×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/295/2017

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Τεκμαιρόμενη σύμφωνη γνώμη της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ), της Μ.Κ.Ο. «Βόσπορος Πολιτιστική Συνεργία» και της εκδότριας Τράπεζας για την παρακράτηση εγγυητικής επιστολής για το πρόγραμμα ΑΝΑΠ 1-2010 – Ζητήματα περί του κύρους του προγράμματος αυτού και της επιλεξιμότητας παραστατικών εκδοθέντων στο όνομα τοπικού εταίρου της ανωτέρω Μ.Κ.Ο..(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Υφίστανται επαρκή στοιχεία όσον αφορά τα συμβαλλόμενα μέρη της ΑΝΑΠ 1-2010, ήτοι την ΥΔΑΣ και την ανάδοχο Μ.Κ.Ο., ότι αποδέχονταν την παρακράτηση της εγγυητικής επιστολής που είχε προσκομισθεί για το πρόγραμμα ΑΝΑΠ 4-2008 και για την εκταμίευση της πρώτης δόσης του προγράμματος ΑΝΑΠ 1-2010. Ναι μεν δεν μπορεί να συναχθεί από το ιστορικό του ερωτήματος η ύπαρξη ή μη τέτοιας βούλησης του εκδόντος την εγγυητική επιστολή πιστωτικού ιδρύματος, πλην όμως, λόγω της φύσης και της λειτουργίας της εγγυητικής επιστολής σε πρώτη ζήτηση και αόριστης χρονικής διάρκειας (όπως εν προκειμένω), δεν είναι αναγκαία η διάγνωση της βούλησης του πιστωτικού ιδρύματος που εξέδωσε την εν λόγω εγγυητική επιστολή για την παρακράτηση της ανωτέρω εγγυητικής επιστολής για το πρόγραμμα ΑΝΑΠ 1- 2010. Ο τοπικός εταίρος της ΜΚΟ ουδεμία συμβατική σχέση απέκτησε με την ΥΔΑΣ, παραμένει δε τρίτος ως προς τα συμβαλλόμενα μέρη της σύμβασης χρηματοδότησης ΑΝΑΠ 1-2010, όπως άλλωστε ισχύει και για την ΑΝΑΠ 4- 2008 και η εγκυρότητα των συμβάσεων αυτών ουδόλως επηρεάζεται από την μη συνυπογραφή της δήλωσης συνεργασίας από τον εκπρόσωπο του τοπικού φορέα ή από την, εκ των υστέρων, μη χορήγηση άδειας συνεργασίας της αναδόχου Μ.Κ.Ο. με τον τοπικό της εταίρο. Είναι δε άλλο θέμα ότι, ενδεχομένως, από την μη υποβολή των αντιγράφων των συμφωνιών συνεργασίας να δύναται να γεννηθεί ζήτημα ουσιώδους παραβίασης της συμβάσεως σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ.4 της ΑΝΑΠ 1-2010. Ελλείψει απόδειξης περί της ύπαρξης νόμιμης συνεργασίας μεταξύ της αναδόχου Μ.Κ.Ο. και του τοπικού της εταίρου (τουρκικής Μ.Κ.Ο.), συντρέχει περίπτωση ουσιώδους παραβίασης της συμβάσεως με αποτέλεσμα οι σχετικές δαπάνες που καλύπτονται από παραστατικά εκδοθέντα στο όνομα της τουρκικής Μ.Κ.Ο. να μην μπορούν να θεωρηθούν επιλέξιμες (ομόφ.).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/252/2014

Απαραίτητη ή μη η ύπαρξη εγγυητικής επιστολής για τη διαδικασία εκκαθάρισης των προγραμμάτων στο πλαίσιο συναφθεισών συμβάσεων μεταξύ της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) και ΜΚΟ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η λήξη της ισχύος εγγυητικής επιστολής α) μειώνει τη διασφάλιση της ΥΔΑΣ ως προς την άμεση καταβολή του ποσού από την τράπεζα, είναι δυνατή όμως η κίνηση της διαδικασίας είσπραξης του ποσού ως αχρεωστήτως καταβληθέντος, β) η υποχρέωση της ΥΔΑΣ για την καταβολή του υπολοίπου μη καταβληθέντος και συμφωνηθέντος ποσού προς τη ΜΚΟ, είναι άσχετη με την ύπαρξη ή μη, εγγυητικής επιστολής. Κατά συνέπεια, για τη διαδικασία της τελικής εκκαθάρισης των εν λόγω προγραμμάτων, δεν είναι απαραίτητη η ύπαρξη εγγυητικής επιστολής. (ομοφ.)


ΝΣΚ/66/2014

Σύμβαση χρηματοδότησης μεταξύ Υ.Δ.Α.Σ. και Μ.Κ.Ο. «Βόσπορος–Πολιτιστική Συνεργασία» – Αναστολή και λήξη αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1) Η από 6-10-2010 υπ’ αριθ. ΑΝΑΠ-1-2010 Σύμβαση χρηματοδότησης μεταξύ της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (Υ.Δ.Α.Σ.) του Υπουργείου Εξωτερικών και της Μ.Κ.Ο. «Βόσπορος–Πολιτιστική Συνεργασία» μέχρι να τηρηθεί η διαδικασία του άρθρου 12.1 της Σύμβασης, εξακολουθεί να είναι ισχυρή και η υπ’ αριθ. ΑΠ35316/25-7-2011 απόφαση του Υφυπουργού Εξωτερικών μπορεί να θεωρηθεί ως λόγος για την αναστολή της σύμβασης αυτής, καθόσον δεν είναι πλέον δυνατή η χρηματοδότηση του εν λόγω έργου. 2) Τα συμβαλλόμενα μέρη δύνανται να συμφωνήσουν εγγράφως τη λήξη της σύμβασης χρηματοδότησης με την οριστική εκκαθάριση όλων των σχέσεων των συμβαλλόμενων μερών κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 16.1 της Σύμβασης, ενώ παρέλκει η απάντηση επί του τρίτου ερωτήματος. (ομοφ.)


ΝΣΚ/78/2018

Ποιος είναι ο χρόνος παραγραφής των τυχόν εκατέρωθεν οικονομικών απαιτήσεων των συμβαλλομένων μερών από τη σύμβαση χρηματοδότησης ΑΝΑΠ 71-2005, μεταξύ της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) του Υπουργείου Εξωτερικών και της Μ.Κ.Ο. «Ευρωπαϊκό Κέντρο Δημοσίου Δικαίου» και αν υπάρχει δυνατότητα έκδοσης πράξης καταλογισμού σε βάρος του «Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου» (ΕυρΟΔΔ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αξιώσεις του «Ευρωπαϊκού Κέντρου Δημοσίου Δικαίου» υπέκειντο σε πενταετή παραγραφή που άρχισε την 1.1.2011 και συμπληρώθηκε στις 31.12.2015 και συνεπώς έχουν ήδη υποπέσει σε παραγραφή. Όσον αφορά τις τυχόν αξιώσεις της ΥΔΑΣ από την εκτέλεση της συμβάσεως χρηματοδότησης, δεν ανακύπτει θέμα παραγραφής αυτών, δεδομένου ότι δεν έχει μεσολαβήσει ταμειακή τους βεβαίωση, αλλά, ενδεχομένως, περίπτωση αποδυνάμωσης του σχετικού δικαιώματος, όταν εκδοθεί καταλογιστική πράξη (εν ευρεία εννοία βεβαίωση) μετά την πάροδο πολύ μεγάλου χρονικού διαστήματος από την υποβολή και την έγκριση της Τελικής Εκθέσεως του έργου και της εν γένει συμπεριφοράς της Διοίκησης κατά το χρονικό αυτό διάστημα. Είναι νόμιμη η έκδοση καταλογιστικής πράξης σε βάρος του Διεθνούς Οργανισμού με την επωνυμία «ΕυρΟΔΔ», καθόσον αυτός δεν θα μπορούσε να επικαλεσθεί σχετική ασυλία, δεδομένου ότι η απόφαση καταλογισμού ούτε αποτελεί επέμβαση στην ιδιοκτησία του και τα περιουσιακά στοιχεία του ενεργητικού του ούτε αποτελεί πράξη εκτέλεσης. (ομόφ.)


116370/0092/2010

Οδηγίες για την παρακράτηση από τις συντάξεις της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.)του άρθρου 11 του ν. 3865/2010, από 1/8/2010.

ΝΣΚ/107/2010

ΤΑΧΔΙΚ. Επιστροφή εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΧΔΙΚ δεν δύναται να αποφασίσει την επιστροφή εγγυητικής τραπεζικής επιστολής καλής εκτέλεσης των εργασιών αποπεράτωσης κτιριακού συγκροτήματος, πριν την πραγματοποίηση της οριστικής παραλαβής του.


ΝΣΚ/114/2010

Εγγυητικές επιστολές για αναπτυξιακά και ανθρωπιστικά Προγράμματα – Δυνατότητα έκδοσης Κοινής Υπουργικής Απόφασης, σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ.5 του Ν 2731/1999, για τη διαδικασία χρηματοδότησης Μ.Κ.Ο. από κονδύλια των Υπουργείων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Είναι επιτρεπτός, με βάση την παρεχόμενη εξουσιοδότηση από τη διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 13 του Ν 2731/1999, ο καθορισμός, με κοινή απόφαση του αρμόδιου Υπουργού και του Υπουργού Οικονομικών, της διαδικασίας χρηματοδότησης Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων από κονδύλια των Υπουργείων, για τις περιπτώσεις που προβλέπονται στη διάταξη αυτή, και μόνο για αυτές, με τη θέσπιση, μεταξύ άλλων, εξαίρεσης από την υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής, για τις χορηγούμενες προκαταβολές, μέχρι του ποσού των 45.000 ευρώ, κατά παρέκκλιση από τα οριζόμενα στο άρθρο 84 του Ν 2362/1995 περί δημοσίου λογιστικού.


ΑΕΠΠ/815/2021

Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή αίτησε την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της αναθέτουσας αρχής υπ' αριθμ. 57/2021, η οποία απέρριψε την προσφορά της για την προμήθεια ειδών σίτισης για τις ανάγκες του Δήμου και του ΝΠΔΔ ΚΟΙΠΑ, καθώς και τη διαταγή κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής συμμετοχής της. Ειδικότερα, η προσφυγή αφορούσε τα τμήματα της Ομάδας 2 (Τμήματα 1, 2, 4) και της Ομάδας 3 (Τμήμα 4), με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 11.363,15 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφυγή βασίστηκε σε τρεις κύριους λόγους: την υποτιθέμενη παράληψη υποβολής υπεύθυνης δήλωσης για μη εκδόσεις αποφάσεων αποκλεισμού, την παράλειψη υποβολής ασφαλιστικής ενημερότητας ΕΦΚΑ-ΟΑΕΕ για τους εργοδότες, και την παράνομη κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής.


ΣτΕ/2405/2008

Επειδή, όπως συνάγεται από τις ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 15 της διακηρύξεως, που στοιχούν προς τις διατάξεις του άρθρου 23 παρ. 1 του π.δ/τος 609/1985 (ΦΕΚ Α΄ 223) και του άρθρου 4 παρ. 6 του ν. 3263/2004, η αναγραφή, στο σώμα της κατατιθεμένης από το συμμετέχοντα στην δημοπρασία εγγυητικής επιστολής, των στοιχείων που αναφέρονται στο ως άνω άρθρο 15.2 της διακηρύξεως (βλ. και τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 4 του ν. 3263/2004), αποτελεί στοιχείο του κύρους της εγγυητικής επιστολής και, κατά συνέπεια, προϋπόθεση του κύρους της αντίστοιχης προσφοράς. Τούτο δε, διότι δια της μνείας στην εγγυητική επιστολή των ανωτέρω στοιχείων καθορίζεται με ακρίβεια η έκταση της ευθύνης του εκδότου της και διασφαλίζεται η εξυπηρέτηση του σκοπού, στον οποίο αποβλέπει η θέσπιση της εγγυητικής επιστολής ως μέσου παροχής εγγυήσεως εκ μέρους του υποψηφίου αναδόχου, σκοπού που συνίσταται στην άμεση και απρόσκοπτη καταβολή στον κύριο του έργου του ποσού της εγγυητικής επιστολής σε περίπτωση αθετήσεως, εκ μέρους του μετέχοντος στην δημοπρασία, των συναφών υποχρεώσεών του. Σε περίπτωση, όμως, κατά την οποία δεν ελλείπει παντελώς η μνεία ενός από τα απαραίτητα για το κύρος της εγγυητικής επιστολής στοιχεία, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται ο τίτλος του υπό ανάθεση έργου, αλλά το στοιχείο αυτό παρατίθεται κατά τρόπο μερικώς ανακριβή, η πλημμέλεια αυτή πρέπει να θεωρηθεί επουσιώδης, μη καθιστώσα απαράδεκτη την προσφορά, εφ’ όσον από τα λοιπά μνημονευόμενα στην εγγυητική επιστολή στοιχεία, εν συνδυασμώ λαμβανόμενα, προκύπτει, κατά τρόπο μη επιδεχόμενο εύλογη αμφιβολία, ότι η εν λόγω εγγυητική επιστολή αφορά πράγματι στο έργο της συγκεκριμένης δημοπρασίας (πρβλ. ΣτΕ 2513/1993).


ΥΑ 40929/2005

Περί δικαιολογητικών καταβολής των ενισχύσεων Προκαταβολή της επιχορήγησης και καθορισμός του περιεχομένου της εγγυητικής επιστολής. 

ΝΣΚ/274/2016

Παραγραφή εκατέρωθεν αξιώσεων των συμβαλλομένων μερών από τη σύμβαση ΑΝΘ 30 – 2006, μεταξύ της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) του Υπουργείου Εξωτερικών και της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης με την επωνυμία «Γιατροί του Κόσμου - Ελληνική Αντιπροσωπεία».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αξιώσεις της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης (ΜΚΟ) «Γιατροί του Κόσμου - Ελληνική Αντιπροσωπεία» από την σύμβαση με στοιχεία ΑΝΘ 30 – 2006, η οποία συνήφθη μεταξύ αυτής και της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) του Υπουργείου Εξωτερικών έχουν υποπέσει στην πενταετή παραγραφή, η οποία αφετηριάζεται στις 1.1.2008, δεδομένου ότι η Τελική Έκθεση υποβλήθηκε απ΄αυτήν στις 11.10.2007, παρήλθε δε έκτοτε εύλογος χρόνος, που δεν θα μπορούσε να υπερβαίνει, ενόψει και του συμβατικού χρόνου διάρκειας της συμβάσεως, τους δύο μήνες και οι αξιώσεις κατέστησαν εκ τούτου δικαστικώς επιδιώξιμες. Αντίθετα, όσον αφορά τις τυχόν αξιώσεις του Δημοσίου (ΥΔΑΣ) από την εκτέλεση της ως άνω συμβάσεως δεν ανακύπτει θέμα παραγραφής αυτών, δεδομένου ότι δεν έχει μεσολαβήσει ταμειακή βεβαίωσή τους, από την οποία και μόνο αφετηριάζεται η εικοσαετής παραγραφή αξιώσεων του Δημοσίου που απορρέουν από σύμβαση που αυτό έχει καταρτίσει, ενδέχεται όμως να κριθεί ότι το τυχόν δικαίωμα έκδοσης καταλογιστικής εις βάρος της πράξης (εν ευρεία εννοία βεβαίωση) αποδυναμώθηκε, λόγω της παρόδου πολύ μεγάλου χρονικού διαστήματος από την υποβολή της Τελικής Εκθέσεως και της εν γένει συμπεριφοράς της Διοικήσεως κατά το χρονικό αυτό διάστημα (ομόφωνα).