιτροπής Μ.Ε.ΕΠ. και άλλες διατάξεις" και β) Δ15/οικ/24298/28.7.2005 (ΦΕΚ Β` 1105) "Έκδοση Ενημερότητας Πτυχίου και βεβαιώσεων ανεκτέλεστου υπολοίπου συμβάσεων δημοσίων έργων, υποβολή εκθέσεων δραστηριότητας ανωνύμων εταιρειών και πιστοποιητικών εκτέλεσης έργων".


ΝΣΚ/77/2010

Ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα εργοληπτικής επιχείρησης. Χρονικό διάστημα υποχρέωσης υποβολής σχετικών βεβαιώσεων στις δημοπρασίες των δημόσιων έργων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η Εργοληπτική Επιχείρηση (Ε.Ε.) υποχρεούται να υποβάλει στις δημοπρασίες των δημοσίων έργων βεβαιώσεις εξόφλησης ασφαλιστικών εισφορών και φορολογικής ενημερότητας για τα έργα που εκτελεί μόνη της ή σε κοινοπραξία για χρονικό διάστημα από της υπογραφής της σύμβασης μέχρι της εκδόσεως βεβαίωσης περάτωσης των εργασιών.


ΝΣΚ/217/2005

Συγχώνευση με απορρόφηση κατασκευαστικού κλάδου επιχείρησης. Εγγραφή της νέας επιχείρησης στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.) της Γ.Γ.Δ.Ε. του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Σε περίπτωση συγχώνευσης (με απορρόφηση) εργοληπτικού κλάδου που αποσχίσθηκε από εταιρεία, με επιχείρηση μη εγγεγραμμένη στο Μ.Ε.ΕΠ., η μη εκπλήρωση εκ μέρους του αποσχισθέντος κλάδου, των κατωτάτων νομίμων ορίων στελέχωσης, κεφαλαίου κλπ, που απαιτούνται για την κατάταξη και διατήρηση στις τάξεις και κατηγορίες του Μ.Ε.ΕΠ., δεν αποτελεί κώλυμα για τη συγχώνευση. Εφόσον οι ελλείψεις αυτές διαπιστωθούν πριν την μεταβίβαση του πτυχίου στην απορροφώσα εταιρεία (η οποία ολοκληρώνεται με την έγκριση της συγχώνευσης από την αρμόδια υπηρεσία), μπορεί να κινηθεί εναντίον της επιχείρησης εκ της οποίας προέρχεται ο κλάδος, η προβλεπόμενη στο νόμο διαδικασία έκτακτης αναθεώρησης του πτυχίου. β) Αν η διαδικασία έκτακτης αναθεώρησης δεν κινηθεί πριν την απόσχιση του κλάδου, μπορεί να κινηθεί κατά την εγγραφή (αλλά και μετά απ’ αυτήν) της επιχείρησης που προέρχεται από τη συγχώνευση, στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων. Στην περίπτωση αυτή λαμβάνεται υπόψη, για την εγγραφή ή την έκτακτη αναθεώρηση που διεξάγεται μετά απ’ αυτή, το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων της νέας εταιρείας και όχι μόνο τα περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονται στον ισολογισμό του αποσχισθέντος και απορροφηθέντος κλάδου.