ΝΣΚ/29/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινοτικό Δίκαιο - Κτηνοτροφία. Οικονομικές ενισχύσεις. Ανωτέρα βία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Ενόψει του γεγονότος ότι η σφαγή των ζώων για τα οποία είχε αναληφθεί η υποχρέωση διατήρησης για ορισμένο χρονικό διάστημα έγινε κατόπιν αποφάσεων του Νομάρχη Σάμου, στα πλαίσια υγειονομικών μέτρων που ελήφθησαν για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, λόγω της εμφάνισης του καταρροϊκού πυρετού -περίπτωση που αναμφιβόλως θεωρείται ως επιζωοτία και άρα περίπτωση ανώτερης βίας κατά το άρθρο 11 περ.στ Καν.3887/92- καθώς και του γεγονότος ότι έγινε εμπροθέσμως η γνωστοποίηση της απώλειας των ζώων, θα πρέπει να καταβληθεί η σχετική πριμοδότηση στους αιτούντες παραγωγούς.... όχι όμως και στον παραγωγό.... αφού αυτός, όταν υπέβαλε την αίτηση πριμοδότησης, δεν είχε εν ζωή τα ζώα τα οποία είχαν θανατωθεί σε προγενέστερο χρονικό διάστημα και άρα ήταν αδύνατο να ενταχθεί στο σχετικό πρόγραμμα κατά τα οριζόμενα στους Κανονισμούς 3508/92 και 3887/92.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/9/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου ΟΣΔΕ. Δικαιούχος των επιδοτήσεων κατά τους Καν.3508/92 και 3887/92.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Δικαιούχος των ενισχύσεων που προβλέπονται από το ΟΣΔΕ είναι μόνο ο νόμιμος κάτοχος του αγροτεμαχίου σύμφωνα με τους Καν.3508/92 και 3887/92. Νομίμως καταβάλλονται οι επιδοτήσεις στο Σύλλογο Ακτημόνων που κατέχει τις εκτάσεις εφόσον προσκομίζονται με την κατάθεση της αίτησης τα αναγκαία δικαιολογητικά. Αν όμως αμφισβητηθεί η νομιμότητα της κατοχής η Διοίκηση συνεχίζει να καταβάλλει τις προβλεπόμενες επιδοτήσεις εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές ουσιαστικές και τυπικές προϋποθέσεις εκτός εάν της κοινοποιηθεί τελεσίδικη απόφαση δικαστηρίου αναγνωρίζουσα το παράνομο της κατοχής.
ΝΣΚ/27/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Πριμοδότηση επιλεξίμων προβατίνων και αιγών. Κανονισμοί 3013/89, 1323/90. Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) Κανονισμών 3508/92 και 3887/92. Ανωτέρα βία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Περιπτώσεις ανώτερης βίας κατά το άρθρο 11 Καν.3887/92 α) το επικαλούμενο γεγονός της εικονικότητας κατ άρθρο 138 ΑΚ της δικαιοπραξίας δεν συνιστά γεγονός ανώτερης βίας, αφορά δε κατ αρχήν αποκλειστικά τις ιδιωτικές σχέσεις του πωλήσαντος (εικονικά) και του αγοράσαντος (εικονικά ) τα ζώα. Κρίσιμα στοιχεία για το εάν δικαιούται την πριμοδότηση είναι εάν υπέβαλε εμπροθέσμως τη σχετική αίτηση με όλα τα αναγκαία στοιχεία, εάν περιέλαβε σ αυτά τα επιλέξιμα ζώα και αν τα διατήρησε αποδεδειγμένα στην κατοχή του για το προβλεπόμενο στους Κανονισμούς χρονικό διάστημα. β) Οι λόγοι υγείας που επιβάλλουν πλήρη αποχή από γεωργοκτηνοτροφικές εργασίες και επιβεβαιώνονται και από ιατρό Κρατικού Νοσοκομείου εμφανίστηκαν δε κατά την διάρκεια του χρονικού διαστήματος κατά το οποίο υφίστατο η υποχρέωση διατήρησης των ζώων συνιστούν "ανικανότητα του κατόχου να ασκήσει το επάγγελμά του για μεγάλο χρονικό διάστημα" όπως ρητά προβλέπεται στο άρθρο 11 παρ.2 περ.β Καν.3887/92 και άρα λόγο ανώτερης βίας. γ) Δεν μπορεί να θεωρηθεί ως περίπτωση ανώτερης βίας, η επίκληση ιδίας προγενέστερης συμπεριφοράς π.χ. η συμφωνία πώλησης που είχε συναφθεί με ιδιώτη μη τηρηθείσα. Η μη εμπρόθεσμη υποβολή της αίτησης και η υποβολή της 65 ημέρες μετά τη λήξη της προθεσμίας, αποκλείει τον φερόμενο ως δικαιούχο από το καθεστώς πριμοδότησης ακόμη και αν δεχθούμε ότι είναι δυνατή η υποβολή αίτησης 25 ημέρες μετά τη λήξη της προθεσμίας - όπως ορίζει το άρθρο 8 Καν.1648/95 που αντικατέστησε το άρθρο 5 Καν.3887/92 - με επίκληση λόγων ανωτέρας βίας.
ΝΣΚ/28/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Πριμοδότηση επιλεξίμων προβατίνων και αιγών. Καν.(ΕΟΚ) 3013/89 και 1323/90. Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) Κανονισμών 3508/92 και 3887/92. Ανώτερη βία κατά το άρθρο 11 παρ.2 Καν.(ΕΟΚ) 3887/92.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος α) Η εντεροτοξιναιμία, η πυροπλάσμωση, η παραφυματίωση και η χρόνια μαστίτιδα συνιστούν περιπτώσεις επιζωοτίας κατά την έννοια του άρθρου 11 εδ.στ του Καν.3887/92 και εφόσον έγινε εμπροθέσμως η κοινοποίηση των απωλειών πρέπει να γίνουν δεκτές ως περιπτώσεις ανωτέρας βίας. β) Η επικαλούμενη ασθένεια του...... προκύπτουσα άλλωστε και από βεβαίωση του Γενικού Νομαρχιακού Νοσοκομείου Τρικάλων με ημερομηνία 11.3.99 με σύσταση προς αποφυγή κοπιώδους εργασίας ακόμη και αν θεωρηθεί ότι συνιστά την αναφερομένη στον Καν.3887/92 άρθρο 11 εδ.β περίπτωση ανώτερης βίας "ως ανικανότητα του κατόχου της εκμετάλλευσης να ασκήσει το επάγγελμά του για μεγάλο χρονικό διάστημα" - δοθέντος ότι ενεφανίσθη κατά την διάρκεια του διαστήματος εντός του οποίου ο αιτών ώφειλε να διατηρήσει τα επιλέξιμα ζώα - ενόψει του ότι δεν προκύπτει εκ των διαβιβασθέντων στοιχείων ότι έλαβε χώρα η γνωστοποίησή της και η προσκόμιση των σχετικών αποδείξεων εντός 10 ημερών από την στιγμή που ο κάτοχος της εκμετάλλευσης ήταν σε θέση να το πράξει, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι στοιχειοθετεί λόγο καταβολής της πριμοδότησης για τα απωλεσθέντα ζώα.
ΝΣΚ/310/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Πριμοδότηση αιγοπρόβειου κρέατος. Ανωτέρα βία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Η γαγγραινώδης μαστίτιδα και η εντεροτοξιναιμία συνιστούν περιπτώσεις επιζωοτίας κατά το άρθρο 11 παρ.3 εδ.στ του Καν.(ΕΟΚ) 3887/92 και άρα λόγο ανωτέρας βίας, πλην όμως, η συγκεκριμένη γνωστοποίηση της ως άνω περιπτώσεως ανωτέρας βίας δεν έγινε όπως απαιτεί το άρθρο 11 παρ.2 Καν.(ΕΟΚ) 3887/92 ήτοι εντός 10 εργασίμων ημερών -με προσκόμιση και των αποδεικτικών στοιχείων- από τη στιγμή που ο κάτοχος της εκμετάλλευσης ήταν σε θέση να το κάνει. Συνεπώς, μη εκπληρωθείσης της προϋποθέσεως της εντός 10 εργασίμων ημερών γνωστοποιήσεως του γεγονότος και προσκόμισης των σχετικών αποδεικτικών στοιχείων και της μη επικλήσεως υπό του παραγωγού, γεγονότος προκαλέσαντος παντελή αδυναμία αυτού για την εμπρόθεσμη γνωστοποίηση (δηλ. δεν επικαλέστηκε ούτε προσκόμισε στοιχεία ότι από το τέλος Μαρτίου 1999 που απωλέσθηκαν τα ζώα έως την 7η Μαίου 1999 που υπεβλήθη η δήλωση δεν ήταν σε θέση ο παραγωγός να κάνει την γνωστοποίηση) η Διοίκηση δεν δύναται να αποδεχθεί το αίτημα του ως άνω παραγωγού.
ΝΣΚ/385/2001
Κοινοτικό Δίκαιο. Περιπτώσεις ανωτέρας βίας στον τομέα της πριμοδότησης των βοοειδών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα στον γεωργικό τομέα, εκτείνεται σε ασυνήθη περιστατικά, ανεξάρτητα από τη βούληση του επιχειρηματία, των οποίων οι συνέπειες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν μολονότι έχει επιδειχθεί κάθε δυνατή επιμέλεια, παρά μόνο με υπέρμετρες θυσίες. Η έννοια της ανωτέρας βίας, αποτελούσα ειδική έκφραση της αρχής της αναλογικότητας, πρέπει να ερμηνεύεται συσταλτικά. Εμπίπτει στην έννοια της ανωτέρας βίας του άρθρου 11 του Καν(ΕΟΚ) 3887/92, η οποία απαλλάσσει τον δικαιούχο πριμοδότησης από τις συνέπειες της μη διατήρησης των επιλεξίμων ζώων για τον απαιτούμενο χρόνο, η αναγκαστική σφαγή λόγω προσβολής τους από φυματίωση.
ΝΣΚ/104/2000
Κοινοτικό Δίκαιο - Γεωργία. Κοινοτική ενίσχυση σε παραγωγούς σκληρού σίτου στα πλαίσια του Ο.Σ.Δ.Ε. Μίσθωση καλλιεργηθεισών εκτάσεων μεταξύ ΚΕΔ και οικείας Κοινότητας, με περαιτέρω κατανομή τους από την Κοινότητα στους καλλιεργητές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Γ.Κανελλόπουλος, Πάρεδρος Είναι δυνατή η χορήγηση κοινοτικής οικονομικής ενισχύσεως στα πλαίσια του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ), βάσει του άρθρου 1 παρ.4 και 6 παρ.1 του Κανονισμού 3508/92, και των άρθρων 4 παρ.1 και 9 παρ.2 του Κανονισμού 3887/92, σε καλλιεργητές σκληρού σίτου - κατόχους γεωργικών εκμεταλλεύσεων, στους οποίους κατενεμήθησαν οι εκτάσεις από την οικεία Κοινότητα, κατόπιν μισθώσεώς τους από την ΚΕΔ, ανεξαρτήτως της παραβιάσεως του όρου του μισθωτηρίου για "οικολογική" καλλιέργεια, και κατά τις διακρίσεις του άρθρου 9 παρ.2 του Κανονισμού 3887/92, για την εν μέρει καλλιέργεια με είδος διάφορο του προβλεπομένου από το οικείο καθεστώς κοινοτικής ενισχύσεως.
ΝΣΚ/156/2002
Κοινοτικό Δίκαιο – Γεωργία. Εννοια ανωτέρας βίας κατά το άρθρο 11 Καν. (ΕΟΚ) 3887/92.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Η ασθένεια της κόρης του δικαιούχου της ενίσχυσης και η νοσηλεία της για ένα μήνα λόγω εμπύρετης σηψαιμίας δεν συνιστά κατ άρθρο 11 Καν. 3887/92 περιστατικό ανωτέρας βίας επειδή δεν αφορά τον ίδιο δικαιούχο-κάτοχο της εκμετάλλευσης και ούτε του προκάλεσε ανικανότητα να ασκήσει το επάγγελμά του για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σε κάθε περίπτωση δε η γνωστοποίηση του επικαλούμενου λόγου έγινε εκπροθέσμως.
ΝΣΚ/70/2001
Κοινοτικό Δίκαιο. Πριμοδότηση στον τομέα αιγοπροβείου κρέατος 2000. Ανωτέρα βία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Για την αναγνώριση περιστατικού ανωτέρας βίας σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ.2 του Κανονισμού 3887/92 απαιτείται, πέραν της συνδρομής του αντικειμενικού και υποκειμενικού στοιχείου αυτής, η έγγραφη γνωστοποίηση στην αρμόδια υπηρεσία: α) του περιστατικού που εμπόδισε την εκπλήρωση της οικείας υποχρεώσεως και β) των περί αυτού αποδείξεων, εντός 10 εργασίμων ημερών, αφ ης ο υπόχρεος ήταν σε θέση να το κάνει. Η αφετηρίαση της προθεσμίας προσκομίσεως των αποδείξεων δικαιολογείται σε χρόνο μεταγενέστερο της συνδρομής του γεγονότος ανωτέρας βίας, αν οι σχετικές αποδείξεις κατέστη δυνατόν να αποκτηθούν σε χρόνο μεταγενέστερο της επελεύσεως του γεγονότος, δεν δικαιολογείται όμως υπέρβαση της προθεσμίας γνωστοποιήσεως του γεγονότος, όταν για κάποιο λόγο καθυστέρησε η αφετηρίαση της προθεσμίας προσκομίσεως των αποδείξεων. Εξέταση οκτώ περιπτώσεων ανωτέρας βίας. Θάνατος δηλωθέντων ζώων από μολυσματική νόσο. Πρέπει να εμπίπτει στις νοσοπεριπτώσεις επιζωοτίας. Μακρόχρονη ανικανότητα του παραγωγού να ασκήσει το επάγγελμά του για λόγους υγείας. Απαιτείται εμπρόθεσμη γνωστοποίηση του περιστατικού της εισαγωγής στο Νοσοκομείο και προσκόμιση των σχετικών αποδείξεων, ως και γνωστοποίηση της απώλειας των ζώων, ώστε να διαπιστωθεί ότι αυτή υπήρξε αποτέλεσμα της επικαλουμένης ανωτέρας βίας, εκτός αν κατά την ουσιαστική κρίση της Υπηρεσίας ο ενδιαφερόμενος εξ άλλων λόγων εμποδίστηκε στις εμπρόθεσμες αυτές ενέργειες.
ΝΣΚ/430/2003
Ανωτέρα βία. Πριμοδότηση αιγοπροβείου κρέατος. Αναγκαστική πώληση επιλεξίμων ζώων για επικαλούμενους λόγους υγείας του παραγωγού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν συνιστά περίσταση ανωτέρας βίας κατ’ άρθρο 48 Καν. 2419/01, παροδικό εγκεφαλικό επεισόδιο και η εκ τούτου ανικανότητα του ενδιαφερομένου να ασκήσει το επάγγελμά του για μεγάλο χρονικό διάστημα, κατ’ επίκληση των οποίων προέβη σε αναγκαστική πώληση μέρους του ποιμνίου του, διότι αφ’ ενός μεν το περιστατικό έλαβε χώρα πριν αναλάβει, με την υποβληθείσα αίτησή του, την υποχρέωση διατήρησης των επιλεξίμων ζώων και άρα ο ίδιος ήταν εν γνώσει του ενδεχομένου να μη μπορεί να ανταποκριθεί στις αναληφθείσες υποχρεώσεις, αφ’ ετέρου δε η γνωστοποίηση του περιστατικού αυτού, των περί αυτού αποδείξεων και της αναγκαστικής πώλησης των ζώων έγινε αδικαιολόγητα εκπρόθεσμα.
ΝΣΚ/500/2003
Κοινοτικό Δίκαιο. Καθεστώς πριμοδότησης βοείου κρέατος. Ανωτέρα βία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα στο πλαίσιο των γεωργικών κανονισμών δεν περιορίζεται στην απόλυτη αδυναμία, αλλά καλύπτει και ξένες προς τον οικείο επιχειρηματία περιστάσεις, ασυνήθεις και απρόβλεπτες, οι συνέπειες των οποίων δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν, παρά την επιδειχθείσα επιμέλεια. Προϋπόθεση για την αναγνώριση συνδρομής περιστατικού Α.Β. είναι η, εκ μέρους του αιτούντος, εμπρόθεσμη έγγραφη κοινοποίηση προς την αρμόδια αρχή του περιστατικού Α.Β. και των περί αυτού αποδείξεων. Δεν εμπίπτει στην έννοια της ανωτέρας βίας του άρθρου 48 του Καν.(ΕΚ) 2419/01 (η οποία μπορεί να απαλλάξει τον κάτοχο της εκμετάλλευσης από την υποχρέωση διατήρησης των επιλέξιμων ζώων για το απαιτούμενο χρονικό διάστημα), συγκεκριμένη περίπτωση που αφορά σε αναγκαστική σφαγή επιλέξιμων βοοειδών, λόγω προσβολής τους από φυματίωση (επιζωοτία), λαμβανομένου υπόψη ότι η απόφαση της αρμόδιας Υπηρεσίας περί επιβολής αναγκαστικής σφαγής είχε εκδοθεί και ήταν γνωστή στην ενδιαφερομένη πριν την υποβολή της αίτησης ενίσχυσης και το γεγονός της επικείμενης σφαγής γνωστοποιήθηκε πριν τη διενέργειά της.